- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (169 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (320 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (203 opinie)
- 4 Okradała drogerie, zmieniając peruki (29 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (64 opinie)
Kret, który wydrąży tunel, powstanie w Niemczech
Maszyna-kret, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, przypłynie na plac budowy z Niemiec. Jej montaż nad wschodnim brzegiem Martwej Wisły potrwa trzy miesiące.
Wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - konsorcjum firm OHL i Hydrobudowa - skorzysta przy budowie z dostępu Gdańska do morza. - Największe elementy maszyny TBM, czyli m.in. tarcza i silniki, dotrą na plac budowy drogą wodną. Mniejsze elementy przyjadą w ciężarówkach - mówi Dimitr Petrov-Ganew, menadżer w firmie Herrenknecht, która dostarczy "kreta" dla gdańskiego tunelu.
Maszyna powstanie w Schwanau, w zachodnich Niemczech. Podczas jej montażu i uruchomienia będą obecni pracownicy konsorcjum firm OHL i Hydrobudowy.
- Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny. Po drugie, gdy maszyna dotrze do Gdańska, będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą - tłumaczy Dimitr Petrov-Ganew.
Nie wiadomo kiedy maszyna-kret pojawi się Gdańsku. Kończy się uzgadnianie treści zamówienia sprzętu. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że TBM dotrze do nas nie wcześniej, niż w połowie przyszłego roku.
Montaż maszyny nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Poznaj od środka budowę i pracę maszyny TBM
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Opinie (168) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-09 07:14
A dlaczego nie w Polsce???
mamy zarówno inżynierów lepiej wykształconych know-how jak i fabryki w których można to zbudować!Trzeba tylko zastrzec ze maszyna która stanowi jeden z większych kosztów budowy powstanie w Polsce w warunkach przetargu i do tego uzasadnić to po europejsku ogromnymi stratami w środowisku naturalnym związanymi z transportem i ogromną ilością CO która powstanie podczas transportu!
- 7 5
-
2011-11-09 07:16
(3)
kret powstanie w niemczech ale to nieważne wazne ze mamy "prace" w tesko
- 8 5
-
2011-11-09 07:24
jeśli potafisz zrobić taką maszynę to się zgłoś,ale zapewne lepiej ci pójdzie z wykładaniem towaru w tesco
- 6 2
-
2011-11-09 08:52
To nieprawda! (1)
w Biedronce i Lidlu też jest wspaniała praca i wyśrubowane zarobki!
- 2 1
-
2011-11-09 10:08
i dogodne godziny pracy
- 2 1
-
2011-11-09 07:22
chyba tylko w niemczech robią te maszyny, oprocz chinskich podrobek wiec wielkiego wyboru nie było.
- 2 3
-
2011-11-09 07:28
Jeżeli nazwa kret jest odniesieniem do technologii tego urządzenia to ... chyba nazwa nie trafiona bardziej pasuje dzdzownica
... ale może sie mylę .
- 2 2
-
2011-11-09 07:29
i czemu mnie to nie dziwi?
- 1 2
-
2011-11-09 07:30
Montaż
"będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą" - to oni tę maszynę w IKEA zamawiają?!
- 14 2
-
2011-11-09 07:33
Widzę pewną sprzeczność (1)
"Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny". Skoro nasi wspaniali projektanci, choćby z Polibudy, nie są w stanie zaprojektować tego "cudu techniki z ubiegłego wieku", a jeszcze wspanialsi fachowcy tego cudu zbudować, to jakim cudem uda im się dokonać rzetelnego odbioru? Czy tak jak zbudowanych autostrad zamykanych do remontu zaraz po uroczystym oddaniu do użytku:-)?
- 10 7
-
2011-11-09 10:10
bo na polskich uczelnich siedzi towarzystwo nie do roboty tylko do brania pieniędzy
- 1 0
-
2011-11-09 08:00
robia taka otoczke wokol tego jak by 7 cud swiata mieli niech sie pochwala Wyspa Spichrzow Mr Budyn i Bojanowski!!! (1)
- 10 1
-
2011-11-09 08:02
i Bielawski:)
- 2 0
-
2011-11-09 08:12
szkoda że rząd pełowski i budyń (4)
nie wykorzystał doświadczeń polskich stoczni i przemysłu górniczego i zlecił opracowania takiej maszyny a nawet opatentowania. Jaki to potem zysk, sprzedawać technologię !!! Tylko pójśc i kupić ... do niemców umieją
- 6 5
-
2011-11-09 08:24
(1)
mógł to zrobić jedynie rząd kaczy korzystający z doświadczeń łojca dyrektora, który "ratował" gdańską stocznię
- 2 1
-
2011-11-09 08:52
cegiełki cd.
perfidnie mnie ten ojciec okradł. Dalem na ratowanie a ten złodziej radio sobie wybudował. Dlatego cały ten kosciól lata mi teraz koło piora. I zły jestem na maxa do tej pory ze sie tak ojczulkowi zrobic dałem.
- 1 2
-
2011-11-09 08:49
(1)
przeciez to jedyny kraj ktory ma takie doswiadczenie w budowie takich maszyn. Szwajcarzy i Norwegowie kupuja je tylko w niemczech wiec nie widze problemow zwazywszy ze tam sie buduje 20 tuneli rocznie a u nas 1 na 20 lat.
- 3 0
-
2011-11-10 23:21
Nie zapominaj, że odpowiadasz człowiekowi, do którego trafiają jedynie proste porównania
A poza tym to na pewno fachowiec od wszystkiego - statek to to samo, co taki "kret", a skoro Boeing wylądował na betonie to Tu154 nie powinien mieć problemów na błocie
- 0 0
-
2011-11-09 08:14
(2)
Niech przekopie się jeszcze w Sobieszewie, jak skończy kopać tunel. Po co budować most w Sobieszewie .Upieczemy dwie kury na jednym ogniu.
- 9 1
-
2011-11-09 08:23
Nie dwie kury, tylko dwie pieczenie
Ja nie kura:-)
- 1 0
-
2011-11-09 12:38
Pod Motławą ul.Wałowa i z Gdańska do Gdyni i to ze 4x :) Ma co robić ta maszyna :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.