• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
27 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Kielnieńskiej (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Kielnieńskiej (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Opata Rybińskiego (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Opata Rybińskiego (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Plansze z wizualizacjami zawieszone na płocie Parku Oliwskiego.

Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.



Czy po zbudowaniu nowego układu komunikacyjnego, ulice Opata Rybińskiego i Kielnieńska przejdą metamorfozę zgodnie z wizualizacjami?

Pracownicy Biura Rozwoju Gdańska od zeszłego tygodnia odwiedzają kolejne dzielnice miasta, by przekonywać mieszkańców do budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaKielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska przejdzie co najmniej gruntowny remont.

Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.

Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?

- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.

  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).

Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami

Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.

Planowany przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej, Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru). Planowany przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej, Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru).
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.

- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej

W dwóch koncepcjach BPBK pojawiają się ekrany akustyczne. Nie ma ich w koncepcji BRG oraz wariancie BPBK z tramwajem najbliżej domów. W dwóch koncepcjach BPBK pojawiają się ekrany akustyczne. Nie ma ich w koncepcji BRG oraz wariancie BPBK z tramwajem najbliżej domów.
Ekrany akustyczne i wały ziemne

Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.

Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.

Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.

- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Koncepcja lokalizacji parkingów oraz ich funkcji. Koncepcja lokalizacji parkingów oraz ich funkcji.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych

Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.

Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".

Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.

Przesuń aby
porównać

Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni

BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).

W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".

Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.

Przesuń aby
porównać

Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji

I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).

Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.

Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).

Harmonogram prac nad kolejnym etapem przygotowań dokumentacji na potrzeby nowego układu komunikacyjnego. Harmonogram prac nad kolejnym etapem przygotowań dokumentacji na potrzeby nowego układu komunikacyjnego.
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.

Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej

Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).

Jeszcze przez dwa dni urzędnicy będą dyżurowali w wybranych punktach miasta i udzielali mieszkańcom informacji na temat nowego układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem - Droga Zielona.

Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.

Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 zobacz na mapie Gdańska),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 zobacz na mapie Gdańska).

Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.

Miejsca

Opinie (375) 3 zablokowane

  • Głupota

    Zwężenie drogi do jednego pasa to jakiś sabotaż. Po co budować 2 pasy na innych odcinkach żeby potem w środku wstawić wąskie gardło które zakorkuje całą drogę?

    • 15 5

  • To świetny pomysł!

    Dotychczas tunel nie spełnia w pełni swojej roli, droga kończy się przy Hallera, a dalej do masakra.

    • 14 11

  • (1)

    Jeszcze kilka razy trzeba zatrudnić geologów, bo tylko tym zawsze się kończą dyskusje. Ciekawe kto zarabia na tych pracach

    • 7 1

    • Trzeba było iść na geologię, nie na socjologię

      To byś wiedział

      • 3 0

  • urzędasy uparli się na tą drogę niesamowicie (1)

    Ciekawe ile z tego pójdzie do ich kieszeni

    • 24 5

    • prawdopodobnie już poszło dlatego tak cisną

      • 4 2

  • Kiedy Nowa Kosciuszki???

    Pytam od dawna a nikt nim ie odpowiada

    • 16 4

  • (2)

    Planowana jest kolejna inwestycja bez przeprowadzenia szerokiej debaty na temat zrównoważonego rozwoju oraz potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu.
    Detroit kiedys kwitło, ponieważ nie było w nim ulic i samochodów. Ludzie usmiechali się do Indian, konie uśmiechały się do kowbojów. Potem ulice potwornymi sznytami pocięły tkankę miejską, utworzyły się getta i ludzie przestali uśmiechac się, zarówno do Indian jak i do koni.
    Teraz ludzie siedzą w samochodach bez kszty empatii do siebie.
    Jeżeli będziemy budować drogi to czeka nal los umierającego Detroit.

    • 14 11

    • Bajki i nieprawdy.
      Ilość nowych dróg rowerowych czy nowych linii tramwajowych pokazuje iż miłośnicy transportu zbiorowego i rowerów sa doceniani.

      A to że nie rozumieją, iż ktoś może potrzebować samochodu to jest ich ograniczenie w myśleniu.

      • 2 2

    • Ale masz odloty

      • 1 2

  • Pierwsza odpowiedź w ankiecie....

    "tak, wizualizacje przygotowali przecież sami urzędnicy"

    powinno być:

    nie, wizualizacje przygotowali przecież sami urzędnicy

    • 15 3

  • Nie zgadzamy się na niszczenie Parku Regana!!!!!

    • 23 7

  • (1)

    ja proponuję, żeby pan redaktor i koledzy z FRAG urealnili swoją wizualizację dotycząca Nowej Politechnicznej i proszę nie zapomnieć o dodaniu prawdziwego hałasu:)

    • 14 7

    • i jeszcze niech urealnią wizualizacje dla zawężenia ulicy Podwale Przedmiejskie gdzie też sprzedawali to pod hasłem świata idealnego. Teraz ich boli że miasto stosuje te same metody i narzędzia. Wstyd Panie Koprowski i banda z FRAGu

      • 5 0

  • a (15)

    Nie kazdy w tym miesicie to singiel mieszkajacy we wrzeszczu:/ Wyobrazcie sobie drodzy rowerzysci, ze mieszkaja tu rodziny, z dziecmi. A dzieci do przzedszkola trzeba zawiezc. Wiem wiem... pracujac w srodmiesciu powinnam mieszkac w srodmiesciu, zapitalac rowerkiem kilometr do pracy, ale od dziada pradziada mieszkam na poludniu gdanska. kiedys byla to wiocha zabita dechami. Do gdanska, do pracy mozna bylo dojechac autem. teraz to "wielka metropolia", drog jak nie bylo tak nie ma, tylko samochodow 100 razy wiecej. Komunikacja miejska coraz gorsza (szczegolnie od otwarcia PKM). Jak mam dojechac do pracy, pytam rowerzystow i pieszych z wrzeszcza?? Infrastruktura jest potrzebna, bo mieszkan i osiedli j est coraz wiecej.

    • 17 23

    • (7)

      Te ciągłe wymówki z dziećmi i dojazdami!
      Wygodnickie jaśnie Państwo! Kiedyś dzieci chodziły pieszo do szkoły, a rodzice jechali autobusem do pracy! I wyobraźcie sobie, że wszyscy żyli i mieli się dobrze!

      • 13 4

      • (6)

        " Kiedyś dzieci chodziły pieszo do szkoły ...."

        Kiedyś były puste sklepy, a szczytem marzeń była meblościanka w mieszkaniu w bloku.

        • 7 9

        • (4)

          a co ma piernik do wiatraka?

          • 7 2

          • (3)

            Skoro wolisz żyć w przeszłości, to w całej, a nie tylko fragmentarycznie.

            • 4 5

            • (2)

              A co ma nowoczesność do chodzenia pieszo? Czy chodzenie pieszo i korzystanie z komunikacji miejskiej to oznaka zacofania?

              • 7 2

              • (1)

                Przeczytaj, co sam napisałeś:
                "Kiedyś dzieci chodziły pieszo do szkoły, a rodzice jechali autobusem do pracy! "

                Dziś żyje się inaczej, dzieci chodzą do szkół niekoniecznie koło swego domu, rodzice nie pracują od 7-15 i nie mieszkają w bloku.

                "Czy chodzenie pieszo i korzystanie z komunikacji miejskiej to oznaka zacofania"

                Jak mieszkasz w okolicy dobrze skomunikowanej i w takowej pracujesz i dojazd do pracy komunikacją nie jest upierdliwy.
                Jak mieszkasz w dzielnicy południowej, a pracujesz np. w Oliwie to masz już problem.

                • 3 3

              • "Jak mieszkasz w dzielnicy południowej, a pracujesz np. w Oliwie to masz już problem." W jaki sposób to mój problem, że masz daleko do pracy?
                Żyjesz w przeszłości, kiedyś wszędzie się dojeżdżało samochodem, teraz miasto się zagęszcza, na dzielnicach sypialnianych powstaje infrastruktura dzięki której po przysłowiowe bułki idziesz na piechotę bo wszystkie sklepy masz pod ręką.
                Osobiście jestem za budową drogi zielonej w formie 2 pasów w każdą stronę bo to rama transportowa dolnego tarasu, ale po dobudowaniu słowackiego to by było na tyle więcej tam nie wepchniesz, tak czy inaczej albo zmiana sposobu myślenia albo korki korki korki :)

                • 2 3

        • a

          kiedys autobusy byly. dzis jest pkm.

          • 0 1

    • A czy wyobraża sobie Pani co można by zrobić dla polepszenia komunikacji miejskiej w Gdańsku za 2 mld złotych? (3)

      Czy potrzebujemy kolejnych samochodów w mieście skoro, jak zdążyła Pani zauważyć, jest ich już 100 razy więcej?

      • 7 3

      • (1)

        Najpierw trzeba te 2 mld złotych mieć.

        • 2 2

        • mozna zaczac od 150mln zl z wkladu wlasnego do 'bulwaru'

          • 3 3

      • Tak, zauwazylam i popieram! Wolalabym wiecej linii tramwajowych, jakiekolwiek połączenie autobusowe z wielu rejonów! Uważam, że PKM to z perspektywy wiekszosci Gdanszczan nietrafiona inwestycja.

        • 0 1

    • Proszę Pani ale dlaczego ja mieszkaniec Wrzeszcza

      Mam cierpieć bo Pani chce szybciej dojechać do pracy?

      • 7 2

    • We Wrzeszczu tez mieszkaja rodziny z dziecmi. (1)

      W tej dzielnicy mieszka ponad 50000 mieszkańców i proszę mi wierzyć, ze nie wszyscy mieszkają w okolicach najbardziej zasmrodzonej 6 -cio pasmowej ulicy Grunwaldzkiej co oznacza, ze nie każdemu to pasuje. Nie życzymy sobie kolejnej autostrady na dolnym tarasie. Nie chcemy wdychać spalin kolejnych tysięcy aut. A ta nowa droga jedynie zachęci ich właścicieli.

      • 7 2

      • a

        okej, wzburzyły mnie głosy rowerzystów. Prawdę powiedziawszy doskonale z drugiej strony rozumiem mieszkańców Wrzeszcza.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane