• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Uważam, że w Polsce się nie mysli

    Cały zachód buduje autostrady bez bramkowe w Polsce sa bramki, Cały zachód przesiada się na komunikację miejska np: pociągi poduszkowe nie szynowe. W Polsce buduje się przez 10 lat tunel długości 1,3 km za 1 mln zł . Niestety jaka władza zarządzająca takie projekty, brak myślenia i wizji na nowoczesne miasta

    • 8 10

  • (1)

    4 minuty to nie tak znowu znacznie szybciej. Jak dla mnie to jest alternatywna droga a nie znowu jakis tam cud nad/pod wisla. Skoro juz tunel jest to ok ale nie powiedzialabym ze jakos drastycznie usprawnil ruch. Moze gdyby testy byly przeprowadzone w dzien powszedni w godzinach szczytu to wynik bylby inny, ale taki "test" to slaba propaganda.

    • 5 7

    • A te minusy to za co?

      • 0 0

  • Test nie jest wiarygodny

    Po co przeprowadzać taki test w drugi dzień otwarcia tunelu? Przecież wiadomo, że ludzie pojadą nawet tylko po to żeby go obejrzeć, nawet gdy nie koniecznie jest to dla nich szybsza trasa. Taki test można wykonać za miesiąc, i to będzie bardziej wiarygodne i być może ta różnica tych 4 min była by jeszcze większa. Brakuje też punktu odniesienia. ja często jeżdżę trasą z Żabianki za Rafinerię i jeszcze nigdy w godzinach popołudniowych nie udało mi się pokonać tej trasy w mniej niż 40-50 min. A po za tym test powinien być robiony w drugą stronę z Gdańska w stronę rafinerii - tak jak porusza się większość kierowców po pracy.

    • 7 2

  • Fajnie by było zrobić podobny test, ale w drugą stronę

    • 3 0

  • 8 minut ...

    ... ze zjadu z Elbląskiej do tunelu? To z jaką prędkością kierowca jechał? 20 km/h? Masakra!

    • 1 1

  • trzeba było zrobić test przed otwarciem tunelu

    oczywiście test starej trasy, teraz wiadomo, że na obu trasach będzie szybciej, bo zmniejszyła się liczba samochodów....

    • 3 0

  • 4 min :D

    "... znacznie usprawnił..., zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut"

    Taaa aż 4 minuty :)

    • 4 0

  • eksperyment sowieckiego uczonego

    po wyrwaniu 1 nogi rozkazuje by mucha dszła Mucha Idi, więc mucha idzie
    po wyrwaniu szóstej nogi mucha ...OGŁUCHŁA albowiem się nie stosuje do polecenia

    • 8 2

  • A jak przejechał Pan machający flagą?

    teleportował się?
    są jakieś pomysły :D

    • 2 0

  • (1)

    Spokojnie, najdalej za kilka miesiecy jak wiecej ludzi przerzuci sie na ta trase - bedzie korek jak stad na ksiezyc.

    Miliardy wydane - zyskane kilka minut???

    • 9 8

    • Na Leningradzką też wróci spory ruch.
      Tak samo było przez ponad pół roku gdy oddano S-7 a potem "odkrycie" na Leningradzkiej pusto, więc po co się pchać "szybką" trasą, skoro można jechac starym szlakiem.
      Podobny motyw będzie z "Pachołkiem", po początkowych zachwytach też szlaki komunikacyjne na powrót wrócą do centrum Oliwy.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane