• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na Rakoczego. Kierowcy ZKM jak "wychowawcy"

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dwa autobusy miejskie blokują przejazd ul. Rakoczego. Film nadesłany przez czytelnika wraz z numerami autobusów.


Kierowcy ZKM zamiast dawać przykład, jak jeździć na tzw. zamek, jeszcze wydłużają spowodowane pracami drogowymi korki. Przewoźnik zapewnia, że niefrasobliwych kierowców czeka pouczenie i instruktaż jazdy w korkach.



Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie. Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie.
Od kilku tygodni kierowcy muszą zmagać się ze zwężeniem ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Z uwagi na budowę linii tramwajowej przepustowość jezdni na wysokości ul. Dolne Młyny zmniejsza się z dwóch do jednego pasa ruchu. Tworzą się tam korki.

Jedynym i sprawnym sposobem na pokonanie zatoru w takim kształcie i w tym miejscu jest jazda na tzw. zamek, czyli przejazd samochodu przez zwężenie raz z lewego, raz z prawego pasa. O to też za pośrednictwem naszego portalu prosili jakiś czas temu mieszkańcy Matemblewa.

Niestety, nie wszyscy kierowcy stosują się do tych rad. Co ciekawe, zasady ułatwiającej życie wszystkim nie respektują nawet zawodowi kierowcy prowadzący autobusy komunikacji miejskiej.

- Jadą jak "wychowawcy", blokując niepotrzebnie lewy pas ruchu. Wydaje im się, że zyskują kilka cennych sekund. To nieprawda. Z tego powodu korki niepotrzebnie sięgają ronda im. Jana de la Salle - opisuje nasz czytelnik, pan Waldemar, który nadesłał nam film przedstawiający sytuację, której był świadkiem.

O komentarz poprosiliśmy władze Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

- Zależy nam, by nasi kierowcy byli wzorem dla innych użytkowników dróg. Stąd kierowcy oraz motorniczowie nieustannie przechodzą szkolenia wewnętrzne zarówno z obowiązujących przepisów jak i kultury obsługi naszych klientów. Zwracamy im także uwagę na bieżące sygnały od mieszkańców - mówi Magdalena Kiljan, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego ZKM

Kim są dla ciebie pozostali uczestnicy ruchu na drodze?

Teraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przeprowadzi rozmowy instruktażowe z zarejestrowanymi na filmie kierowcami. Będą mogli podczas spotkania poznać podstawowe zasady z jazdy właśnie na "zamek". Jest więc szansa, że sytuacja nie powtórzy się.

Czemu mamy problem z jazdą na "zamek"?

Niestety pokutują wśród kierowców dawne czasy - wspomnienia o kolejkach nie tylko do sklepu, ale też do granicy państwa. Każdy musi odstać swoje, wtedy dostanie to, co mu się należy. Wciąż jesteśmy słabo wyedukowani, samochody jadąc gęsiego zalegają na jednym pasie, zamiast ustawiać się na dwóch i skracać tym samym zator na drodze.

W krajach zachodnich - na przykład w Niemczech, jeśli kierowca nie dojedzie do zwężenia, może dostać za to mandat. Zdaniem niemieckich funkcjonariuszy takie zachowanie to właśnie tworzenie korka. na naszych drogach policjanci rzadko wymierzają podobne mandaty kierowcom.

Opinie (324) 2 zablokowane

  • Rondo (2)

    Za korki na Rakoczego odpowiada durne rondo przy skrzyżowaniu z Bulońską, teraz kierowcy skręcający w Bulońską jadąc od Jaśkowej są uprzywilejowani i cały tranzyt prze Morenę czeka, za rondem korka nie ma

    • 0 2

    • ale chyba mozemy to przebolec to jest koszt postepu pocierpimy ale ilu lydziom sie polepszy poten

      • 0 0

    • Bo Morena

      nie jest tranzytowa - tranzytowa jest Grunwaldzka i obwodnica. Mieszkańcy Moreny mogą wreszcie spokojnie dojechać do domów dzięki temu rondu.

      • 1 0

  • Szanowni mistrzowie kierownicy i wybitni filozofowie drogowi! (2)

    Jazda na zamek nie służy zwiększeniu płynności ruchu czy zmniejszeniu korka. Podstawowym zadaniem tego modelu jazdy jest optymalne skrócenie długości zatoru drogowego. Prosty przykład. Jeśli w korku stoi 400 samochodów to na jednym pasie zajmują one około 2,5 km, natomiast na dwóch pasach połowę mniej. Jeśli na zakorkowanej ulicy w mieście mamy skrzyżowania co 200 metrów to w przypadku pierwszym mamy zawalonych 12 skrzyżowań, w przypadku drugim tylko 6. Jeśli ktoś, więc uważa, że jazda na zamek jest niesprawiedliwa lub szkodliwa i pogarsza płynność ruchu, nie powinien w ogóle wsiadać za kółko.

    Tylko w Polsce mamy takie durnowate nawyki jak ustawianie się na konkretnym pasie 2 km przed skrętem. I kwitniemy jak takie imbecyle na drodze, a sąsiedni pas wolny. Jak ktoś pojedzie wolnym pasem do samego zwężenia to zaraz cwaniak, moim zdaniem normalny kierowca. Jakby wszyscy równo jechali dwoma pasami, to cała kolejka szła by równo. Czas przejazdu byłby taki sam, ale skoro długość zatoru dwa razy krótsza, więc samochód poruszałby się dwa razy wolniej. Stąd złudne wrażenie, że na jednym pasie idzie szybciej.

    • 10 1

    • wszystko się zgadza, oprócz tego ,że nie idzie płynniej. jazda jest płynniejsza

      • 2 0

    • ja zawsze jadę do samego konca

      daje kierunek i wjeżdżam na suwak, lub wpuszczam, jeśli jestem na pasie. "który idzie". I w 99% to działa, chyba że trafię rano na jakąś paniusię GKA, co to nic nei obczaja.

      Ale podstawa, to właściwe ustawienie. Człowieku! Włącz kierunek, ustawe się pomiędzy dwoma samochodami, a nie na równi z tym obok, żeby cię kierowca z drugiego pasa widział i, przede wszystkim, zacznij zjeżdżać.

      Nosi mnie jak widzę dekli, co to 10m za skrzyżowanie zaczynają sie wciskać. Bez kierunku, stojąc w martwym polu drugiego kierowcy i do tego w momencie, gdy drugi pas nie idzie. Jak i kto ma cię wpuścić w takie sytuacji? A skrzyżowanie za toba zakorkowane, boś pas cały zablokował.

      • 2 0

  • dojaz do zwężki obu pasów w tym samym tempie

    dojaz do zwężki obu pasów w tym samym tempie i zameczek przed samą zwężką jest skuteczniejszy w zachowaniu płynności i wyższej przepustowości. Poprostu jak jeden pas jedzie szybciej (z jakiegokolwiek powodu, cwaniactwo czy poprostu kinetyka ruchu drogowego w danym miejscu) to drugi częściej staje a to własnie częste stawanie ruszanie wielokrotne powoduje wydłużenie czasu oczekiwania w korku bo się kolumna aut rozciąga. Także spoksik. Mam nadzieję że się kierowcy autobusów postawią prezesikowi ZKM i przedstawią mu fakty.
    Ponadto Pan Naskręt w kwestii np. "starych czasów" przedstawia swoją prywatną opinię. Moim zdaniem błędną, choć ogólnie mam przekonanie że jest dobrym analitykiem ludzkiej natury.

    • 1 1

  • A jeśli zapala się zielone, to łajzy ruszajcie wszyscy na raz, a nie jeden po drugim!!!!!!

    99% kierowców to sieroty drogowe. Za nieruszenie na zielonym powinien byc wjazd w d... i winien powinien byc ten, co nie ruszył na czas, i nie ważne czy jest pierwszy, trzeci czy piąty. Po paru takich nauczkach wszyscy by ruszali w jednej sekundzie. Niestety zagubieni mistrzowie mrugania i siedzenia na d*pie nie potrafia ruszać spod świateł ani jeździć na zamek. Prawko zdawane na maluchach powinno przestać obowiązywać.

    • 3 0

  • a kobieta w niebieskim autku lamie przepis stojac na pasach i tego nikt niezauwazyl

    • 2 0

  • A rozkład jazdy autobusu, to co..??? Nie uwzględnia tam "Jakiś tam robót drogowych". A za spóznienie po Premii.. Od " Cała Prawda"....!!!

    • 1 0

  • Reklamy gorsze od tych korków!

    Gorzej niż korki wkurzają mniej już wszechobecne reklamy!
    Reklamy zabijają internet - nie odwrotnie!
    Używam AdBlock przez wiele lat i bez tego nie włączam internetu, tak jak podczas seksu nie powinno się zdejmować prezerwatywy.

    Najgorzej, że ten portal się wycwanił i banner reklamowy na górze zmienił chyba adres i trzeba było dodać nową regułę wyjątku do AdBlocka aby go zlikwidować:
    ##div.banner-a
    ponadto warto dodać filtr:

    to odfiltruje wszystkie reklamy i zostawi właściwą treść.
    Jesteśmy dookoła bombardowani tym syfem reklamowym, pora to zwalczyć. Mała reklama nie szkodzi, ale te bannery atakujące z każdej strony - to jest po prostu chore.

    • 1 0

  • "na naszych drogach policjanci rzadko wymierzają podobne mandaty kierowcom."
    - na naszych drogach w ogóle nie ma policji.

    • 0 0

  • Matko... (2)

    Irytuje mnie już mielenie "zamka" na tysiąc sposobów. Jazda na zamek jest efektywna tylko wtedy, gdy... się jedzie! Jedzie (z jakąkolwiek prędkością, ale bez przerwy), a nie stoi w miejscu po kilkadziesiąt sekund albo dłużej. W sytuacji, gdy na obu pasach samochody stoją bez ruchu, zamek nie ma ŻADNEGO znaczenia dla rozładowania zatoru. Będzie on wymagał takiego samego czasu na jego pokonanie z jednego, czy z dwóch pasów, jedynie "wciskacze" przejadą go szybciej.

    • 3 3

    • taaa, to policz sobie, ile stoisz, bo skrzyzowanie przed toba jest zablokowane (1)

      a potem sprawdz sobie, o ile krotszy bedzie zator, jesli auta ustawia się na dwóch pasach.
      podpowiem, że w odpowiedzi znajdzie się cyfra "2"

      • 1 0

      • Ale przez zwężenie

        nie przejedzie więcej samochodów choćby stały w czterech rzędach!

        • 0 0

  • ŚMIECH......

    Nadszedł taki czas ze nasze społeczeństwo zajmuje się korkami i kierowcami autobusów ,to temat co najmniej do faktów itp.ludzie opanujcie się i zajmijcie czymś normalnym a nie plotami jak stare dewoty........czy nie ma już nic ważniejszego? mydlą wam oczy takimi tematami a od tego co jest istotne uciekają...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane