- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?
Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. , czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.
Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.
Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.
GDDKIA: nie ma takiej możliwości
- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.
Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).
- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.
Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania
Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.
- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.
Miejsca
Opinie (305) 5 zablokowanych
-
2018-01-13 23:07
Wystarczyło by zamontować bariery dzwiekochlonne
- 1 0
-
2018-01-13 23:12
Na Węgrzech tak jest i w Chorwacji
Tak żywopłot z przeswitami co 50 metrów.
Jeszcze są namalowane strzałki raczej groty ktore wyznaczają jaki powinien być odstęp między samochodami jadącymi w tym samym kierunku.- 3 0
-
2018-01-14 00:22
Wyższe barierki i powinny być wystarczającym rozwiązaniem
- 1 0
-
2018-01-14 01:04
W Czechach na pasie oddzielającym pasy mają posadzony rokitnik właśnie między barierami i żadnego problemu z tym nie mają, rośnie bez problemu. Można to zobaczyć między innymi jadąc do Pragi. Wiecznie u nas jest tylko problem, albo nie ma miejsca, to znowu nie ma się kto tym zająć, albo gadka, że brak funduszy.
- 1 0
-
2018-01-14 02:57
g-s
wystarczył by trzeci pas obwodnica nie jest w stanie odebrać tyle aut z dojazdówek z miasta i autostrady i było by po problemie ,ale to nie u nas muszą być utrudnienia i napewno nie ma pieniędzy znając realia
- 1 0
-
2018-01-14 07:56
Powinna być stosowana surowa weryfikacja osób starających się o prawo jazdy. Dla dobra ich samych oraz innych uczestników ruchu
Z moich obserwacji wynika, że 30-50% kierowców nigdy nie powinno zasiadać za kierownicą. Właśnie wśród opisanych gapiów są ci, którzy powinni zostać pieszymi.
- 2 2
-
2018-01-14 08:44
Szkoda,że nie pomyślał nikt o tym podczas projektowania i budowania
- 0 1
-
2018-01-14 09:31
luk
Dobry pomysl od lat stosowany za granicami kaczystanu zawsze odrosnie tylko podcinac taniej sie nie da noi eko
- 0 1
-
2018-01-14 10:36
W naszym kraju nic nie jest możliwe.
- 2 1
-
2018-01-14 10:43
Głupota jest ponad narodowa.
Tak walczą z tym problemem w Niemczech: https://www.youtube.com/watch?v=ZmGAm_PRYxQ
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.