• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kościerska się zmieni. Jak? Jeszcze nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Ulica Kościerska stanowi dzisiaj najkrótsze i najbezpieczniejsze dla rowerzystów połączenie Osowy z Oliwą.
  • Tak wygląda ulica Kościerska wczesną wiosną.
  • Tak wygląda ulica Kościerska wczesną wiosną.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.

Powstanie plan zagospodarowania dla ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska - leśnego traktu łączącego Oliwę i Osowę. Pomysł utwardzenia tej drogi wywołał w ostatnich tygodniach duży sprzeciw radnych Oliwy. Po drugiej stronie sporu są radni Osowej, rowerzyści i miejscy urzędnicy.



Jak powinna wyglądać ulica Kościerska?

Przyjęcie uchwały o sporządzaniu planu zagospodarowania jest pierwszym etapem, który pozwoli zmienić przeznaczenie gruntów leśnych na nieleśne i tym samym budowę utwardzonej drogi rowerowej. "Za" głosowało 26 radnych, sześciu było przeciwnych, dwóch się wstrzymało.

Dlaczego dla budowy drogi rowerowej, która połączy górny taras z dolnym przyjęto wariant ul. Kościerskiej?

- Istnieje możliwość budowy dziś drogi rowerowej wzdłuż ul. Spacerowej, ale ta będzie modernizowana wraz z budową tunelu pod Pachołkiem. Na razie nie ma dokumentacji, a więc nie jest wiadome, gdzie dokładnie będzie przebiegać ta ulica [plan zagospodarowania rezerwuje tylko przestrzeń pod drogę, nie wyznacza dokładnego układu chodników, pasów ruchu itp.] - tłumaczył we wtorek Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przeciwko utwardzeniu biegnącej przez las ulicy Kościerskiej protestowali od początku radni Oliwy. Uważają oni, że utwardzenie drogi masą bitumiczną (popularnie zwaną asfaltem) oraz instalacja przydrożnego oświetlenia jest niedopuszczalną ingerencją w przyrodę.

Zdaniem radnych Oliwy, rowerzyści powinni podróżować wzdłuż ruchliwiej ul. Spacerowej, a następnie żwirową drogą technologiczną wykonaną niedawno przez leśników. Dalej należałoby wykonać brakujący odcinek do wiaduktu nad obwodnicą.

- Na granicy z planowaną drogą leży rezerwat przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Zwiększony ruch turystyczny w tym miejscu, zwiększy prawdopodobieństwo zaśmiecania i dewastacji tego terenu. Realizacja tej drogi i wprowadzenie tam ruchu samochodów komunalnych [zwykłe auta nie miałyby prawa tam wjeżdżać - dop. red.] spowoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i może negatywnie wpłynąć na chronione w rezerwacie rośliny - napisali w swojej uchwale radni dzielnicy Oliwa.

Czytaj też: Radna Oliwy Ewelina Sobańska: Zbyt duża ingerencja w przyrodę Doliny Ewy

Jednak zdaniem Marka Piskorskiego, utwardzenie ul. Kościerskiej nie zaszkodzi przyrodzie, lecz jej pomoże.

- Dziś woda z błotem, która płynie ulicą Kościerską, zalewa rezerwat. Budowa drogi rowerowej z rynsztokami sprawi, że woda opadowa będzie mogła być skierowana do naturalnych cieków, a nie rezerwatu. Dodatkowo wyremontowany zostanie kolektor, który dziś przecieka.

Czytaj także: argumenty Rogera Jackowskiego z Gdańskiej Kampanii Rowerowej za utwardzeniem ul. Kościerskiej

W czwartek okazało się, że budowa drogi asfaltowej przez las budzi wątpliwości także u radnych opozycji.

- Nie potrafię sobie wyobrazić drogi asfaltowej przez las. Dobrym wzorcem, jak zrealizować takie połączenie może być droga z Matarni do Matemblewa zobacz na mapie Gdańska - sugerował podczas sesji Kazimierz Koralewski, radny Prawa i Sprawiedliwości.

Ripostował jednak Piotr Borawski z Platformy Obywatelskiej.

- To akurat zły przykład, ponieważ po dwóch latach od powstania tej drogi, nie nadaje się ona do niczego. Ta inwestycja została stracona. Zasugerował on natomiast, by o formie wykonania drogi (utwardzony grunt lub masa bitumiczna) dyskutować podczas tworzenia planu zagospodarowania, a nie na etapie uchwały, która rozpoczyna tę procedurę.

Krzysztof Więcki (PiS) obawiał się z kolei, że droga posłuży za skrót nie tylko pojazdom komunalnym. - Jeżeli ta droga będzie asfaltowa, to tam samochody będą jeździć częściej niż teraz. Wystarczy posiadać odpowiedni klucz do szlabanów.

Wątpliwości radnych budziła również szerokość obszaru, jaki zostanie objęty nowym planem. Jest on kilkukrotnie szerszy niż sama droga. Wyjaśniała to radnym Małgorzata Chmiel z PO.

- Chodzi o pas szerokości 30 metrów, ale to nie oznacza, że drzewa zostaną wycięte na takim obszarze. Po prostu w korytarzu o takiej szerokości trzeba tak wytyczyć drogę, by wyciąć jak najmniej drzew. Nie ma to nic wspólnego z wyłączeniem z produkcji leśnej. Sama droga będzie mieć nie więcej niż 2,5-3,5 metra szerokości - uspokajała Małgorzata Chmiel (PO), przewodniczą Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska.

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym już teraz istnieją drogi asfaltowe, z których korzystają spacerowicze oraz rowerzyści. W ten sposób wykonane jest m.in. połączenie rejonu Matarni z Doliną Radości zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (384) 4 zablokowane

  • (15)

    Tylko co dziennikarz może wiedzieć na ten temat. Oglądałem program telewizyjny, w którym wypowiadał się leśniczy i wyraźnie powiedział i stan leśnictwa w kraju jest w bardzo dobrym stanie. Tereny zielone w kraju stanowią ponad 30% powierzchni i nie ma problemu żeby ingerować w środowisko i wprowadzać zmiany na potrzeby ludzkie. Za usunięcie jakiegoś terenu dla równowagi sadzi się 3, lub 5 krotnie więcej młodników i co. Za kilkanaście lat będzie z drzewami problem w drugą stronę, bo będzie trzeba je usnąć i co w tedy???

    • 6 8

    • Sosna (14)

      nie doceniasz roli martwego drewna w leśnych ekosystemach. Nie kompromituj się taką wypowiedzią. Las lasowi nierówny. Tu mamy lasy miejskie, glebo- i wodochronne + zielone płuca miasta. A unikatowy rezerwat przyrody, to co? Można go zniszczyć? Trochę rozsądku i powagi przyda się oraz odrobina wiedzy o funkcjonowaniu środowiska lasu.

      • 5 3

      • Ale nikt go nie chce zniszczyć (12)

        Drogi często sąsiadują z rezerwatami i to im nie szkodzi

        • 4 4

        • (11)

          Nie ma takiej opcji nigdzie w Polsce, aby asfaltowa droga biegła skrajem rezerwatu ! Zrealizowanie planu to zagłada dla rezerwatu.

          • 6 5

          • Faktycznie nie ma ...:) (7)

            Wejherowo rezerwat Gałęźna Góra - skraj drogi 218
            Lasy Mirachowskie rezerwaty Leśne Oczko i Staniszewskie błota. Skrajem pomiędzy rezerwatami biegnie szosa Miechucino - Mirachowo
            Rezerwat Kurze Grzędy - droga Mirachowo - Kamienica Królewska

            • 4 3

            • (1)

              A to tylko woj. pomorskie. W całej Polsce jest więcej takich przykładów i są to normalne drogi (często wojewódzkie) o znacznym natężeniu ruchu kołowego a nie asfaltowe dróżki rowerowe.

              • 2 1

              • Rzeczywiście...

                koło zespołu głazów narzutowych, wychodni skałek itp.

                • 2 1

            • (2)

              Szosa Miechucino - Mirachowo oddalona jest o ponad pół kilometra od rezerwatu Miechucino - Mirachowo i prawie 2 km od rezerwatu Staniszewskie Zdroje. To dla ciebie jest szosa biegnąca skrajem rezerwatu ?

              • 2 3

              • Nie kłam

                Z szosy są widoczne tabliczki "Rezerwat przyrody". Nawet na Street View to widać

                • 3 2

              • Nie kłam manipulancie.
                Wystarczy wejść sobie na portalgis.gdansk.rdos.gov.pl/ i tam są formy ochrony przyrody nalożone na mapy topo i od granic tych rezerwatów do drogi miejscami jest 10-20 metrów.

                • 1 2

            • (1)

              Szosa Mirachowo - Kamienica Królewska oddalona jest od rezerwatu Kurze Grzędy ponad kilometr. To dal ciebie jest szosa na skraju rezerwatu ?

              • 2 2

              • Znowu kłamiesz, granica tego rezerwatu przylega do drogi i zaraz przy drodze są już obszary podmokłe objęte ochroną rezerwatową.

                • 1 1

          • Odpowiedź poniżej dostałeś. I co, odszczekasz teraz swoje brednie?

            • 0 3

          • Gdynia - Kacze Łęgi

            Na całej długości przylega dwutorowa linia kolejowa Gdynia - Kościerzyna (SPALINOWA!). A przez środek biegnie droga do polany Krykulec. Dopuszczony ruch ALP i mieszkańców Krykulca.

            • 2 0

          • Oprócz tych przykładów co już dostałeś, to jeszcze:
            Rez. Jar Raduni - droga asfaltowa biegnie przez środek rezerwatu, oprócz tego wzdłuż rezerwatu linia kolejowa Gdynia-Kościerzyna;
            Rez. Jar Reknicy - południową granicą rezerwatu na odcinku kilku kilometrów jest droga wojewódzka nr 221 Gdańsk-Kościerzyna przez Kolbudy i Przywidz;
            Rez. Dolina Strzyży - zachodnia granica rezerwatu z obszarami podmokłymi przylega do Obwodnicy Trójmiasta;
            Rez. Moczadło - północno-zachodnią granicę stanowi linia kolejowa Kościerzyna-Chojnice;
            Rez. Jezioro Krasne - granica rezerwatu przylega do drogi asfaltowej relacji Nowa Wieś-Lipczynek w Borach Tucholskich;
            Rez. Przytoń - przylega do dwóch dróg asfaltowych.

            To tylko woj. pomorskie. W innych województwach też nie jest to rzadkością

            • 3 0

      • jesteście śmieszni w swym zacietrzewieniu

        ja jeżdżę do pracy w Oliwie samochodem bo nie mam jak bezpiecznie przejechać rowerem, stojąc w korku zasilam "zielone płuca miasta" spalinami, zadowoleni?

        • 3 2

  • Strug i spółka znowu zbawcy świat (2)

    Ludzie, którzy buduja sobie polityczny kapitał na wiecznej walce z miastem. Najpierw idiotyczna obrona Wita Stwosza, teraz to. Żal za tyłek ściska.

    A potem się nie zdziwicie tylko, który radny bezskutecznie próbujące się do sejmiku województwa dostać, wystartuje najesienie do rady miasta.

    • 6 10

    • Strug czuje się odpowiedzialny skoro go wybrano na radnego

      Dlatego nie popiera on szkodliwych gniotów planistycznych wydzielanych przez Biuro Niedorozwoju Gdańska. Będąc na jego miejscu postąpiłbym tak samo

      • 5 4

    • Obrona Wita Stwosza była w pełni logiczna, gdyż "wyprodukowano" tamże wyjątkowego gniota, co widać z doświadczenia.

      • 6 3

  • nie róbcie nic tak będzie najlepiej

    • 2 2

  • Z tymi zdjęciami łaczącymi

    Dolinę Radości z ul. Słowackiego i dalej z Niedźwiednikiem, to demagogia i manipulacja.
    Ważność tego traktu dla komunikacji jako takiej jest w sumie znikoma, dlatego też spotkac tam samochody omijające szlabany i jadące na skróty, jest rzeczą wcale nie częstą acz spotykaną.
    Przejazd do Owczarni to jednak zupełnie inna skala, tu łamiących zasady będzie znacząca ilość.
    Czytałem także wypowiedź jednego z "szefów" lycrowych wąskotyłków i zupełnie nie pojmuję jak można być rzekomo za pan brat z naturą a jednocześnie być tak ślepym, głuchym i tępym na to co się z tym terenem wydarzyć może.
    Ponoć myślenie ma kolosalną przyszłość, tu jak na dłoni widać, że są wyjątki.

    • 8 6

  • Obrońcy przyrody! (2)

    Koniecznie zaprotestujcie przeciwko barbarzyńskim asfaltom w woj pomorskim, które swoją obecnością bardzo negatywnie wpływają na stan środowiska. Najpierw wstrzymajcie tam ruch pojazdów spalinowych a potem koniecznie zwińcie trujący asfalt. Gdyby się trafił jakiś dziurawy kolektor ściekowy to nie naprawiać!

    Lista rezerwatów (dostępne na portalgis.gdansk.rdos.gov.pl)

    Wejherowo rezerwat Gałęźna Góra - skraj drogi 218

    Lasy Mirachowskie rezerwaty Leśne Oczko i Staniszewskie błota.
    Skrajem pomiędzy rezerwatami biegnie szosa Miechucino - Mirachowo

    Rezerwat Kurze Grzędy - droga Mirachowo - Kamienica Królewska

    Rezerwat Kacze Łęgi Gdynia - na całej długości przylega dwutorowa linia kolejowa Gdynia - Kościerzyna (SPALINOWA!).

    Rez. Jar Raduni - droga asfaltowa biegnie przez środek rezerwatu, oprócz tego wzdłuż rezerwatu linia kolejowa Gdynia-Kościerzyna;

    Rez. Jar Reknicy - południową granicą rezerwatu na odcinku kilku kilometrów jest droga wojewódzka nr 221 Gdańsk-Kościerzyna przez Kolbudy i Przywidz;

    Rez. Dolina Strzyży - zachodnia granica rezerwatu z obszarami
    podmokłymi przylega do Obwodnicy Trójmiasta;

    Rez. Moczadło - północno-zachodnią granicę stanowi linia kolejowa Kościerzyna-Chojnice;

    Rez. Jezioro Krasne - granica rezerwatu przylega do drogi asfaltowej relacji Nowa Wieś-Lipczynek w Borach Tucholskich;

    Rez. Przytoń - przylega do dwóch dróg asfaltowych.

    • 7 4

    • Mała uwaga (1)

      Z drogami (wyjątek rezerwat "Jar rzeki Raduni") stykają się otuliny wymienionych obiektów, inaczej tzw. strefy buforowe. Rezerwat "Źródliska w Dolinie Ewy" nie posiada swojej otuliny przez leśny dukt, nazywany ul. Kościerską (sic!).

      • 1 2

      • Te rezerwaty nie mają otuliny, nie kłam.

        • 2 3

  • (5)

    chcecie chronić rezerwat, lasy oliwskie a nie przyjdzie wam do głowy, że wiele osób mieszkających w Osowej zjechałoby do pracy Kościerską gdyby nie musiało grzęznąć w błocie?

    • 6 8

    • Lasy Oliwskie są ważniejsze od zjeżdżania Kościerską do pracy

      • 4 4

    • To dlaczego odrzucacie projekt drogi szutrowej? (2)

      Ma być wg was tylko asfalt i oświetlenie. A może jeszcze fontanna?

      • 6 1

      • im to by i wyciag krzeselkowy nie pomogl, niektorzy tak maja

        • 4 1

      • szutrówkę rozjeżdżą leśnicy i będzie to samo, co teraz

        szkoda na nią kasy

        • 3 1

    • zjazd JUZ jest, od zeszlej jesieni gruba forsa zostala wrzucona w doskonałą drogę z Owczarni do Renuszewa

      a nie jezdzisz nie z braku asfalciku i lampeczek jak na Repperbahn
      tylko dlatego ze jestes spaslak leniwy

      • 3 3

  • (3)

    my Osowianie też mieszkamy w Gdańsku, płacimy całkiem wysokie podatki i chcielibyśmy aby nasza dzielnica nie była wyspą na morzu, którą jakiś szaleniec odetnie od cywilizacji szarżując na Spacerowej albo jakiś śpieszący się mieszkaniec Oliwy gruchnie na obwodnicy, zablokuje ją, wszystkie okoliczne drogi zapełnią się na 300% przepustowości a w lesie błoto, ciemno, smród kanalizacji... a gdyby tak mieszkańcom Oliwy zamknąć Grunwaldzką w ramach zmniejszenia trucia środowiska, pokazać bezkorkowy przejazd lasem, w błocie, rowerkiem, to też roślinki, pajączki, żuczki byłyby najważniejsze?

    • 5 7

    • tak, ochrona przyrody jest priorytetem. Rezerwat zniszczyć jest bardzo łatwo, odtworzyć - niemożliwe.

      • 3 3

    • Istnieją inne leśne dukty

      Można nimi z powodzenie dojechać z Owczarni do Oliwy. Bez problemu jeździ się. Kościerską i jej leśnym przedłużeniem. Po prostu, niektórym się w głowach poprzewracało.

      • 4 5

    • Koscierska jest najbardziej rozkisła w samej Owczarni PRZED SZLABANEM na terenie waszej osowialej dzielnicy. Tam se sami zrobcie. Od szlabanu przed kapliczką mozna pojechac rowerem w lewo i do samej Oliwy masz bardzo dobry nowy szutr a od Renuszewa asfalcik.

      Lepiej pisac o czym sie wie. Przejedz sie do lasu rowerem, a nie opowiadaj, ze jezdzilBYS jak by ci zrobic luxusowa droge, bo nie ma dowodu ze bys probowal. A lampy sa obowiazkowym wyposazeniem roweru, lampy w lesie sa ZBEDNE.

      • 4 6

  • A ja czekałem na wpis, że

    znawcy i miłośnicy natury Lasów Oliwskich biją Murzynów.
    A wszystkie nieszczęścia tego świata są naprawdę przez (...), masonów i CYKLISTÓW.

    • 0 2

  • Co daje asfalt? (1)

    • 2 0

    • obejrzyj film Drogówkę
      jest tam scena w burdelu, która tłumaczy po co tam asfalt

      • 0 0

  • Tyle daje: (1)

    - Jeżeli woda po nim spływa, rowerzysta i tak się ubrudzi, na asfalcie powstanie błoto
    -Jeżeli woda spływa po asfalcie, powstają pęknięcia w jezdni, spowodowane różnicami temperatur, zwłaszcza zimą
    - Jeżeli powstają pęknięcia, droga w krótkim czasie staje się jak ser szwajcarski. Do tego przyspieszona destrukcja następuje w skutek użycia ciężkiego sprzętu do wywozu drewna, dlatego poza krótkim, zamkniętym odcinkiem Reja, nie ma dobrego asfaltu do jazdy szosówką
    - Jeżeli 20 lat temu, gdy w Dolinie Ewy nie było szlabanu, potrafiłem na kiepskim rowerze MTB osiągnąć ponad 50 km/h, na asfalcie szosówką niektórzy pojadą ponad 70 km/h. Czy droga ta będzie więc optymalna i bezpieczna dla setek Osowian jeżdżących do i z pracy w 3mieście?
    - Asfalt o takim nachyleniu to idealne miejsce do jazdy na rolkach i wszelkiej maści deskach. Jaka więc będzie użyteczność tej drogi latem?
    - Tak jak wielu wędkarzy ma magiczne klucze do otwierania zamknięć szlabanów w lasach tak i sporo Osowian je posiądzie by nie stać w korku.

    • 2 2

    • mam ten klucz

      ale często zapominam, wtedy otwieram zwyklumi kombinerkami, zero problemu, niestety

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane