• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

Ewelina Oleksy
23 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (930)
  • Tak wyglądają innobusy, czyli samochody do nauki obsługi systemu Fala.
  • Tak wyglądają innobusy, czyli samochody do nauki obsługi systemu Fala.

Korepetycje z obsługi systemu Fala będą prowadzić urzędnicy za niego odpowiedzialni. To nie żart. Spółka InnoBaltica pochwaliła się, że kupiła w tym celu busy, w których będą odbywać się lekcje. Na początek dla uczniów szkół. Pojazdy wyruszą na trasę w kwietniu.



Czy objazdowa nauka obsługi Fali to dobry pomysł?

System wspólnego biletu Fala od początku nie ma dobrej prasy. Głównie dlatego, że zasady jego funkcjonowania wydają się skomplikowane, a ogłaszając wprowadzenie systemu w życie urzędnicy powiązali go z koniecznością podwyżek cen biletów.

Później starali się z tego wycofać tłumacząc, że podwyżki - niezależnie od Fali - i tak by były. W Gdańsku, Gdyni i Sopocie przegłosowano je zresztą na ostatnich sesjach Rad Miast.

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów
Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Sam system wydaje się też mocno niedopracowany. Świadczyć może o tym chociażby decyzja o wycofaniu się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu, czy też to, że Tczew z Fali zrezygnował, uznając ją za nieopłacalną i zdecydował się wprowadzić się bezpłatną komunikację miejską.

Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Będą objazdowe lekcje z Fali



Wszystkim tym, którzy nie rozumieją, jak działać będzie system Fala, naprzeciw postanowili wyjść urzędnicy z InnoBaltici, którzy są za niego odpowiedzialni. I zdecydowali, że poprowadzą lekcje w tym temacie i to nie byle jakie - bo mobilne, i nie byle gdzie - bo w specjalnie zakupionych busach, które nazwali "innobusami".

W trasę pojazdy wyruszą wiosną. Najpierw odwiedzać mają pomorskie szkoły.

Tyle tylko, że sposób przekazania tej informacji znowu był, delikatnie mówiąc, niefortunny.

  • We wnętrzu innobusa będzie się można nauczyć obsługi systemu Fala.
  • We wnętrzu innobusa będzie się można nauczyć obsługi systemu Fala.

Dwie wersje informacji o innobusach



W środę, 22 lutego, ok. godz. 16 na facebookowym profilu InnoBaltici pojawiła się pierwsza wersja informacji o busach do nauki zasad systemu Fala.

- Już są, pachnące nowością i dobrze wyposażone innobusy, czyli samochody, dzięki którym w pierwszej kolejności dzieci i młodzież na Pomorzu, a później również dorośli będą mogli zapoznać się z działaniem systemu Fala. Niebawem rozpoczynamy Szkołę Nowoczesnego Pasażera, czyli zajęcia edukacyjne z obsługi systemu Fala, z elementami pierwszej pomocy oraz promujące bezpieczne podróże - podała początkowo na facebooku InnoBaltica, przy okazji oznaczając przy tym samorządowców, m.in. wicemarszałka województwa, wiceprezydenta Gdańska czy dyrektora ZTM w Gdańsku.

Sprawdź rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Internauci: "mistrzostwo świata w konkurencji samozaorania"



Internauci w dyskusji pod postem z przymrużeniem oka pytali m.in. czy będą wydawane dyplomy po zaliczeniu egzaminu z obsługi Fali i ile miesięcy przewidziano na zajęcia teoretyczne, a ile na praktyczne.

- Chwalić się takim stopniem odklejenia od rzeczywistości to już jest mistrzostwo świata w konkurencji samozaoranie - napisała jedna z osób.
Później InnoBaltica kilkukrotnie edytowała post (można to sprawdzić w historii edycji), ostatecznie całkowicie zmieniając jego pierwotną treść i odznaczając wszystkich samorządowców.

16:05 22 LUTEGO 23 (aktualizacjaakt. 23:43)

Zakup samochodów do systemu FALA (119 opinii)

Na co idą miliony przeznaczone na absurdalny system FALA?

m.in. na zakup takich (nie)zbędnych cudawianek, które nawet nie będą służyć transportowo w komunikacji :)

To ja się nie dziwię, że kolejne podwyżki nas czekają
Na co idą miliony przeznaczone na absurdalny system FALA?

m.in. na zakup takich (nie)zbędnych cudawianek, które nawet nie będą służyć transportowo w komunikacji :)

To ja się nie dziwię, że kolejne podwyżki nas czekają


W obecnej wersji informacji przeczytać możemy jedynie tyle:

"Pracujemy nad systemem Fala. Pomogą nam w tym innobusy, które będą pełniły dwie funkcje: mobilne punkty obsługi klienta i edukacja. Będziemy nie tylko promować system FALA, ale też uczyć bezpiecznego podróżowania i udzielania pierwszej pomocy. W trasę ruszamy wiosną. Innobusy sfinansowane są z funduszy unijnych."

Obie opublikowane przez InnoBalticę wersje informacji pokazujemy poniżej:

  • Pierwsza wersja informacji opublikowanej przez InnoBalticę z oznaczonymi samorządowcami.
  • Później post edytowano i okrojono z informacji i oznaczeń samorządowców.

Dwa pojazdy kosztowały blisko 700 tys. zł



Zapytaliśmy spółkę o szczegóły tego, jak będą działać innobusy oraz o koszt zakupu pojazdów.

- Innobusy dostarczone zostały w ramach umowy zawartej z głównym wykonawcą systemu FALA i stanowią składową całego zamówienia. Wartość netto za dwa pojazdy to 690 628,36 zł - poinformowała nas InnoBaltica. - Długoterminowy wynajem pojazdów byłby nieopłacalny, dlatego zdecydowano, by sfinansować i zakupić je z funduszy europejskich.


Jak podaje InnoBaltica, w ramach projektu unijnego zrealizowany zostanie program edukacyjny: Szkoła Nowoczesnego Pasażera, który dotrze do tysięcy mieszkańców Pomorza.

- Szkoła Nowoczesnego Pasażera to zakrojony na szeroką skalę program w województwie pomorskim, będzie edukował kilkadziesiąt tysięcy osób rocznie. Będzie on realizowany długofalowo w każdej gminie, która wdraża system Fala. Program jest niezwykle potrzebny i nie mniej ważny jak prace informatyczne nad systemem czy montaż tysięcy falomatów (czytników) - podaje InnoBaltica.

Blisko 154 mln zł na uruchomienie Fali



Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Spółka od Fali tłumaczy ideę innobusów

Poniżej informacja od spółki InnoBaltica ws. busów:

"W ostatnich dniach zostały odebrane dwa nowe pojazdy - tzw. innobusy, które są jednym z kluczowym elementów programu. Innobusy, pełniące funkcję mobilnych punktów obsługi klienta, mają taką samą funkcjonalność jak stacjonarne punkty systemu Fala, uzupełnioną o wersję demonstracyjną. Oznacza to, że można te pojazdy wykorzystać wszędzie, tam, gdzie można nimi dojechać, czyli np. placówki szkolne, ale także podczas imprez plenerowych. Atutem innobusów jest ich mobilność.

Mogą być wykorzystane do obsługi pasażerów każdego dnia w innym miejscu. Będzie to miejsce do przeprowadzania m.in. akcji informacyjno-szkoleniowych czy mobilnej sprzedaży biletów. W innobusie założymy również konto w systemie Fala i zamówimy kartę.

Program edukacyjny, w tym zakup innobusów, w 72 proc. jest finansowany z pozyskanych środków z Unii Europejskiej. Dzięki temu nie wpływa to na wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej w regionie. Edukacja oraz informacja są obowiązkowymi i nieodłącznymi zadaniami w ramach każdego projektu unijnego.

Zakup i przystosowanie dwóch pojazdów do działań edukacyjnych, a także zaaranżowanie w nich Mobilnych Punktów Obsługi Klienta systemu Fala, pozwoli działać regionalnie i elastycznie.

Innobusy ruszą do pracy w kwietniu br. W pierwszej turze InnoBaltica przewidziała 3500 godzin zajęć lekcyjnych. Pracujemy również nad kolejnymi etapami programu. Nasze ekipy pojawią się innobusami nie tylko przy szkołach, ale i w przedszkolach, domach kultury, w placówkach opiekuńczych, a także w popularnych miejscach publicznych. Serdecznie zapraszamy do spotkania z systemem Fala, także dorosłych czy całe rodziny. Służymy informacjami, wyjaśnieniami, praktycznymi poradami ułatwiającymi korzystanie z systemu Fala. Zaprezentujemy możliwości systemu i wygodnych rozwiązań dla małych i dużych pasażerów. Zależy nam, aby mieszkańcy Pomorza samodzielnie wypróbowali "Falę".

Kolejne działania w ramach Szkoły Nowoczesnego Pasażera są w przygotowaniu. Aktualnie trwa przetarg na wykonawcę zajęć edukacyjnych."

Miejsca

Opinie (930) ponad 20 zablokowanych

  • To prawda wpływają negatywnie na jakość życia ludzi.

    InnoBaltica Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku to firma, której misją jest wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych mających bezpośredni wpływ na jakość życia ludzi.
    Czerpiemy doświadczenie przede wszystkim z dwóch źródeł powstaliśmy bowiem na bazie inkubatora innowacyjności, jakim firma InnoBaltica była do połowy 2017 roku oraz Biura Integracji Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
    Całkowita wartość Projektu: 155 835 039,11 zł

    • 8 1

  • Nie wiadomo czy się śmiać czy płakać.....

    .... co Wy wyczyniacie, co robicie. Pokarało nas mieszkańców, ale za co, co my takiego zrobiliśmy, że musimy znosić rządy takich osób.

    • 19 0

  • (1)

    Mam nadzieję, że to jakiś żart. Jak to jest, że ludzie od lat korzystają z różnych aplikacji (darmowych) i nikt nie musi ich szkolic i wydawać 700tys na jakies autobusy.
    Oczywiste jest, że chodzi im tylko o to, zeby wykosić te aplikacje, chca miec monopol na bilety. A przy okazji zwinac sporo pieniedzy.
    Prokuratura powinna mocno sie temu przyjrzec.

    • 22 0

    • 700 tys. + VAT

      I to nie jest żart!

      • 10 0

  • Wiezienie plus

    Nic wiecej

    • 19 0

  • System Fala jest tak prosty że aby z niego korzystać trzeba szkolenia. Hahaha

    • 18 0

  • (5)

    a może jednak plusem jest to że, średniowiecze biletowe ma szanse się zakończyć, a system kontroli biletów zacznie przypominać to co w innych krajach jest już od dawna powszechne. Kupili dwa auta to kupili, jeszcze pewnie masę rzeczy kupią. Jak system będzie działać to w czym problem. Naprawdę dalej chcecie dziurkować kartoniki w tramwajach?

    • 0 31

    • (1)

      Ale własnie oni chcą wprowadzić średniowiecze. Kiedys kupowałeś bilet papierowy lub miesięczny i jechałeś. Teraz wszystko ma być pokomplikowane. Musisz wpłacac depozyt do portmonetki, czyli zamrażac swpoje pieniądze, potem odbijac się na walidatorach, instalowac aplikacje itd. To jest utrudnianie zycia ludziom.
      Nowoczesność polega na upraszczaniu i potanianiu procesów.Ttutaj jest całkiem odwrotnie, będzie trudniej i drożej, czyli cofamy się do sredniowiecza.

      • 15 0

      • Dokładnie, nowoczesny byłby jeden bilet na określoną strefę, dwie, trzy..

        Wsiadasz i jedziesz. A nie cyrk jakiś innobusy, fale, bilety papierowe kupują okazyjni pasażerowie. Reszta ma miesięczne, okresowe itp

        • 1 0

    • Ktoś tu myli elektronikę z nowoczesnością. Za pomocą elektoniki mozna się cofnać organizacyjnie do epoki, w której zyły australopiteki. I tutaj mamy własnie tego przykład! Nowoczesnoć to upraszczanie, ułatwianie i potanianie! Tutaj w imię fałszywie rozumianeej nowoczsności zrobiono całkiem odwrotnie.

      • 14 0

    • Tak, chcemy

      • 5 0

    • Mam 68 lat, całe życie jeżdżę komunikacją miejską, nie mam samochodu. Od bardzo dawna kupuję tylko bilet miesięczny. Nic więcej w tym zakresie nie potrzebuję. Chcę tylko raz w miesiącu kupić bilet i korzystać z komunikacji miejskiej bez potrzeby wykonywania dodatkowych czynności.

      • 6 0

  • Mevo Tristar Fala

    • 15 1

  • czy może ktoś w skrócie opisać zasady działania systemu Fala? Pytam serio (2)

    • 9 1

    • Zapisz się do szkoły innobus to się dowiesz

      zapisy do szkoły ionnobus ruszają za 3 miesiące

      • 10 1

    • Idź na wykład z dyplomacyji do mgr Dulkiewicz

      Tam Ci powiedzą

      • 7 0

  • W Trójmieście komunikacja tak przyjazna...

    ... że będą potrzebne korepetycje z korzystania z "kasownika".
    Nieee no! Teraz to już jestem w pełni przekonany, że bilety będą tanie - najtańsze w całej Polsce.

    • 17 0

  • Brawo Tczew

    Brawo Tczew!!!!!!!

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane