• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola miejskich autobusów. Co czwarty z usterką

Maciej Korolczuk
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy. O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy.

Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała ponad 30 autobusów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Niemal co czwarty z nich posiadał poważne usterki, m.in. skrzyni biegów, układu chłodzenia czy wycieki oleju silnikowego. Zatrzymano osiem dowodów rejestracyjnych, a w przypadku dwóch pojazdów wydano nakaz zjazdu do zajezdni. Pozytywnie wypadła za to kontrola ogumienia. Według inspektorów autobusy są właściwie przygotowane do nadchodzącej zimy.



Czy zgłaszałe(a)ś kiedykolwiek potrzebę kontroli technicznej autobusu?

Inspektorzy pojawili się na trzech pętlach autobusowych (we Wrzeszczu, Oliwie i Nowym Porcie) w piątek rano. Kontrola potrwała cztery godziny i dotyczyła głównie stanu technicznego pojazdów komunikacji miejskiej. Jak informuje GITD, działania prowadzone były w trybie "akcyjnej kontroli uproszczonej", co oznacza skrócenie czasu trwania inspekcji pojazdu do niezbędnego minimum, tak aby nie powodować zakłóceń w kursowaniu autobusów.

- W wyniku prowadzonych działań, inspekcji poddane zostały 33 autobusy - informuje GITD w Gdańsku na swojej stronie internetowej. - W ośmiu przypadkach kontrole wykazały nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego. Z powodu stwierdzonych usterek zatrzymano w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dowody rejestracyjne tych autobusów. Dodatkowo w dwóch z ośmiu przypadków nie zezwolono na dalsze prowadzenie przewozów na linii, wydając kierowcom nakaz zjazdu do miejsca garażowania lub serwisowania pojazdów, celem niezwłocznego usunięcia usterek.
  • Kontrole przeprowadzono w 33 autobusach. W co czwartym stwierdzono nieprawidłowości, m.in. wycieki płynów eksploatacyjnych.

Jak czytamy, we wszystkich przypadkach stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska poprzez wycieki płynów eksploatacyjnych z silnika lub połączenia silnika ze skrzynią biegów. W dwóch przypadkach nieszczelności i związane z tym wycieki stwierdzono w układach chłodzenia silnika. W jednym przypadku inspektorzy stwierdzili niesprawne zawory bezpieczeństwa systemu awaryjnego otwierania drzwi bocznych (w każdych z trzech drzwi).

- Niemal 25 proc. skontrolowanego taboru posiadało usterki zaliczane do kategorii "poważne". Dwa autobusy wyłączono z obsługi linii. Pozytywnym jest to, iż w żadnym z kontrowanych autobusów nie stwierdzono usterek niebezpiecznych, które stwarzałyby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa pasażerów. Inspektorzy zwracali także baczną uwagę na stan ogumienia autobusów. Przekazane przez kontrolerów wnioski wskazują, że w tym zakresie tabor przewoźników jest dobrze przygotowany do nadchodzącego okresu zimowego, gdzie stan ogumienia w przypadku występującej śliskości nawierzchni będzie jednym z głównych czynników warunkujących bezpieczeństwo przewozów - podkreślają inspektorzy.

Kontrole autokarów



Potrzebę kontroli autokaru można zgłaszać do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego faksem na nr 58 524 12 92, e-mail: sekretariat@witd.gdansk.pl lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej: www.witd.gdansk.pl

Z uwagi na konieczność zaplanowania kontroli ITD apeluje, aby zgłoszenia były wysyłane z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. Zgłoszenie powinno zawierać miejsce, datę i godzinę wyjazdu oraz numer kontaktowy. Kontrole realizują również właściwi miejscowo policjanci Wydziału Ruchu Drogowego po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu.

Ponadto autobus można sprawdzić we własnym zakresie na internetowych stronach Ministerstwa Cyfryzacji poprzez e-usługę "Bezpieczny Autobus". Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów uzyskamy informację, czy autokar ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC i czy jest dopuszczony do ruchu. Aby uzyskać dostęp do informacji o autokarze na stronie serwisu www.bezpiecznyautobus.gov.pl, należy podać jego numer rejestracyjny.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Te "dowodziki" rejestracyjne to zatrzymano chyba

    w myśl art.132 pkt. 1 ( C )- który mówi, że pojazd narusza wymagania ochrony środowiska..
    Jedyne logiczne usprawiedliwienie efektu kontroli ITD. No bo za co ?-jak pojazdy sprawne i niezagrażające nikomu... No to się musiało nie żle "lać" z układów chłodzenia, z układów smarowania silników spalinowych i też z "hydrauliki" osprzętu oraz ze skrzyń biegów....Dobrze, że przekładnie w napędowych mostach ( tylnich) tzw. "portalowych"-były szczelne i nic nie kapało....
    Trochę to niepoważne....Odnośnie "wycieków"-olejów i innych płynów eksploatacyjnych to wystarczy zobaczyć jak pokolorowane są torowiska/ obręb peronów i stacji) gdzie zatrzymują się kolejki PKM.../trakcja spalinowa SA 13***)/... Tu nie ma ochrony środowiska i norm ?

    • 4 1

  • No i "wynik" zrobiony... (1)

    Niech nikt nie mówi,że ITD nie działa....Poszerzyć uprawnienia ITD jeszcze do kontroli stanu technicznego ale to- wszystkich pojazdów szynowych w tym ZTM+ PKM/SKM w aglomeracji Trójmiejskiej....Przecież torowiska to też drogi tylko "żelazne"...sąsiadujące z drogami publicznymi lub nawet przecinające je nad i pod poziomem...Straszne istnieje zagrożenie ze strony tych pojazdów.PKM-ki do tego jeszcze "kopcą",że w oczy gryzie....A we wnętrzu też często czuć "ropkę".( ON).--

    • 0 3

    • Lepiej by skontrolowali osobówki na ulicach. Ponad połowa by od razu trafiła na złomowisko.

      • 0 2

  • wyciek,

    to ma być wyciek? , oni chyba wycieku nie widzieli :-) ;-)

    • 5 4

  • Jak już tak "ostro" idziemy to

    zapraszam ITD do kontroli przeciążonych samochodów ciężarowych co niszczą na potęgę nawierzchnie dróg gminnych. I tak od kilku lat droga gminna (1609 G) w Gdyni ul.E.Kwiatkowskiego) jest około 800 metrowym przedłużeniem Estakady Kwiatkowskiego ( dop.obciążenie na oś 11 ton)-i prowadzi do gm.Kosakowo i pow.Puckiego.Teraz jest to droga tranzytowa dla wszystkich chętnych b.ograniczeń/ po modernizacji skrzyżowania i części ul.płk.St.Dąbka/. Od lat na tej ulicy można zaobserwować nasilenie się ciężkiego ruchu drogowego. Ulica( jedna jezdnia(lewa) o dwóch pasach ruchu-oddana w 1983 roku i nie modernizowana/przez kolejne 35 lat/ nie jest przystosowana do przewożenia ciężkich ładunków TIR, transp.maszyn budowlanych, kruszyw, paliw itp o nacisku osi pow. 6 ton...Pierwotnie przez kilka lat było oznakowanie informujące o ruchu o dop.masie całkowitej pojazdów do 12 ton z wyjątkiem autobusów. Minęło blisko 40 lat,a ulica jest praktycznie w niezmienionej postaci i w b. złym stanie technicznym. /wyrwy, koleiny,zapadliska, "tarki". Czy formalnie może na tej drodze gminnej odbywać się tak uciążliwy i ciężki transport??? Często pojazdy zawracają w zatoce autobusowej (Kwiatkowskiego 01) demolując nawet w szczątkowej postaci pozostałe krawężniki....Zapraszam do zainteresowania się tym poważnym problemem.
    W czasie od kiedy można dokonywać kontroli gdzie się chce i kiedy się chce -to na co czekać??? Tu też można się wykazać tylko trzeba posiadać "wagę"...Co można zobaczyć szczególnie we wczesnych godzinach porannych/ 4:00- 7:00/-przedpołudniowych i popołudniowych. Masakra.

    • 6 1

  • Na tej ul.E .Kwiatkowskiego(1609G)

    nie tak dawno TIR-z owadem "B" zgubił naczepę-jadąc pod górę w stronę ul.płk.St.Dąbka-jak ktoś nie wierzy..ale były jajajajaja....Wypięła się z "siodła" lub "urwał się" sworzeń tzw."królewski" w naczepie z owadem....

    • 2 1

  • A kto to ma naprawiać ? Mechaników coraz mniej...

    • 5 1

  • Spaliny byly sprawdzane?

    .

    • 4 1

  • Ruch samochodowy w Polsce wg.badań (1)

    jest uciążliwy-w części szkodliwy w granicach około 3% całej krajowej emisji CO2,SO2,NO2 i ciężkich węglowodorów aromatycznych. Po-elektrowniach, elektrociepłowniach ,koksowniach, petrochemiach,zakładach chemicznych,ruchu lotniczym i morskim oraz kolejowym (trakcja spalinowa) , kotłownie lokalne i domowe, zajmuje ostatnie miejsce wśród "trucicieli"- to auta szkodzą najmniej....

    • 6 1

    • No właśnie, ale to na auta się najeżdża...

      A kiedy przekraczane są normy czystości powietrza i pojawia się problem z smogiem w miastach? Dziwnym trafem tylko Jesienią/Zimą gdy zaczyna się robić zimno. Dlatego pierwsze co trzeba robić to iść za Krakowem i mocno dotować wymianę pieców na ekologiczne, a jednocześnie bezwzględnie walczyć z Januszami palącymi śmieciami za pomocą dronów z czujnikami i bardzo wysokich kar w przypadku wykrycia palenia śmieciami, tak żeby te drony się szybko zwróciły.

      • 3 0

  • Xxx (1)

    Lisickim to CBA powinno się zająć

    • 9 1

    • Całym Gdańskiem CBA powinno się zająć

      • 4 1

  • Gdansk

    Zamiast uszczelek Lisicki kupił sobie nowe BMW i loże na stadionie hahahaha

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane