• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny zabytkowy trolejbus na trasie

Piotr Weltrowski
10 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Popularny "Ziutek" przez najbliższe miesiące będzie remontowany.
  • Popularny "Ziutek" przez najbliższe miesiące będzie remontowany.
  • Popularny "Ziutek" przez najbliższe miesiące będzie remontowany.
  • Popularny "Ziutek" przez najbliższe miesiące będzie remontowany.

W niedzielę do Gdyni przyjechał Ziu-9, czyli - jak mówią o nim miłośnicy komunikacji publicznej - "Ziutek". Sprowadzony z Ukrainy zabytkowy trolejbus zostanie wyremontowany, a wiosną jeździć będzie na linii historycznej 326.



Zdarzyło ci się jechać zabytkowym trolejbusem?

Trolejbusy Ziu-9 przez lata były ważną częścią transportu publicznego w Gdyni. Z czasem jednak wycofano je z użytku - ostatni wyjechał na ulice w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku. Już w maju ponownie będzie można się jednak przejechać popularnym "Ziutkiem".

- Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka na Ukrainie. W ramach rozliczenia udało się sprowadzić Ziu-9, rocznik 1984. Po gruntownym remoncie będzie on wiosną cieszyć pasażerów linii 326 - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Ta - uruchomiona w 2012 roku - linia od początku stanowi gratkę dla miłośników zabytkowych trolejbusów. Od samego początku obsługiwana jest przez Škodę 9Tr z 1975 roku, Jelcza 120MTE z 1994 roku oraz Saurera 4TIILM z 1957 roku.

Co prawda trolejbusy kursują na niej tylko w okresie od 1 maja do 31 października, i to tylko w niedziele, ale i tak stanowi ona nie lada atrakcję dla miłośników transportu publicznego.

- Zdarzają się turyści, którzy przyjeżdżają do Gdyni tylko po to, aby przejechać się takim pojazdem. Od jakiegoś czasu panuje zresztą w Polsce moda na zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej. My jesteśmy w tej dobrej sytuacji, że działamy w niszy, bo interesują nas trolejbusy - znacznie bardziej ekologiczne niż np. stare autobusy - mówi Gromadzki.

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • A nasze Gdynskie ZIU skonczyly na zlomie niszczejac..

    Nie można bylo jednego zostawić zamiast z Lucka ściągać ? Krótkowzroczność.. :]

    • 31 2

  • Kierownica owinieta igielitem (1)

    czy to byl standard?
    czy ulepszenie dokonane prze kierowcow?
    pamietam, ze wszystkie to mialy...

    • 11 1

    • Kierownicę kierowcy owijali we własnym zakresie. Fabrycznie była z twardego plastiku a`la bakelit i w upały ręce się po niej ślizgały. Na bazie podobno były całe zwoje tego "igielitu" czy diabli wiedzą czego. W zamyśle inżynierów miał słyżyć do celów zupełnie innych ale jakich to już nie pamiętam.

      • 1 0

  • kiedy coś nowoczesnego?

    Zabytków mamy dość

    • 5 28

  • Co PKT sprzedała do Łucka? (7)

    • 8 0

    • DO Łucka (4)

      Do Łucka poszły Jelcze na podzespołach od ziutka .Ha ha

      • 8 0

      • (3)

        PKT posiadało jeszcze jakieś Jelcze?

        • 5 0

        • Odp (1)

          Podobno dwa Sedesy i jednego Jelcza w zaleznosci od portalu info tu takie tam sr... Nigdzie nie w calosci ami o nr bocznych ani o niczym a niektorych to interesuje

          • 4 0

          • Numery:

            3380, 3004 i 3047

            • 3 0

        • Tak 2

          • 1 0

    • PKT sprzedała: (1)

      Jelcz 120 MTE nr 3380 z 1999 roku,
      Jelcz M121 E nr 3004 z 1999 roku,
      Mercedes O405N nr 3047 z 1993 roku (przebudowany z autobusu na trolejbus przez PKT w 2007 roku).

      Pierwszy Jelcz (120) stał odstawiony na bazie PKT od 2013 roku a drugi (121) stanowił pojazd rezerwowy. Oba były pierwotnie zatrzymane jako przyszłe pojazdy zabytkowe. Niemniej jednak, PKT posiada już jednego zabytkowego Jelcza i dlatego prawdopodobnie zapadła decyzja aby sprowadzić trolejbus Ziu.

      • 8 0

      • Szkoda tych Jelczy mogli zostawić a tak za kilka lat znów będą może kupować, a co z tym Mercedesem było nie tak że go sprzedali czy coś nowego weszło na jego miejsce?

        • 0 0

  • Gdynia = skansen (2)

    Gdyńska komunikacja to jeden wielki skansen.

    Może zamiast kasować kolejne kursy, zainwestujecie w nowy tabor (na linii 128 ciekło z dachu).

    • 7 31

    • To nie z dachu ciekło (1)

      tylko zaplułeś się z zachwytu nad jakością gdyńskiej komunikacji kmiotku

      • 12 3

      • .. i to nieprawda że dach przeciekał, tym bardziej że wcale nie padało.

        • 2 0

  • A potem na linie 21 i niech te dziadki wtedy marudzą że szarpie i że zimno.......

    • 5 3

  • Fajnie! (2)

    Podoba mi się to uzupełnianie jeżdżącej kolekcji zabytkowych trolejbusów w Gdyni. Będzie ona stanowić atrakcję turystyczną miasta.
    Żeby się wam, gdynianie,nie zapomniało, to przypomnę, że ten kolekcjonerski gdyński trend zapoczątkowało Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Komunikacji Miejskiej "Trobus" w Gdyni, które produkowało trolejbusy dla Gdyni (i nie tylko) na bazie nadwozi "Jelcza". Pierwsze trolejbusy na bazie "Solarisów " też były tam zrobione.
    To PNTKM "Trobus" sprowadziło do Gdyni trzy zabytkowe "Saurery" wraz z dwiema przyczepami, wyprodukowane w Szwajcarii. Jeden firma odrestaurowała i przekazała do eksploatacji gdyńskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej. Pozostałe " Saurery" wraz z przyczepami zostały odkupione przez Gdyńskie Muzeum Motoryzacji i do dzisiaj stoją tam na zapleczu, i, mam nadzieję, że czekają na czas, kiedy zostaną odrestaurowane i udostępnione do oglądania. A może kiedyś też wyjadą na ulice i będą cieszyć ludzi swoim niewątpliwym urokiem i ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi?

    • 18 0

    • trolejbusy i przyczepy Saurera stoja na placu, pada na nie deszcz, a zlomiarze maja regularnie je pladruja. Na odrestaurowanie

      • 2 0

    • Szkoda !!!

      Szkoda, ze takie pojazdy zakupione przez Gdynskie Muzeum Motoryzacji stoja od wielu lat pod "chmurka" i niszczeją. Jedyna radość czerpią tylko zlomiarze, bo regularnie pladruja pojazdy z miedzi i aluminium, a czego nie da się wynieść to zniszcza. Wierne odrestaurowanie pojazdow staje się wiec już raczej nierealne, zresztą jak widać na tym placu stoi tam dużo takich zabytkow, których już przerosła trawa. Czyzby trolejbusy i ich przyczepy ma podzielic taki sam los, wygląda, ze tak. Dlatego władze naszego miasta powinny w jakiś sposób wymusić na wlascicielu muzeum podjęcia jakiś krokow w celu ratowania pojazdow, a nie na ich niszczeniu.

      • 2 0

  • Proszę ZKM Gdynia o (3)

    zawieszenie w tym trolejbusie jakiegoś proporczyka na słupku przedniej szyby lub zamocowanie wentylatorka dla kierowcy. Mam też nadzieję że będzie mocno wahliwa wskazówka prędkościomierza. Wszystko jak przed laty.

    • 19 0

    • (2)

      tak i powinny byc firanki i różne gadżety z lat 80

      • 12 0

      • (1)

        firanek nigdy nie było w trajtkach

        • 3 0

        • W Ziutkach byla dykta zamiast szkla w tylnym oknie - "przejsciowe trudnosci" ;)

          • 0 0

  • Gdynia już taka biedna, że używane trolejbusy nie kupuje od Niemca tylko z Ukrainy? (1)

    • 3 29

    • Ale żeś błysnął bezmózgu.... W Niemczech nie ma"Ziutków".

      • 9 2

  • Nareszcie (1)

    gdyńska flota zabytkowych trolejbusów uzupełniona o pojazd łączący tradycję lat 70., 80. i 90. Już od dawna pojawiały się głosy, żeby Gdynia przywróciła pasażerom ten zabytek. Skoro na linii 326 w dniu kursowania są po dwa pojazdy na trasie to możliwych będzie aż 6 kombinacji: Saurer - Skoda, Saurer - Jelcz, Skoda - Jelcz (trzy dotychczasowe) oraz Saurer - ZIU, Skoda - ZIU, Jelcz - ZIU (trzy nowe). W związku z tym przydałaby się informacja od ZKM na facebooku z wcześniejszą zapowiedzią, które pojazdy wyjadą na trasę w daną niedzielę.

    • 18 2

    • Powoli,ZIUTEK musi wpierw zostać oclony,wyremontowany,przebadany a dopiero potem będzie czas na jeżdżenie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane