• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • A może między jezdniami wystarczy składować wraki rozbitych na obwodnicy samochodów.

    • 14 1

  • (2)

    W Czechach to stosuja i raczej slabe. W miejscach gdzie byly wypadki sa dziury, krzaki trzeba przycinac i pielegnowac co powoduje zamykanie drogi. Dodafkowo jak u nas nasypia soli to krzaczory wygina w rok.

    • 13 2

    • (1)

      Jest mnóstwo roślin odpornych na zasolenie gleby, np. niektóre juki, czy ostrokrzewy.

      • 3 1

      • My to wiemy ale urzędnicy? Zrobią przetarg na miliony, wygra Pan Gienek, który posadzi bez ziemi jakiś szajs i będzie trzeba robić od nowa.

        • 0 0

  • (3)

    Zobaczymy co będziecie pisać jak krzaki urosną i wyjdzie wam dzik przed rozpędzony samochód wtedy stawiam krzyż na drogę

    • 8 9

    • Tak jest, jak nie będzie krzaków, to dzik nie wybiegnie... Ty tak serio?

      • 6 2

    • (1)

      Jak się ogrodzi Obwodnicę, to żaden dzik nie wybiegnie.

      • 0 0

      • jest już ogrodzona gdybyś nie zauważyłe

        • 0 0

  • Świetny pomysł

    Na autostradach w chinach tez jest pas zieleni miedzy jezdniani.

    • 9 0

  • Publikowanie filmów i zdjęć przez portal drogowy Truj Miasto jest pożywką dla takich zachowań

    • 21 1

  • To jest niezbędne! (3)

    Takie żywopłoty stosowane są na drogach szybkiego ruchu na całym świecie, bo spełniają szereg innych funkcji (przeciw zjawisku olśnienia, filtrują część zabieczyszczeń, zmniejszają prędkość bocznych wiatrów, są zwyczajnie atrakcyjne i przyjemniej się jedzie), a w Polsce zwraca sie tylko uwagę na koszt utrzymania i problem, bo łatwiej walnąć plastik (standardowa przesłony używana nawet na obwodnicy) zamiast roślin. Takie rozwiązania nazywane są zieloną infrastrukturą, bo są niezbędne a nie tylko dodatkiem do inwestycji.

    • 17 4

    • Pytanie czy to co jest u nas spełnia ich kryteria drogi

      szybkiego ruchu;)

      • 0 0

    • Żwopłoty stosowane na drogach szybkiego ruchu.

      Dziękuję za umieszczenie racjonalnego wykładu dotyczącego pasa drogowego i roli zieleni. Jako wieloletni projektant terenów zieleni uważam, że jest to temat, który powinien być stosowany przy kształtowaniu krajobrazu. Moje projekty zieleni /Warszawa - Zakroczym, objazd m. Miłomłyn, m. Świecia/ posiadały rozwiązania w przedmiocie temacie. W tym odległym czasie można było w trasach szybkiego ruchu wprowadzać krzewy w pasie rozdzielczym /chroni, broni, informuje i zabezpiecza/. Dlaczego żywy organizm /krzewy, drzewa/ jest eliminowany przez różnorodne sztuczne ekrany, które nie pochłaniają lecz tworzą zlewnie nieczystości i pogłosy. Szerokiej drogi i zrozumienia tematu.

      • 4 0

    • zimo zielone

      Sadzić zimo zielone.

      • 0 0

  • Ha ha, zdjęcie z Sacramento (1)

    Problem w tym, że Sacramento lezy w Kaliforni -słonecznym stanie, w którym temperatura nie spada poniżej zera przez cały rok, w zimie jest ok 6st w nocy, a teraz, w grudniu, jest około 17. Nic tam nigdy nie zamraża i ludzi nawet rury od wody kanalizy mają na elewacji - bo nie ma ryzyka zamarznięcia. Nikt żadnej soli na drogi nie sypie, bo nie ma lodu (jedyny szron, jaki ludzie widzą w Kaliforni to w lodówkach i na parownikach źle wyregulowanej klimy)

    • 5 10

    • Nie tylko Kalifornia. Podobne rozwiązania są np. w Tennessee, czy Pensylwanii. A Pensylwania to już zimna północ, teraz jest tam -9 stopni ;)

      • 2 3

  • Wyższe barierki postawić. Po pierwsze - ograniczone możliwości dla gapiów. Po drugie - nieoślepiałoby kierowców pasa przeciwległego.

    • 12 1

  • (1)

    moze lepiej poprawic i rozbudowac obwodnice

    • 9 2

    • Infrastruktura nie zastąpi inteligencji.

      • 2 1

  • Propnuję utworzenie 2 spółek mających za zadanie pielęgnację zieleni tylko na tym odcinku. (3)

    • 12 3

    • Lepiej utwórzmy Narodową Służbę Zieleni im. Chłopaków z Lasu i zatrudnijmy tam zaufanych, czyli naszych.

      • 4 2

    • prywatnych oczywiście :)))))

      • 1 1

    • A do rad nadzorczych tych spółek

      Tradycyjnie już wejdzie Prezydent Budyniowicz

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane