• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna obrotnica kolejowa odkryta na Wyspie Spichrzów

Maciej Naskręt
8 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Obrotnica odkryta podczas remontu ul. Chmielnej na Wyspie Spichrzów.

Remont ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska odsłonił przedwojenną obrotnicę kolejową. To drugie tego typu odkrycie na Wyspie Spichrzów. Jedna z obrotnic odsłonięta była na ul. Chmielnej od czasów wojny.



Czy odkryta obrotnica powinna być zachowana?

Naprzeciwko budynku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku pod ul. Chmielną odkryto obrotnicę kolejową. Służyła ona podprowadzaniu wagonów pod poszczególne spichlerze na cyplu. Urządzenie jest unikatowe i przypomina o portowym charakterze obleganej dzisiaj przez turystów Wyspy Spichrzów.

Dotychczas obrotnica znajdowała się kilkadziesiąt centymetrów pod jezdnią. Jej fundament stanowi ponad półmetrowy żelbet. Na górze widać zardzewiałe tory kolejowe. Odkrycia dokonała firma, która zajmuje się przebudową skrzyżowania ulicy Chmielnej i ulicy Podwale Przedmiejskie. Działa ona na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Odkrycie obrotnicy zostało zgłoszone do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który podejmie decyzję co zrobić z nią dalej.

Odkryte obrotnice na Wyspie Spichrzów. Odkryte obrotnice na Wyspie Spichrzów.
Zabezpieczona obrotnica kolejowa

Przypomnijmy, że w trakcie prac remontowych w 2016 r. na ul. Pożarniczej zobacz na mapie Gdańska odkryto inną obrotnicę. Urządzenie zostało zabezpieczone i obecnie znajduje się w magazynie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Obrotnica wróci na swoje miejsce, ale te prace wykona spółka Granaria, która zajmuje się zabudową miejskich terenów na Wyspie Spichrzów.

Odkryta w 2016 r. obrotnica kolejowa na północnym cyplu Wyspy Spichrzów.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

  • skoro obok zusu, to można ją doskonale zaadaptować

    np. jako obrotnice do kręcenia składkowiczów

    • 28 0

  • (1)

    O tych obrotnicach, a właściwie ich resztkach, wiele się mówi, bo funkcjonowały w obrębie historycznego centrum miasta. Setki zabytkowych maszyn, dźwigów, kilka obrotnic parowozowych wykorzystywanych nawet jeszcze po wojnie w Gdańsku, poszło na złom za grosze.

    • 21 0

    • Na dworcu Kłodno

      Wszystko poszło na zlom. Szkoda bo byłby postindustrialny klimat

      • 3 1

  • Tak niszczy się historię ! (3)

    Urok tych ulic jeszcze niedawno dawał obraz pociągów traktorów pełnych zboża a pod ostatnim spichlerzem cumowały barki . Historia ciągu tych ulic została zniszczona przez Adamowicza i jego hordę za parę lat wszyscy zapomną że te spichlerzy dawały życie miastu !

    • 19 11

    • (2)

      Chyba zapomniałeś o II wojnie światowej kretynie+ ?

      • 5 2

      • Były czynne po wojnie prawie do konca 20 wieku , nie wszystko wojna zniszczyła (1)

        poprostu przestały byc potrzebne ,poniewaz zmienił sie tabor i nie miescił sie na nich , oraz zlikwidowano miedzy innymi zakłady miesne , Blaszankę itp a wszedzie dochodziły tory .

        • 2 1

        • Chciałbyś żeby dzisiaj przez centrum jeździły traktory i furmanki? pewnie tęsknisz za sławojką za stodołą.

          • 2 1

  • obrotnica

    to żadna nowość bo można było ją oglądać kilkanaście lat temu, warto zachować ja dla przyszłych pokoleń. w Gdańsku jest jeszcze wiele ciekawych miejsc nie o wszystkich wie konserwator zabytków - a szkoda -. warto np. przyjrzeć się piwnicom w domach na Starym Mieście np. na ul. Kowalskiej
    gdzie piwnice są pietrowe, pod piwnicami nowych ( dzisiaj juz ponad 60 letnich budynków ) sa stare pomieszczenia piwniczne.

    • 16 0

  • Obrotnicę należy absolutnie zachować

    • 18 3

  • Nieco zardzewiała

    Na złom!

    • 3 10

  • czynna do konca lat 60 tych , w tamtych rejonach jest wiecej torów schowanych pod asfaltem

    • 8 0

  • Jak robić odkrycia?

    Wystarczy kilka lat wcześniej zalać asfaltem i następnie odkryć. Tak powstaje sensacyjne odkrycie.

    • 8 2

  • Zachować zabytek

    Jeśli przeszkadza i nie można jej wkomponować to zdemontować i do muzeum kolejnictwa w Kościerzynie .Po co od razu na złom.To zabytek!

    • 5 2

  • A gdzie jest drugi dźwig łańcuchowy z nabrzeża przy obecnej marinie przy ul. Szafarnia?

    Przekazany w darze do DE?

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane