• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tramwaj na Szadółki będzie przedłużeniem linii z Moreny, która będzie poprowadzona przez ul. Nową Bulońską do ul. Warszawskiej. Tramwaj na Szadółki będzie przedłużeniem linii z Moreny, która będzie poprowadzona przez ul. Nową Bulońską do ul. Warszawskiej.

Jest przetarg na opracowanie koncepcji i projektu budowlanego niespełna 1,7-kilometrowej ul. Nowej Jabłoniowej w Gdańsku. Ma być tramwaj i dwujezdniowa droga. Dokumentacja będzie gotowa wiosną 2015 r.



Jeszcze w starym roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji projektu budowlanego ul. Nowej Jabłoniowej w Gdańsku od skrzyżowania planowanej ul. Nowej Bulońskiej Północnej z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańska do istniejącego Węzła Szadółki w ciągu Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska.

- Otwarcie ofert na opracowanie dokumentacji projektowej zaplanowano na połowę lutego 2014 r. Wyłoniony w drodze przetargu wykonawca będzie miał czas na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej do końca sierpnia bieżącego roku, natomiast dokumentacji projektowej do kwietnia 2015 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Koszt budowy 1,68-kilometrowej drogi o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy według wstępnych wyliczeń planistów może wynieść 94 mln zł, z czego 2 mln zł pochłonie projekt budowlany. Projektanci przygotowujący dokumentację ul. Nowej Jabłoniowej będą musieli zaprojektować przebieg dwóch jezdni m.in. zboczem wąwozu, zlokalizowanego między ul. Goszyńską a ul. Przywidzką.

Kto zyska najbardziej na budowie ul. Nowej Jabłoniowej?

Plany zakładają także budowę dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej Północnej z ul. Warszawską do ulicy Przywidzkiej, na wysokości ul. Czermińskiego. To element linii tramwajowej, która w dalekiej przyszłości ma być przedłużona do dzielnicy Kiełpino Górne.

Ponadto inwestycja zakłada budowę ulicy Przywidzkiej od ul. Jabłoniowej do ul. Czermińskiego wraz z przebudową skrzyżowań, a także wykonanie kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia poza granicami ul. Nowej Jabłoniowej.

Ulica Nowa Jabłoniowa jest realizowana w ramach Strategicznego Programu Transportowego dla dzielnic na południu Gdańska. Zakłada on realizację w pierwszej kolejności ul. Nowej Bulońskiej Północnej, a później także ul. Nowej Warszawskiej i ul. Nowej Świętokrzyskiej. Miasto na realizację tych inwestycji zapisało w tegorocznym budżecie miasta 300 mln zł.

Budowa ul. Nowej Jabłoniowej i ul. Nowej Bulońskiej Północnej mają być dofinansowane z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 w 50-70 proc. kosztów kwalifikowanych.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (225)

  • Dokładnie ! (2)

    Można było tak zrobić ale błąd popełniono już na etapie budowania linii na Havla. Nie powinna ona z Havla być budowana w Witosa tylko od razu polecieć Armii Krajowej. O ile szybszy byłby dojazd do centrum ! Więcej osób zrezygnowałoby z samochodu i pojechało z Ujeściska tramwajem zmniejszając korki. Teraz wystarczyłoby pociągnąć linię tramwajową dalej do skrzyżowania z Jabłoniową gdzie powstałby duży P&R. I to powinno wystarczyć ! Z P&R i węzła Jabłoniowa jedziemy szybkim tramwajem 4 (!!!) przystanki i lądujemy na nowym węźle Gdańsk Śródmieście. O ile taniej i o ile szybciej zamiast ładowania setek milionów złotych. To by była prawdziwa alternatywa komunikacji miejskiej zamiast samochodu.

    • 7 10

    • Na Armii Krajowej (1)

      ludzie nie mieszkają, to szybka droga przelotowa, tramwaje by tam jeździły puste i byłoby to nie rentowne.

      • 6 4

      • A czy z SKM korzystją tylko ludzie mieszkający przy torach ? jej sukces to prosta linia i szybkość. Podobnie powinien działać szybki tramwaj na WZ który z węzła Jabłoniowa dojechałby do Gdańska Śródmieście w 12-15 min a nie 40 min przez Nową Warszawską, Witosa i Chełm...

        • 4 1

  • Zamierzam kupić mieszkanie na Osowej, jak się mieszka? (4)

    Pomijając że dzielnica jest ładna i spokojna to jak wygląda codzienne życie? Jak rozbudowana jest infrastruktura społeczna i drogowa? Dziękuje.

    • 3 6

    • Osowa to zadupie

      nic tam nie masz, tylko połączenie obwodnicą z Gdynią, do Gdańska będziesz za dnia stać dwie godziny w korku w każdą stronę.

      • 9 3

    • nie pchaj się tam (1)

      cokolwiek miasto chciało tam robić, zostało to oprotestowane. Wydzielić Osowę z granic Gdańska, żeby wstydu nie przynosiła.

      • 4 1

      • Ale bzdury piszesz

        • 0 0

    • My wynajeliśmy mieszkanie

      i już roku tu mieszkamy i mamy zamiar kupić tu dom. Mieszka się tu super, fajne sąsiedztwo, przez rok nie widziałem ani jednego menela. Są przedszkola, gimnazjum, liceum (podobno jedno z lepszych w Gdańsku), przychodnia, sklepy itd, itp.
      Do Sopotu do pracy jedziemy na 8.00 i wyjeżdżamy z domu o 07.20 i do biura wchodzę o godzinie 07.50. Poza godzinami szczytu na monciaku jesteśmy w max. 10min.
      Na Targu Węglowy jedziemy w jakieś 15-20min (nigdy nie sprawdzałem dokładnie).
      Cieszymy się bliskością jeziora i lasów, dużo jeździmy na rowerach (na plażę w Jelitkowie lub Sopocie zawsze rowerami przez las), każdy kto nas odwiedza robi "wow" z zaskoczenia bo też nasłuchał się wcześniej opinii o jakiś peryferiach.
      Proponuje ci wynająć najpierw mieszkanie na próbę. Ja wiem że to jest moje miejsce i tu chcę, aby wychowywały się moje dzieci. Dodam tylko, że wcześniej mieszkałem całe życie na Żabiance i nie chcę już wracać do blokowiska.

      • 0 1

  • Tam ktoś mieszka? (1)

    Myślałem, że to hotelowce dla robotników sezonowych.

    • 1 7

    • Idiota

      • 0 0

  • Czas na tramwaj (1)

    do Kokoszek, do Szadułek przy wysypisku, do Kowal i Jankowa oraz do Straszyna także do Żukowa.
    Też tramwaj jest potrzebny na starą Orunię oraz na Orunię Górną, a także do Pruszcza Gdańskiego i do Przejazdowa, a do Tczewa to już by było od dawna koniecznością.

    • 6 3

    • do kokoszek mozna pociagnac PKM. nawet 1/h. polaczenie z wrzeszczem byloby ekspresowe (w porownaniu z auobusem)

      • 1 0

  • Od początku jak przedłużano linię z Chełma (1)

    pisałem że właśnie wzdłuż Jabłoniowej winna iść nowa linia tramwajowa a hub winien być na Przywidzkiej.
    To że ktoś pisze że to dla nowego centrum handlowego, może i ma to jakieś znaczenie ale faktem jest że tędy jest najłatwiej puścić linię tramwajową.
    Nikt przy zdrowych zmysłach nie zrobiłby tego wzdłuż Świętokrzyskiej, bo to musiałaby być kolejka jak na Gubałówkę.
    Nie przepadam za urzędasami z Nowych Ogrodów ale w końcu wpadli na ten temat, bo Havel od początku nie był skazany na sukces i w sumie szkoda było wpierw tam robić linię. Ale nic to, mądry Polak po szkodzie.

    • 10 7

    • Mam ten sam punkt widzenia, dokładnie co do słowa.

      • 2 0

  • Racjonalny pomysł

    Jest rzeczą oczywistą dla mnie, o czym dawno już pisałem,że pomysł linii tramwajowej do Szadółek jest pomysłem racjonalniejszym niż linia do Łostowic, czyli do nikąd. Linia do Szadółek daje sposobność dojazdu dla wielu osiedli zbudowanych bądź budujących się w okolicy Szadółek ale przede wszystkim uwzględnia aspekt ekonomiczny, dając możliwość łatwego dojazdu do ogromnego centrum handlowego i przemyslowego w Szadółkach. Dojazd jest nie tylko do pracy/sypialni jak w przypadku Ujeściska,Oruni czy Łostowic ale także do pracy/centrum handlowego/sypialni dla ludzi z rozmaitych dzielnic całego Gdańska.

    • 11 1

  • Kto zyska najbardziej na budowie ul. Nowej Jabłoniowej? mieszkańcy okolicznych domów, zyskają lepszy dojazd 55%

    Ale dziś tramwaj nie dochodzi tak daleko. Będzie zaczynać się w polu ?

    • 0 7

  • A jakie inwestycje drogowe na Osowej miasto Gdansk przewiduje ?????? (1)

    Nie marzę o linii tramwajowej, zadowolę się ulicami z prawdziwego zdarzenia i chodnikami dla poprawy bezpieczeństwa, kolej PKM to chyba troszkę za mało, żeby usprawnić komunikację na górnym tarasie Gdańska.

    • 3 8

    • wy z Osowej

      Wszystko oprotestujecie

      • 7 0

  • Panowie i panie urzędasy z magistatu !

    W tym roku mamy wybory samorządowe. Czy powinniśmy się odłączyć, od tego magistratu i utworzyć swój ?

    • 4 2

  • a jeleniogórska (1)

    a Jeleniogórska i Piotrkowska znów ominięta. Do tramwaju na Havla 20 min piechotą i w tę stronę wynika z tłumaczenia redaktora że też mniej więcej tyle. Ktoś się chyba uparł żeby tą część ujeściska omijać.

    • 7 6

    • Ta część Ujeściska nie życzyła sobie przecież komunikacji!

      Nawet pętlę autobusową chciała mieć przy samym wjeździe na osiedle, żeby było jak na wsi i żeby jej autobusy pod oknami nie jeździły. Więc o co ten szum? Przecież jest jak na wsi...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane