• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Rower Miś

    Ludzie ponarzekają, ponarzekają, znudzą się przestaną z niego korzystać i tak ten Miś za grube miliony,sobie zgnije do wiosny na wolnym powietrzu. tak się robi pieniądze.To taki drugi "Tristar".

    • 60 5

  • Tak trzymać!!! Brawo rowery Mivo.

    • 7 8

  • no to mamy problem - bo z mapy mevo wynika, że tych rowerów jest bez liku (2)

    konkretnie - ta strona 'prywatna' - 32 (Gdynia)
    mapa mevo - 148

    nie wiem kto podaje prawdziwe liczby, ale faktem jest że chodząc po centrum Gdyni (nie zapisałem się jeszcze i chyba poczekam z miesiąc), widze pojedyncze rowery na stacjach, a dodatkowo widziałem już pare osób, które chciały je wypozyczyć, ale nie udało im się i odeszły - zapewne były rozładowane

    ale to jest nieistotne, to jest blamaż nextbike, który ma doświadczenie (wieloletnie) w obsłudze roweru miejskiego a w Trójmieście poniósł totalna klęskę i to po wielomiesięcznym opóźnieniu, spowodowanym ich nieudolnością

    nie wiem dlaczego - skoro system działa aż w 14 gminach - ta firemka krzak (na taka nazwę zasługuje) nie sprawdziła funkcjonowanie w mniejszych gminach, przed wejściem na 30% dla przypomnienia (bo tylko tyle rowerów jest obecnie) na całym terenie

    • 29 1

    • (1)

      odnoszę wrażenie że Trójmiasto jest traktowane jak najgłębsza prowincja, nawet nextbike nie musi się starać

      • 5 1

      • a dziś już się poddali? zamkną system? zwrócą kasę? znikną?

        • 0 1

  • (1)

    Czekam na bikesurf . org w Gdańsku.

    • 3 6

    • napisz coś więcej - widziałem stronę, skoro sa w Budapeszcie, to może zapaleńcy zorganizowaliby to w Trójmieście?

      • 2 2

  • W Kopenhadze jak się wstawia rower w stojak to on się zaczyna z automatu ładować (4)

    Tak mi się wydaje, bo tam są takie specjalne stojaki. Rower jest ciężki, ale ma wspomaganie elektryczne. Trzy biegi. Na 3 się całkiem szybko da jechać. Spokojnie da się wjechać pod górę. Tyle, że tam płasko. No i rowery wszędzie mają pierwszeństwo przed samochodami. Zresztą tam prawie nikt się nie lansuje SUVami, inną ...., bo oni tam mają na to..... Samochodów jest b. mało w centrum miasta. Motocykle jadą tak jak wszyscy. Pełen luz i chillout. Nie widziałem, żeby tam motorem ktoś się przepychał między samochodami, nie mówiąc o świrowaniu.

    • 33 2

    • tam jakby ktos zaczął świrować motocyklem ludzie zaczęli by lawiinowo dzwonić i klient by był namierzony w kilkanaście minut (1)

      Taki naród. Nasz naród jest jeszcze w średniowieczu i traktuje ludzi świadomych i dbających o bezpieczeństwo i porządek jak konfidentów.

      • 15 1

      • źle się dzieje w państwie..
        duńskim? nie, wolskim.

        • 5 1

    • I dokładnie tak powinno być i u nas, ale to jest Polska gdzir każdy zwaniakuje i chce zrobić drugiego w Ch....

      • 4 1

    • DKK

      Duńczycy nie lansują się samymi suvami, a przyczepami do tych suvów. Takich bajeranckich przyczep nie mają nigdzie na świecie. A co do liczby aut w centrach: jest ich rzeczywiście bardzo mało w godzinach pracy od 8-17. Oni po prostu pracują i uczą się w tych godzinach.

      • 3 0

  • (5)

    Zacznijmy od tego, że niepotrzebnie uparto się na rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Taka metropolia jak Londyn nie zdecydowała się na ten krok. Będąc tam kilka lat temu korzystałem z roweru miejskiego. Za 24 godziny wypożyczenia płaciłem 2 funty, pod warunkiem, że pomiędzy dokowaniami roweru nie minęło 20 minut. Uwierzcie, że realizowałem ten warunek bez trudu, bo stacji było mnóstwo, a w ten sposób zwiedziłem centrum i okolice łącznie za 4 funty.

    • 17 5

    • A jak wygląda ukształtowanie terenu w Londynie? (3)

      Ludzie masowo przerzucili się na te rowery, bo właśnie mają wspomaganie elektryczne.

      • 8 3

      • kto się masowo przerzucił? przestań fantazjować (1)

        • 2 6

        • Ci, co nie mają własnych rowerów.

          • 1 1

      • A jak wygląda ukształtowanie terenu w Oslo?

        Nie ma tam elektryków.

        • 5 2

    • Londyn jest generalnie płaski, a u nas połowa ludzi mieszka na górce. Stąd pomysł na rower ze wspomaganiem

      • 8 1

  • Te stojaki to jakaś kpina (3)

    Czemu one mają służyć, skoro ani się nie przypina roweru (tylko czekać, jak zaczną je masowo kraść - GPS w rowerze to żaden problem akurat) ani też nie ma stacji dokującej do ładowania? To jest gruba amatorka za grube pieniądze. I tyko dlatego tak jest, bo poszło to z pieniędzy podatników. Ktoś, kto to zaakceptował ten system, powinien siedzieć.

    • 29 9

    • Kto i po co ma to kraść - kto to kupi? (1)

      Dostaliśmy za 10 zł m-c elektryki na 90 minut dziennie, ale większość jęczy, że nie ma bo rozładowane. Tak jak nowe galerie tłumy na otwarcie, a później najemcy kombinują jak uciec z dzierżawy. Trzeba zaczekać ze 2-4 tygodnie czy ,,szał nowości minie" Inna sprawa to akumulatory skoro jeździ 1/3 rowerów to powinny być jeszcze po 2 zapasowe z nieuruchomionych. W tej chwili 1 rower przypada na 700-800 mieszkańców licząc tylko Trójmiasto. Gdyby kupili zwykłe rowery to stały by na dolnym tarasie bo 50-80% cyklistów nie jest w stanie podjechać na górny taras -,,mooooże" elektrykiem dadzą radę. Miasta na rowerach nie zarobią tylko więcej dopłacą na komunikację jeżeli część będzie dojeżdżać MEVO.

      • 2 5

      • Ural

        Za Uralem kupią wszystko.

        • 2 0

    • On juz jest martwy

      • 1 0

  • baterie? (5)

    nie znalazłem nigdzie informacji - czy bez naładowanej baterii rower nie ruszy? Bo jeśli ruszy, no to nie róbmy scen - zmienić zasady i niech jeżdżą rozładowane. Nie byłoby wk...., że dostępnych zero, a na ka każdej stacji stoi po kilka. Bez wspomagania na "1" i dziecko da radę te 30 kilo rozpędzić...

    • 1 14

    • nie da się wypożyczyć jak jest mniej niż 20% (i to jest tragedia bo 20% to pewnie ma 90% z nich)

      • 6 0

    • (2)

      Próbowałeś jechać rozładowanym? Ja próbowałem. Ten rower waży 30kg i gwarantuje ci, że większość ludzi nie da rady przejechać więcej niż kilkaset metrów

      • 8 1

      • (1)

        OK - przyjmuję do wiadomości, mając w tyle głowy pytanie jak próbowałeś, jak się nie da rozładowanego wypożyczyć? No chyba, że rozładował się w trakcie jazdy?

        • 1 1

        • są dwie kwestie

          - rozładowanie w systemie
          - rozładowanie w praktyce
          Praktycznie wspomaganie może być niewyczuwalne przy 30%

          • 4 0

    • Rower nie ruszy bo tylne koło co jakiś czas całkowicie się blokuje

      • 2 0

  • brak rowerów sprawnych do jazdy

    orunia górna sobota 30 marca 17:30 rowery rozładowane niezdatne do wypożyczenia na wszystkich 7 stacjach po dwa rowery rozładowane.... K P I N A
    I czemu mają służyć te stojaki ? do ozdoby ? Nie przymocujesz roweru, nie podłączysz do ładowania po co to ?

    • 11 4

  • dobry pomysł

    sobota, piękna pogoda i wiele osób korzystających z tych rowerów - wspaniały widok

    • 4 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane