• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • po co komu te rowery , nie bylo ich od 1945 i bylo dobrze

    kazdy kto chce jezdzic niech sobie kupi

    • 5 8

  • Cieszę się,

    że nie udostępniłem swoich danych osobowych z nr PESEL !! Firma wkrótce padnie.

    • 6 4

  • Jeden wielki przekręt

    Tak to niestety wygląda. Rowery nie przemyślane i nie funkcjonalne. Praktycznie nie da się skutecznie obsłużyć floty rowerowej. Rowery to pewnie jakieś chińskie g.... kupione za grosze. Teraz tylko czekać, aż ogłoszą upadłość i pieniądze się rozpłyną. A winnego nie będzie, albo wystawią jakiegoś jednego osiołka dla świetego spokoju.

    • 14 1

  • Polska to teraz jak nigdy, wyraźnie widziany przez mglę oparów absurdu z komedii Barei (3)

    ruski, pisowski kraj, gdzie rower postawiony pod sklepem bez zabezpieczenia zginie w ciągu 10 min., bo jest niczyj w mniemaniu proletariatu. Ludzie tu uczeni są od dziecka wirtualnej bogobojności, której objawem jest kasowanie wszelkich grzechów pięciozłotówką wpadającą do dyskretnej tacy wiklinowej dzierżonej w ręku kościelnego wędrującego między ławkami.

    • 10 8

    • Pisowski? W Gdańsku? Przecież urzędnicy gdańscy maczali w tym swoje... (1)

      Pomieszanie

      • 7 0

      • Peoski Gdańsk imbecylu albo płatny trollu

        Ruski, POwski kraj ramię w ramię bronią przekopu mierzei wiślanej alby Elbląg i region nie mogły się rozwijać.

        • 2 1

    • Co ty masz do PiSu? W 3miescie rzadzi PO

      A PO to banda nieudacznikow i zlodziei. Jak nie walki na POdatku VAT, to przemyt paliwa albo spieprzony Mevo czy walizka z pieniedzmi od dziadkow przywieziona z robot przymusowych w 3Rzeszy....

      • 1 0

  • Po co ?

    Po co mi rower, który jest pernamentnie niedostępny ? W mojej okolicy rower był tylko pierwszego dnia !

    • 4 0

  • Jacy jesteśmy ?

    Spoko.To tylko biznes.Pierwsze śliwki robaczywki.

    • 1 4

  • mevo tristar

    Mevo to taki Tristar jak dla mnie wyciąganie kasy z UE. I teraz chyc ogłosić upadłośc jak to zrobiła firma , która robiła Tristara czyli Qumak. Ktoś zarobił a reszta nie ch się martwi.

    • 10 0

  • Dlaczego żaden urzędnik nie odpowiada za ten wałek? to (3)

    • 8 0

    • Bo za tym wałkiem stoi jedynie słuszna Peło

      • 7 1

    • Bo to Sycylia...

      • 3 0

    • Bo sa zajeci walka o demokracje i wolne sady

      • 3 0

  • Sami wybraliśmy tych walkoni (1)

    • 3 4

    • Jakie śmy? Za to są odpowiedzialni konkretni POlitycy i ich urzędnicy!

      • 3 1

  • Karty są już rozdane

    Trwa rozgrywka wkrótce zakończenie a wy ciemny ludu i tak za to zapłacicie podobnie jak za inne rzeczy jakie się w tym pięknym mieście wydarzyły lub wydarzają. Armia płatnych trolli zrobi dobry pijar dla wszystkiego więc nie martwcie się,sytuacja jest pod kontrolą placcie podatki bądźcie posłuszni. W nagrodę może wam jakieś fajerwerki odpalimy albo sprowadzimy lgbt. A buzia przy samej ziemi ma być. Możecie lizać felgi naszych samochodów.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane