• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kompromis. Będą i drzewa, i parking

Patryk Szczerba
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (78)
Ulica Nauczycielska ma stać się przyjazna dla pieszych. Ulica Nauczycielska ma stać się przyjazna dla pieszych.

Przejścia dla pieszych, nowa zieleń i uporządkowanie sposobu parkowania to zmiany planowane na ul. NauczycielskiejMapka na Witominie. Urzędnicy przekonują, że udało się zachować kompromis między oczekiwaniami mieszkańców, domagających się wycinki drzew i utworzeniem parkingów, a zwolennikami zachowania zieleni.



Czy kosztem drzew powinny powstawać parkingi?

Przypomnijmy, że ul. Nauczycielska jej i okolice to teren przeznaczony do rewitalizacji. Prowadzi ją gdyńskie Laboratorium Innowacji Społecznych. Współfinansująca prace Unia Europejska wymaga konsultacji z mieszkańcami, które trwały przez ostatnie miesiące.

Ulica dzielnicowa, ale zatłoczona



Na pierwszy rzut oka uliczka może się wydawać pozbawiona znaczenia, ale to tylko pozory. Oprócz bloków w okolicy znajduje się Szkoła Podstawowa nr 35 oraz boisko,Mapka na którym trenują m.in młodzi piłkarze Arki. W efekcie na małej uliczce panuje spory ruch, a znalezienie miejsca parkingowego przy szkole i obiektach sportowych bywa nie lada wyczynem.

W 2019 roku projektanci wynajęci przez UM w Gdyni proponowali uspokojenie ruchu na ulicy Nauczycielskiej, wyniesienie jej fragmentów i wymuszenie przez to na kierowcach wolniejszej jazdy. Był też plan uporządkowania parkowania, związany z ograniczeniem liczby miejsc postojowych. Na to jednak nie zgodzili się mieszkańcy.

We wrześniu 2020 roku zaprezentowano nową koncepcję zmian na ulicy. Kluczowe okazało się porozumienie ze Spółdzielnią Mieszkaniową "Bałtyk", administrującą terenem przy blokach.

Dwa kierunki ruchu, piesi z pierwszeństwem



Ulica Nauczycielska pozostanie dwukierunkowa na całej długości. Będzie strefą zamieszkania - pieszy będzie miał pierwszeństwo przed samochodami, które obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 20 km/h. Bezpieczeństwo pieszych ma zapewnić też m.in. wyniesienie jezdni czy zastosowanie różnych nawierzchni. Poprawę oświetlenia ulicy zapewni osiem nowych latarni ledowych oraz dwie latarnie doświetlające przejście dla pieszych.

Na końcowym fragmencie ul. Nauczycielskiej, na terenie należącym do gminy, wyznaczonych zostanie 20 miejsc postojowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Kolejne 42 miejsca, na mocy wspomnianego porozumienia ze spółdzielnią, planowane są na terenie SM Bałtyk po północnej części bloków. Docelowo rozważana jest możliwość zlokalizowania na tym terenie około 60 takich miejsc.

Władze miasta przyznają, że trzeba było pogodzić oczekiwania mieszkańców (miejsca parkingowe zamiast drzew) z dbałością o istniejącą w mieście zieleń. I nie było to łatwe.

- Wyzwaniem jest fakt, że ul. Nauczycielska jest dość wąska. Z jednej strony mamy teren szkoły, z drugiej - teren spółdzielni, chodniki oraz pas zieleni, w którym rosną wysokie drzewa. Nie można tego pasa naruszyć, bo to by zaszkodziło drzewom. W ramach szerokości, którą dysponujemy, nie uda się wyznaczyć zgodnej z przepisami ulicy i miejsc postojowych po obu jej stronach. Dodatkowe miejsca postojowe, które byłyby zlokalizowane wzdłuż jezdni ul. Nauczycielskiej, musiałyby powodować wycinkę drzew po którejś ze stron. Szanujemy zdanie mieszkańców, ale na tak radykalne rozwiązanie nie możemy się zgodzić - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.


Kompromis związany z zielenią i parkingami



Wiceprezydent Gdyni przyznaje, że mieszkańcy postulowali poszerzenie Nauczycielskiej i wyznaczenie nowych miejsc postojowych - nawet kosztem wycinki wszystkich drzew rosnących po jednej stronie ulicy.

- To kompromis między oczekiwaniami mieszkańców, którzy domagali się wycinki nawet wszystkich rosnących tu drzew i utworzenia parkingów, a tym, na co mogliśmy się zgodzić, planując prace i uwzględniając założenia miejskiej polityki proklimatycznej i projektowania uniwersalnego - wskazuje Michał Guć. - Spełnienie oczekiwań mieszkańców wymaga ingerencji w znajdującą się tu zieleń, ale przeprowadzimy ją tylko w niezbędnym zakresie. Usuniemy trzy topole, jedną gruszę i dwie lipy drobnolistne. To niełatwa decyzja, ale będą nowe nasadzenia: dwie lipy drobnolistne w pasie ul. Nauczycielskiej i cztery kolejne drzewa: dwie jabłonie ozdobne, wiśnia ptasia i czereśnia północno-japońska przy ul. Hodowlanej.
Uwzględniając uwagi mieszkańców, na wysokości bloku nr 14 oraz na wysokości pierwszego budynku garażowego, tuż za drogą publiczną, pojawi się szlaban, który zapewni m.in. swobodny dostęp do garaży dla ich użytkowników.

Prace przygotowawcze do przebudowy ul. Nauczycielskiej, związane z uporządkowaniem zieleni, mają rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale. Miasto na oferty w przetargu czeka do 20 stycznia.

Opinie (78) 4 zablokowane

  • Dlaczego nie ma wielopiętrowego parkingu rowerowego i szerokiej rowerostrady? (4)

    Rowerki to nasza przyszłość

    • 5 15

    • Kupcie grunt, wybudujcie i udostępnijcie za darmo. (2)

      • 3 4

      • Dzbanie to samo dotyczy parkingów dla blachosmrodów ale musiał bys najpierw miec mózg trolu (1)

        • 5 5

        • Dokładnie też kupcie sobie grunt i zróbcie parking.

          Zacznijcie używać znaków interpunkcyjnych.

          • 3 4

    • Ponieważ mimo propagandy

      Złamanego grosza z tych gołodu...cach na rowerze nie zarobią

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    i bardzo dobrze (5)

    Włodarze miast z reguły nie chcą pamiętać o tym, że w mieście żyją ludzie, którzy mają swoje potrzeby. Pięknie się planuje patrząc na mapkę, ale jednak te plany muszą iść w parze z potrzebami mieszkańców a Ci na szczęście się pięknym wizjom postawili i jak widać można dojść do zadowalającego obie strony porozumienia.

    • 32 18

    • Wycinka drzew w mieście to zły pomysł

      Nowe nasadzenia będą potrzebować minimum 30 lat, żeby spełniać funkcję tych wyciętych. Jeżeli mieszkańcy Witomina chcą między blokami betonowej pustyni to świadczy tylko o ich betonowej mentalności.

      • 3 4

    • Mnie zastanawia ograniczenie prędkości do 20km/h Czy ktoś z Was jechał z taką prędkością? (3)

      Nie chodzi o to, że jestem przeciwko ograniczeniom prędkości, tylko 20km/h to prędkość, z którą po prostu ciężko jechać. Ja kilka sekund po ruszeniu samochodu mam te 20km/h, bo wtedy włącza sie sygnalizacja braku zapięcia pasów.
      Spróbujcie jechać z prędkością 20km/h - to ciekawy eksperyment. Nie na osiedlowych drogach, ale na ulicy :)

      • 2 4

      • W Niemczech ten sam znak ogranicza do 5 km/h

        Tak wolisz?

        • 0 2

      • Co za problem? (1)

        Jadąc przez miasto nieraz mam średnią 10km/h i maksymalną w okolicach 20km/h, bo nie ma co się ścigać na 10m do poprzedzającego w korku samochodu...

        Oczywiście są też tacy, co na tym dystansie ruszają z piskiem opon i potem gwałtownie hamują...

        • 1 1

        • to jedź tak cały czas

          To proponuję spróbować nie przekraczać 20 km/h, zobaczysz jaką będziesz miał średnią. Średnia jest niska z uwagi na częste postoje, które są wliczane przez komputer samochodu do czasu przejazdu i dlatego jest niska, a nie dlatego że jeździmy z prędkością 20 km/h. Ja mam średnią w okolicy 32 km/h, a jeżdżę normalnie tzn. mniej więcej z maksymalnie dopuszczalną prędkością, wliczając w to obwodnicę czy trasę W-Z.

          • 1 0

  • Fajny kompromis (4)

    Z tego co pokazuje drugie zdjęcie miejsc parkingowych będzie mniej bo dojdzie kilka przed skrętem na boisko, ale przy nr 8 zabiora więcej

    • 3 8

    • I tak za dużo. Wybudujcie sobie parking za własne pieniądze. (2)

      • 7 6

      • Płacimy podatki więc te parkingi powstaną też za nasze pieniądze (1)

        i jeszcze naszymi pieniędzmi fundujemy tobie komunikację miejską.

        • 4 4

        • Svencjusz też płaci podatki.

          • 1 0

    • Przed zakupem auta zorganizuj sobie miejsca do parkowania.

      • 7 4

  • Witomino to w wiekszosci taka mała Chylonia (2)

    Każdy rasowy wieśniak z Witomina siedząc na balkonie z puszką Kustosza musi mieć swobodny widok na swojego gruza (koniecznie sprowadzonego z 'Niemczech'). Co tam drzewa.

    • 8 10

    • Boli

      Brak pojazdu

      • 4 4

    • Tez kupisz auto jak sie od mamy wyprowadzisz...

      • 3 3

  • Może tak spółdzielnia "Bałtyk" zajęła by się przycięciem lip wzdłuż ulicy. Mieszkańcy mają ciemności jak w d...... Żadne nowe oświetlenie nic nie da!

    • 6 2

  • Opinia wyróżniona

    Konwaliowa (7)

    Też na Witominie, tutaj można pomyśleć o zwiększeniu miejsc parkingowych, zwłaszcza przy nr 10,8. Można to zrobić bez wycinania drzew, miejsce jest, ale to trzeba mądrze zaplanować. Ja wiem, że boli to niektórych, tych co nie mają samochodu, ale niech nie będą samolubni.

    • 35 9

    • (3)

      A może lepiej pomyśleć o zmniejszeniu liczby samochodów?

      • 9 8

      • a może wyprowadz sie na wies

        • 6 7

      • Dzięki decyzjom włodarzy o znacznych podwyżkach cen biletów zbiorkomu (1)

        raczej należy się spodziewać wzrostu ilości samochodów.

        • 8 0

        • Dzięki decyzjom rządu o znacznych podwyżkach cen paliw

          ilość samochodów nie spadła ani trochę.

          • 1 2

    • niedaleko pomiędzy blokami też mogły by powstać nowe miejsca, bez usuwania jakiejkolwiek zieleni, a wręcz z dostadzeniem nowych drzew... jednak miasto postawiło na zmniejszenie liczby miejsc, a postawienie kilku ławek i paru krzewów.

      • 7 0

    • żadnych aut! tylko rowerki!!! (1)

      • 2 7

      • "Dlaczego dzieci siedzą przed komputerami zamiast grać w piłkę"?

        Bo Janusze przeorali im boisko pod blokiem swoimi szrotami...

        • 2 2

  • Guc jak zwykle odlecial (2)

    "miejskiej polityki proklimatycznej i projektowania uniwersalnego". Polityka proklimatyczna gdyni to zart, autobusy elektryczne i trolejbusy na wegiel. Emisje CO2 w elektrowniach weglowych produkujacych prad dla gdynskiej komunikacji sa proklimatyczne.... Autobusy z silnikami diesla bylyby bardziej proklimatyczne. Kolejna proklimatyczna ciekawostka z gdyni, to ciagle utrudnianie ruchu samochodowego. kiepski inzynier guc nie ogarnia, ze w ten sposob zwiekszaja proklimatyczna emisje zanieczyszczen przez stojace w korkach auta.....

    • 11 3

    • Nie masz pojęcia o ekologii, skoro dla ciebie są (1)

      lepsze smrodliwe pojazdy, zamiast emisja z jednego tylko źródła jak jest elektrownia.

      A samorządy czekać na pisowski rząd nie będą, jak ten łaskawie będzie budował elektrownie inne niż na węgiel.

      • 0 2

      • Ty nie masz o niczym pojecia

        Wypisujac takie bzdury. Gdynska hipokryzja w pelnej krasie, zanieczyszczenia podrzucamy sasiadom i udajemy, ze jestesmy ekologiczni. Zielone ciemniaki to kupia

        • 0 0

  • Słoiki przyjeżdżają do miasta i od razu chcą wycinki bo musza widzieć różnice między zieloną wsią z której wyjechali a miastem

    • 8 3

  • W Gdańsku kosztem zieleni powstaja parkingi najpierw szroty muszą rozjechac trawnik na co nie reaguje straz wiejska

    gdy zniszczą trawnik wiejska straz przyjedzie i powie ze to juz nie trawnik :)

    • 10 2

  • Pamiętajmy również o tym, że zaraz obok koło Nauczycielskiej 4 zmniejszy się liczba miejsc parkingowych o połowę ;) ale pojawią się nowe trawy i pare krzewów ;) polityka miasta - wyciąć stare piękne drzewa, mieszkańcom zamydlić oczy, żeby myśleli, że będzie po ich myśli - a tak naprawdę będzie tak jak to sobie ktoś wymyślił, bez uwzględnienia potrzeb mieszkańców. Ochrona zieleni to kpina. Kolejne drzewa są wycinane, a sadzone są jakieś marne badyle, które nawet do wiosny nie przetrzymają... gdzie Hodowlana a gdzie Nauczycielska? Co ma drzewo na Hodowlanej do Nauczycielskiej?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane