• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół buspasów na ul. Spacerowej. Głos mieszkańców i radnych

Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Oliva Concept
4 września 2024, godz. 11:30 
Opinie (231)
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Planowana przez Gdańsk budowa buspasów wzdłuż ul. SpacerowejMapka jeszcze się nie rozpoczęła, a już zdążyła wywołać protesty ze strony mieszkańców Oliwy. Rada Dzielnicy Oliwa oraz jedna ze wspólnot mieszkaniowych przy ul. Spacerowej przesłały do miasta swoje protesty wobec tej inwestycji. Ich zdaniem planowane zmiany przyniosą więcej szkód niż korzyści, zarówno dla środowiska, jak i dla jakości życia mieszkańców.




Przypomnijmy: debata i prace nad stworzeniem buspasa na ul. Spacerowej to historia, która ciągnie się już od ponad czterech lat. Teraz - jak się okazuje - przeciwni takiej organizacji ruchu są niektórzy mieszkańcy: radni dzielnicowi z Oliwy oraz przedstawiciele jednej z oliwskich wspólnot mieszkaniowych.

Poniżej publikujemy list przesłany do naszej redakcji przez zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Oliva Concept, mieszczącej się przy ul. Spacerowej.

Powody protestu ws. buspasów na ul. Spacerowej w Gdańsku



Podzielasz obawy mieszkańców ws. buspasa przy ul. Spacerowej

Mieszkańcy dzielnicy Oliwa obawiają się, że poszerzenie ul. Spacerowej i budowa buspasów doprowadzi do nieodwracalnych zmian w krajobrazie tej historycznej i zielonej części miasta.

Jak wskazuje Rada Dzielnicy Oliwa, realizacja projektu oznaczałaby masową wycinkę drzew oraz zniszczenie naturalnego ekosystemu, który jest jednym z atutów dzielnicy. Co więcej, zwiększenie ruchu autobusowego spowoduje wzrost poziomu hałasu i zanieczyszczeń, co negatywnie wpłynie na zdrowie mieszkańców oraz na wartość ich nieruchomości.

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Zarówno Rada Dzielnicy, jak i Wspólnota Mieszkaniowa podkreślają, że budowa buspasów nie rozwiąże istniejących problemów komunikacyjnych. Zdaniem Rady prawdziwym rozwiązaniem byłaby realizacja większej inwestycji, jaką jest budowa tunelu pod wzgórzem Pachołek.

Projekt ten obiecany przez lokalne władze już wiele lat temu miałby odciążyć ruch na ul. Spacerowej, skanalizować ruch tranzytowy i jednocześnie zachować integralność środowiskową oraz krajobrazową dzielnicy.



Ś.p. prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, już w 2015 r. podkreślał znaczenie tej inwestycji dla całej aglomeracji trójmiejskiej. Na szczycie wieży na wzgórzu Pachołek powiedział:

- Tunel pod Pachołkiem i wydłużenie Drogi Zielonej to obsługa obwodnicy trójmiejskiej, dostęp do dzielnic Gdańska położonych za obwodnicą, nie tylko Osowej; obsługa sąsiednich i dalej położonych gmin. To też błogosławieństwo dla Oliwy, bo cały ruch zostałby umiejętnie skanalizowany, innego rozwiązania technicznego nie ma.
Pismo przesłane do władz miasta przez wspólnotę mieszkaniową:

Alternatywne rozwiązanie udrożnienia ul. Spacerowej



Wspólnota Mieszkaniowa zaproponowała alternatywną wersję inwestycji, która jej zdaniem lepiej odpowiada na potrzeby zarówno mieszkańców, jak i całego miasta. Wariant ten zakłada budowę dwóch niezależnych buspasów jedynie na mniej zurbanizowanym odcinku ul. Spacerowej, pomiędzy Centrum Handlowym Osowa a Leśniczówką w Rynarzewie.

Propozycja ta umożliwiłaby skrócenie całego odcinka inwestycji o około 25 proc. oraz zmniejszenie liczby wycinanych drzew o około 550, co znacznie ograniczyłoby negatywny wpływ na środowisko.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
Co istotne, alternatywny wariant buspasów tylko nieznacznie wpłynąłby na oszczędność czasu przejazdu w porównaniu do planu miasta. Szacuje się, że wprowadzenie buspasów na skróconym odcinku wydłużyłoby czas przejazdu jedynie o 3-4 minuty w stosunku do pełnego odcinka, co w kontekście codziennych podróży nie stanowi znaczącej różnicy. Zyski czasowe byłyby zatem minimalnie mniejsze, ale korzyści środowiskowe, krajobrazowe, finansowe i społeczne znacznie większe.

Dodatkowo zaproponowany alternatywny wariant znacznie przyspieszyłby czas realizacji całej inwestycji. Skrócenie odcinka prac budowlanych na zurbanizowanym terenie pozwoliłoby na dużo wcześniejsze zakończenie projektu, co zmniejszyłoby okres utrudnień w ruchu na ul. Spacerowej. Mieszkańcy i turyści, którzy codziennie korzystają z tej trasy, odczuliby zdecydowaną ulgę dzięki skróceniu okresu prac budowlanych o około 1/3, które obecnie grożą poważnymi zakłóceniami komunikacyjnymi.



Alternatywna propozycja umożliwiłaby również przyszłe połączenie tej inwestycji z planowanym tunelem pod Pachołkiem. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na skuteczne zarządzenie ruchem tranzytowym, jednocześnie chroniąc krajobraz i środowisko na zurbanizowanej części odcinka w dzielnicy Oliwa. Byłby to na pewno krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju, który uwzględnia zarówno potrzeby komunikacyjne, jak i ochronę dziedzictwa naturalnego i historycznego dzielnicy Oliwa.

Apel części mieszkańców Oliwy ws. buspasów na ul. Spacerowej



Spór o buspasy na ul. Spacerowej w Gdańsku nie jest jedynie konfliktem o infrastrukturę drogową, ale także o ochronę wartości krajobrazowych, środowiskowych i zdrowotnych dzielnicy Oliwa. Wspólnota Mieszkaniowa zapowiedziała już aktywne uczestnictwo w procesie inwestycyjnym.

Zarząd wspólnoty zamierza monitorować postępy projektu i, w razie potrzeby, składać odwołania od decyzji środowiskowych, które mogą być wydane na korzyść miejskiego wariantu inwestycji. Takie działania mogą znacznie przedłużyć termin realizacji inwestycji, jeżeli władze Gdańska nie uwzględnią głosów mieszkańców Oliwy.



Zarówno Rada Dzielnicy, jak i Wspólnota Mieszkaniowa, apelują do władz miasta o ponowne przemyślenie planowanej inwestycji, z uwzględnieniem interesów wszystkich mieszkańców oraz środowiska i krajobrazu najbardziej zielonej dzielnicy miasta.

Pismo przesłane do władz miasta przez RD Oliwa:

Z tej perspektywy alternatywny wariant zaproponowany przez Wspólnotę Mieszkaniową wydaje się bardziej racjonalny, zapewniając kompromis pomiędzy poprawą komunikacji a ochroną unikalnych walorów Oliwy. W świetle tych argumentów sensownie byłoby przynajmniej przeanalizować te propozycje i podjąć decyzję, która będzie brała pod uwagę interesy wszystkich stron zaangażowanych w tę sprawę.
Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Oliva Concept

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (231)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane