• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • Wystarczyło by zamontować bariery dzwiekochlonne

    • 1 0

  • Na Węgrzech tak jest i w Chorwacji

    Tak żywopłot z przeswitami co 50 metrów.
    Jeszcze są namalowane strzałki raczej groty ktore wyznaczają jaki powinien być odstęp między samochodami jadącymi w tym samym kierunku.

    • 3 0

  • Wyższe barierki i powinny być wystarczającym rozwiązaniem

    • 1 0

  • W Czechach na pasie oddzielającym pasy mają posadzony rokitnik właśnie między barierami i żadnego problemu z tym nie mają, rośnie bez problemu. Można to zobaczyć między innymi jadąc do Pragi. Wiecznie u nas jest tylko problem, albo nie ma miejsca, to znowu nie ma się kto tym zająć, albo gadka, że brak funduszy.

    • 1 0

  • g-s

    wystarczył by trzeci pas obwodnica nie jest w stanie odebrać tyle aut z dojazdówek z miasta i autostrady i było by po problemie ,ale to nie u nas muszą być utrudnienia i napewno nie ma pieniędzy znając realia

    • 1 0

  • Powinna być stosowana surowa weryfikacja osób starających się o prawo jazdy. Dla dobra ich samych oraz innych uczestników ruchu

    Z moich obserwacji wynika, że 30-50% kierowców nigdy nie powinno zasiadać za kierownicą. Właśnie wśród opisanych gapiów są ci, którzy powinni zostać pieszymi.

    • 2 2

  • Szkoda,że nie pomyślał nikt o tym podczas projektowania i budowania

    • 0 1

  • luk

    Dobry pomysl od lat stosowany za granicami kaczystanu zawsze odrosnie tylko podcinac taniej sie nie da noi eko

    • 0 1

  • W naszym kraju nic nie jest możliwe.

    • 2 1

  • Głupota jest ponad narodowa.

    Tak walczą z tym problemem w Niemczech: https://www.youtube.com/watch?v=ZmGAm_PRYxQ

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane