- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (39 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?
W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody . Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.
- Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim dla 337 samochodów,
- Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym dla 112 samochodów,
- Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego dla 260 samochodów,
- Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody dla 493 samochodów.
138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe
Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.
Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.
Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.
Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami
W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.
Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.
Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.
Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik , zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej .
Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków
- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.
- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego
Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.
- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem
Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:
- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.
To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu
Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna , City Forum oraz Forum Gdańsk . Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-09 22:53
czemu ci co głosowali na budynia teraz psioczą??????????????
- 6 2
-
2018-12-09 23:03
niby można budować ciekawie, ale pewnie do razu byłoby drożej (1)
- 1 0
-
2018-12-09 23:09
Nie da się zbudować drożej niż te 130 tys za 13 m kw betonu pod autem.
- 1 0
-
2018-12-09 23:04
Już widze to budowanie parkingu
Jak tylko zdejmą płyty z powierzchni to zobaczą coo? Ano to co widać przez dziury w płytach, miasto pod spodem:( Potem będą badania archeologiczne i takie tam przeszkody i przeszkódki. Jeśli przymkną oko na szperanie w podziemiach to po zabudowaniu wszystko i tak wpadnie w dół. Nie wierzę, że nikt tego nie zbadał. A tu pan Koprowski pisze, że będziemy mogli podziwiać samochody na wszystkich poziomach. Czy to wystawa pięknych samochodów do podziwiania czy on ma nas za takich ciemniaków, którzy nigdy nigdy nie widzieli tego co jeździ masowo wszędzie, parkuje byle gdzie, hałasuje kiedy i gdzie chce i rozjeżdża nas nawet na pasach?
- 1 0
-
2018-12-09 23:06
Pod chmurką
Brzydki, szkaradny jaki by nie był, możecie postawić jeden na próbę na Przymorzu. Tutaj napewno zda egzamin.
- 0 4
-
2018-12-09 23:27
na tym na Jana z Kolna
to chociaż plakaty wyborcze z gębami polityków można było powiesić. I tak byłoby ładniej niż teraz.
- 4 0
-
2018-12-09 23:30
Samochodziarze płaczą, że nie mają gdzie parkować
ale jak to jest, że parkingi puste??? Żal zapłacić za miejsce? Ciagle tylko za darmo chcecie??
Poszli won z chodników, trawników i na lewo po podwórkach! A jak nie to przesiadka do ztm, skm...- 7 6
-
2018-12-09 23:53
Polskie narzekanie
Europą zachodnia i tak ostatnio uwielbiana przez nas Skandynawia takie rozwiązania stosuje od lat. Ludzie to ma być parking a nie pokaz mody. Obiekt stawiany na tyłach Starego Miasta ma spełnić swoją funkcje.
Podobne stoją w Stavanger, Wiedniu, Monachium, czy innych miastach. Każdy zadowolony ze można przyjechać postawić auto którego nie zasypie w zimie i nie przegrzeje w lecie i miło spędzić czas na starówce.
A u nas to budują źle, nie budują źle. Polak potrafi tylko narzekać.- 4 7
-
2018-12-10 01:10
Nie wnikając w wygląd (1)
to bardzo dobrze, że wpadli na taki pomysł. Prędzej czy później te parkingi będą pękać w szwach
- 4 7
-
2018-12-10 07:26
tak jak ten na jana z kolna? haha
- 2 1
-
2018-12-10 02:02
To chyba taki żarcik, ale przecież do kwietnia mamy dużo czasu jeszcze.
- 2 0
-
2018-12-10 02:35
Super. Długie Ogrody są już i tak zdegradowane do takiego stopnia, że architektura powyższego napewno będzie harmonijna z otoczeniem. Ślimak świetnie będzie siedział z estakadą, parking kubaturowy z parkingiem naziemnym a pastelowy łososiowy z pastelozą bloków. Idealnie. Cieszę się, że nie uczymy się od zachodnich sąsiadów, którzy odchodzą od parkingów kubaturowych i wchodzą z nimi pod ziemię. To byłoby za proste. Dobrze jest przecież uczyć się na własnych błędach a nie na cudzych.
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.