• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja Czarnej Perły na Motławie. Sternik i mechanik pod wpływem alkoholu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Statek Czarna Perła zderzył się na Motławie z pogłębiarką. W wyniku wypadku rannych zostało 7 osób, z czego 5 trafiło do szpitala. Policja cały czas bada dokładne przyczyny zdarzenia. Z relacji świadków wynika natomiast, że Czarna Perła nie ustąpiła pierwszeństwa pogłębiarce na obrotnicy, choć powinna. Badanie na miejscu wykazało, że dwóch członków załogi statku pasażerskiego było pod wpływem alkoholu. Sternik i mechanik zostali zatrzymani, a rejsy atrakcji turystycznej są zawieszone do odwołania.



O incydencie z udziałem Czarnej Perły jako pierwsi poinformowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia w tej sprawie.

15:36 14 LIPCA 21 (aktualizacjaakt. 18:13)

Kolizja statku Czarna Perła z pogłebiarką na Motławie (228 opinii)

Do zdarzenia doszło na wysokości Siennej Grobli/Wiosny Ludów. Sześć osób zostało poszkodowanych.
Do zdarzenia doszło na wysokości Siennej Grobli/Wiosny Ludów. Sześć osób zostało poszkodowanych.


Zgłoszenie o wypadku na Motławie, na wodzie między ul. Sienna GroblaMapkaWiosny LudówMapka, policjanci otrzymali ok. godz. 15.

- Do zderzenia dwóch jednostek pływających doszło na wysokości Polskiego HakaMapka. Na miejscu cały czas pracują policjanci z komisariatu wodnego, ruchu drogowego, którzy wyjaśniają okoliczności tego zdarzenia. W jego wyniku rannych zostało 7 osób, 5 z nich zostało zabranych karetkami do szpitala na dalsze badania. Obrażenia, których doznały te osoby nie są poważne - informuje nadkom. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku
Wśród poszkodowanych jest jedno dziecko.

Część załogi Czarnej Perły pod wpływem alkoholu. Sternik i mechanik zatrzymani



Policjanci, w obecności oficera Kapitanatu Portu w Gdańsku, sprawdzili trzeźwość obsługi Czarnej Perły.

- Badanie alkomatem wykazało, że sternik miał w wydychanym powietrzu 0,46 promila alkoholu i to jest stan po użyciu alkoholu, a mechanik 0,38 promila. Dwie pozostałe osoby z załogi statku były trzeźwe. Policjanci prowadzą czynności w kierunku popełnienia przestępstwa polegającego na spowodowaniu katastrofy w ruchu wodnym. Sternik i mechanik zostali zatrzymani i przewiezieni do komisariatu - informuje nadkom. Ciska.
Policja przebadała też załogę pogłębiarki. Wszyscy byli trzeźwi.

  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.

Nikt nie wypadł za burtę



Pierwsze doniesienia mówiły o tym, że jedna z osób wypadła za burtę. Ale nie potwierdza tego ani policja, ani straż, ani świadkowie zdarzenia.

Straż zakończyła działania na miejscu wypadku po godz. 17.

- Ostatecznie 5 osób poszkodowanych trafiło do szpitala. Nie potwierdzamy informacji, że ktoś wypadł za burtę - powiedział nam dyżurny Komendy Wojewódzkiej PSP.


Co mówią świadkowie?



Ze świadkami i uczestnikami zdarzenia rozmawiał na miejscu nasz reporter.

- Nie było żadnego sygnału ostrzegawczego. Po prostu poczuliśmy mocne uderzenie, parę osób upadło na ziemię. Najciężej ranny był mężczyzna w niebieskiej koszulce, którego przygniotły elementy zniszczonej burty - opowiadał nam tuż po zdarzeniu jeden z pasażerów Czarnej Perły.
- Nie wiem, jak to się stało. Widziałam przed nami tylko duży statek, a potem doszło do zderzenia. Z tego co mówili inni ludzie, wynikało, że ten statek zawracał, a my w niego uderzyliśmy - dodawała roztrzęsiona kobieta, która również płynęła jednostką stylizowaną na piracki galar.
  • Pogłębiarka DC Orisant, z którą zderzyła się Czarna Perła zacumowała przy Kanale Kaszubskim. Na jej prawej burcie widać ślad kolizji.
  • Do kolizji doszło na tzw. obrotnicy przy Polskim Haku.
  • Lewa burta Czarnej Perły jest niemal doszczętnie zniszczona.
  • W wypadku ucierpiało siedem osób, w tym małe dziecko.
  • Do kolizji doszło w środę po godz. 15 w okolicy Polskiego Haka.

Kolizja jednostek na obrotnicy



Lewa burta Czarnej Perły jest niemal doszczętnie zniszczona. Z kolei pogłębiarka, która po kolizji zacumowała w Kanale KaszubskimMapka miała otarcia na tylnej części prawej burty.

Prawdopodobnie więc do kolizji doszło na tzw. obrotnicyMapka przy Polskim Haku, a więc najszerszym miejscu kanału Motławy służącym dużym jednostkom do zawracania.

W tym przypadku - zgodnie z zasadą większej jednostki - pierwszeństwo przed Czarną Perłą miała pogłębiarka. Szczegółowe okoliczności zdarzenia nadal bada jednak policja. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że załoga pogłębiarki przez radio ostrzegała Perłę o zawracaniu. Mimo to jej załoga postanowiła, że spróbuje się zmieścić.



Rejsy Czarnej Perły zawieszone do odwołania



Czarna Perła to statek charakteryzowany na galeon. Jest atrakcją turystyczną, która pływa na Westerplatte. Statek należy do prywatnej firmy DARKRIS TRAVEL S.C. z siedzibą w Gdyni. Jeden z telefonów podanych na stronie internetowej milczał. Drugi odebrał mężczyzna, który poinformował, że "sytuacja jest specyficzna" i są teraz ważniejsze rzeczy niż rozmowy z mediami.

Przedstawiciele spółki, do której należy uszkodzony statek, zamieścili krótką informację w mediach społecznościowych. Przedstawiciele spółki, do której należy uszkodzony statek, zamieścili krótką informację w mediach społecznościowych.
Krótki komunikat ws. wypadku pojawił się jednak na facebookowym profilu Czarnej Perły.

- Stało się najgorsze, co się mogło zdarzyć. Bez zbędnych szczegółów, bo pewnie już przeczytaliście. Nasze serca pękły na pół, w środku sezonu zmuszeni jesteśmy zawiesić rejsy do odwołania... Trzymajcie kciuki - napisano.
  • Czarna Perła po wypadku.
  • Czarna Perła po wypadku.
  • Czarna Perła po wypadku.
  • Czarna Perła po wypadku.

Miejsca

Opinie (456) ponad 20 zablokowanych

  • była "Klątwa Czarnej perły"

    a tu jest glątwa Czarnej Perły

    • 6 3

  • A 3 czy 4 lata temu też nie było podobnie, że ktoś był pod wpływem

    • 9 3

  • Pewnie rumu pociągnęli

    • 5 0

  • nie ma "zasady większej jednostki" (1)

    jest jedynie "zasada" jednostki mającej ograniczoną zdolność manewrową oraz kilka innych zasad które tu powinny mieć zastosowanie (obserwacja, bezpieczna odległość, pierwszeństwo wyprzedzanego, zasada unikania kolizji itp)

    • 23 1

    • zasad "większej jednostki" to dziennikarski wygłup..

      Obowiązuje przepis konwencji o zapobieganiu zderzeniom na morzu, który mówi że bez względu na jakiekolwiek inne przepisy, statek, który wyprzedza ma obowiązek ustąpienia statkowi, który jest wyprzedzany. A szyper "Perły" wyprzedzał - i nie ustąpił. . . Cóż, tupolewizm wiecznie żywy....

      • 2 0

  • 1 sierpnia 1975 roku statek ZG Maryla zatopil prom linowy. Zginelo 18 osob. W tym samym przekletym miejscu. (4)

    Zla karma wrocila. Znam to miejsce od dziecka i zawsze mnie przerazalo choc promem czesto plywalem. Kiedys bylem na koncercie akordeonowym w hali Stoczni Gdanskiej. Nie moglem usiedziec na miejscu, bo czulem, ze cos strasznego tam sie stanie. I stalo. Zupelnie inaczej czulem sie w bazylice Maryjackiej- pelny luz i spokojnosc, ale do czasu Teraz nigdy bym tym nie wszedl, tak tez wkradlo sie zlo. Wolalbym nogi polamac po drodze a nigdy juz nie zajrze do mojego ulubionego niegdys kosciolka. Wiecie przez kogo. To egzemplifikacja diabla, ktora zostala ekspozycja stala. Mam nadzieje, ze do czasu.

    • 15 31

    • Lucjan jest ok nie znasz się

      • 5 2

    • To nie to miejsce.

      • 7 0

    • Spróbuj konsultacji lekarskich. Może jest jakiś ratunek dla ciebie pissowski tłu cz ku

      • 5 2

    • Mama wie ze cpiesz ?

      • 2 1

  • Czyli to firma z Gdyni żerowała na turystach w Gdańsku... jakoś już mi nie szkoda Cz.P. (2)

    • 10 10

    • Gdańsk żeruje i na turystach i na mieszkańcach. (1)

      Wiec o co chodzi?

      • 3 6

      • no właśnie wytłumacz o co ci chodzi?

        • 0 0

  • (3)

    W tym przypadku - zgodnie z zasadą większej jednostki - pierwszeństwo przed Czarną Perłą miała pogłębiarka.

    zasada wiekszej jednostki?

    • 14 6

    • dwóch pijanych sterników dało minusy?

      • 4 1

    • Co chcesz, dziennikarstwo po polsku...

      ...po co sprawdzić w przepisach portowych*, po co zaglądać do MPZZM* - kiedy można wypierdzieć z d...py "zasadę większej jednostki"...

      *) przepisy portowe zakazują wyprzedzania statku bez wcześniejszego uzgodnienia tego manewru a MPZZM nakazuje statkowi wyprzedzającemu ustąpić temu, który wyprzedza...

      • 2 0

    • nie ma czegoś takiego jak "zasada wiekszej jednostki"

      • 3 0

  • Czyli rekonstrukcja historyczna jest w 99% udana

    • 15 0

  • (2)

    Może wreszcie przestaną te straszydła pływać! Współczucia dla załogi pogłębiarki, że się musieli z takim "buractwem" (bo nie wiem jak to inaczej nazwać) zetknąć. W ogóle strach wsiadać na takie wycieczkowe, czy "restauracyjne" łajby - pamiętacie załogę "Danuty" i ich szarżę na opadające już przęsło kładki na Ołowiankę? Cud, że się wtedy nikomu nic nie stało!

    • 33 10

    • Cud, że teraz nikt nie ucierpiał.

      • 6 0

    • buractwem jest pisanie głupot, kapitan Danuty

      został uniewinniony przez sąd. Poczytaj sobie...

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Na jednostkach przewożących pasażerow (11)

    Powinno się badać całą zalogę na zawartość alkoholu w organizmie. Rano i wieczorem. Nie powinno być tu żadnych wyjątkow.

    • 320 25

    • Tu nie ma wyjątków- sternik złamał prawo (1)

      Zakaz jest i to dotyczy wszystkich jednostek pływających!

      • 36 1

      • nie zachleje to zaćpa

        no kto to na wodzie sprawdzi

        • 1 0

    • Tak, jest wszystkich badać na obecność C2H5OH! Pasażerów także!

      • 12 9

    • Ale to piracki okręt. Kapitan i załoga obowiązkowo na gazie.

      • 66 1

    • Ptysiu, ale to piracki statek (2)

      • 24 1

      • -

        Trunek mocny, rumem zwany, na pokładzie bratem był, od Bristolu do Hawany żeglarz przydział rumu pił.

        • 5 0

      • to i pirackie metody

        • 1 0

    • tak jak i cały sejm i senat

      pier.... bzdury

      • 6 1

    • Tak samo powinno się badać robotników na budowach, ale wiadomo jak to wygląda... (1)

      • 8 1

      • jakby sprawdzali alkomatem z rana na budowach

        to w tym kraju nic by nie wybudowano... nawet tych 2800 mieszkań mato£uszka

        • 7 1

    • przed wypłynięciem przy przystani Policja powinna badac stan jednostki

      sprawdzac kadłub, ogumienie, zawieszenie, hamulce, i alkomatem zaloge

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane