• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • Ja proponuję wyburzyć całą starówkę we Wrzeszczu i wybudować parkingi i autostrady, obwodnice i skrzyżowania. ....i (3)

    • 17 5

    • fszytsko dla mieszkąńców Żukowa, Banina i Pruszcza

      • 6 2

    • (1)

      to niesamowite, że jeszcze nikt nie wyleciał z tekstem, że starówka to jest w Wa-wie :)

      • 2 3

      • Bo w Warszawie jest Stare Miasto. Starówka to może być w jakims Pułtusku,albo co.

        • 1 0

  • A ja mial sen , ze ta stara czesc Wrzeszcza odrestauruja i powstanie wraz z ul.Matejki Fiszera ,Sobotki

    piekna dzielnica zabytkowych kamienic , a tu wizja .... zalania betonem , biurowcow o ksztaltach powielanych jak za czasow Gierka tylko z betonu i szkla.
    Szkoda ze stary Gdansk zostaje tylko na zdjeciach w albumach.

    • 21 1

  • puścić kreta

    czy jak jej tam Damroka niech wydrąży tunel będzie prawie metro. A co nie stać nas , Unia płaci.

    • 4 1

  • tramwaj do Wrzeszcza (3)

    Czy nie jest jednak lepszy wariant - wpięcia nowej lini tramwajowej w okolice Opery. Przemawia za tym bliskość stacji kolejki-Politechnika. Unikniemy wyburzania Politechnicznej i chyba zbyt dużych problemów na skrzyzowaniu Miszewskiego w przyszłości

    • 20 5

    • Ależ takie plany były (2)

      jakieś 50 lat temu. Tylko zdązyłi zbudować na tej trasie np szpital "studencki"

      • 2 0

      • No to go zburzyc, mniejsza strata niż paraliż Miszewskiego

        • 3 3

      • szpital nie przeszkadza

        • 0 0

  • Puściłbym (5)

    tory w jezdni i zlikwidował chodnik z jednej strony.

    Budynków tej klasy (po porządnym remoncie oczywiście) nie ma w Gdańsku zbyt wiele. Byłaby szansa na zbudowanie ładnego fragmentu miasta, gdyby je odnowić.

    • 11 5

    • nie bedę stał w korku bo ty chcesz budnki pooglądać (1)

      • 1 8

      • akurat ty to zawsze będziesz stał w korku

        bo nie wyciągasz właściwych wniosków

        • 5 0

    • I tramwaj stałby w korku (2)

      Sorry, ale nie dziękuje. Jeżeli ludzie mają się przesiąść na tramwaj to nie może on stać w korkach.

      • 7 3

      • na Mickiewicza i Halera przy operze nie stoi (1)

        • 4 2

        • stoi

          na hallera miał byc tram pas, ale władzunia się ugięła pod naporem lobby blachosmrodów

          • 2 0

  • szkoda że nie ma wariantu Kołobrzeska

    ee

    • 2 1

  • może uporządkują to skrzyżowanie na Miszewskiego - bo obecnie strach z poprzecznych do grunwaldzkiej wjeżdżać !!!

    • 4 1

  • ta linia (1)

    tramwajowa jest potrzebna, gdyż będzie łączyła Przymorze, Zaspę i Wreszcz z Moreną i dalej z nowymi dzielnicami bez konieczności jazdy przez centrum. Rozbudowując jednak nie powinno się burzyć starego, które we Wrezsczu i tak nie zachowano za wiele. Przecież jedno z drugim można pogodzić np. puścić tramwaj poza domami . Tam jest miejsce. Tym bardziej, że chodzi głównie o pierwsze ok. 200 tej ulicy . Dalej nie ma już cennych domów i są naprawdę rudery , które można zburzyć.

    • 17 2

    • a może tramwaj i chodniki zostawić tam,

      a ulicę puścić 300 m dalej?

      • 1 0

  • Co za bełkot? Jakie wartościowe budynki? (2)

    Piszecie o tych ruderach z plastykowymi oknami, odpadającym tynkiem, obwieszone z każdej strony reklamami? Brudne i brzydkie. Powstały ledwie 50 lat temu - jaka to historia. Brak wartościowych elementów architektonicznych, ozdób, niczego wartego zapamiętania. Wyburzyć bez mrugnięcia okiem!

    • 13 14

    • Sam bełkoczesz... (1)

      Pokaż mi tam budynki sprzed 50 lat. Jedynie ten w którym znajdował się dawny Herbapol....

      • 6 6

      • i ten jest zadbany

        • 2 0

  • A dlaczego nie poprowadzić linii tak jak projektowali w 1904 a potem w 1920 roku

    żeby tramwaj wbijał się między budynki w miejscu DH Jantar pomiędzy Boh. Getta i Do Studzienki, przez tereny Politechniki przecinając Politechniczną, Fiszera, Traugutta i dalej Powst. Warszawskich. Tramwaj mógłby jeździć tunelem przebitym przez budynki wydz. łączności Politechniki. I studenci byliby zadowoleni bo tramwaj przywoziłby ich do samej uczelni, a mieszkańcy nie musieliby się wyprowadzać ze swoich miejsc.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane