• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • taka pętla

    Proponuje petlę schowac pod ziemią-jest to do wykonania.na poziomie "0"postawic obiekt handlowo-turystyczny.inaczej koniec swiata-oliwa bez petli?;)

    • 0 0

  • Aż wstyd że się pochodzi z Gdańska...

    Witam ja się urodziłem w Gdańsku i mieszkałem do 19 roku życia na pięknych Stogach. Pamiętam dojazdy do domu ze szkoły i gdzie kolwiek czy na przymorze oliwy czy wrzeszcza. Wiecznie zepsute śmierdzące spaloną gumą tramwaje. Kiedy chwale się że pochodzę z tak ładnego miasta wszyscy się śmieją odrazy że u nas nie ma komunikacji i że dziura czarna nad morzem, wtedy robi mi się głupio i miałem nauczkę już kilkakrotnie o takiej sytuacji. w****ia mnie jak patrze na nowe pomysły tych z***ów z polityki i całego najgłupszego Adamowicza.

    Teraz mieszkam w Warszawie i widzę co miasto robi dla ludzi a nie pod siebie. Jest to zauważalne na każdym kroku i dziedzinie funkcjonowania miasta.

    Nawet inne miasta jak wrocław poznań czy kraków jaka tam jest komunikacja o wiek do przodu.

    Pozdrawiam Gdańsk i życzę mu nowej władzy.

    • 4 2

  • Biuro Rozwoju Gdańska miało już wiele wpadek

    Wyraźnie widać, że nie pracują w nim prawdziwi fachowcy, którzy znają potrzeby mieszkańców oraz potrafią zachować dziedzictwo gdańskiej przyrody. Dloaczego nie zajmą się poszerzeniem obszaru Parku im. Adama Mickiewicza? To bardziej jest potrzebne mieszkańcom i turystom, niż kolejne biznesy na obszarze zajmowanym obecnie przez torowisko. Głupota nie boli, a szkoda!

    • 3 0

  • a po cholere kolejne budy ? bo na nic lepszego tam nie ma miejsca .a co będzie po drugiej stronie ulicy Grunwaldzkiej, gdy wyburza te chałupinki ? jakoś cicho o tym ....a miała być biedronka

    • 3 0

  • nieporozumienie!

    To miasto i tak wiecznie jest zakorkowane. Jedynym sprawnym i szybkim sposobem poruszania się po nim są tramwaje. Zwłaszcza w godzinach szczytu gdzie też miasto się nie popisało rozwiązaniami drogowymi.

    • 3 1

  • Masakra

    To kolejne korki, trwajace kilka lat utrudnienia w ruchu!!!!! Co ma to zmienic?? Dodatkowe miejsca do bojek....pozatym juz teraz jeden tramwaj sie psuje i jest problem ktorego rozwiazanie zajmuje wiele minut, a co bedzie kiedy zmienia oliwe!!!!!!!!!!skandal

    • 3 0

  • A czemu jednak nie "trójkąt torowy" ?

    Można przecież pozostawić krótki odcinek toru przy ul. Grunwaldzkiej, na przedłużeniu dojazdu od strony Jelitkowa. Wkomponować tory w ładną kostkę granitową, służyłyby one faktycznie tylko wyjątkowo z pomocą jeszcze jednego człowieka, ale jakaś możliwość zawrócenia by pozostała...

    • 0 0

  • Do Pana Prezydenta

    Dlaczego Miasto Gdańsk darowując Telewizji Polskiej teren przy ul Czyżewskiego i Opackiej w Oliwie nie zrobiło nic aby odzyskać teren we Wrzeszczu, który w dalszym ciągu zajmuje Telewizja Polska , w tym zabytkowe dworki i restauracje.
    Te obiekty powinny służyć mieszkańcom i turystom a nie nomenklaturze partyjnej i pseudobyznesowej.

    • 2 0

  • KOMU TEN DROGI TEREN I ZA ILE?

    • 2 0

  • Należy powstrzymać te zmiany!

    A można to zrobić tak. W Oliwie działa grono miłośników tej pięknej dzielnicy. Powinni oni zwrócić się do konserwatora zabytków o objęcie ochroną rejonu pętli tramwajowej będącej stałym elementem architektonicznym od kilkudziesięciu lat. Nie można bowiem w dzielnicy zabytkowej jaką jest Oliwa dokonywać dowolnych zmian zabudowy i to pogarszających estetykę ze względu na nadmierne zagęszczenie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane