- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (185 opinii)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (15 opinii)
- 3 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (49 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (105 opinii)
- 5 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (78 opinii)
- 6 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (463 opinie)
Komunikacja ubezpieczona na miliony zł. Pasażerowie mogą starać się o pieniądze
Czy należy się nam odszkodowanie za wypadek w komunikacji miejskiej? - pytają nasi czytelnicy, którzy zwracają uwagę na czarną, "drogową" passę gdańskich autobusów i tramwajów. O ile sprawa jest prosta, gdy sprawcą jest "prywatny" kierowca, o tyle znaki zapytania pojawiają się, gdy do stłuczki doprowadzi pracownik miejskiego przewoźnika. Jak się jednak okazuje, zarówno GAiT, jak i BP Tour są ubezpieczone na miliony złotych.
- Odszkodowanie za wypadek w komunikacji miejskiej. Gdzie się zwrócić?
- Poszkodowani pasażerowie tramwaju i kierująca autobusem
- Miliony złotych ubezpieczenia GAiT i BP Tour
- Ile wynosi ubezpieczenie autobusu i tramwaju?
- Kto częściej powoduje wypadki, kierowcy prywatnych aut czy motorniczy?
Odszkodowanie za wypadek w komunikacji miejskiej. Gdzie się zwrócić?
Do zdarzenia doszło w miejscu, gdzie funkcjonuje nawrotka przez al. Hallera
Poszkodowani pasażerowie tramwaju i kierująca autobusem
Autobus jechał pusty, ale w tramwaju znajdowali się pasażerowie. W wyniku zderzenia ucierpiało co najmniej 15 osób, w tym kierująca autobusem. Poszkodowani zostali przewiezieni do szpitali.
Czy w podobnych przypadkach osobom, które zostały poszkodowane w stłuczce, należy się odszkodowanie?
W sprawie skierowaliśmy pytania do Zarządu Transportu Miejskiego. Na rzecz organizatora przewozów pasażerów rozwożą dwie spółki: Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz firma BP Tour.
Skutki wypadku na Hallera (10 opinii)
Miliony złotych ubezpieczenia GAiT i BP Tour
Jak ustaliliśmy, w przypadku GAiT:
Na mocy umów przewozowych (zarówno autobusowej, jak i tramwajowej) operator jest zobowiązany do ubezpieczenia się w zakresie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywanych usług przewozowych, w szczególności w pełnym zakresie odpowiedzialności wobec pasażerów z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług przewozowych oraz szkód osobowych i rzeczowych powstałych w związku z wykonywaniem usług przewozowych (w tym także szkód komunikacyjnych) na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 25 mln zł.
W przypadku BP Tour:
Operator zobowiązany jest do ubezpieczenia się w zakresie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywanych w ramach umowy usług przewozowych, w szczególności w pełnym zakresie odpowiedzialności wobec pasażerów z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług przewozowych oraz szkód osobowych i rzeczowych powstałych w związku z wykonywaniem usług przewozowych (w tym także szkód komunikacyjnych) na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 2 mln zł.
- Procedura tzw. likwidacji szkody odbywa się pomiędzy ubezpieczycielem spółki, a poszkodowanym. Poszkodowany zgłasza roszczenie do ubezpieczyciela spółki. I to ubezpieczyciel prowadzi procedurę tzw. likwidacji szkody, weryfikując wszystkie okoliczności i określając zasadność oraz wysokość odszkodowania. Ubezpieczyciel nie informuje spółki, ilu osobom i w jakiej wysokości wypłacono odszkodowania. Nie posiadamy tym samym takich statystyk - tak Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, odpowiada na pytanie o kwoty odszkodowań wypłaconych pasażerom.
Ile wynosi ubezpieczenie autobusu i tramwaju?
Podkreśla jednak, że w ramach ubezpieczenia spółki wszyscy pasażerowie, a także kierowcy innych pojazdów uczestniczących w zdarzeniu oraz ich pasażerowie, objęci są ubezpieczeniem.
Koszt ubezpieczenia OC dla autobusu w latach 2020, 2021 wynosił 5 tys. zł, natomiast w 2022 i 2023 r. wynosił 2,9 tys. zł i w tym roku także wynosi 2,9 tys. zł.
W przypadku tramwajów ubezpieczenie OC nie jest obowiązkowe, ma charakter dobrowolny.
- Dlatego tramwaje GAiT posiadają ubezpieczenie OC w ramach ubezpieczenia działalności gospodarczej całej spółki. Tym samym nie ma możliwości wyodrębnienia kosztów związanych z ubezpieczeniem OC tramwajów - podsumowuje Dobrowolska.
Kto częściej powoduje wypadki, kierowcy prywatnych aut czy motorniczy?
O tym, kto częściej jest sprawcą stłuczek - kierowcy "prywatnych" aut czy komunikacji miejskiej - pisaliśmy w 2021 r.
![Kierowca komunikacji czy prywatnego auta - kto częściej jest winny stłuczki?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2871/150x100/2871569__c_163_128_715_517__kr.webp)
Opinie (57) 2 zablokowane
-
2024-03-11 13:12
Kierowcy (1)
Pracują za 28 zł za godzinę worząc tyle ludzi co samolotem chore! Ryzyko zawodowe kolizja,wypadek odpowiadają z własnej kieszeni, zero ubezpieczenia pracownika,firma się ubezpieczyła ale taki pracownik za tak odpowiedzialną pracę zostawiony sam sobie, szkoda tej Pani Kierowcy, niestety w Polsce mamy jeszcze wiele po komunie! Pracownik jest niczym! I nie potrafi się cenić za wykonywaną pracę!
- 2 1
-
2024-03-12 07:12
Dużo racji lecz
Chcą równouprawnień , a tu klasyczny przypadek że
- 0 0
-
2024-03-11 16:53
Piesi nieodpowiedzialni (1)
A przecież też czasami wielu z nich jest kierowcami. Czasami chcą zaprzeczyć prawom fizyki. Samochód natychmiast się nie zatrzyma. Nagłe wtargnięcia na przejście na porządku dziennym.
- 0 0
-
2024-03-12 07:33
Wrona
Te firmy się nazywają budyniowe
- 0 0
-
2024-03-11 17:13
(1)
Szkoda, że autor nie podał jakie firmy ubezpieczają obu gdańskich przewoźników.
- 5 0
-
2024-03-11 17:41
U Teściowej pana Ad...
- 2 0
-
2024-03-12 07:29
Pomiot dziada fory
Bzdury piszą nie siejcie propagandy przed wyborami zapytajcie się dólkiewicz ile kierowcy płacą jak jest ich wina trzy pensje plus z powództwa cywilnego dlatego nikt nie chce jeździć
- 0 0
-
2024-03-12 10:25
Zawsze, nawet wówczas kiedy kierowca gwałtownie zahamuje i dojdzie do upadku, uderzenia o szybę itp.
W Gdyni bardzo dużo zgłoszeń uszkodzeń samochodów w dziurach i zapadliskach
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.