- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (79 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
W niedzielę Mevo nie będzie działać
Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.
"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.
To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.
Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.
- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.
70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.
Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.
Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.
Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.
Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.
Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.
Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.
Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.
W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.
Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano
O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.
- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.
Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery
Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.
- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.
Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni
PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)
Miejsca
Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych
-
2019-03-30 20:50
Ankieta nie uwzględnia opcji (1)
"c" - obie pokazują te same liczby. Serio. Jak ktoś chce, to może sobie przeliczyć, choćby i ręcznie.
- 7 0
-
2019-03-30 21:53
ale można jeszcze wyciągnąć dane z mapki
dokładnie te o rowerach na stacjach i poza nimi, wraz z poziomem naładowania - te dane są nieco niższe, ale szczerze mówiąc nie chce mi się szukać z czego to wynika, tak więc w tabelkach i tak może być ich więcej niż na mapce
- 0 1
-
2019-03-30 20:57
Bedzie bubel
Niestety będzie bubel przez duże B. Ktoś podjął zła decyzję aby były rowery z napędem elektrycznym.
Problemy które są teraz spowodują że wzrosną koszty utrzymania sytemu których nikt nie przewidział.
Powinny być zwykle rowery bez akumulatorów.- 18 2
-
2019-03-30 20:58
Ot, znów rzeczywistość przerosła "inzynierów" , "urzędników".... wtopa na maxa, nic, NIC w tym mieście ise nie udaje (1)
albo są zdrozone buble - tristary, mewo, i wiele innych. Gdzie jest bilet na całe 3miasto? :)
- 20 3
-
2019-03-31 00:40
fgg
nie ma, ważniejsze przepychanki kto z rudym rocznice zdrady bedzie świetowac
- 1 0
-
2019-03-30 20:59
Stare akumulatory powinny wrócić tam skąd zostały przywiezione rowery i nie zaśmiecać tym szmelcem polskiego środowiska.
- 11 2
-
2019-03-30 21:00
Proste pytanie, czy w poniedziałek rano będzie naładowana mefka na SKM politechnika,żeby podjechac pod górkę do pracy we
fszeszczu?
- 14 2
-
2019-03-30 21:06
Przynajmniej drugiej, konkurencyjnej firmie, obsługującej mevo dajcie dostęp
konkurencja bardzo szybko to naprawi... (jeśli będzie prawdziwa)
- 12 0
-
2019-03-30 21:08
Dobrze, ze mieszkancy sa przynajmniej na prawde bogaci w porownaniu do innych miast...
stać nas na brak przewidywania pewnych rzeczy... kto wie czy nie wiekszosci
- 10 1
-
2019-03-30 21:11
Genialna technika manipulowania i zarządzania. O Ztm gait itp juz wszyscy zapomnieli, bo pokazali jakość MEVO.
Zrobili coś genialnego w taki sposób, że można się "pochlastać"...
- 12 1
-
2019-03-30 21:18
umiesz liczyc licz na siebie (2)
300pln na olx kupujesz rower i masz swoj....
- 18 3
-
2019-03-30 21:35
i zostaw go na przystanku
albo spraw, zeby czekał jak będziesz wychodził z pracy chociaz nim nie przyjechałeś- 3 2
-
2019-03-30 22:39
Kup sobie i nie zawracaj ludziom pupy.
- 0 3
-
2019-03-30 21:29
Kradzież, utrata lub zniszczenie roweru12 000 zł
Kradzież, utrata lub zniszczenie roweru12 000 zł
uuuuuuuuuuuuuuu
powinni krasc to sie szybko im zwroci ta inwestycja
w chinach sztuka jest za 1300,-- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.