• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy kładki nad obwodnicą w Osowej

Maciej Korolczuk
18 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (199)
  • Kładka nad obwodnicą mogłaby wyglądać jak ta planowana między Karwinami a Małym Kackiem.
  • Albo jak ta w Redłowie nad torami kolejowymi i Drogą Gdyńską.

Magistrat robi krok do budowy kładki nad Obwodnicą TrójmiastaMapka w Osowej. Po ubiegłorocznej zbiórce podpisów wiceprezydent Piotr Grzelak zadeklarował, że miasto może sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej. Samą budową kładki miałaby się zająć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzająca na co dzień trasą S6.



Deklaracja urzędników o chęci partycypacji w kosztach budowy kładki jest:

Inicjatywa budowy kładki służącej pieszym i rowerzystom ruszyła jesienią ubiegłego roku. W sumie pod petycją skierowaną do ministra infrastruktury (teren, na którym miała by powstać kładka, należy do Skarbu Państwa), w ciągu dwóch tygodni zebrano ponad 2 tys. podpisów.

Podobnego zdania byli także nasi czytelnicy. W ankiecie dołączonej do artykułu aż 86 proc. spośród prawie 1,8 tys. osób uznało, że budowa kładki jest zasadna.

Kładka na 700. miejscu wśród inwestycji



Na początku lutego 2022 r. Ministerstwo rozpatrzyło petycję. W odpowiedzi poinformowało, że budowa została uwzględniona w stworzonym przez zarządcę obwodnicy (GDDKiA) Programie Redukcji Liczby i Skutków Zdarzeń Drogowych.

Ujęta w nim lista projektów została ułożona w kolejności zgodnie z priorytetami, tj. od najpilniejszych do tych, których realizacja może poczekać. W zestawieniu kładka w Osowej, która stałaby się naturalnym przedłużeniem przebiegającej przez środek dzielnicy ul. JednorożcaMapka, znalazła się niestety na odległym miejscu.

- Zasadność budowy ścieżki pieszo-rowerowej w Osowej została dostrzeżona i uwzględniona w Programie na pozycji nr 700 - napisało ministerstwo.
Prezydent Piotr Grzelak zadeklarował, że magistrat jest skłonny partycypować w kosztach budowy kładki. Miasto miałoby sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej. Prezydent Piotr Grzelak zadeklarował, że magistrat jest skłonny partycypować w kosztach budowy kładki. Miasto miałoby sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej.

Mieszkańcy nie chcą tyle czekać



Mieszkańcy, wspierani przez radnych, postanowili więc działać. Podczas rozmów w gdańskim oddziale GDDKiA usłyszeli, że budowę kładki można przyspieszyć, gdyby zrealizować ją w ramach innej większej inwestycji, np. przy rozważanej rozbudowie obwodnicy o trzeci pas czy przy powstaniu Drogi Zielonej.

Ale jest też inna opcja. Drogowcy nie ukrywają, że kładka powstanie szybciej, jeśli w kosztach jej budowy będzie partycypowało miasto.

I jak się okazuje, jest na to duża szansa.

- Kładka pieszo-rowerowa nad obwodnicą w Osowej to absolutny "must have" dla mieszkańców. Deklaracja ze strony miasta poszła do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jesteśmy gotowi sfinansować dokumentację projektową. Liczymy, że dzięki temu inwestor przystąpi sprawnie do realizacji zadania - deklaruje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Kładki nad drogami ekspresowymi to standard na Zachodzie. Na zdjęciu kładka nad autostradą w Utrechcie w Holandii. Kładki nad drogami ekspresowymi to standard na Zachodzie. Na zdjęciu kładka nad autostradą w Utrechcie w Holandii.

500 tys. zł na projekt dokumentacji dla kładki



W czwartek wspólnie z radnym miasta Janem Peruckim, radnymi rady dzielnicy i przedstawicielami miasta, urzędnicy zastanawiali się, w jaki sposób wspólnie zabiegać o tę inwestycję. Według szacunków magistratu przygotowanie dokumentacji projektowej mogłoby kosztować ok. 500 tys. zł i potrwać ok. 12 miesięcy.

- Potem gotowy projekt miałby trafić do GDDKiA, która przejęłaby realizację inwestycji - mówi nam Perucki. - Oczywiście projekt chcemy przygotować w porozumieniu z drogowcami, by uniknąć sytuacji, że gotowa dokumentacja trafi na kilka lat do szuflady. Musimy mieć jasną deklarację i pewność, że uda się tę inwestycję przeprowadzić w ciągu 2-3 lat, a nie 30, dlatego w najbliższym czasie zamierzamy ponownie spotkać się z urzędnikami GDDKiA z Gdańska.
Ostateczne decyzje dotyczące ewentualnego sfinansowania kładki zapadną jednak nie w Gdańsku, lecz w centrali GDDKiA w Warszawie. Jak usłyszeliśmy, mieszkańcy i radni są na tyle zdeterminowani, by przeprowadzić inwestycję, że są gotowi jechać na negocjacje do stolicy.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • Kack

    Był Mały Kack i Wielki Kack i niech tak zostanie.

    • 1 1

  • 400 metrów jest ulica Spacerowa z dużym mostem wiec kładka ta jak dla mnie ma średni sens (3)

    zarówno ekonomiczny jak i użytkowy

    • 6 12

    • Pieszy porusza się normalnie max 5 km/h

      Kierowca w terenie zabudowanym max 50 km/h. Więc weźmiemy Twój benchmark i jak będzie jakaś droga w tym samym kierunku w promieniu 4 kilometrów (50/5*0,4), to nie budujemy kolejnej. Bez AK w Gdańsku, Wiśniewskiego czy różowej w Gdyni budżety miast by odetchnęły...

      • 4 0

    • Na tym wiadukcie (nie moście) obowiązuje zakaz ruchu pieszego. Przejazd rowerem jest niebezpieczny.

      Tym sposobem dostanie się spacerem do centrum handlowego jest niemożliwe, podobnie jak przejazd rowerem do TPK. Tak, wiem że jest wiadukt przy zjeździe na Owczarnię, ale to kawełek dalej.

      • 6 1

    • zupełnie nie na temat.

      Preczytaj tytuł, zobacz na zd2jęcie, chociaż tyle. Wystarczyć powinno. Ale może ty nie z Gdańska, nie rozumiesz.

      • 3 0

  • takich kładek powinno być więcej, kolejna między matarnia a osowa, gdzie jest asfaltowa droga przez las - mogla by sluzyc do dojazdu rowerem do Oliwy

    • 4 1

  • Jak Grzelak tym zarządza to kładka pewnie będzie obrotowa i 5x droższa niż inne. (1)

    • 7 6

    • Dać kładkę Sasinowi!!!

      • 0 1

  • Nareszcie! To niesłychanie niebezpieczne jest, co obecnie tam się dzieje:

    ludzie po wiadukcie, po którym nie wolno im się poruszać. Makabra. Wiele razy widziałem tam groźne sytuacje, jestem rowerzystą.
    I jeszcze jedną kładkę, please, na węźle Owczarnia. Ten sam problem. Niby jakiś chodniczek tam jest, ale to co kierowcy tam wyczyniają i jak rowerzyści są spychani na barierki, to już nie będę pisał, bo zaraz armia hejterów z Pcimia i Torunia ruszy.

    • 10 3

  • Klukowo antyzatoka w budowie

    Oto przykład tzw troski magistratu o mieszkańców. Na ulicy Radarowej budowana jest tzw antyzatoka czyli zawęzenie dwóch pasów dwukierunkowej ulicy do jednego i stworzenie w tym miejscu wąskiego gardła będącego jednoczesnie przystankiem autobusowym .Czyli w momencie gdy zatrzyma się w tej antyzatoce autobus by zabrac pasazerów samochody z obu kierunków będą musiały oczekiwać az towarzysto wsiadzie i wysiądzie .A jesli spotkają się dwa autobusy to koreczki zaczną rosnąć .Ulica Radarowa w swojej asfaltowej czesci wzdłuz obwodnicy stanowi alternatywę dla obwodnicy na odcinku Owczarnia Słowackiego . Pomijam kwestię utrudnień dla mieszkanców i kierowców w tej chwili wynikających z opieszałości robót / dwóch pracowników / oraz głupawego schematu objazdów - duzy autobus linii 210 wjezdza w wąską uliczkę , po której chodzą dzieci do szkoły / na wysokości Raiko / Ten stan ma trwać 14 dni i jest to zakpienie z mieszkańców bo solidna mała firma wykonuje taką pracę w jeden dwa dni ! Lokalizacja tej antyzatoki nie ma nic wspólnego z dbaniem o bezpieczenstwo a gołym okiem widać iż została zaplanowana na wniosek mieszkanców jednej , dwóch posesji A co będzie się działo gdy ta antyzatoka będzie skonczona ? Az strach się bać . Mam nadzieję ,że się mylę ale tam naprawdę może dojśc do czołowego zderzenia . Chetnie przeczytam opinie mieszkanców Klukowa i okolic .Poza tym spowalniając ruch na ulicy Radarowej korkowana jeszcze bardziej jest Osowa .

    • 6 8

  • Osowa to największe skupisko roszczeniowców i pieniaczy (1)

    Kładka powstałaby już dawno ale wystarczy paru roszczeniowców i urzędnicy robią to co chce roszczeniowiec. Dlaczego? Dlatego że roszczeniowiec będzie robił szum, pisał pisma, protesty i odwołania, a i jeszcze do mediów pójdzie. A szara ciemna masa siedzi cicho bo nic od nich nie zależy.
    W taki sposób jest blokowana cała masa inwestycji na Osowej - i w sumie dobrze, miasto tam tylko z nazwy, bardziej to dzielnica Chwaszczyna - komunikacja, sklepy - tylko do roboty zjeżdzają do Gdańska - oczywiście własnym autem bo jazda komunikacją miejską dla osób nieprzywykłych do życia w mieście to ujma i oznaka biedy a nie rozsądku

    • 8 12

    • Ojj

      Kompleksy palą w dupkę, palą :) Szadółki już nie śmierdzą?

      • 2 3

  • przejazd rowerem w tym miejscu przyprawia o zawał serca

    jak można było nie pomyśleć od razu o miejscu na drogę rowerową to nie wiem....

    • 7 1

  • (1)

    Taka kładka jest też w okolicy Auchan z ul. Szczęśliwej w Gdańsku i super się sprawdza. Powinno być ich więcej.

    • 9 2

    • Własnie w Klukowie koniecznie.

      • 2 0

  • (1)

    teraz jest moda na przejscia naziemne. namalowac pasy i zrobic swiatla.

    • 2 2

    • Za każdym razem gdy kierowcy z zad*pia grzmią, że to już nie obwodnica tylko normalna miejska droga

      niechcąco gardłują właśnie za takim rozwiązaniem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane