• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacją na plażę bez biletu, tylko na dowód rejestracyjny?

Szymon Zięba
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.
  W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.

Trwa dyskusja na temat tego, jak "motywować" właścicieli aut do parkowania samochodów dalej od plaży. Wśród pomysłów padła propozycja darmowej w sezonie komunikacji dla kierowców i pasażerów - na podstawie dowodu rejestracyjnego. Czy to rozwiąże problem korków i pojazdów zostawianych w niewłaściwych miejscach? Zdania są podzielone. Zwolennicy podkreślają zalety pomysłu, przeciwnicy wskazują na ekonomiczne problemy komunikacji miejskiej wywołane pandemią. Pytają też, czy kierowcy powinni być uprzywilejowani.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy zrezygnował(a)byś z dojazdu samochodem na plażę, gdyby komunikacja była bezpłatna?

O tym, że w sezonie jest problem z parkowaniem w pobliżu trójmiejskich plaż, nikogo przekonywać nie trzeba.

Miejsca na darmowych, legalnych parkingach zajmowane są od wczesnych godzin porannych. Wielu kierowców, by uniknąć opłat na rosnącej liczbie płatnych miejsc postojowych, zostawia auta na zieleńcach i w miejscach, które utrudniają poruszanie się pieszym.

Przykładem jest m.in. okolica Westerplatte, która w sezonie obstawiana jest samochodami tak mocno, że problem z przejazdem ma komunikacja miejska. Mieszkańcy Trójmiasta, ale też liczni turyści nadal często wolą dojechać na plażę autem niż tramwajem, trolejbusem czy autobusem. Problem ten dotyczy zarówno Gdańska, jak Gdyni i Sopotu.

O swojej propozycji rozwiązania problemu mówili niedawno gdańscy radni.

W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking. W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking.
Spytaliśmy samorządowców i radnych, czy dobrym pomysłem jest, by w sezonie, na trasach komunikacji miejskiej w kierunkach nadmorskich, pasażerowie, na podstawie dowodu rejestracyjnego, mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo.

Głos z rad dzielnic



Łukasz Hamadyk Łukasz Hamadyk
- Pomysł jest jak najbardziej wart wdrożenia. W sezonie rozjeżdżane są trawniki i zieleńce. W okolicy plaży w Nowym Porcie i Brzeźnie co roku obserwujemy dantejskie sceny, jeżeli chodzi o liczbę aut, parkowanie i korki. Z drugiej strony należy pamiętać o ograniczeniach gdańskiego taboru. Już teraz komunikacja do nadmorskich dzielnic jest przeciążona. Poza tym dla zapewnienia komfortu większej liczby podróżnych, na takich trasach powinny kursować pojazdy z klimatyzacją. Dziś bywa z tym różnie. Dlatego dla wielu osób w gorące, letnie dni przewagę mają własne, wygodne auta - zauważa Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port.

Parkingi w Trójmieście. Gdańsk, Gdynia, Sopot



Łukasz Piesiewicz Łukasz Piesiewicz
- Zważywszy na pojemność parkingów leżących bezpośrednio nad morzem, włączając w to ten niedziałający, to i tak zdecydowana większość odwiedzających plaże dostaje się tam inaczej niż samochodem albo samochód zostawia z dala od plaży. Lepszym pomysłem niż darmowa przejażdżka każdym autobusem nad morze na dowód rejestracyjny, mógłby być tzw. shuttle bus kursujący od bardzo pojemnego parkingu miejskiego przy CH Riviera np. na koniec Alei Piłsudskiego. Wtedy mniej osób decydowałoby się na wjazd do ścisłego Śródmieścia - podkreśla Łukasz Piesiewicz z RD Śródmieście Gdyni.

Głos z sopockiego magistratu



Marcin Skwierawski Marcin Skwierawski
- Zwolnienie z opłat za przejazd autobusem kierowców nie zmniejszy liczby samochodów w sezonie. Nie planujemy zatem takiego rozwiązania. Od kilku lat, w celu odkorkowania centrum miasta w szczycie sezonu, uruchamiany wakacyjny eko-parking. Udostępniamy 700 miejsc postojowych pod Ergo Areną. Parking jest darmowy, a do centrum czy na plażę można dostać się pieszo lub skorzystać ze specjalnej linii meleksowej, która przebiega w sąsiedztwie sopockiej plaży. Koszt przejazdu osoby dorosłej to 3 zł, dzieci do ukończenia szkoły podstawowej jadą bezpłatnie. Co ważne, z linii skorzystać mogą wszyscy chętni, np. mieszkańcy pobliskiej Żabianki. Aby skorzystać nie trzeba posiadać samochodu. Dzięki funkcjonowaniu parkingu każdego sezonu do centrum wjeżdża kilka-do kilkunastu tysięcy samochodów mniej - podkreśla wiceprezydent Sopotu, Marcin Skwierawski.

Głos z gdyńskiego magistratu



Agata Grzegorczyk Agata Grzegorczyk
- Cena biletu na transport zbiorowy jest jednym z instrumentów polityki rozwoju transportu, które można stosować, aby doprowadzić do zmiany podziału podróży mieszkańców na korzyść transportu publicznego. Bezpłatny transport zbiorowy dla określonej grupy odbiorców generuje jednak wiele problemów, ponieważ co do zasady system transportu publicznego nie funkcjonuje za darmo, a cena przejazdu nie jest głównym i jedynym czynnikiem wyboru środka transportu, a bezpłatne przejazdy dla określonej grupy odbiorców (posiadaczy samochodów) to zwiększenie nierówności społecznej - osoby bez samochodu korzystające z transportu zbiorowego będą finansować usługę innym użytkownikom ruchu - tłumaczy Agata Grzegorczyk rzeczniczka Urzędu Miasta w Gdyni.

Głos z gdańskiego magistratu



Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników
- Gdańsk nie planuje wprowadzania rozwiązania polegającego na tym, by w sezonie zwolnić z opłat za przejazd pojazdem komunikacji miejskiej pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu. Katalog bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską jest obszerny i obejmuje wiele grup pasażerów. Przypominamy, że od ok. dwóch lat dzieci i młodzież do 24 r. życia, posiadające Gdańska Kartę Mieszkańca korzystają już z Pakietu Bezpłatnych Przejazdów. Za przejazdy nie płacą również m.in. osoby, które ukończyły 70. rok życia czy też posiadacze Karty Dużej Gdańskiej Rodziny (aktualnie 14 818 kart z uprawnieniem do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w 2021 r.). Z kolei posiadacze biletu okresowego ZTM i Gdańskiej Karty Mieszkańca ze zdjęciem w ramach swojego biletu mogą też podróżować koleją w granicach Gdańska. Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Piotr Borawski Piotr Borawski
- Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły dochód. W roku 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. Badania wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na korzystanie z komunikacji miejskiej, są m.in.: większa liczba bezpośrednich połączeń, większa częstotliwość kursowania, większa punktualność, krótszy czas przejazdu, czyli atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta. W tym badaniu satysfakcji pasażerów koszt przejazdu uplasował się dopiero na siódmej pozycji. Rozwiązanie bezpłatnego dojazdu dla kierowców samochodów było już praktykowane (np. bezpłatny autobus na Jarmark) i się nie sprawdziło, ponieważ dla podróżujących ważniejsza jest bogata oferta przewozowa i pasażerowie są skłonni za nią nawet więcej zapłacić. Dlatego też, zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii.

W sezonie kierowcy parkują w różnych miejscach. Może się to skończyć mandatem. Materiał z 2017 r.

Opinie (453) ponad 10 zablokowanych

  • Czas przejazdu (1)

    • 8 4

    • Szukanie miejsca parkingowego dodatkowa godzina

      • 2 1

  • Nawet jak będzie złoty darmowy autobus i tak będzie jeździł pusty. (1)

    Infrastruktura transportowa w Gdańsku jest słaba. Dlatego mieszkańcy poruszają się samochodami i jak dalej będzie słaba to samochodów będzie jeszcze więcej. Należy konkurować z samochodami. Jak ? Czasem dojazdu i kosztami dojazdu. Autobusem i tramwajem powinno być szybciej i taniej. Jeżeli z Suchanina na Żabiankę autobus jedzie 55 min + 5 min na oczekiwanie to trzeba być wariatem albo po spożyciu aby nim jechać. Dlaczego z ul. Kartuskiej 5 na Morenę na piechotę idzie tylko dwa razy dłużej niż tramwajem (25 min). Naprawcie, zbudujcie infrastukturę transportu zbiorowego to ilość samochodów spadnie i po kłopocie. Proste. Ograniczając możliwości podróżowania samochodem tylko wkurzacie mieszańców. Ja przez Piramowicza, brak parkingów, wszędobylskie SPP przestałem płacić podatki w Gdańsku. Nie widzę sensu. Tylko gęsta dobrze przemyślana sieć tramwajowa wspomagana autobusami. Żadnych dziwnych węzłów typu Bojanowski - patrz Siedlce.

    • 15 8

    • Autobus nie ma szans konkurować z samochodami jeśli chodzi o czas podróży. To by się mogło udać tylko na bardzo konkretnym odcinku i tylko dzięki buspasom (lub osobnej infrastruktorze: Stambuł, Brisbane). Tak samo koszty ponieważ dominuje myślenie "zapłacone to korzystam" czyli jak już mam samochód to trzeba nim jeździć.

      • 0 0

  • mieszkam kilka przystanków od plaży a na plaży nie byłem ze 40 lat... po co pchać się w ten tłum

    • 11 4

  • Gdynia wie jak (2)

    Zlikwidowali parking robiąc z tego asfaltowy pseudo skwerek z delfinami.gratuluje

    • 11 4

    • I bardzo dobrze zrobila (1)

      Likwidacja dziadoparkingu dla 30 wybrańców to dobra decyzja

      • 0 4

      • Dlaczego dobrą?

        • 1 1

  • I kto za to zaplaci ????

    Wszystko z naszych podatow jak na patologie z 500 +

    • 11 5

  • (11)

    Pan Borawski jak zwykle poprawil mi humor z rana swoimi korpo-wywodami. Komunikacja miejska w kazdym miescie jest oplacana i z reguly nierentowna. Skoro chcecie tak walczyc o rentownosc to przestancie wydawac miejskie pieniadze, na setki d**ilizmow. Swoja droga, ostatnio bylem odwiedzic rodzicow na Migowie. 129 juz nie kursuje ponad rok :) Linia, ktora umozliwia ekspresowe dostanie sie na dworzec we Wrzeszczu i ktora byla zawsze oblegana. Gratuluje wam urzednicy, dobra robota.

    • 16 3

    • (5)

      Mamy przecież pandemię, to dobry pretekst do obcięcia większości kursow

      • 2 0

      • (4)

        Tylko ze nielogiczny, bo skoro jest pandemia to kursow powinno byc wiecej, zeby mniejszy byl tlok + skoro sa ograniczenia w miejscach

        • 3 0

        • I rodzi dodatkowy problem - bo skoro pasazer nie wie czy znajdzie sie dla niego miejsce w pojezdzie KM, to zaczyna sie powaznie zastanawiac nad sensem korzystania z komunikacji. Ostatni rok byl rekordowy dla rynku aut uzywanych. Ale urzednicy pokroju Borawskiego, problemu jak zwykle po swojej stronie nie widza :)

          • 4 0

        • Zgadzasz się na dodatkowe opodatkowanie, żeby zwiększyć liczbę kursów? (2)

          • 0 3

          • No ale przeciez opodatkowanie bylo takie same, a ilosc kursow wieksza. Po prostu urzednicy z Gdanska, pala pieniedzmi w piecu a potem jak cygan chodza i krzycza "no dej!".

            • 3 0

          • Znieść darmowe bilety dla dzieciaków i będzie Kaśka.

            • 0 1

    • (4)

      Czy komunikacja zbiorowa jest nierentowna? No jest. A czy jest opłacalna? To zróbmy tydzień bez i zobaczymy :-)

      • 2 0

      • (3)

        Jest nierentowna ale jest potrzebna. Obiady w szkole dla dzieci tez sa z doplat, bo malo kogo by bylo stac zeby za obiad placic 12 zl zamiast 4 na przyklad. Czy sa potrzebne? Bardzo.

        • 1 0

        • Jak jest tak potrzebna to zapłać (2)

          Trochę to robi się męczące. 500+, najdłuższe urlopy macieżyńskie w UE a i tak dodatkowo mamy biorą zwolnienia, dopłaty do obiadów, bezpłatana komunikacja, dodatek na wyprawkę teraz ma być 12k na dziecko. karty dużej rodziny itp, itd.

          • 1 2

          • To jest co innego - przesypywanie kasy do niedziałającego systemu jest proste. Naprawienie niedziałającego systemu jest trudne. A jak zamiast fachowców masz ludzi lojalnych to pozostaje tylko opcja #1. Kończę bo to nie o parkowaniu.

            • 0 0

          • No jest potrzebna, bo komunikacja miejska podrozuja mlodziez, dzieci i seniorzy. Rozumiem, ze mamy teraz zaorac komunikacje i wprowadzic prawo dzungli? Ten kto sobie nie kupi nowego SUV-a to rowerem albo z buta?

            • 0 1

  • Gdańsk (1)

    Teraz widać jak brakuje kolejki SKM z Gdańska do Nowego Portu przez Nową Letnicę i Brzeżno.

    • 8 0

    • na 2 miesiące w roku

      • 1 0

  • Czas przejazdu (3)

    Pętla Łostowice Świętokrzyska - Plaża Brzeźno:

    Tramwaj: ~1h

    Samochód: ~25 minut

    Ktoś się jeszcze zastanawia czemu ludzie wybierają samochód?

    • 19 1

    • Jadac w trzy osoby z dzieckiem, to chyba taniej wyjdzie jakis uber od zbiorkomu. Na pewno szybciej i wygodniej.

      • 2 1

    • ... i 1 godzina na znalezienie miejsca do zaparkowania , jeżeli takowe znajdziesz .

      • 2 4

    • I szukanie miejsca parkingowego godzina

      • 1 3

  • Bardzo dobry pomysl

    Na pewno zmniejszyło by to korki. Tylko pozerzy w tatusiowych autach nie zrezygnują

    • 1 12

  • (2)

    Kilka zł różnicy nie robi kierowcom. Chodzi o czas przejazdu.

    • 8 4

    • (1)

      Jak bedziesz mieć blokadę na kołach za niewłasciwe parkowanie, to ten "czas przejazdu" może się nie kalkulować...

      • 0 1

      • Tyle że samochód w Polsce to jak krowa w Indiach. Może sobie jechać/wleźć gdzie chce i nikt nie tknie bo bożek.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane