- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (519 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (232 opinie)
- 4 Rekordzista dostał 5 mandatów (80 opinii)
- 5 Były senator PiS trafił do więzienia (352 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (60 opinii)
Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł
Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.
Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.
1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.
Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.
Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.
2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.
Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.
5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.
Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.
Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.
6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.
W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.
W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.
Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.
Opinie (212)
-
2013-03-15 07:01
Polak
Dlaczego tak narzekamy????!!!! Idźcie się"optymiści" położyć na te tory - jak zauważył jeden z Was. A może zaproponujecie nowy sport: czołganie się na cmentarz systemem niewzbudzającym sensacji?
Gwarantuję Wam: rewelka na najbliższej olimpiadzie - zamiast zapasów!!!!!
a poważnie: weźcie się za swoje myślenie, zamiast narzekać.
I jeszcze jedno: mam gdzieś politykę i partie polityczne. Żyć trzeba a nie "pierdzieć w stołek. I niech każdy z Was zacznie od siebie a nie od sąsiada!- 14 4
-
2013-03-15 07:08
moja opinia
Polską robotę widzieliśmy ostatnio na torach w zaspie.
Polska gospodarka...- 5 4
-
2013-03-15 07:10
Strzyża (2)
Na wizualizacji widzimy nienaruszony nasyp z drzewami, a obok niego magistralę kolejową na filarach. Ktoś to jednak zmienił i drzew już nie ma ...
- 8 1
-
2013-03-15 08:46
Tam też widzimy krakowskie tramwaje
Artysta ewidentnie traktował rzeczywistość w sposób post-modernistyczny. Licentia poetica.
- 5 1
-
2013-03-15 14:15
parę miesięcy temu sami pisali, że wizualizacja jest do d***
rozebranie tej części nasypu było planowane od dawna - z powodu konieczności pozostawienia rezerwy dla linii tramwajowej z Zaspy.
- 3 0
-
2013-03-15 07:22
Panie Naskręt nie ma aglomeracji trójmiejskiej jest gdańska (3)
- 8 10
-
2013-03-15 07:43
(2)
a w zasadzie: konurbacja gdańska
- 6 2
-
2013-03-15 19:35
Jest Metropolia Gdańsk oraz NORDA (1)
Satelity bardzo sobie cenią niezawisłość, lol
- 2 0
-
2013-03-16 07:58
wiochopolia
- 1 0
-
2013-03-15 07:25
tradycyjnie obrzeża województwa mają fige (5)
wszystko przeje aglomeracja, a spłacać będziemy solidarnie wszyscy mieszkańcy aż do Człuchowa.
i czym sie tu podniecać Panie Naskręt?- 8 8
-
2013-03-15 08:28
A aglomeracji mieszka połowa województwa - to co się dziwisz?
- 3 4
-
2013-03-15 08:54
antek ma rację
powinni myśleć o bardziej zrównoważonym rozwoju województwa
- 5 4
-
2013-03-15 11:33
(2)
Jeżeli poleci parę głów w PKP to poczujesz "aż do Człuchowa" podłączenie Gdańska do torów umożliwiających jazdę w tym kierunku. Przecież do dzisiaj Gdańsk nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego z większością terenu województwa.
- 3 2
-
2013-03-15 15:19
A na Bornholmie w ogóle nie ma połączeń kolejowych
- 3 1
-
2013-03-16 11:00
A za Człuchowem d blada
Bo Struk linię zamyka, co by ludzie do województwa obok nie jeździli
- 1 0
-
2013-03-15 07:27
Trudno uwierzyć PKP
Żeby nie było tak jak z peronami w Gdyni, kasa poszła a perony gorsze niż we Włoszczowej istna wiocha.
- 14 2
-
2013-03-15 07:34
Widać już teraz ten piąty bieg, że pasażerów ma się gdzieś i tak źle na kolei jeszcze nie było jak teraz
- 7 5
-
2013-03-15 07:45
rewitalizacja (3)
Ciekawe to sformułowanie ile w tym można ukryć. A może by najpierw odpowiedzieć na pytanie kto odpowiada za likwidacje tych linii w przeszłości, nie chodzi tu o nażekanie.
- 3 2
-
2013-03-15 09:27
Zibi 54
Nie nażekanie tylko narzekanie. Doucz się.
- 2 1
-
2013-03-15 09:37
A dlaczego "najpierw"?
- 1 0
-
2013-03-15 11:23
WSZECHWŁADNI ZWIĄZKOWCY...
...którzy blokowali i nadal starają się blokowac jakiekolwiek prby modernizacji kolei w Polsce. Bo przecież najważniejsze są ich tyłki. Kolej jest nie po to, żeby wozić ludzi i towary, tylko po to, żeby tworzyć miejsca pracy.
Właściwie należy się cieszyć, że pomimo ich starań kolej w ogóle jeszcze istnieje...- 7 1
-
2013-03-15 07:49
Kolej metropolitarna .....?! (1)
To kolejka gdańska sięgająca do Gdyni i to nie całej. Jak zwykle północ aglomeracji - jakieś 200-300 tys ludzi została zignorowana. Zdziwicie się za chwilę jak jak kolejne dziesiątki tysięcy Gdynian i Gdańszczan osiedlą się w MTK !
- 2 7
-
2013-03-15 07:51
Północ to 200-300 tys. ludzi?
- 1 1
-
2013-03-15 07:50
Ciągle mało
Mogliby np. przywrócić ruch kolejowy na linii nr 229 (Pruszcz-Łeba) na odcinku do Kolbud, albo przynajmniej do Bielkówka.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.