• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?

Michał Sielski
25 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking na ul. Kieleckiej ma być połączony z pętlą ZKM. Parking na ul. Kieleckiej ma być połączony z pętlą ZKM.

Gdynia chce wybudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Rada miasta właśnie przyjęła w tym celu uchwałę intencyjną.



Czy parkingi kubaturowe są w tych miejscach potrzebne?

Plany budowy parkingów kubaturowych w Gdyni ogłoszono już w listopadzie ubiegłego roku. Teraz radni miasta poparli je uchwałą intencyjną, przegłosowaną jednogłośnie przez wszystkich obecnych na sesji 25.05.2022 roku 27 radnych miasta.

- Polityka transportowa miasta powinna prioretyzować pieszych. Parkingi buforowe na granicy Śródmieścia na pewno się do tego przyczynią. Dzięki przyjętej właśnie uchwale będziemy mogli przedłożyć dokumenty, które pozwolą starać się o wsparcie na dofinansowanie projektu, który pozwoli zatrzymać ruch samochodowy poza centrum, ograniczyć spaliny i hałas w Śródmieściu - podkreśla radna Gdyni Marika Domozych.

Gdzie powstaną parkingi kubaturowe w Gdyni?



Parkingi planowane są dwa. Przy ul. LotnikówMapka oraz przy ul. KieleckiejMapka.

Przy ul. Lotników, nieopodal przystanku SKM Gdynia-Redłowo ma powstać 6-piętrowy parking (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu, który mieści zaledwie ok. 60 aut i praktycznie cały czas jest wypełniony. Po zabudowie liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Przy ul. Kieleckiej parkować może obecnie ok. 70 pojazdów, ale po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania i wprowadzeniu opłat, bez większego problemu można tam znaleźć miejsce. Po zabudowie ma ich być kilkakrotnie więcej.

Parkingi w Trójmieście



Partnerstwo publiczno-prywatne. Gdynia da działkę na co najmniej 15 lat



Gdynia udostępni lub przekaże działkę pod realizację inwestycji. Resztę musi wykonać firma zewnętrzna.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.


Firma ma zarządzać parkingiem przez co najmniej 15 lat, a maksymalnie 30. Konkretny okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem, a w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Opinie (220) 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (19)

    A po co mają budować nowy parking przy Kieleckiej? Czyżby na tym obecnym brakowało miejsc? Na dostępne około 60 miejsc parkingowych zajęte są 2 max 5.

    • 69 16

    • (10)

      Są zajęte 2 miejsca, bo parking jest płatny. Płatny parking. Przy węźle przesiadkowym...

      • 26 7

      • A jakby byl darmowy to okoliczne mieszkania by mialy prywatny parking

        I i tak byś nie postawil. Już wole jak jest platny

        • 17 17

      • nowe też bedą płatne

        • 14 1

      • (5)

        Aha, czyli prywatny inwestor wybuduje parking kubaturowy i udostępni go kierowcą za darmo. To nie jest węzeł przesiadkowy. Wezłów nie robi się w centrach miast tylko na peryferiach żeby dojechać do centrum komunikacją zbiorową.

        • 11 15

        • (1)

          Kierowcom nie kierowcą. Wróć do szkoły podstawowej, doedukuj się, a dopiero potem pisz na forum.

          • 17 3

          • Jeżeli tylko to wychwyciłeś z tej wypowiedzi, to pomyliłeś forum. Zapraszam do Rady Języka Polskiego.

            • 3 16

        • (2)

          Skoro to nie ma być węzeł przesiadkowy to ciekawe po co ktoś miałby zostawiać auto w tym miejscu, zwłaszcza przy lotników.

          • 6 0

          • (1)

            Przy ul. Lotników to jak najbardziej węzeł przesiadkowy, ale przy Kieleckiej to parking dla tych co są w stanie pokonać na wlasnych nogach 300 m do na przykład Urzędu Miasta i generalnie całego Śródmieścia. A przesiadkowy to chyba tylko dla tych co chcą do Gdańska dojechać. Ale zmniejszanie korków w Gdańsku kosztem miejsc parkingowych dla odwiedzających Gdynie, nie jest w jej interesie.

            • 2 6

            • Liczy się interes miasta

              Czy interes jego mieszkańców?

              • 1 0

      • jaki znowu węzeł przesiadkowy? (1)

        • 2 2

        • Każda stacja SKM w Trójmieście mogłaby być węzłem przesiadkowym

          ale lepiej w jej pobliżu budować miejsca pracy lub inne cele codziennych podróży niż darmowe parkingi dla samochodów.

          • 0 2

    • (3)

      Bo są teraz płatne i obok jest jeszcze Riviera, a przystankiem przesiadkowym jest Redłowo, a nie Wzgórze....

      • 6 3

      • (2)

        Riviera ma otwierany parking od 10-tej,a ludzie jadą do pracy na 7,8 gora 9 więc zastanow się co wypisujesz.

        • 7 1

        • Nieprawda. Parking Riviery otwarty jest w tych samych godzinach co Auchan. Tylko że wjazd głównym, a ten bliżej SKM od 9:30.

          • 3 0

        • Nie ma przypadkiem zewnetrznego parkingu przy Rivierze?

          • 14 0

    • Obok istniejącego parkingu na Kieleckiej ma powstać wielki wieżowiec, więc zwiększy się zapotrzebowanie (2)

      • 9 0

      • i to jest glowna motywacja budowania nastepnych

        Dal nam Boczek przyklad, jak oszczedzac mamy...

        • 11 1

      • I wszystko jasne

        • 0 0

    • Na bank deweloperzy

      Coś zamierzają wyciąć i zbudować ,ale stawiają warunek-ma być parking.No i będzie.

      • 0 0

  • Ja myślę że kolega zbuduje.

    • 4 0

  • jakaś firma budowlana

    • 1 1

  • Szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w pobliżu centrum miasta (3)

    to najbardziej efektywny przepis na zwiększenie korków na dojazdach do niego. Jedno miejsce na wielopoziomowym parkingu w Warszawie (obok stacji metra Młociny) kosztowało 110 tys. złotych, utrzymanie roczne jeden tysiąc. Przy obecnym poziomie inflacji na pewno te parkingi w Gdyni będą kosztowały drożej. Kiedy wpływy z opłat za parkowanie pokryją te koszty? Dlaczego podatnicy (zwłaszcza ci, którzy będą korzystali z SKM lub innych opcji dojazdu do proponowanych miejsc) mają się dorzucać do budowy tych obiektów, które będą przypuszczalnie stały puste, jeśli będą płatne? Pisanie o tym, że to ma przyczynić się do poprawy komfortu ruchu pieszych (dlaczego Pani rzecznik nie wymieniła rowerzystów i hulajnogowców?) to dużej klasy nonsens. Przecież te inwestycje to zaproszenie kolejnych grup kierowców, by przesiadali się z SKM na samochody. Jeśli to jest przejaw "zrównoważonego rozwoju miasta" to ja wysiadam.

    • 2 7

    • Jakich kolejnych grup kierowców? (2)

      Kto miał się przesiąść do samochodu, już się dawno przesiadł.

      • 2 1

      • nie doceniasz znaczenia procesu wyprowadzania się na przedmieścia kolejnych grup mieszkańców (1)

        w ten sposób uzależniających się od samochodów.

        • 0 2

        • dam ci złotą radę

          pomyśl dlaczego ludzie kupują dwa razy tańsze mieszkanie na przedmieściach

          • 1 0

  • czy łucyk nie powinien wziąć wiadra farby i gdzieś na asfalcie wymalować ładny ,nowoczesny wielopiętrowy Parking ?... (1)

    • 20 1

    • Opłać w ten sposób naszych szamanów > zysk 20 mld zł w kieszeni , i Nic nie ulegnie pogorszeniu .

      • 0 1

  • (2)

    Już , oczyma wyobrażni, widzę te setki samochodów parkujących tam a potem póznym popołudniem stojących w korku na dojazd do Chwarzna/Wiczlina. Ale spoko; one i tak powstaną na wizualizacjach jedynie.

    • 11 0

    • I tak codziennie w tych godzinach stoją w tym korku i to nawet bez tych parkingów.

      • 4 0

    • Korki w Gdyni to jak żyć bez oddychania

      • 0 0

  • Niech zbuduje je prywatny inwestor (3)

    Niech prywatny inwestor zakupi ziemię i zbuduje parking, a inwestycja niech przynosi mu zyski z opłat wnoszonych przez kierowców chcących korzystać z usługi parkowania.

    A nie że jak zwykle robimy zabawę dla garstki kierowców za pieniądze wszystkich Gdynian.

    Parkingi owszem - prywatne.
    Jeśli ktoś życzy sobie trzymać swój pojazd, to niech za to zapłaci.
    I nie grosiki pokrywające może 1/10 faktycznych kosztów jak to ma miejsce w SPP, a prawdziwe, kapitalistyczne, pełne pieniądze które pokryją faktycznie koszt zarówno gruntu, budowy parkingu i jego utrzymania, oraz jakiś tam zysk przedsiębiorcy.

    • 5 5

    • Niech prywatny inwestor kupi autobusy (2)

      I normalnie kosi za bilety tyle, żeby zwróciła mu się inwestycja i jeszcze sporo zarobił. A nie, że na usługi dla garstki pasażerów zrzucamy się z pieniędzy od wszystkich gdynian

      • 2 5

      • (1)

        akurat jeśli nie zauważyłeś to za bilety płacą pasażerowie - poza osobami z ulagami ustawowymi.
        Miejska ulga jest chyba tylko dla uczniów szkół.

        • 0 2

        • Pasażerowie finansują ułamek kosztów funkcjonowania komunikacji

          70% to dotacja

          • 1 0

  • Durniejszego pytania nie mogło być. Parkingi zbudują znajomi królika...

    • 7 2

  • Taki parking powinien byc przy Batorym a nie piec ulic dalej. Nikt nie mowi o budowaniu parkingu przy plazy przeciez.

    • 8 0

  • Kierowcy samochodów, idźcie tam, gdzie ruski okręt "Moskwa". (4)

    Wasze samochody to plaga XXI wieku. Oblazły miasta jak karaluchy. Wszystkie możliwe pobocza, trawniki, place w Gdyni, zastawione złomem na czterech kółkach, a teraz jeszcze mają powstawać te upiorne szkieletory, które wizualnie zmasakrują miasto. Do tego wieczne niezadowolenie i żądania: więcej pasów ruchu, więcej obwodnic, więcej miejsc parkingowych. A w nagrodę dla wszystkich - stanie w godzinnych korkach, bo jaśniepaństwo musi jechać samochodem - choćby niebo się waliło i paliło, choćby paliwo kosztowało 15zł/l.

    • 8 22

    • Znowu wychodzi na jaw (2)

      Zbyt liberalna polityka dostępu do internetu na Srebrzysku. Czy personel kompletnie stracił kontrolę nad pacjentami?

      • 6 4

      • Mmmm... (1)

        Rzeczowo, wnikliwie i błyskotliwe. Na pewno jesteś dumny ze swojego wpisu.

        • 4 4

        • To nie duma tylko poczucie obowiązku

          Upośledzonych aktywistów trzeba ustawiać króciutko.

          • 3 3

    • 1 auto , 1 baba odstępy 10metrowe , a szybkośc ok 30km /hu .

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane