• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne Sea Towers po prywatyzacji Dalmoru?

Michał Sielski
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na razie za Sea Towers są tereny przemysłowe, ale po prywatyzacji Dalmoru może powstanie tam bliźniaczy budynek. Na razie za Sea Towers są tereny przemysłowe, ale po prywatyzacji Dalmoru może powstanie tam bliźniaczy budynek.

500 mln zł. Taką kwotę może zapłacić inwestor za spółkę dysponującą 19 hektarami w centrum Gdyni i niemal trzema kolejnymi na Obłużu. Minister skarbu państwa i prezydent Gdyni podpisali właśnie list intencyjny w sprawie prywatyzacji Dalmoru.



Dalmor zatrudnia 300 osób, poprzez spółkę-córkę zajmuje się połowami, a na nabrzeżu przeładunkami i usługami magazynowymi. Ale jego największym majątkiem są grunty. 19 hektarów w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni nad samym morzem, tuż obok Sea Towers to gratka dla deweloperów.

- Prywatyzacja to nie koniec, ale nowy początek firmy - mówi prezes Dalmoru Krzysztof Rychlicki. - Funkcji składowania towaru chłodzonego 20 tonami amoniaku nie da się przecież na dłuższą metę prowadzić w centrum miasta. Poza tym, teraz większość towarów przewozi się w kontenerach, nasze przeładunki znacząco spadają. A statki łowią daleko stąd, więc siedziba firmy nie ma dla nich znaczenia - wylicza.

Spółka, będąca w całości własnością Skarbu Państwa, posiada również działkę o powierzchni ponad 26 tys. m kw. na Obłużu. Dla tego terenu wydano już nawet warunki zabudowy. Firma w każdej chwili może zacząć budowę pięciu budynków z 330 mieszkaniami. Ale nie zacznie.

Dalmor ma bowiem szansę na prywatyzację, która w przeszłości się nie udawała. Tym razem ma być jednak inaczej. Dlaczego? Miasto uchwala plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów, zajmowanych przez przedsiębiorstwo, co może znacząco podnieść ich wartość. Według planów, które są już wyłożone do wglądu (do 17 lipca można zgłaszać do nich uwagi) tereny przemysłowe zmienią się w mieszkalne, usługowe, kulturalne, rekreacyjne i turystyczne.

W podpisanym przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i ministra skarbu państwa Aleksandra Grada liście intencyjnym dotyczącym prywatyzacji spółki, znalazł się też zapis mówiący o tym, że tereny te będą miały charakter ogólnodostępny. Nie ma więc szans, by inwestor zbudował tam ogrodzoną enklawę dla bogaczy. Ale może postawić kolejny wysokościowiec. Naprzeciwko Sea Towers plan dopuszcza budynek o wysokości do 90 metrów. Zgłoszono już jednak zastrzeżenie, by mógł być nawet wyższy. Najwyższy punkt gdyńskich wież sięga bowiem niemal 30 metrów bliżej nieba.

Na pozostałych terenach mają być dużo niższe budynki. - To teren, który wpisuje się w tzw. strefę prestiżu, dlatego chcemy, by była tu zróżnicowana zabudowa. Niebagatelne znaczenie ma też jego dostępność. Ma stworzyć część Forum Morskiego, każdy gdynianin będzie tu mógł znaleźć coś dla siebie - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Według Ministerstwa Skarbu prywatyzacja Dalmoru ma zakończyć się w połowie 2010 roku. Przyszły właściciel będzie musiał zapewnić 300-osobowej załodze pakiet socjalny. Jego wielkość będą z nim negocjowali związkowcy.

Muzeum Żeglarstwa Polskiego

Przy okazji prywatyzacji Dalmoru, na Molu Rybackim powstanie oddział Centralnego Muzeum Morskiego. Będzie eksponował m.in. polskie jachty: Dal, Opty czy Kumka IV oraz wiele innych pamiątek.

Opinie (417) 10 zablokowanych

  • Dlaczego w Gdyni nie ma parkingu podziemnego? (3)

    Obok Batorego jest jakiś placyk i tyle. A miasto stawia parkometry. I pewnie zero z tych pieniędzy wróci na ulicę, chyba że w formie nowych samochodów Panów Mądralińskich. Polskie dziadowanie. Nic dla ludzi. Te frazesy, że Gdynia to miasto przyjazne, to możecie sobie Urzędniki wsadzić w teczkę. Chyba, że Gdynia to miasto przyjazne kolesiom?

    • 7 2

    • NIKT CI NIE BRONI ZBUDOWAć PARKINGU PODZIEMNEGO W GDYNII (2)

      KUP DZIAłKę, ZAINWESTUJ W BUDOWę I SPRóBUJ JESZCZE POTEM NA TYM WSZYSTKIM ZARABIAć. POWODZENIA

      PS. MIASTO NIE JEST OD BUDOWY PARKINGóW DLA SWOłOCZY, KTóRA CHCE SIę PANOSZYć BLACHOSMRODAMI.

      • 3 2

      • dla tych co się panoszą rowerami też nie jest... (1)

        więc dla kogo jest? Może po prostu służy dla urzędników?

        • 1 1

        • parking podziemny pod wodą:)

          gdyby ktoś zechciał przestudiować pewne kwestie:)
          1. Gdynia w części od początku skweru, czyli cały skwer kościuszki, teren gemini, teren sea towers, dalmor, stocznia nauta były kiedyś częścią zatoki - co za tym idzie na tym terenie była woda a obecny teren składa się z żelbetowych skrzyń "Kesonów" wypełnionych piaskiem wydobytym podczas pogłębiania dna. Co za tym idzie nie ma możliwości na tym terenie budowania parkingu podziemnego. Część zdjęć i map dotyczących budowy i terenów śródmiejskich dostępna jest na stronie www.gotenhafen.pl, można też zahaczyć o muzeum miasta tam znajduje się spory kawałek naszej historii
          2. Na całym terenie śródmieścia poziom wód gruntowych jest bardzo wysoki przypuszczalnie jest możliwość zagłębienia parkingu na głębokość 1-1,5 m nie niżej co nie rozwiązuje problemu a budowanie naziemnych parkingów w tym przypadku to też nie najlepszy pomysł.

          • 0 0

  • No nareszcie będzie tam porządek i na dodatek udostępnione publiczności (5)

    Po wybudowaniu - z co najmniej dwóch, ale trochę większych i zdecydowanie wyższych obiektów niż pobliskie ST, miejsce to może być nie tylko wizytówką miasta, ale turystyczną atrakcją, która przyciągnie do Gdyni inwestorów i biznes.

    • 3 6

    • Po głosach (4)

      negatywnych, widać, że niektórzy w Gdyni chcieliby żyć w kurnych chatach a zamiast WC mieć sławojkę ew. w kapustę.
      A tyle terenów popegeerowskich się marnuje.
      Panie Szczurek za darmo ich przeprowadzić z naszego miasta. Dlaczego robić im krzywdę i trzymać w rozwijającej się na potęgę Gdyni?

      • 3 0

      • wszędzie jest dużo abnegatów (1)

        • 1 0

        • ale nie sądziłem, że tylu ich w Gdyni?

          • 0 0

      • Boś klakier tylko (1)

        i piszesz tak jak szefuncio każe. To miast nie tylko wasze ale i właśnie nasze. Też mamy prawo się o nie troszczyć i wyrazić swój sprzeciw gdy coś ewidentnie zagraża interesowi miasta. I właśnie budowa apartementowców 100-200 metrowych zagraża Gdyni jak najbardziej. Czy poprawi wizerunek gdy to co właśnie wybudowano jest ohydne i jaką mam gwarancję, że będzie inaczej gdy miało być tak pięknie? Obrzydlistwo jest szare, ponure, agresywne w formie, ciężkie w stylu. Projekt z dolnej szuflady, kupiony za tanie pieniądze byleby tylko nazwiskiem architekta się pochwalić. A podobno wstydzi się za tę realizację i nie chce o tym "dziele" rozmawiać. W Dalmorze kiedyś pracowało kilka tysięcy ludzi, gdy preziem został Rychlicki jedyne co poptrafił to wyprzedawać majątek. Co to za prezes, który doprowadza do fizycznej likwidacji swojej firmy, przecież ewidentnie jest to działanie na jej szkodę. Może Jarosiński się postawi, ale też bez szans bo głównym udziałowcem portu Gdynia znowu jest miasto. Jak ostatecznie padnie stocznia (po sprzedaży centrala firmy mieści się w Izraelu), jak kolejna część portu ulegnie likwidacji to z czego będzie finansowany budżet Gdyni. To kiedyś było miasto z morza ..........

        • 0 0

        • coś ewidentnie zagraża interesowi

          uciska moherowy berecik?? A ta estetyka ma znamiona krzyża i Naszego Dziennika.

          Solidarność wraz z kościołem doprowadziła do UPADKU a dziś ratuj się kto może.
          Całe szczęście, że miasto ma jakieś plany na tę upadającą Polskę i pod każdym względem Polaków.

          • 0 0

  • ludziom pracę zabrać i pobudować pustostany

    chyba,że zasiedlą się w nich mafiozy bo jedynie oni są w stanie kupić takie dobrodziejstwa.Oj, będą was przeklinać potomkowie, oj będą!!!!!!.

    • 4 2

  • woda woda woda a pod wodą parking:) (1)

    Gdyby ktoś zechciał przestudiować pewne kwestie:)
    1. Gdynia w części od początku skweru, czyli cały skwer kościuszki, teren gemini, teren sea towers, dalmor, stocznia nauta były kiedyś częścią zatoki - co za tym idzie na tym terenie była woda a obecny teren składa się z żelbetowych skrzyń "Kesonów" wypełnionych piaskiem wydobytym podczas pogłębiania dna. Co za tym idzie nie ma możliwości na tym terenie budowania parkingu podziemnego. Część zdjęć i map dotyczących budowy i terenów śródmiejskich dostępna jest na stronie www.gotenhafen.pl, można też zahaczyć o muzeum miasta tam znajduje się spory kawałek naszej historii
    2. Na całym terenie śródmieścia poziom wód gruntowych jest bardzo wysoki przypuszczalnie jest możliwość zagłębienia parkingu na głębokość 1-1,5 m nie niżej co nie rozwiązuje problemu a budowanie naziemnych parkingów w tym przypadku to też nie najlepszy pomysł.

    • 3 1

    • a może także wybudować na przedłużeniu mola rybackiego i pirsów

      parkingi dla jachtów motorowodnych i większym motorówek a nad nimi parkingi samochodowe jak pokazano http:// bondsathome.com/images/Chicago car parking.jpg ???

      • 0 0

  • Taka jest cena rozwoju.

    W końcu gdzieś te Gdyńskie downtown musi powstać a wszyscy którzy twierdzicie że przemysł w tym rejonie jest jak najbardziej uzasadniony - :). Zacznijmy naprawiać w końcu tą Polskę zaczynając od własnego podwórka.

    • 1 0

  • LOFTY

    Przydałyby się Lofty w trójmieście, a nie kolejna oklepana achitektura typu bloczek. Tereny poprzemysłowe mają swój ogromny potencjał. Nowe Miasto, które miało powstać w Gdańsku również. Ale nic z tego jak dotąd. A szkoda...

    • 0 0

  • parkingi c.d.

    na upartego można postawić wieże kolejne tym razem parkingowe;) a to ciekawostka jak to się robi w stanach na zdjęciu Chicago i ich 2 wieże parkingowe:) problem z głowy http://sirensbay.com/Pictures/Images/Chicago/Chicago-ParkingTowers-9-25-03r.jpg

    • 0 0

  • a może taką kukurydze pobudować w pobliżu.

    to by rozwiązało spr. parkingów w okolicach centrum

    • 0 0

  • To po prostu kpina (2)

    Miasto chce zezwolić na budowę czy pan prezydent potrzebuje pieniędzy od deweloperów (czyli od Ciomka z inwest komfortu) na kampanię wyborczą która już za rok. Przecierz to jasne i oczywiste. Byc może i sam Stępa chce kandydować bo tak murem stoi za chorym pomysłem. A to, że pomysł jest chory wynika choćby z wyglądu tych wież co już są - a są wyjątkowo obrzydliwe co zgodnie twierdzili żeglarze i turyści którzy tego potworka widzieli a z którymi miałem okazję rozmawiać. Już jedna szaro-bura góra wisi nad Gdynią więc już dość. No chyba, że rozległe prywatne interesy prezia Rychlickiego (z Dalmoru) związane też są z planowanymi inwestycjami. Panowie chyba zapomnieli czym dla Polski była Gdynia i czym dla Gdyni był port, stocznia. Gospodarka morska tak w Gdyni jak i Gdańsku jest do likwidacji bo deweloperom potrzebne są tereny poportowe a panom prezydentom potrzebne jest zasilenie funduszy komtetów wyborczych więc wszystko się kręci - jakoś. Tylko co przyszłe pokolenia na to powiedzą?

    • 5 2

    • słuchaj człowieku - ten teren należy do Skarbu Państwa i to SP będzie go sprzedawać a nie Gdynia (1)

      • 0 2

      • a kto ustala plan zagospodarowania przestrzennego? bo kto sprzedaje, to mało ważne, ważne jest co zostanie tam wybudowane i jaką funkcję będzie to spełniać.

        • 1 0

  • gospodarka morska!!!! NIE bezużyteczne mieszkania!!! (1)

    dżizzz.... Ludzie opamiętajcie się!!! Tereny Dalmoru to jedne z najważniejszych terenów dla rozwoju przemysłu morskiego! Jakie mieszkania?! Czy ktoś zwariował? te tereny powinny generować zyski, rozwijać nasz handel morski, tak abyśmy za kilkadziesiąt lat mogli być hubem bałtyckim, co przyniesie dużo więcej zysków w globalnym rozrachunku niż blok, warzywniak i 2 smażalnie kolo niego. Innych terenówtak atrakcyjnych, z infrastrukturą NIE MA już w Polsce ( no nie wiem jak w Szczecinie...). Już wystarczającą porażką jest KAufland na Obłużu, gdzie powinien sie rozwijać BCT. jestem załamana BRAKIEM POMYŚLUNKU władz. A ludzie się cieszą że powstanie kolejne szklane coś, szpecące modernistyczną zabudowę Gdyni. Łamie mnie to, że ludzie sobie nie zdają sprawy z realnej wartości i perspektyw któ¶e daja te tereny. Mówię to jako studentka gospodarki morskiej.

    • 5 2

    • w końcu jakiś rozsądny głos

      Gdańsk już się od morza odwrócił, teraz Gdynia próbuje popełnić ten sam błąd. Szkoda, że ludzie nie rozumieją do czego służy port i jakie z tego mogą być zyski dla nas wszystkich. Bo bogactwo przychodzi z przemysłu i handlu morskiego, a nie z "gó...j" turystyki, bo to jest pikus w stosunku do tego co może dać morze i przemysł. Gdynia, to miasto marynarzy i port, a może Szczurek to też łapówkarz? bo inaczej tego nie mogę wytłumaczyć.

      • 0 1

  • stado baranów

    zachowujecie sie jak stado trójmiejskich baranów szkoda czytać waszych wypowiedzi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane