• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret, który wydrąży tunel, powstanie w Niemczech

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing.

Maszyna-kret, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, przypłynie na plac budowy z Niemiec. Jej montaż nad wschodnim brzegiem Martwej Wisły potrwa trzy miesiące.



Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.
Wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - konsorcjum firm OHL i Hydrobudowa - skorzysta przy budowie z dostępu Gdańska do morza. - Największe elementy maszyny TBM, czyli m.in. tarcza i silniki, dotrą na plac budowy drogą wodną. Mniejsze elementy przyjadą w ciężarówkach - mówi Dimitr Petrov-Ganew, menadżer w firmie Herrenknecht, która dostarczy "kreta" dla gdańskiego tunelu.

Maszyna powstanie w Schwanau, w zachodnich Niemczech. Podczas jej montażu i uruchomienia będą obecni pracownicy konsorcjum firm OHL i Hydrobudowy.

- Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny. Po drugie, gdy maszyna dotrze do Gdańska, będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą - tłumaczy Dimitr Petrov-Ganew.

Nie wiadomo kiedy maszyna-kret pojawi się Gdańsku. Kończy się uzgadnianie treści zamówienia sprzętu. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że TBM dotrze do nas nie wcześniej, niż w połowie przyszłego roku.

Montaż maszyny nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu. zobacz na mapie Gdańska

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Poznaj od środka budowę i pracę maszyny TBM



Zobacz tunel, który połączy Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • A dlaczego nie w Polsce???

    mamy zarówno inżynierów lepiej wykształconych know-how jak i fabryki w których można to zbudować!Trzeba tylko zastrzec ze maszyna która stanowi jeden z większych kosztów budowy powstanie w Polsce w warunkach przetargu i do tego uzasadnić to po europejsku ogromnymi stratami w środowisku naturalnym związanymi z transportem i ogromną ilością CO która powstanie podczas transportu!

    • 7 5

  • (3)

    kret powstanie w niemczech ale to nieważne wazne ze mamy "prace" w tesko

    • 8 5

    • jeśli potafisz zrobić taką maszynę to się zgłoś,ale zapewne lepiej ci pójdzie z wykładaniem towaru w tesco

      • 6 2

    • To nieprawda! (1)

      w Biedronce i Lidlu też jest wspaniała praca i wyśrubowane zarobki!

      • 2 1

      • i dogodne godziny pracy

        • 2 1

  • chyba tylko w niemczech robią te maszyny, oprocz chinskich podrobek wiec wielkiego wyboru nie było.

    • 2 3

  • Jeżeli nazwa kret jest odniesieniem do technologii tego urządzenia to ... chyba nazwa nie trafiona bardziej pasuje dzdzownica

    ... ale może sie mylę .

    • 2 2

  • i czemu mnie to nie dziwi?

    • 1 2

  • Montaż

    "będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą" - to oni tę maszynę w IKEA zamawiają?!

    • 14 2

  • Widzę pewną sprzeczność (1)

    "Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny". Skoro nasi wspaniali projektanci, choćby z Polibudy, nie są w stanie zaprojektować tego "cudu techniki z ubiegłego wieku", a jeszcze wspanialsi fachowcy tego cudu zbudować, to jakim cudem uda im się dokonać rzetelnego odbioru? Czy tak jak zbudowanych autostrad zamykanych do remontu zaraz po uroczystym oddaniu do użytku:-)?

    • 10 7

    • bo na polskich uczelnich siedzi towarzystwo nie do roboty tylko do brania pieniędzy

      • 1 0

  • robia taka otoczke wokol tego jak by 7 cud swiata mieli niech sie pochwala Wyspa Spichrzow Mr Budyn i Bojanowski!!! (1)

    • 10 1

    • i Bielawski:)

      • 2 0

  • szkoda że rząd pełowski i budyń (4)

    nie wykorzystał doświadczeń polskich stoczni i przemysłu górniczego i zlecił opracowania takiej maszyny a nawet opatentowania. Jaki to potem zysk, sprzedawać technologię !!! Tylko pójśc i kupić ... do niemców umieją

    • 6 5

    • (1)

      mógł to zrobić jedynie rząd kaczy korzystający z doświadczeń łojca dyrektora, który "ratował" gdańską stocznię

      • 2 1

      • cegiełki cd.

        perfidnie mnie ten ojciec okradł. Dalem na ratowanie a ten złodziej radio sobie wybudował. Dlatego cały ten kosciól lata mi teraz koło piora. I zły jestem na maxa do tej pory ze sie tak ojczulkowi zrobic dałem.

        • 1 2

    • (1)

      przeciez to jedyny kraj ktory ma takie doswiadczenie w budowie takich maszyn. Szwajcarzy i Norwegowie kupuja je tylko w niemczech wiec nie widze problemow zwazywszy ze tam sie buduje 20 tuneli rocznie a u nas 1 na 20 lat.

      • 3 0

      • Nie zapominaj, że odpowiadasz człowiekowi, do którego trafiają jedynie proste porównania

        A poza tym to na pewno fachowiec od wszystkiego - statek to to samo, co taki "kret", a skoro Boeing wylądował na betonie to Tu154 nie powinien mieć problemów na błocie

        • 0 0

  • (2)

    Niech przekopie się jeszcze w Sobieszewie, jak skończy kopać tunel. Po co budować most w Sobieszewie .Upieczemy dwie kury na jednym ogniu.

    • 9 1

    • Nie dwie kury, tylko dwie pieczenie

      Ja nie kura:-)

      • 1 0

    • Pod Motławą ul.Wałowa i z Gdańska do Gdyni i to ze 4x :) Ma co robić ta maszyna :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane