• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola NIK: plaga bezmyślnych robót drogowych

km
4 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Drogowcy na drogach to nasza codzienność. Drogowcy na drogach to nasza codzienność.

Gdańskie drogi należą do jednych z najgorszych w kraju - to już nie tylko opinia kierowców, ale też Najwyższej Izby Kontroli. Z właśnie opublikowanego raportu wynika, że 53 proc. dróg w Gdańsku jest w złym lub bardzo złym stanie.



Pocieszeniem w tej sytuacji może być fakt, że w tym niechlubnym rankingu wyprzedzają nas Warszawa i Kraków. W stolicy naprawy wymaga aż 71 proc. nawierzchni dróg, w Krakowie - 60 proc. W Gdańsku - 53 proc. Tylko, czy aż?

Jak podkreśla w swoim raporcie NIK, stan jezdni w polskich miastach jest fatalny, mimo że na ich utrzymanie, przeznacza się spore kwoty. Kontrolowane miasta - od początku 2006 r. do I półrocza 2008 r. - wydały w sumie 4,021 mld zł na modernizację, przebudowy i remonty dróg. W Gdańsku w tym okresie wydano 398.164,1 tys zł i przeprowadzono przebudowę, modernizację bądź remont 37 odcinków dróg o łącznej długości 30 km (3,9 proc. ogólnej długości dróg).

Pełny raport NIK (w wersji pdf)


Dlaczego, mimo tak dużych wydatków, jest aż tak źle? Zdaniem NIK, wszystko przez brak planowania i koordynowania prac remontowych, które trwają zbyt długo i są uciążliwe dla kierowców. W swoim raporcie najwięcej takich sytuacji NIK pokazał w Gdańsku.

Bardzo często dochodziło u nas do tego, że zarządca drogi i gestorzy sieci podziemnych nie posiadali pełnej informacji o wzajemnych zamierzeniach, co uniemożliwiało im racjonalne planowanie działań.
I tak w Gdańsku po pięciu miesiącach od wyremontowania ulic Mickiewicza i Hallera, rozpoczęto roboty sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, niszcząc nowo położoną nawierzchnię.

Kolejnym przykładem była przebudowa ul. Marynarki Polskiej (odcinek ul. Reja - ul. Wyzwolenia). Skrócono okres przebudowy z 26 do 22 tygodniu z powodu konieczności dostosowania czasu inwestycji do czasu, określonego w umowie o dofinansowanie projektu, zawartej z Ministerstwem Infrastruktury. W efekcie wadliwie wykonano warstwę ścieralną na wszystkich przejazdach tramwajowych, a usterki usuwane były przez następne dwa miesiące.

Doszło też do opóźnienia zakończenia przebudowy ul. Świętokrzyskiej (od ul. Wielkopolskiej do ul. Białostockiej) o ponad pięć miesięcy z powodu kolizji istniejącego gazociągu z projektowaną kanalizacją deszczową.

Kontrolerzy podkreślają, że żaden z właścicieli urządzeń infrastrukturalnych nie informował zarządcy drogi z wyprzedzeniem o swoich planach inwestycyjnych i remontowych. Dowiadywał się on o tym dopiero na etapie uzgodnień gotowej dokumentacji projektowej. Natomiast właściciel urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych często dowiadywał się o planach remontowych zarządcy drogi na etapie uzyskiwania warunków na przebudowę.

Tymczasem według dyrektora zarządu dróg i zieleni w Gdańsku Mieczysława Kotłowskiego raport NIK w gruncie rzeczy jest dla Gdanska pozytywny. - Przykłady błędów to tylko niewielkie uchybienia - powiedział dyrektor Radiu Gdańsk.
km

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • kontrola NIK (2)

    Dlaczego ta kontrola nie powie jasno: Rządzący miastem do zwolnienia!

    • 12 0

    • bo tym zajmują się sędziowie !

      kontrolerzy są od kontrolowania, ty jako wyborca już dzisiaj możesz podjąć decyzję !!!

      • 2 0

    • Tak mogą powiedzieć jedynie wyborcy. Rządzący miastem pochodzą z nadania demokratycznego i gówno im możesz zrobić! Żadna prokuratura , NIK czy inne ABW, CBŚ nic im nie mogą zrobić! Ten układ jest genialny!

      • 0 0

  • drogi

    Wydano 400 mlilionów zlotych w Gdańsku, a drogi dziurawe jak szwajcarski ser

    • 9 0

  • (1)

    "Gdańskie drogi należą do jednych z najgorszych w kraju - to już nie tylko opinia kierowców, ale też Najwyższej Izby Kontroli. "
    i dalej :
    "Tymczasem według dyrektora zarządu dróg i zieleni w Gdańsku Mieczysława Kotłowskiego raport NIK w gruncie rzeczy jest dla Gdanska pozytywny. - Przykłady błędów to tylko niewielkie uchybienia - powiedział dyrektor Radiu Gdańsk. "

    NAWET KOMENTOWAC SIE NIE nie chce.
    Wół swoje, kareta swoje, a rzeczy jakie sa każdy widzi.
    Moze należałoby uderzyc sie w piersi i poszukać wyjscia?
    Ale po co ?
    są ludzie i sa taborety.

    • 15 0

    • polska to kraj stworzony dla POLITYCZNEJ HOŁOTY

      im wiecej przekretów zrobisz, np tow lewangowski (jego firma do badan marketingowych powołana za rzadów UW) w rzeczywistości to trzepaczka forsy do prywatnych kieszzeń POLITYCZNEJ HOŁOTY

      • 3 0

  • "Kolejnym przykładem była przebudowa ul. Marynarki Polskiej (odcinek ul. Reja - ul. Wyzwolenia). Skrócono okres przebudowy z 26 do 22 tygodniu z powodu konieczności dostosowania czasu inwestycji do czasu, określonego w umowie o dofinansowanie projektu, zawartej z Ministerstwem Infrastruktury. W efekcie wadliwie wykonano warstwę ścieralną na wszystkich przejazdach tramwajowych, a usterki usuwane były przez następne dwa miesiące."

    Kto zdecydował żeby tak zrobić, kto zapłacił za usuwanie usterek, jakiej wysokości odszkodowanie dostało miasto i jaka jest różnica pomiedzy kwotą dofinansowania a powyższymi kosztami się pytam?
    Może bilans kosztów miasta wyszedł dodatniw odniesieniu do budżetu tego remontu? Jeśli tak to pochwalam kreatywność (taka polska cecha, jedna z pozytywnych) ale jeśli nie...

    • 2 0

  • Właścicielem infrastruktury jest Gdańsk, firm wodociągowych drogowych - Gdańsk

    zero współpracy między nimi - efekt 10 lat pracy buca prezydenta.
    A to zwykła fabryka papieru.
    Nikomu się nie spieszy....

    • 10 0

  • Wójt Dzikowski 100 razy lepiej by tym zarządził

    100 razy co najmniej.
    Z prawdziwej roboty adamowicz wyleciałby po roku najdalej.
    Zero decyzyjności.

    • 6 0

  • (1)

    i znowu Gdańsk gorszy od Gdyni

    • 8 6

    • i znowu sledz leczy swoje kompleksy

      • 1 0

  • (1)

    powypierdalac z cieplych posadek tych wszystkich urzedasow nierobow!!!. w gdyni jest tak samo !!!.wazna rodzinka kolesiostwo dobujanie sie do emeryturki a wszystko inne i robote ma sie w dupie! kiedy zaczna budowac pasy skretu z morskiej na estakade kwiatkowskiego ...

    • 10 1

    • takie jest PO - bedzie prezydent to dopiero bedą cuda

      xx

      • 4 1

  • ja słyszałem jeszcze o xywce "Bobas"
    oba trafne :)

    • 2 0

  • Główna przyczyną katastrofalnego stanu dróg w POlsce są przeładowane ciężarówki (2)

    Główna przyczyną katastrofalnego stanu dróg w Polsce są przeładowane ciężarówki. Zarządcy dróg nierobią nic aby zabezpieczyć drógi przed dewastacją. Moga miliardy wydawać i remontować bez końca a i tak drogi popadną w ruinę. Taie Polskie Realia :-)

    • 12 1

    • ale zes MONDROSCIOM tu zarzucil (1)

      to powiedz mi czemu jakos w innych, cywilizowanych krajach nie maja takiego "problemu" z drogami jak u nas? ee?

      • 3 0

      • Bo dodają więcej cementu do nawierzchni drogowej ...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane