• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska: nie ma decyzji w sprawie lotniska w Kosakowie

Michał Sielski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 16:20 (6 lutego 2014)
Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko. Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko.

Zamieszanie z decyzją Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Kosakowie. Najpierw podała, że wydano decyzję nakazującą zwrot pomocy, potem wycofała się z tej informacji. Rzecznik komisarza przeprasza.



Czy lotnisko w Kosakowie byłoby konkurencją dla Rębiechowa?

Aktualizacja, godz. 16:20 Nieoczekiwanie biuro prasowe Urzędu Miasta w Gdyni poinformowało, że otrzymało od Komisji Europejskiej sprostowanie wcześniejszej informacji. "Żadna decyzja z sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo jeszcze nie zapadła"

Ze strony internetowej Komisji Europejskiej zniknęła widniejąca tu wcześniej informacja o zakończeniu postępowania w tej sprawie.

- Wbrew błędnej informacji, która przez pomyłkę ukazała się na naszej stronie, Komisja Europejska nie podjęła jeszcze żadnej decyzji dotyczącej toczącego się postępowania w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni. Ta sprawa nie była jeszcze przedmiotem obrad kolegium komisarzy - podaje Antoine Colombani, rzecznik komisarza UE ds. konkurencji Joaquína Almuni.

***


- Samorządy Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo uzyskały informację, że Komisja Europejska uznała pomoc publiczną udzieloną spółce Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo za niedozwoloną. Oznacza to, że spółka będzie zobowiązana zwrócić pieniądze miastu Gdynia i gminie Kosakowo, które tej pomocy udzieliły - informuje Joanna Grajter, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Przeczytaj oświadczenie samorządów Gdyni i Kosakowa.

Wojciech Szczurek prawdopodobnie już dwa dni temu znał tę decyzję, ponieważ ogłosił list otwarty w tej sprawie. Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje komisję Europejską

Co ta decyzja oznacza dla przyszłości lotniska cywilnego w Gdyni?

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł. 85 mln zł należy do Gdyni, 6 mln zł do Kosakowa. Aż 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na tzw. środki trwałe.

Ogłoszenie jej upadłości niewiele jednak zmienia. Spółka nie ma bowiem praktycznie żadnego majątku, oprócz gruntów, którymi zarządzała. Za pieniądze wniesione przez Gdynię i Kosakowo powstał m.in. terminal pasażerski, budynek straży pożarnej i inne nieruchomości oraz urządzenia niezbędne do obsługi lotniska. Pieniędzy ma niewiele, w ostatnich miesiącach były nawet zwolnienia, a części zatrudnionych zmieniono umowy.

Poza tym lotnisko buduje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, więc odpowiada tylko swoim majątkiem utworzonym z wkładów wspólników (tylko w niektórych przypadkach do odpowiedzialności może być pociągnięty zarząd). Zresztą nawet gdyby forma prawna była inna, Gdynia nigdy nie miała zamiaru domagać się zwrotu pieniędzy - bo inwestycja została zrealizowana zgodnie z planem.

Jest też inny problem.

- Teren cały czas należy jednak do Skarbu Państwa. Gmina Kosakowo zarządza nim w ramach użyczenia od wojska tylko dzięki specustawie - mówi prawniczka Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni.

Komisja Europejska zawsze wskazuje w swoich rozstrzygnięciach sposób wykonania jej zaleceń. Tak jest też tym razem. Nie wiemy jeszcze jednak w jaki sposób pomoc ma być zwrócona, bo wyjaśnienie wciąż nie dotarło do urzędników.

- Przepisy są takie, że dostaniemy je, gdy Komisja Europejska przetłumaczy na język polski swoje orzeczenie. Może to nawet potrwać kilka dni - przyznaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie oznacza jednak, że lotnisko nie powstanie. Wręcz przeciwnie, choć wydłuży się na pewno czas, po którym pierwszy samolot pasażerski wyląduje w Gdyni.

- Jesteśmy zdeterminowani, by kontynuować inwestycję, która praktycznie jest już ukończona. Zmieni się tylko forma organizacji. Już wcześniej informowaliśmy Komisję Europejską, że nie ma możliwości zwrotu zainwestowanych środków, bo spółka celowa po prostu nie ma z czego zwracać - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, odpowiedzialny za budowę lotniska w Gdyni.

Rozmowy w sprawie wspólnego zarządu dla lotnisk w Gdańsku i Gdyni zostały zawieszone do czas rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej. W tym czasie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wysłało do Brukseli dokument, że lotnisko w Gdyni nie będzie w żaden sposób zagrożeniem dla Gdańska, bo obsługiwać ma do 1 mln pasażerów rocznie. Prognoza wykonana przez międzynarodowe firmy doradcze mówi o przejęciu 18 proc. rynku lokalnego, ale dopiero w 2030 roku.

- Trzeba wykorzystać ten potencjał. Przypominam, że budowa lotniska w Gdyni została ujęta w obowiązującej strategii rozwoju województwa pomorskiego, a wszystkie strony podpisały list intencyjny, więc nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem, że pomoc publiczna dla tej inwestycji była niezgodna z prawem - podkreśla Bogusław Stasiak.

Formalnie dochodzenie Komisji Europejskiej prowadzone było przeciwko Polsce, więc Gdynia nie może się nawet odwołać. Czy zrobi to przedstawiciel polskiego rządu? Jeszcze nie wiadomo.

Opinie (607) 1 zablokowana

  • Ludzie na basen czekaja a nie na lotnisko !!! Panie prez. Obudz sie pan !!! (1)

    • 1 2

    • Siostro basen...

      • 0 1

  • GDYNIA... metropolia na skale swiatowa ! (2)

    Ani Los Angeles, an New York, ani Paris, ani London czy Frankfurt, !!!
    NIC nie jest w stanie pobic waznosci i potrzeby zbudowania lotniska w GDYNI !!
    Caly swiat czeka na lotnisko w Gdyni ! Juz sa kolejki i rezerwacje !!

    • 2 1

    • Tak jest - bilety wyprzedane na rok z góry. (1)

      Na wszystkie kierunki.
      Airbus kończy już próby z gdyńską wersją A-380.
      Będzie on udoskonalony o pionowy start i lądowanie.
      Wewnątrz samolotu przewidziano infobox.

      • 1 1

      • Ale BudyŃ robi pod siebie

        ciekawe czemu skoro to taka bezsensowna inwestycja?

        • 0 2

  • szkoda że tylko portal trójmiasto zamieszcza same niepochlebne opinie

    Portal Trójmiasto jest bardzo stroniczy!
    ot cała prawda
    niestety wybory na Prezydenta mamy demokratyczne więc chyba trójmiasto.pl ma za słabe rączki i nóżki żeby dać rade i pokonać GDYNIAN;
    Panie Prezydencie Gdyni- tak trzymać i nie zbaczać z kursu!

    • 1 3

  • Prosze Panstwa w tej historii ma swoj udzial tez kilku wysokich wojskowych, ktorzy malowali artystyczne wizje przed oczami Pana Szczurka. Co z Panem Prezesem Portu i jego prawdziwym mocodawca, niegdys kolega z wojska?

    • 1 0

  • Eh

    Zrobiliby areoklub, miejsce dla amatorów szybowców, paralotni, landkitingu. Część sprzedali, część przekształcili w park i błonia. Byłoby także miejsce na imprezy okolicznościowe, zloty, festyny,...

    • 1 1

  • Kolejna nieprofesjonalna WPADKA Komisji Europejskiej

    Tylko niekompetentny bufon, a nie... profesjonalista w UE może wydać tak PARANOIDALNĄ decyzję, która świadczy o tym, że PT. Wydający........... POJĘCIA NIE MA, że spółka nie jest ANI właścicielem terenu ( teren Skarbu Państwa), ANI zabudowań "lotniskowych" ( spółka tylko administruje, a udziałowcami są GDYNIA i KOSAKOWO) ! ! ! Nie jest to też budowa nowego lotniska a raczej..... przekształcenie lotniska wojskowego w Gdyni -- Babi Dołach w lotnisko cywilne. TAK bufonowatej decyzji .... NIE DA SIĘ ZREALIZOWAĆ !. Wcześnie pani KROSS spowodowała sprzedaż przez AKEREYARDS stoczni KOREAŃCZYKOM z STX, bo ... uniemożliwiła sowimi decyzjami konkurowanie z Azjatami (notabene norweską część STX Europe sprzedało w 2013r), za co .... ....awansowano ją na komisarza innej dziedziny... aby UE była także w
    tej branży MNIEJ KO KURTENCYJNA od Azjatów ! !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane