- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (79 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (103 opinie)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (61 opinii)
- 4 Zapadł się portal w Nowym Ratuszu (12 opinii)
- 5 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (314 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (231 opinii)
Korki na Wałach Jagiellońskich przez autobusy podmiejskie
16 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
"Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Zdaniem czytelnika autobusy dalekobieżne potęgują korki, zatrzymując się na przystankach komunikacji miejskiej.
Na większe korki na końcu Wałów Jagiellońskich, obok tymczasowego przystanku przy Forum Gdańsk, duży wpływ mają autobusy podmiejskie. Ich kierowcy przez kilka, a nawet kilkanaście minut sprzedają pasażerom bilety. W tym czasie z przystanku nie mogą skorzystać autobusy ZTM, które blokują ruch na i tak zawężonej z powodu prac drogowych trasie. Kilkaset metrów dalej znajduje się tymczasem niewykorzystywany przystanek SKM Śródmieście.
- Do autobusów ustawia się kolejka pasażerów, którym kierowca sprzedaje bilety. Taki proceder potrafi trwać nawet 10 minut - zauważa. - Zdarza się też, że dalekobieżne pojazdy czekają na swoją godzinę odjazdu - nie kryje irytacji.
W tym czasie z przystanku nie mogą skorzystać pojazdy ZTM. Czekając na wjazd, spowalniają ruch na Wałach Jagiellońskich, i tak zakorkowanych już przez trwającą budowę przejścia naziemnego.
Budowa przejścia naziemnego powoduje korki na Wałach Jagiellońskich.
Zwróciliśmy się w tej sprawie z pytaniami do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Przewoźników trzeba traktować tak samo
- "Brama Wyżynna" jest dużym węzłem obsługującym wiele linii komunikacji miejskiej i wiele linii podmiejskich (prywatni przewoźnicy). W przypadku autobusów komunikacji miejskiej pasażerowie na przystanku jedynie wsiadają i wysiadają, natomiast jeśli chodzi o autobusy linii podmiejskich, kupują też bilety u kierowcy, co oczywiście wydłuża postój - przyznaje Wojciech Siółkowski, zastępca dyrektora ds. operacyjnych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dodaje, że zarówno komunikacja miejska, jak i podmiejska (tzw. prywatna) to publiczny transport zbiorowy, który obsługuje mieszkańców Gdańska, a także osoby tu pracujące.
- Każdy przewoźnik, który legalnie świadczy usługi na rzecz transportu podmiejskiego i regionalnego, powinien korzystać z infrastruktury na równych zasadach i nie może czuć się dyskryminowany - podsumowuje przedstawiciel ZTM.
Tłok na "Bramie Wyżynnej", pustki na "SKM Śródmieście"
"Równouprawnienie" w komunikacji miejskiej nie rozwiązuje jednak problemu korków w okolicy. Lek na kłopot znajduje się tymczasem na wyciągnięcie ręki - około 200 metrów od tymczasowego przystanku przy Forum.
Rozkłady ZTM. Jak kursuje komunikacja?
Chodzi o przystanek autobusowy SKM Śródmieście. Do niedawna zatrzymywały się tam m.in. autobusy linii 118. Po tym, jak "stoosiemnastka" wróciła na swoją starą trasę, przystanek jest praktycznie niewykorzystywany.
Przeniesienie postoju dla pojazdów dalekobieżnych na SKM Śródmieście mogłoby pozytywnie wpłynąć na zwiększenie przepustowości korkujących się Wałów Jagiellońskich.