• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zaprojektuje Nową Warszawską?

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Krótki odcinek drogi, z trawnikiem w pasie rozdziału, między al. Havla a ul. Łódzką to dzisiaj jedyny fragment ul. Nowej Warszawskiej. Dalszy przebieg ulicy być może zostanie zbudowany na razie tylko w formie torowiska tramwajowego. Krótki odcinek drogi, z trawnikiem w pasie rozdziału, między al. Havla a ul. Łódzką to dzisiaj jedyny fragment ul. Nowej Warszawskiej. Dalszy przebieg ulicy być może zostanie zbudowany na razie tylko w formie torowiska tramwajowego.

Pięć firm powalczy o kontrakt na wykonanie projektu ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku. Oferty dwóch firm zostały odrzucone ze względu na niespełnianie kryteriów przetargu. Wśród nich była także firma, która nie wywiązała się z umowy na projekt ul. Nowej Jabłoniowej.



Co powinno powstać w ramach Nowej Warszawskiej?

Przetarg na wykonanie dokumentacji ulicy Nowej Warszawskiej prowadzony jest dwuetapowo. Najpierw zainteresowane firmy składają wniosek o dopuszczenie do przetargu, a dopiero po ich weryfikacji m.in. pod kątem odpowiedniego doświadczenia, zapraszane są do składania ostatecznej oferty z ceną.

W pierwszym etapie do przetargu stanęli: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, Europrojekt Gdańsk, Mosty Katowice, KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne z Warszawy, Transprojekt Gdańsk, Egis Poland z Warszawy, Znak z Gdańska.

Dwie ostatnie firmy nie spełniły wymogów formalnych i nie przeszły do drugiego etapu postępowania przetargowego. Warto przy tym zauważyć, że firma Znak wcześniej wygrała przetarg na projekt ul. Nowej Jabłoniowej, z którego nie wywiązała się w terminie.

- Sprawa ul. Nowej Jabłoniowej nie miała wpływu na odrzucenie tej oferty. Firma po prostu nie spełniła wymagań stawianych w przetargu dla Nowej Warszawskiej - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Firmy, które przeszły do drugiego etapu, będą miały czas do 28 grudnia na złożenie ostatecznych ofert. Po podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał 18 miesięcy na stworzenie dokumentacji.

Nadal nie zapadła decyzja, jaki kształt będzie miała trasa nazywana "Nową Warszawską": czy będzie ulicą wraz z torowiskiem, czy zostanie zaprojektowana wyłącznie w formie torowiska. Niewykluczone, że w najbliższych latach powstanie wyłącznie torowisko z pozostawieniem rezerwy na dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, które powstaną w przyszłości.

Pierwotnie planowana forma skrzyżowania ulic i tras tramwajowych Nowej Warszawskiej (po lewej), Nowej Bulońskiej Północnej (na dole), Nowej Jabłoniowej (po prawej) oraz fragmentu Nowej Bulońskiej Południowej (u góry). Wiadomo już, że zostanie przeprojektowane. Pierwotnie planowana forma skrzyżowania ulic i tras tramwajowych Nowej Warszawskiej (po lewej), Nowej Bulońskiej Północnej (na dole), Nowej Jabłoniowej (po prawej) oraz fragmentu Nowej Bulońskiej Południowej (u góry). Wiadomo już, że zostanie przeprojektowane.
Także samo usytuowanie torów względem jezdni nie jest jeszcze ustalone.

- Będzie to podyktowane kształtem przeprojektowanego skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska oraz jego powiązaniem z planowaną zajezdnią, która tu powstanie - dodaje Bartosiewicz.
Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Wcześniej rozwiązania dla tego miejsca zostały wykonane w ramach dokumentacji dla Nowej Bulońskiej Północnej i przewidywały ogromną wyspę centralną oraz dużą pętlę tramwajową.

Teraz wizja się zmieniła. Będzie ją widać w projekcie zamiennym, który powstanie w oparciu o koncepcję firmy Alter Polis (ona też przygotowała nową wersję Nowej Politechnicznej).

Czytaj też: Tak wyglądało Ujeścisko przed wojną

Nowa Warszawska ma niezwykle ważne znaczenie w układzie tramwajowym Południa, którego rozbudowa planowana jest na najbliższe lata. To dzięki niej tramwaje dotrą najkrótszą drogą do centrum miasta, pokonując po drodze al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, al. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej (Trasę W-Z) zobacz na mapie Gdańska. Bez Nowej Warszawskiej taka podróż wymagałaby przejazdu przez Morenę (Piecki-Migowo) oraz Siedlce.

Wizualizacja przebiegu ul. Nowej Bulońskiej Północnej z nieaktualnym już projektem skrzyżowania na końcu.

Miejsca

Opinie (66)

  • Nie dla samego tramwaju na Nowej Warszawskiej (2)

    Lobbyści tramwajowi niech na siłę nas mieszkańców nie uszczęśliwiają do komunikacji miejskiej

    • 7 17

    • Wolę tramwaj i basen niż drogę, na której i tak zaraz będą korki.

      • 7 7

    • Przecież kilkaset metrów dalej jest Armii Krajowej,
      te kilka km Nowej Warszawskiej nic by de facto nie zmieniło a kosztowałoby to miliony zł..

      • 5 3

  • Rowerowa dziura pomiędzy Ujeściskiem i Chełmem (2)

    Jeżeli na Nowej Warszawskiej powstanie tylko torowisko to może być problem z wybudowaniem drogi rowerowej pomiędzy Ujeściskiem a Chełmem. Zarówno na Nowej Jabłoniowej jak i na Nowej Bulońskiej drogi rowerowe są przewidziane. Sytuacja z samym torowiskiem na Nowej Warszawskiej grozi nam rowerową dziurą pomiędzy pętlą Ujeścisko a Al. Havla. Ruch rowerowy jest tam duży i ddr jest potrzebna. Obecny stan ulicy Warszawskiej nie pozwala na budowę drogi rowerowej w tym miejscu ,gdyż jest po prostu za wąsko a nie ma tam nawet strefy tempo 30. Brak drogi rowerowej w tym miejscu znacznie utrudnia dojazd chociażby do lasów otomińskich gdyż Jabłoniową nawet w weekendy nie jest bezpiecznie się tam rowerem poruszać.

    • 7 8

    • (1)

      Mam nadzieję że to co czytamy w artykule to skrót myślowy i powstanie torowisko + chodniki i ścieżki rowerowe, z rezerwą na dodatkowe jezdnie.

      • 6 0

      • Z Armii Krajowej tak nie było. Tam powstało torowisko bez chodników i drogi rowerowej

        • 0 5

  • Załatać dziurę trawmajową na Łostowicką (2)

    Tramwaj to jest potrzebny na Łostowickiej . Tu aż prosi się o załatanie tej tramwajowej dziury. Nowa Bulońska sprawy tu nie załatwi bo to jak przez Centrum droga na około.. Teraz by dostać się z Chełmu na Siedlce czy Morenę , musze jechać na około przez Centrum i to jeszcze z przesiadką , przez durnych decydentów , którzy zapomnieli by przy okazji przebudowy Łostowickiej poprowadzić tam tramwaj. Czy mieszkańcom Chełmu dostęp do PKM się nie należy. Ktoś ewidentnie zawalił tu sprawę

    • 10 4

    • Tramwaj dobre ??? Chyba raczej kolejkę górską (1)

      Proponuje ocenić nachylenie i zastanowić się czasem zanim takie dyrdymały napiszesz. Z Chełmu na Morene nie problem tramwaj plus autobus jeżdżący łostowicką i żadnego centrum nie trzeba zwiedzać.

      • 0 0

      • To się mądralo przejeć się Łostowicką autobusem. Odcinek do Siedlec to ponad półtorej godziny. Jakoś na Morenę tramwaj doprowadzili i nachylenie nikomu nie przeszkadzało

        • 0 0

  • wzdłuż nowej Warszawskiej wystarczy jedna jezdnia! (1)

    Stara Warszawska od ulicy Łódzkiej do Piotrkowskiej jest niedrożna i niebezpieczna zwłaszcza dla pieszych. Jest puszczona przez środek starej wsi , która teraz stała się miastem. Nie ma odpowiednio szerokich chodników i jest niebezpiecznie. Powinno się zrobić od Piotrkowskiej do Łódzkiej tramwaj, i dwupasmową jedną jezdnię z szerokimi chodnikami , ścieżką rowerową i rondem, żeby nie dublować niepotrzebnie sygnalizacji świetlnej. Od ulicy Piotrkowskiej do Jabłoniowej też wystarczy jedna dwupasmowa droga i koniecznie oświetlenie i chodniki. Nie ma co budować dwujezdniowej drogi , bo obok jest WZ a i stara Warszawska będzie ciągle w użytku i ruch się równomiernie rozłoży na dwie drogi. Pomysł ze zjazdem z ulicy Cedrowej też jest dobry, ale przydałby się wiadukt na skrzyżowaniu Havla z AK.

    • 11 1

    • Elbow34. Zapomniałeś o ścieżce rowerowej pomiędzy Piotrkowską i Jabłoniową

      • 1 3

  • nie macie w urzędzie lepszych nazw dla powstających-mających powstac ulic?????

    • 0 4

  • Kto zaprojektuje nową Warszawską?

    Niekoniecznie fachowiec, a znajomy królika tak że po 3 miesiącach trzeba będzie znowu poprawiać. On weźmie kasę a odpowiedzialności żadnej. A budyń podniesie mieszkańcom podatki.

    • 0 5

  • Zakorkowany Trakt !!

    Odciążmy Trakt Św. Wojciecha !
    Nowa Warszawka ? Po co ? Tam nie ma zbyt uciążliwych korków, odstoi się chwile i po problemie a Trakt często jest sparaliżowany i nikt nie chce puścić linii tramwajowej czy pomyśleć o innych rozwiązaniach problemu korków.

    • 3 8

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane