• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Brawo KE

    W końcu ktoś się zainteresował prywatnym folwarkiem Pana Szczurka. Bardzo proszę jako mieszkanka Gdyni wyjaśnienie w jaki sposób mi i innym mieszkańcom Gdyni będą służyły Pana fanaberie typu lotnisko czy infobox.

    • 31 23

  • I znowu kret

    ryje w UE. Mogę domyślam się tylko KTO stoi za tym...

    • 14 8

  • Trzeba

    na każdym kroku wykazywać bezsensowność tego pomysłu.
    Może w końcu część wypranych mózgów zrozumie że gryzoń i jego ekipa pasożytonierobów szkodzi gdyni i jej mieszkańcom.
    bezstronny juz trzęsie portkami stąd te nerwy i powtarzanie bzdur że lotniskow kosakowie jest duże hłe hłe

    • 26 16

  • Lotnisko w Gdyni jest ok

    won wielka komisjo od naszego miasta wybudowanego rękami Kwiatkowskiego, ostatniego wielkiego Polaka, patrioty i ekonomisty.
    Dzisiaj zostali tylko durnie, niegodni mu butów wiązać, prowadzący kraj do zadłużenia i sprowadzający nas do roli pachołków obcego kapitału.

    • 22 30

  • no i gdzie tera będzie siadał gruby rychu z brzydką babą z radomskego ?...

    • 9 4

  • Towarzysze Radzieccy pogrozili palcem

    trzeba teraz podkulic szczurzy ogonek...

    • 9 6

  • pełzająca targowica ??? (1)

    Agenci obcych wpływów i inni użyteczni ... nawet się nie kryją , wszystko robią by utrącić rozwój Polski. Przeszkadza im lotnisko, które stoi bezczynnie od wielu lat.
    Bezczynny port w Elblągu nie jest wykorzystywany prawie od 70 lat co ma wpływ w na rozwój tej aglomeracji.

    • 19 11

    • w sumie nie ma już nic

      nie ma Zamechu, nie ma Elmoru, nie ma Dalmoru, nie ma stoczni, nie ma kopalni prawie. Nie ma polskiej fabryki izocyjanów za to Bayer swoją wybuduje.
      Dobrze, ze jedna na 100 osoba to widzi - pozdrawiam !

      • 9 8

  • widząc masę negatywnych komentarzy nie sposób oprzeć się refleksji (22)

    ten kraj zaludniają idioci, nie rozumiejący , że lotnisko w odróżnieniu od stadionu jest potrzebne i zarabia na siebie. Dobrze,że miłościwie nam panujący mają poddanych kretynów (mądrzejsi i bardziej mobilni po prostu jadą tam, gdzie lotnisko jest co kawałek)bo mogą dowolnie tę chałastrę obdzierać ze wszystkiego, za wyjatkiem rozumu - tego nie mają.
    Szkoda tylko jednego, że idioci nie wymrą pierwsi zostawiając reszcie możliwość logicznego działania.

    • 31 41

    • widząc masę negatywnych komentarzy z Gdańska

      powinniśmy zrobić anszlus

      • 9 11

    • przypominam (5)

      Cała Polska międzywojenna budowała okno na świat Gdynię. Gdynia powstała jak feniks z popiołów, dzięki negatywnemu nastawieniu Gdańszczan do polskich obrotów towarowych, mimo, że wielkość Gdańska powstała dzięki obrotom handlowym z Polską.. Ostatni Gdańszczanie opuścili Gdańsk pod koniec lat 50 - tych, ale zawiść i nienawiść wśród napływowego ludu pozostała. Naukowcy powinni wyjaśnić tą sprawę.

      • 17 11

      • raczej IPN powinien wyjaśnić

        wygląda na to, ze pozostali zdrajcy lub kompletni durnie

        • 10 2

      • całiem mądry wniosek

        pewnie coś tam promieniuje i szkodzi dla Gdańszczan, dlatego Finowie postanowili zbadać Wiślinkę

        • 10 6

      • Cała Polska pakowała w Gdynię, bo Gdańsk nie należał w tamtym okresie do Polski, a kraj potrzebował duzego portu nadbałtyckiego, który by całkowicie kontrolował.

        Podziękuj Niemcowi, że Gdańska nie oddał, inaczej Szczur rządziłby nadal wiochą rybacką.

        • 5 1

      • Głupoty piszesz zuzanno

        że Gdynia powstała jak feniks z popiołów, oj głupoty. Poczytaj sobie definicję feniks, feniks z popiołów. No ale może tego w gdyńskich gimnazjach nie uczyli, a takim razie przepraszam za uwagę.

        • 4 2

      • Pora się obudzić,

        bo czas kiedy "cała Polska budowała okno na świat Gdynię" minął.

        • 2 2

    • (1)

      Tacy są Polacy,Skopać, poniżyć itd.

      • 6 3

      • Tacy są Polacy

        sąsiad ma, moge skorzystać, wejśc w spółkę, nieee. Muszę mieć swoje.

        • 2 1

    • juz zaczelam tracic nadzieje (10)

      ze sa tu madrzy ludzie.ja mieszkam w sztokholmie-samo miasto wielkosci trojmiasta,aglomeracja ok 1,5 mln. i sa tu 4 lotniska.nikomu to nie przeszkadza,wszystkie dzialaja i sa zyskowne.ja powiem wiecej-jak czytam te komentarze to wlos sie jerzy jacy polacy sa glupi.polski nie bedzie.ja tego nie dozyje ale moje dzieci napewno.pzdr ze sztokholmu.przepraszam za male litery ale wynika to z daleko posunietego hedonizmu.

      • 12 9

      • przepr.powinno byc jezy

        • 1 2

      • Sztokholm jest stolicą kraju i hubem SAS (8)

        • 5 1

        • no i co z tego (6)

          nawet jesli jest hubem.a trojmiasto nie moze nim byc?przeciez mogloby obslugiwac 1/3 polnocna czesc Polski.ale tutaj w szwecji nie ma polakow i nikt niczego nie krytykuje.np jest tu-mimo super rozwiazanej komunikacji miejskiej-prowadzona budowa tramwaju,kolejki naziemnej,nie wiem jak to nazwac do Solnej,ktora jest osobnym miastem na styk ze sthlm.i wszyscy sie ciesza.prosze pomyslec co by bylo w Polsce.wyobrazam sobie teksty w stylu-po co,na co,do wiochy tramwaj,moze byloby cos w stylu sledziowo.....mozna tak dlugo.ja osobiscie pochodze z gdyni a kocham cale trojmiasto.uwielbiam sopot,gdansk.jak jestem w polsce to jezdzimy rowerami po calym trojmiescie,nawet po gdanskich dzielnicach np matarnia i ogladamy jak wszystko ladnie sie zmienia.a co do lotniska to uwazam,ze tylko sie cieszyc.przeciez ja np czesto latam i ile bylo takich przypadkow,ze z powodu mgly samoloty byly przekierowywane np.do poznania.naprawde dziwie sie ludziom,ze sa tak zawistni i zasciankowi.

          • 0 4

          • jolka

            nie znasz realiow to sie zamknij, jedno lotnisko w 3miescie i tak sobie przedzie, wyniesie sie ryan czy wizz i bedzie cienko prząsc, po co nam drugie

            • 3 3

          • aż żal komentować. (4)

            Odnośnie twego stwierdzenia co do HUB-u to widzę, że nie rozumiesz o co chodzi.
            Co do obsługi 1/3 Polski, czyli części Północnej jak to mówisz to widzę, że kompletnie nie znasz realiów. Bydgoszcz i Szczecin ma własne lotnisko i jak dodasz do tego, że Bydgoszczy to jeszcze dojedziesz 2h, więc mogli by jeszcze brać pod uwagę start z Gdańska, to Szczecin jest na tyle odległy, że bliżej mają Poznań.

            Biorąc pod uwagę odległość dużych miast to musimy ograniczyć się do ok 2mln ludzi max. Dodaj do tego zarobki w pl i zrozumiesz, że my tak często jak Szwedzi nie latamy i nie będziemy latać.

            Co do budowy tego czegoś co ty nazwać nie potrafisz to dla twej wiadomości my mamy już coś takiego jak SKM, co łączy się także z małymi miasteczkami, a nowobudowany PKM połączy lotnisko np z Żukowem, więc nie ma co się zachwycać.

            Co do mgły to ile razy w życiu się ci to trafiło, bo ja nikogo nie znam, co by to doświadczył. A sam lądowałem raz w Warszawie, a nie w Gdańsku, ale to było z 6 lat temu i to nie z powodu mgły, a oblodzenia.

            • 4 1

            • wlasnie!!!

              a dlaczego jeszcze nie ma dzikiego wrzasku na temat budowy kolai metropolitalnej?????no oczom nie wierze!!po co to budowac???!!!-przeciez sa autobusy,tramwaje,pkp,pks,taxi,rowery,hulajnogi-czy pominelam jakis srodek lokomocji???aaaa,no jeszcze na nogach mozna dojsc.no juz nalogowi hejterzy i opluwacze-nie slychac waszego ryku i inwektyw.do dziela.teraz to napewno dostane same plusy!!!a tak na marginesie to jak sie tak na was patrzy z boku i czyta wasze komentarze to ja i nie tylko ja mam wrazenie,ze tam w Polsce sa chyba ukryte kamery i wkrecacie ludzi,a moze krecicie swiat wedlug kiepskich???pozdr. dla normalnej mniejszosci

              • 0 3

            • nie wiem (2)

              sama.na hubach sie nie znam ale skoro sthlm moga obslugiwac 4 lotniska na 1,5 mln.ludzi to niech mi ktos wytlumaczy dlaczego na polowe mniejsze 3miasto 2 lotniska to za duzo.a jesli doliczyc slupsk,elblag i inne mniejsze miasta spokojnie najblizsze okolice zamieszkuje ponad milion ludzi.2 lotniska to za duzo???

              • 0 3

              • A na czym się znasz (1)

                Sthlm jest stolicą więc i ruch posiada większy. Do tego proponuje się zapoznać w jakiel odległości od Sthlm są lotniska.

                Arlanda 40km od miasta.
                Bromma w cetrum
                Skavsta - tanie linie - 100km od miasta
                Västerås - także ponad 50km

                Czyli można powiedzieć, że u nas też już są 2 Gdańsk i Bydgoszcz.

                Sthlm z racji bycia stolicą posiada dużo większy ruch biznesowy i ze względu na swoje położenie innymi środkami transportu jest bardzo ciężko się dostać. Dolicz to, że Szwedzi latają częściej niż Polacy to masz odpowiedź.

                • 2 2

              • a moze

                gdyby drugie lotnisko powstawalo w gdansku,np.na olszynce to byloby nagle baaaaardzo potrzebne i niezbedne???

                • 1 3

        • ha ha ha

          tymi minusami tylko przyznajecie mi racje!!!!widze,ze nie pomylilam sie wcale.a przy okazji na 9 stronie komentarzy napisal ktos bardzo madry wpis o historii lotniska w gdyni od 9132 roku.prosze poczytac

          • 0 2

    • Od kiedy lotnisko jest potrzebne i zarabia na siebie.

      Na pewno w jednym się z Tobą zgadzam, że ten kraj zamieszkują idioci, tyle że tacy jak Ty, którzy myślą, że rozumy pozjadali.

      Lotnisko identycznie jak stadion musi zarabiać. Z tą różnicą, że na stadionie mogą się odbywać różne rzeczy, a na lotnisku już tak prosto nie jest.

      Póki co jeszcze nikt nie pokazał, że lotnisko w Gdyni będzie zarabiało, a na pewno do 2020 zarabiać nie będzie, bo nie ma zezwolenia na obsługę większych samolotów niż awionetki.

      Równie dobrze można powiedzieć, że w Niemczech jest od cholery stadionów.

      Póki co Gdańskie lotnisko nie może za dobrze zarobić, więc rozumiem, że trzeba wpieprzyć 2 wtedy będą miasta jeszcze więcej dokładały.

      • 3 0

    • "widząc masę negatywnych komentarzy nie sposób oprzeć się refleksji,że ten kraj zaludniają idioci"
      Mylisz się. W Gdyni mieszka wielu mądrych ludzi, co się okaże w najbliższych samorządowych wyborach. Rozróbę na portalu robi kilku lewicowych trolli, licząc, że zrobią ludziom wodę z mózgu.

      • 0 1

  • Gdynia

    Wreszcie!
    Lepiej późno, niż wcale.
    Już tyle pieniędzy utopiono w ten niepotrzebny pomysł!
    Szkoda naszych podatków!

    • 34 21

  • (4)

    Pomnik pychy Szczurka za 150 mln zł i najgłupsza "inwestycja" w północnej Polsce.
    Temu panu już podziękuje w kolejnych wyborach.

    • 36 17

    • (1)

      Po wpisach trolli widzę, że najlepszy prezydent miasta w Polsce zostanie ponownie wyprany na następną kadencję.

      • 6 2

      • Najlepszy jest Dutkiewicz, jesteś tak zaślepiony szczurem, ze nawet tego nie wiesz. Pzdr z Wrocławia.

        • 4 0

    • weź kmiocie ogarnij ile wywalono na stadion, ecs i pomnik Szekspira + muzeum drugiej wojny

      z tego wszystkiego jedynie lotnisko jest użytkowe.
      Cała reszta to propaganda i marnowanie moich pieniędzy.

      • 5 12

    • bez przesady ze 150 mln

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane