- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (24 opinie)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (330 opinii)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (116 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (300 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (104 opinie)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (117 opinii)
Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko
Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.
- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.
Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.
Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.
Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.
Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.
Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.
W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.
Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.
Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.
Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.
Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.
Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto
W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".
Opinie (173) 7 zablokowanych
-
2011-08-15 19:39
BARDZI KIEPSKA MAOPA POŁACZEŃ! ( DLACZEGO NP NIE MA ZADNEGO AUTOBUSU NA UL. SOBIESKIEGO W GDANSU?) BARDZO RZADKIE POŁACZENIE NEIBEZPIECZNIEDROGO
- 1 0
-
2011-08-15 19:41
to fakt, że w Poznaniu jest super komunikacja miejsca i dzienna i nocna
W Gdański niestety jest to tragedia - w niektóre miejsca nie można dojechać i to nie tylko w nocy ale i w dzień, a nocne autobusy jeżdża w jakichś dziwnych odstępach czasu. W Poznaniu co 30 minut. Sam nie wiem, za co Gdańsk dostał tak wysokie noty w kontekście komunikacji przez euro.
- 3 1
-
2011-08-15 23:35
taki N7 czy N9, mógłby wogl enie jeżdzić, bo tak rzadko jeździ, te busy powinny, być co 30 min, wogule wszystkie autobusy tak powinny mieć rozkład ze od 23 do 5 co 30 min jeżdza, i powinno być ich min. 15 autobusowych i 2-3 tramwjowe,
- 0 2
-
2011-08-16 03:44
samochodem najlepiej w nocy
samochodem najlepiej w nocy
- 1 1
-
2011-08-16 08:23
zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych
w praktyce oznacza podniesienie cen biletów dziennych...
- 3 0
-
2011-08-16 11:40
regulacja cen - skąd my to znamy
w przypadku biletów komunikacji miejskiej ktoś zauważył że bilety dzienne są ...tanie w stosunku do nocnych więc chyba czeka nas podwyżka. A do roboty byście się wzięli wy z magistratu i z ZKMu
- 0 0
-
2011-08-16 12:09
górki zachodnie
jeżdżę autobusem , który trasę zaczyna/kończy na górkach zachodnich, gdy wsiadam po godz 7 rano , to smród od tych alkoholików, którzy już jadą nawaleni powoduje u mnie odruch wymiotny , a turlające się butelki po autobusie to norma :(((
- 1 0
-
2011-08-16 12:30
Linia N10, N40 i N94
Od trzech lat jeżdżę często tymi liniami, nigdy nie spotkałem w nich kanarów... Oczywiście standardowo siedzą w nim śmierdzący menele a większość osób i tak nie kasuje biletów - bo po co ? Więc po co przepłacać skoro nocnymi można za free ;)
- 0 0
-
2011-08-16 12:42
swoje podroze trzeba planowac aby nie podrozowac noca ,w ostatecznosci mozna wziac taksowke (1)
moze warto pomyslec o rowerze,skuterze,lub innym wlasnym pojezdzie...
- 1 1
-
2011-08-16 12:47
no raczej stary, ja drezyną cisne z imprezki
- 2 0
-
2011-08-16 12:47
skm wiecznie spóźnione
mam niestety taką pracę, że często muszę wracać z niej skm w nocy - w ciągu ostatniego miesiąca na palcach jednej ręki jestem w stanie zliczyć ile razy skm nie spóźniła się na peron w Sopocie.i to nie 2-3 min tylko po 10 kiedy to już nie ma możliwości zdążyć na nocny autobus pod dworcem w Gdańsku..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.