• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Haha

    Zważywszy na to że trasa jest o 3 kilometry dłuższa to auto nr 2 jechało sprawniej z większą średnią prędkością gdyby odcinki były równe auto nr 2 przyjechało by pierwsze stawiając pod znakiem zapytania cała inwestycje

    • 3 0

  • Opinia (1)

    Nic dziwnego że 2 pojazd jechał dłużej skoro miał do przejechania dłuższą trasę...

    • 5 0

    • pomiar czasu

      Nie zawsze krótsza trasa wiąże się z krótszym czasem...

      • 0 0

  • mało rozsądny pomiar

    Trzeba było zrobić pomiar trasy Lotos a Ergo Arena gdy tunel był nieczynny i jak trasa była bardziej zatłoczona to dzieki tunelowi Podwale Przedmiejskie i Podwale Przedmiejskie sie odkorkowało i to moim zdaniem bardzo!!!

    • 2 0

  • Hura bravko

    Znowu szmal wydany / kolejka ktora nikt nie jezdzi, / kumple zadowoleni, jeszcze tunel pod pacholkiem, za te pieniadze mozna cos zrobic , pozytycznego, ,,,chwala ,,,przejazd autem nie w szczycie, tylko do areny jak dalej w korkach mogila ...

    • 1 2

  • Mało rozsądny pomiar

    Trzeba było zrobić pomiar trasy Lotos a Ergo Arena gdy tunel był nieczynny i jak trasa była bardziej zatłoczona to dzieki tunelowi Podwale Przedmiejskie i Podwale Grodzkie włącznie z Huciskiem i trasą aż do Ergo Areny sie odkorkowało i to moim zdaniem bardzo!!!

    • 1 1

  • Jana Pawła

    Wszystko ok. tylko dlaczego nie został wybudowany odcinek Nowej Słowackiego od Legionów do Hallera i zrobiono autostradę z Al. Jana Pawła II? Powstało tu i powstają nadal nowe osiedla, światła co kawałek a samochodów pełno. Jeszcze nie ma sezonu letniego a zakorkowany jest cały odcinek nadmorski Zaspa-Przymorze. Czy ktoś wie jaka jest szansa na dokończenie tej trasy, czy wypadło to z planów na amen?

    • 4 0

  • A ja chcę tak jak prowadzący, a nie stać w korkach....

    Pal licho tunel czy miasto. Ale jak oni się z kamerą dostali tam szybciej niż samochodem?!? Teleportacja? Ja też tak chcę!

    • 0 0

  • Ile LPG na 100 km pali Duster ? (3)

    Pytam poważnie

    • 0 0

    • Co to jest duster?

      • 0 0

    • (1)

      Nie ma to jak kupić sobie najtańszy samochód i jeszcze szukać oszczednosci w spalaniu.
      Założę się że gonisz klocka z muszli wodą z prania.

      • 0 0

      • Nie no pewnie, lepiej kupić suva w leasingu, tankować drogą benzynę i może jeszcze płakać że raty kredytowe rosną.

        • 0 0

  • nie do końca test przygotowany

    Aby w pełni przedstawić czytelnikowi obraz sytuacji, powinien być zmierzony czas przejazdu o tej samej godzinie tydzień wcześniej.
    Bo w wyniku artykułu nasuwają się błędne wnioski, że właściwie dużo to nie przyspieszyło, bo dookoła jadąc czas jest podobny.
    Gdyby pomiar z przed otwarcia tunelu pokazał, że czas przejazdu np. 90 min-
    informacja byłaby bardziej imponująca.

    • 2 0

  • A ja myślę że tunel jest świetną inwestycją

    Daje alternatywę, otwiera na świat Zaspę, Przymorze Nowy port, Sobieszewską, Ułatwia Żuławom dostep do Trójmiasta i mieszkańcom Sopotu i daje alternatywę na wydostanie sie z aglomeracji w kierunku na wschód, ułatwia dojazd do pracy ludziom z Rafinerii i Portu itd.
    Patrząc z perspektywy Kolbud jest to wielkie ułatwienie w dostępie do pasa nadmorskiego Gdańska i do Sopotu.

    Uważam że tutaj Adamowicz zrobił dla Gdańska i dla Trójmiasta dobrą robotę i mówię to jako zagorzały pisowiec..

    P.S. Centra Handlowe Przymorza - spodziewajcie się napływu rejestracji GDA i GND:)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane