• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które reklamy zasłonić wachlarzem?

Krzysztof Koprowski
31 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dokąd powinien powędrować wachlarz, stworzony z myślą o zasłanianiu nielegalnych reklam? Urzędnicy na razie się zastanawiają. Dokąd powinien powędrować wachlarz, stworzony z myślą o zasłanianiu nielegalnych reklam? Urzędnicy na razie się zastanawiają.

Wachlarz, który miał zasłonić reklamę na granicy Gdańska i Sopotu wciąż nie zmienił swojej lokalizacji. Czy jest już niepotrzebny, skoro nawet w dniu jego montażu nielegalna reklama zniknęła?



Jak najskuteczniej walczyć ze szpetnymi reklamami?

Przypomnijmy, instalacja artystyczna "Gdański wachlarz możliwości" to konstrukcja ustawiona w październiku ub.r. przy skrzyżowaniu ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, aby zasłonić nielegalną reklamę. Pomysł okazał się niezwykle skuteczny - jeszcze przed pełnym montażem konstrukcji reklama zniknęła.

Wachlarz stoi jednak przy granicy z Sopotem do dzisiaj, choć pierwotnie miał być przenoszony w miejsca, gdzie pojawiają się kolejne nielegalne reklamy.

- Od tamtej sytuacji nie mieliśmy nowych przypadków tak rażącego łamania prawa. Być może jest to właśnie efekt wachlarza? Nie oznacza to jednak, że nie rozważamy postawienia wachlarza w innym miejscu - np. w rejonie Kolonii Abegga we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje nielegalna reklama w ogródku przydomowym - mówi Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim.

Wadą konstrukcji wachlarza jest to, że wymaga ona sporo miejsca do instalacji, a tym samym niemożliwe jest jej zastosowanie w każdym przypadku. Z drugiej strony rozmiary wachlarza są i tak zbyt małe, by zasłonić np. ogromne siatki reklamowe na budynkach.

- Od dawna walczymy z nielegalną reklamą, która pojawia się na Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. I dzieje się to mimo naszego sprzeciwu, braku zgody konserwatora zabytków. To przykład na to, że bez instrumentów natychmiastowej egzekucji niewiele można zrobić [za zmuszenie do demontażu nielegalnych reklam odpowiada nadzór budowlany, do którego urzędnicy mogą jedynie kierować odpowiednie pisma - dop. red.] - przyznaje Szymański.

Nadzieją w walce z firmami, które zaśmiecają przestrzeń miasta, może być tzw. ustawa krajobrazowa (istnieje szansa, że będzie obowiązywała w drugim półroczu br.), która jednak niewiele zmieni w walce z firmami jawnie łamiącymi prawo.

- Pierwotnie planowano możliwość dopuszczenia wielokrotnego nakładania kary grzywny w wysokości 5 tys. zł. Ostatecznie jednak zmieniono ten zapis na jednorazową karę, a tym samym tam, gdzie zyski z reklamy są ogromne, firmy będą to wliczały w koszty - zwraca uwagę kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.

Czytaj więcej: Czy ustawa krajobrazowa oczyści Trójmiasto z reklam?

Działania na portalach społecznościowych również przynoszą efekty

Producent słodyczy pierwotnie przekonywał, że "złoty zajączek nie szpeci, wprowadza powoli w świąteczno-wiosenny nastrój", ale ostatecznie zdecydował się usunąć reklamę. Producent słodyczy pierwotnie przekonywał, że "złoty zajączek nie szpeci, wprowadza powoli w świąteczno-wiosenny nastrój", ale ostatecznie zdecydował się usunąć reklamę.
Szpetne reklamy to nie tylko zmora Trójmiasta. Na zdecydowanie większą skalę działają firmy w Warszawie, które "dekorują" wiele często cennych architektonicznie budynków.

Ostatnio falę krytyki wywołały reklamy na pawilonach dworca Warszawa Śródmieście. Najpierw pojawiły się na nich wielkie paczki czipsów, po czym zastąpiono je złotym zającem, promującym wyroby cukiernicze.

W obu przypadkach reklamy zostały zdemontowane po silnej krytyce i wystawianiu przez mieszkańców negatywnych recenzji produktów na profilach społecznościowych, co następnie także zainteresowało lokalne media, podejmujące temat reklam szpecących stolicę.

Opinie (100) 3 zablokowane

  • kara powinna być za dzień grzywna 5000 zł, napewno nie opłacalne będzie. (1)

    • 6 0

    • Ukrzyżować!

      • 1 1

  • Nowa ustawa daje możliwość nałożenia mandatu - 5.000 PLN

    To śmieszne pieniądze, zważywszy, że siatka na zieleniaku to zysk rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Mało tego - ustawa zakłada możliwość ukarania tylko jednokrotnie. Kolejny bubel prawny.

    • 2 0

  • Na chełmie i ujeścuisku otyłyu typ w okularach okleja co się da ogłodszeniami o wynajmie mieszkania przy anny jagielonki

    robi to stale chyba ma mieszkanie po jakiejś agencji masarzu i ma kłopot a jego naśladowców jest wielu.

    • 1 0

  • Proponuję zasłonić reklamy... (1)

    z Bronisławem Komorowskim nie dość, że bilbordy za publiczne pieniądze to jeszcze ten sam bełkot intelektualny.

    • 6 0

    • kacze ryje też wieszają za publiczne pieniądze, nie bój się.

      to partyjna kasa idzie.

      • 0 0

  • Konstrukcja stalowa chyba wyszla spod reki Janusza branży stalowej, nawet na tym kiepskim zdjęciu widać ze podpór nie wyginal, a spawal z odcinków,chciałbym zobaczyć resztę detali, projekt pewnie bratanek studenciak zrobil

    • 1 0

  • Które reklamy zasłonić wachlarzem?

    Wszystkie !!!

    • 2 1

  • Wachlarz gdańskich możliwości czyli...duch Barei w narodzie nie ginie! (1)

    Karnowski: Powiedz mi po co jest ten wachlarz gdańskich możliwości?
    Adamowicz: Właśnie, po co?
    Adamowicz: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten wachlarz gdańskich możliwości? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest wachlarz na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym wachlarzem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest wachlarz społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije i zardzewieje do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
    Karnowski: Protokół zniszczenia...
    Adamowicz: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 2 1

    • W samo sedno!

      W komentarzach rady jak usuwac reklamy i co na to ustawodawca, a wachlarz stoi i sie smieje. Przydalby sie ekran dzwiekochlonny bo wachlarzowi moze byc za glosno tak czekac dzien po dniu na egzekucje.

      • 0 0

  • Usuńcie tą paskudną konstrukcję, która była zbędnym wydatkiem miasta!

    Przejeżdżam koło "tego czegoś" codziennie. Nie mogę się nadziwić, jak można było wydać mnóstwo pieniędzy na projekt, budowę i postawienie tego paskudztwa.

    Jak walczyć z nielegalnymi reklamami? Przecież każda jedna zawiara namiary na winowajcę- nazwę firmy, często nawet adres. Kary, kary, jeszcze raz kary.
    Taka filozofia ?

    • 9 0

  • To ten wahlarz szpeci!!!!

    • 8 0

  • syf

    A mnie wnerwia debil który postanowił porozwieszać beznadziejne plastikowe reklamy materacy i łóżek na słupach w gdyni. Zrywam to g*wno za każdym razem jak to widzę.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane