• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska już oficjalnie: 91,7 mln zł pomocy dla lotniska do zwrotu

Michał Sielski
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy. Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy.

Jest już oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej. Identyczne z opublikowanym przez nas przed tygodniem: spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma oddać 91,7 mln zł gminom Gdynia i Kosakowo. Tymczasem w kasie firmy jest ok. 1 mln zł.



Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie. Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie.

Czy decyzja Komisji Europejskiej jest słuszna?

Znamy już oficjalną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni.

- Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa - informuje Marta Angrocka-Krawczyk z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. - Zasady te nie zezwalają państwom członkowskim na przyznanie pomocy państwa w celu powielenia infrastruktury portów lotniczych, jeśli popyt na nią jest niewystarczający, jako że prowadziłoby to do zakłóceń konkurencji między portami lotniczymi i marnotrawienia pieniędzy podatnika - podkreśla.

Decyzja wypłynęła na światło dzienne 6 lutego, o czym poinformowaliśmy jako pierwsi. Władze Gdyni były na to przygotowane, bo od razu zapowiedziały, że lotnisko i tak powstanie. Zmieni się tylko jego formuła prawna.

Czytaj więcej: Dlaczego lotnisko w Gdyni i tak powstanie.

Ogłoszona dziś decyzja Komisji Europejskiej nie jest więc zaskoczeniem, ale wciąż nie wynika z niej, w jaki sposób ma dojść do zwrotu środków. Zdecydowana większość pieniędzy została bowiem zainwestowana w budowę terminalu i innej infrastruktury niezbędnej do przyjmowania cywilnych samolotów na wojskowej niegdyś części lotniska.

W kasie spółki zarządzającej lotniskiem zostało ok. 1 mln zł.

Komisja zawsze wskazuje, w jaki sposób środki mają być zwrócone. Tak stało się i tym razem, ale tych informacji jeszcze nie upubliczniono. Trwa wciąż wyjaśnianie kwestii związanych z poufnością danych dotyczących obronności oraz tajemnic biznesowych.

O dzisiejszej decyzji Komisji Europejskiej władze Gdyni dowiedziały się od nas. Odpowiedzialny za budowę lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak twierdzi, że stanowisko Gdyni się nie zmienia.

- Jesteśmy zdeterminowani, by projekt doprowadzić do końca. Niewiele więcej mogę powiedzieć, bo nie dostaliśmy jeszcze żadnych dokumentów. Uprzedzaliśmy Komisję Europejską, że zwrot poniesionych nakładów będzie niemożliwy, bo przeznaczone zostały one na zadania inwestycyjne, które zostały zrealizowane - mówi Bogusław Stasiak.

Opinie (765) ponad 10 zablokowanych

  • Grand Prix Gryni ! (1)

    Ha,ha !!! Będzie można przeprowadzić wyścigi kosiarek do trawy.
    Lotnisko to nie warzywniak na rogu, nie ma potrzeby budowania ich tak wielu.
    Megalomania i tyle, Gdańsk to nie Atlanta (100 mln pasażerów rocznie).
    30 odpraw dziennie i wielkie mi lotnisko ??? Jak będzie ich 300 na dobę wtedy można rozbudować, ale kolejne obok ? Może wybudować jeszcze w Kartuzach ?
    Ale tak to jest jak się wydaje nie swoje...

    • 21 11

    • my wydajemy swoje

      bo całą kasę państwową przytula Gdańsk - od koleżków z PO

      ale jeszcze 1.5 roku do wyborów parlamentarnyvch i się skończy....

      • 3 3

  • Europa (1)

    Ile lotnisk ma UK ,Norwegia itd. .. Z Gdyni mialy byc loty do czech i na slowacje a ile ludzi jest na emigracji z tej okolicy i wybierze Gdynie

    • 11 16

    • Ok, a ile ludzi mieszka w londynie, a ile w trojmiescie? Twoje porownania sa smiechu warte

      • 8 2

  • Nie rozumiem.........

    Jak można budować, bez pewności że będzie dotacja. Kolejność powinna być taka:
    - zgoda UE na budowę i dotację
    - realizacja

    Stało się odwrotnie, tyle że trzeba oddać kasę. Kto był tak lekkomyślny, bo ktoś musiał być.

    • 18 9

  • fatalne wiadomosci dla gdyni. (2)

    podejrzewam, ze konsekwencja moga byc jeszcze wieksze problemy z uzyskaniem dofinansowania na inne inwestycje zwlaszcza kiedy sie slyszy, ze gdynia i tak nie odda bo nie.

    • 15 6

    • (1)

      czas na zmiany we władzach, listopadowe wybory nadchodzą

      • 3 4

      • pocałujta w usta wójta

        • 2 2

  • Obecnie w kraju funkcjonuje kilkanaście lotnisk, ale rentownych jest zaledwie kilka z nich. Najlepiej radzą sobie Warszawa (Lotnisko Chopina), Kraków i właśnie Gdańsk. Jeszcze podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Jan Pamuła, prezes krakowskiego portu, ocenił, że w Polsce jest miejsce na jedynie trzy duże lotniska. - Pierwszym, oczywistym, jest Warszawa, drugim - Kraków, a trzecim - Gdańsk - wylicza prezes Pamuła. - Pozostałe powinno się budować na tyle, na ile stać miejscowe samorządy. Poza tymi trzema portami do wszystkich w Polsce trzeba dopłacać.

    • 18 9

  • Lotnisko dla szczura-HAHA

    Teraz prezydent Szczurek zatrudni Kota .I może na kota dostanie z UE dotację .HA HA Ha .Jeśli macie takiego prezydenta to tylko szpital w Kocbo...... lub na Srebrz...../

    • 12 8

  • można tam zrobić wielką fermę białych szczurków (1)

    ich wielbiciele i hodowcy z przyjemnością zapłacą za wyrośniety zdrowy okaz nawet kilkadziesiąt złotych i sprawa finansowej wtopy jakoś się poukłada.A serio to trzeba być chorym ambicjonalnie czlowiekiem żeby walić bez sensu kasę w drugie lotnisko w okolicy,zwłaszcza teraz kiedy Port w Rębiechowie został rozbudowany,zmodernizowany a jeszcze robimy dobry dojazd kolejowy z całej metropolii tak zwanej.Ludzie więcej szacunku dla pieniędzy .Nie jesteśmy jakimiś śmiesznymi ruskami żeby wywalać publiczną kasę na zasadzie zastaw się a postaw się.Czas zmienić całą polską mentalność.Bierzmy przykład z Niemców.Tacy Bawarczycy -bogaci jak cholera powiedzieli w referendum na temat ewentualnych igrzysk u siebie Nein .I słusznie niech głupawi biedacy ze wschodu się wypie....ją z kasy .Wielki gruby szkop sobie wsiądzie do swojego BMW albo samolotu wpadnie na taką olimpiadę ,nażre się za grosze,napije,pop..rzy miejscowe d..y wróci i wciąż będzie bogaty.To taka uboczna dywagacja ale wbrew pozorom na temat...

    • 15 10

    • popieramy !!!

      • 2 2

  • Panie prezydencie prosimy o przewieszenie i przepasanie flagi unijnej żałobnym kirem i zsunięcie jej jak najniżej (6)

    - bo w efekcie brutalnych represji ze strony opanowanego przez wrogów unijnych najsamwpier zniszczono nam za pomocą unii stocznie a obecnie lotnisko. To chyba niespotykane i do tego w tak spektakularny sposób pozbawiony zasad humanizmu naszych ludzi pracujących miast i wsi i zniszczenie nam perspektyw na wszelki rozwój. Tylko dlatego, że miasto to powstało, aby kultywować nasze najlepsze tradycje, pracowitość i gospodarność do tego w w 88-rocznice powstania. Podobne działania jakie Gdynia przechodziła za nieludzkich rządów róznych okupantów.
    Nic więc dziwnego, że część europosłów z Polski poparła raport o dewiacji w Unii, ale dlaczego to ma się przekładać na Gdynie? Widać już nie można efektywnie i oszczędnie gospodarować naszymi pieniędzmi , mało pomawia się o jakieś POmocy państwa, jeśli taka była to kto ją nam dał - czyzby znowu zmowa milczenia ? Przecież naszymi (nie unijnymi pieniędzmi) na poziomie samorządów następowały przepływy w sposób publiczny i na dotatek zgodny z zatwierdzoną Strategią Rozwojową wynikającą z potrzeby stymulowania mobilności społecznej oraz wykorzystania istniejącego małowykorzystywanego potencjału regionalnego portu lotniczego. Dlaczego dla róznych krajów unia stosuje rózne standardy, do tego bez usprawnienia naszego państwa, którego podstawą powinny być zasady etyczne sami jako miasto wszystkiego nienaprawimy. Dlaczego nasi europosłowie nie uchwalili odpowiedniej rezolucji w tej sprawie, która by wywierała nacisk na Komisję Europejską, zmuszając ich do rezygnacji z działań przeciwko Gdyni? Czy tym ludziom zależy tylko na układach, dietach i kontach, a założenia polskiej polityki transportowej, mającej na celu rozwoj krajowego systemu transportowego i stymulowanie zrównoważonego i logistycznego wspierania tak ważnego przedsięwzięcia powiązanego z budową bazowy korytarza/y transportowych sieci TEN-T jakim np. jest Bałtyk - Adriatyk i inne wraz z planowanym kompleksem towarzyszącym w tym wzgl. węzłów transportowych, takich jak port morski - zaliczany do portów bazowych w celu uzyskania tzw. efektu sieciowania i wspomagania inne węzły a także planowanej Doliny Logistycznej.
    To właśnie Terminal Gdynia-Kosakowo miał przyczynić się do reindustrializacji regionu, a nawet Połnocnej Polski i tej części Bałtyuku, a z nim poprawy warunków gospodarowania dla przedsiębiorców oraz powstawania miejsc pracy nie tylko dla mieszkańców Gdyni.
    Niestety od uniji tą decyzją zostalismy ugodzeni niczym nożem w plecy:((

    • 15 18

    • Przepraszam z nerwów (1)

      zapomniałem się podpisać

      • 3 5

      • nie ma za co

        przecież od razu można rozpoznać kto pisał te chore wypociny

        • 4 2

    • RACJA -brawo popieramy !!!! (1)

      • 1 2

      • no i zaczyna się normalnie

        pracownicy urzędu miasta Gdańska "już nie świadczą pracy" politycznej tak samo tłoczno tu było na lotnisku Rębiechowo, bo dzień nielotny no i incognito można dowalić Gdyni, a tak będzie dalej byle jak.
        Ale najważniejsze, dookoła sami swojacy i partia rośnie w siłę a jej członkowie żyją przez to dostatnio.

        • 2 7

    • witaj bezstronny

      widzisz - napisales sie,nadenerwowales a do polskiego debilstwa to NIE dociera-patrz na minusy.ode mnie masz duuuzy plus.Pisalem juz kilka razy na tym portalu,ze jak tak dalej pojdzie to nie wiem czy moje dzieci ale wnuki na pewno doczekaja,ze nie bedzie wolnej,ba,zadnej Polski
      Teraz taka krotka historia-w dawnych czasach,kiedy jeszcze kwitla przyjazn polsko-NRD-owska bylem w Berlinie wschodnim na tzw OHP,tzn.miesieczny wyjazd polaczony z praca na kolei.Mielismy brygadziste,pijaka,ktoremu wozilismy wodke z Polski-mielismy wtedy luzy w pracy.Kiedy po pijaku sie wygadal,ze w czasie wojny byl w wehrmachcie to sie skonczylo.Ale najwazniejsze to bylo co on mowil jak byl pijany.otoz mowil---my i tak wrocimy na nasze przedwojenne ziemie,bez czolgow,zolnierzy.my to i tak powoli wszystko wykupimy.Dodam,ze bylo to na przelomie lat 70-tych i 80tych.No i co nie sprawdza sie???Realizowane jest to w 100%
      Dziwie sie tylko dlaczego Polacy sa tacy glupi !!! czy nie maja nic rozumu?jak czytam te kometarze to dla mnie jest to zenujace.Jest mi wstyd,ze Polacy moga takie brednie wypisywac nie tylko na temat tego lotniska a tak jest prawie pod kazdym artykulem.Ech,szkoda pisac.pozdr.

      • 0 0

    • łubu dubu łubu dubu

      niech żyje nam prezydent naszego miasta

      • 0 0

  • Lotnisko w Kartuzach

    Kazdy wie, że najlepsze warunki meteorologiczne są w Kartuzach! Kartuzy realna konkurencja dla Gdańska!!!!

    • 17 6

  • słusznie się stało... (1)

    od początku władze Gdyni niepotrzebnie zabiegały o budowę tego lotniska, wystarczy nam jedno w gdańsku i je trzeba dofinansowywać aby się rozwijało. Gdynia niech lepiej zemnij się innym problemami swoich mieszkańców a jest i naprawdę sporo ...

    • 24 14

    • Pozostała jeszcze budowa wszystkim potrzebnych Muzeum Emigracji i Centrum Filmowego. Co będzie kolejne? Kiedy zaczniemy rozwijać infrastrukturę dla zwykłych mieszkańców?

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane