- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (255 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (304 opinie)
Lada chwila ruszy produkcja tramwajów dla Gdańska
Po ponad pół roku od wyboru wykonawcy, w czwartek zostanie podpisana umowa między GAiT i Pesą na dostawę 15 dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Pierwsze pojazdy pojawią się na szynach pod koniec roku.
AKTUALIZACJA, 15 lutego, godz. 13:39
Podczas podpisania umowy Pesa zadeklarowała, że pierwsze tramwaje dostarczy do Gdańska w grudniu 2018 roku.
Postępowanie musiało zostać powtórzone. Za drugim razem do przetargu stanęła tylko jedna firma - bydgoska Pesa. Jej oferta co do grosza pokrywała się z budżetem, jakim dysponowała spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli kwotą 138 mln 375 tys. zł.
Gdy urzędnicy dokonali oczywistego wyboru, wydawało się, że już nic nie stanie na przeszkodzie, by podpisać umowę z polskim producentem. Gdańsk musiał jednak czekać na zielone światło z Unii Europejskiej, czyli potwierdzenie dofinansowania dla projektu GPKM IV A. A to odsuwało się w czasie. Ostatecznie umowa z UE na kwotę 286 mln zł (z czego ok. 70 mln na tramwaje) została podpisana w połowie grudnia zeszłego roku.
Czytaj też: Gdańsk dostał miliony z UE na komunikację
Wtedy dokumenty musiały przejść jeszcze kontrolę w Urzędzie Zamówień Publicznych. Teraz, a dokładnie 15 lutego, będą w końcu mogły zostać złożone podpisy pod kontraktem na dostawę 15 sztuk nowych tramwajów.
Zgodnie z zapisami przetargowymi pięć pierwszych pojazdów ma się pojawić w Gdańsku w ciągu 11 miesięcy od tej daty (połowa stycznia 2019), a pozostałych 10 w trakcie kolejnych siedmiu miesięcy - czyli do sierpnia 2019 r.
Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).
Opinie (170) 9 zablokowanych
-
2018-02-14 13:17
(17)
dlaczego znowu bez biletomatów????
- 148 30
-
2018-02-14 13:19
(3)
jeżeli defibrylator AED będzie w kabinie motorniczego, to gdzie będzie sam motorniczy?
- 18 19
-
2018-02-14 13:26
Tramwaj będzie miał dwie kabiny :) (1)
- 14 3
-
2018-02-14 17:37
Ja jadę zawsze na ostatnim z Kuflowym. Pozdrawiam
- 3 1
-
2018-02-15 09:21
W defibrylatorze
- 0 0
-
2018-02-14 13:31
(8)
Bo są na wielu przystankach, a do tego jest XXI wiek i smartfony. Warto kupować poprzez aplikację.
- 30 41
-
2018-02-14 13:33
(6)
Wlasnie byś sie zdziwił ile ludzi kupuje bilety w pojazdach u kierowcy, jakbym podał sumę ile przynosi każdy kierowca i motorniczy do kasy podczas rozliczenia to byś zrozumiał czemu kierowcom zależy na biletomatach, ludzie z pojazdu zrobili sklep
- 69 4
-
2018-02-14 14:21
Biletomat (3)
Dzięki biletomatowi w autobusie w Warszawie uniknąłem mandatu. Wchodząc do autobusu nacisnąłem w popularnej aplikacji ostatni przycisk transakcji zakupu biletu, ale zaraz po zamknięciu drzwi autobusu aplikacja powiedziała "nie". Próbowałem jeszcze kilka razy, za każdym razem bez sukcesu. W międzyczasie rozpoczęła się kontrola, a ja bez biletu. Na szczęście kontrolerzy wykazali się zrozumieniem i pozwolili dokonać zakupu w automacie.
Swoją drogą, czy ktoś się orientuje, czy w SkyCash istnieje limit dzienny ilości zakupionych biletów, bo wcześniej tego dnia kupiłem dwa razy po dwa bilety, bez najmniejszego problemu. Dopiero próba zakupu kolejnych dwóch się nie powiodła. I to nie był pierwszy tego typu przypadek, zdarzało się to już wcześniej.- 18 4
-
2018-02-14 16:00
(1)
moe masz limit płatności kartą?
- 4 1
-
2018-02-14 16:17
Może limit ilości transakcji od jednego "podmiotu", bo raczej nie kwoty, która w tym przypadku przecież niewielka. Ale nie słyszałem o tym.
- 2 0
-
2018-02-14 17:32
Wystarczy miec jeden papierowy
W zapasie na takie okazje. Oczywiscie pisze o Gdsnsku, a nie Wawie
- 3 1
-
2018-02-14 17:29
I 90%
Tych osob ma smatfony, ale nie, nie zainstaluje aplikacji, bo nie.
- 3 7
-
2018-02-14 22:18
to tak jakbyś
Skupiał się na swojej pracy np.naprawiajac auto czy wklepujac dane do kompa A ktoś ciągle by Ci przeszkadzał pytał odrywal od obowiązków to na pewno byłbyś zadowolony z tą różnicą ze tu kierowca przy okazji może pozabijac ludzi przez moment nieuwagi.
- 5 1
-
2018-02-14 14:14
tylko na niektórych
a zdarza się, ze nieczynne. kioski zwykle nie mają albo są zamkniete, zwłaszcza w weekendy. do tego, gdy człowiek sie śpieszy, a następny tramwaj za pół godziny , to biletomat na przystanku niewiele daje...na szczęście faktycznie można użyć skycasha. komunikacja ma być dostępna, szybka, czysta i łatwa do opłacenia. jak na razie w gdańsku jest problem ze wszystkim. skąd więc zdziwienie, że mało ludzi z niej korzysta? ja tylko gdy muszę/ chcę zrobić dzieciakom frajdę (wtedy aplikacja jest beznadziejna, bo nie można kupić równocześnie biletu normalnego i ulgowego:P)
- 10 4
-
2018-02-15 08:02
na bogato! (1)
Ja stawiam!
Zmniejszyć ceny biletów, chorendalne!
2 po wawie! a zarobki denne!
Wprowadzić 30 min 15 min całodziennej 10 min, jak było
Jo hooo to jeździ na prąd!
Jakie nie m faszowskie imiona wprowadzi budyń na tramwaje????- 0 4
-
2018-02-16 09:02
widzę ze
Dużo POpl ręczników budynku i wy wybórczej!!!!
- 0 0
-
2018-02-15 08:03
jak tramwaje (1)
To tylko Polskie!
Od PE SY!- 1 0
-
2018-02-15 08:04
czy znów będę musial
Lichwe na prokuraturę zgłaszać! Urzędowała?
- 0 0
-
2018-02-14 13:18
A dlaczego miasto nie kupuje już pojazdów używanych z Bremy? (13)
Czyżby się nie sprawdzały skoro ZTM wróciło do jeszcze starszych, polskich tramwajów, które coraz częściej widać na trasach?
- 33 89
-
2018-02-14 13:35
(2)
ZTM wróciło? ZTM?
- 8 6
-
2018-02-14 14:23
Przepraszam. Wróciły.
- 1 11
-
2018-02-14 17:35
Wejdz na stronę gait
Menu z lewej, a tam 'punkty ztm'. Skoro sami nie wiedza jak sie nazywaja to dlaczego wymagasz tego od innych?
- 4 4
-
2018-02-14 15:09
Nigdy nie kupowało
Gdańsk nigdy nie kupował tramwajów z Bremy!
- 15 2
-
2018-02-14 15:33
a co to za gospodarka (2)
kupować stare złomy z niemiec i remontować.
- 10 7
-
2018-02-14 15:55
Nie tyle sam zakup był nietrafny, co ich "modernizacja" w MT.
- 4 3
-
2018-02-14 17:36
Chyba powinno byc
Po co kupowac stare zadbane i potem nie dbac o nie
- 9 2
-
2018-02-14 16:04
Pudło (1)
Akurat wozy polskiej produkcji obniżają wiek taboru - te z Kassel i Dortmundu są starsze od znakomitej większości krajowych "stopiątek".
- 10 4
-
2018-02-15 01:01
Ale dużo lepsze
- 6 1
-
2018-02-14 18:10
Drogi PiSiorze, ten stary tramwaj, do jakiego rzekomo wraca Miasto, to zabytkowy, kursujący na Walentynki...
- 8 2
-
2018-02-14 21:46
nie zgadzam się (2)
te stare Dortmundy jeżdżą jakby miały kwadratowe koła ,telepie w nich jak w pralce ,dobrze że nie kupują złomów ,których już nikt nie chce .Nowe tramwaje Pesy są o 1000% lepsze od złomów Niemieckich.
- 8 3
-
2018-02-15 07:17
Poczekaj aż nowe Pesy dostana się w ręki mechaników z ZTM to zobaczysz jak szybko
będą miały kwadratowe koła. Jeśli odpowiednie nie konserwujesz pojazdów to po kilku lat z każdego jest złom. 20 letnie tramwaje też jeżdżą po niemieckich miastach i ich stan techniczny jest o wiele lepszy niż porównywalne wiekiem pojazdy w Gdańsku .......
- 4 3
-
2018-02-19 09:43
Telepiące koła i stan techniczny niemieckich wagonów
Gdybyś się przejechał takim wagonem np w Dortmund lub Kassel lub podobnym w Hannover to czułbyś się komfortowo. Wszystko za sprawą serwisu, zaplecza, które tam pracuje w sposób prawidłowy. Niestety ale póki co w Gdańsku jest wiele naleciałości mentalnej rodem z PRLu, rodzina w firmie, jakoś to będzie, byle za bramę. Stąd te wagony, ale już także i nowe Pesy, mają sporo problemów technicznych.
- 1 0
-
2018-02-14 13:18
Bardzo dobra wiadomosc. (5)
Cieszy mnie to.
- 85 11
-
2018-02-14 14:30
mnie też, smuci jednak, że znowu bilety podrożeją bo te tramwaje nie będą za darmo...
- 1 5
-
2018-02-14 18:15
A mnie nie cieszy marnotrawstwo pieniędzy (3)
Tramwaj PESA (długość 32 m): 200 miejsc, w tym 32 siedzące - koszt: ok. 9 mln za szt.
Autobus przegubowy Solaris Urbino 18 (długość 18 m): 174-176 miejsc, w tym 34-56 siedzące - koszt. ok. 1,5 mln za szt.
Autobus Solaris Urbino 15 (długość 15 m): 164-167 miejsc, w tym 36-46 siedzące - koszt 1,1 mln za szt.
Czy warto płacić 6 razy więcej za tramwaj, który zabierze raptem 24 osoby mniej niż autobus? O astronomicznych kosztach infrastruktury tramwajowej, nawet nie wspominam...- 2 10
-
2018-02-14 18:19
a jak dlugo (2)
pojezdzi ten blachosmrod na kolach.Po 7 latach jest juz w ruinie po 10 zlomem stwarzajacym zagrozenie.Tramwaje obliczane sa na ....40 lat
- 3 3
-
2018-02-14 18:28
Które tramwaje? Dortmunt?
Dzisiejsze tramwaje są takiej samej jakości jak nowe autobusy. W środku i na zewnątrz plastik fantastik. A nawet gdyby wymieniać autobusy co 10 lat, to wolę co 10 lat jeździć nowym, niż wypi**dzianym 40 letnim tramwajem.
- 4 1
-
2018-02-14 19:07
Ikarusy też mogłyby jeździć nadal po ulicach, bo były sprawne. Więc nie ma rozróżnienia na tramwaje czy autobusy. Po prostu 40-50 lat temu była inna "technologia" która pozwalała eksploatować pojazdy dużo dłużej. Wystarczył młotek i trochę siły, aby pojazd przejeździł kolejny rok. Jeśli myślisz, że te Pesy będą jeździć przez 40 lat, to się przeliczysz.
- 5 0
-
2018-02-14 13:18
Pesa (10)
Pesa podobno jest na skraju bankructwa
- 62 65
-
2018-02-14 13:45
(3)
To żadna tajemnica. PESA formalnie nie zbankrutowała tylko dzięki finansowej kroplówce z banków, ale jeżeli do 31 marca nie znajdzie inwestora to do firmy wejdzie komornik.
- 19 9
-
2018-02-14 13:57
No super (2)
Bylo kupowac Solarisy
- 15 5
-
2018-02-14 18:54
(1)
On nawet nie wziął udział w przetargu
- 6 3
-
2018-02-15 12:30
W pierwszym wziął, ale było widać, że miasto woli dokupić Pesy, więc dał sobie spokój z drugim.
- 1 1
-
2018-02-14 14:17
(3)
Podobno to wiesz sobie można różne rzeczy pisać i plotki siać, a fakty są takie, że cały czas produkują i cały czas wygrywają kolejne przetargi. To, że firma bierze kredyt, bądź poszukuje inwestora nie jest niczym niezwykłym w biznesie.
- 11 14
-
2018-02-14 17:24
wiesz co, pewna firma z Gdyni też miała masę zamówień i realizacji. I co z tego? (2)
- 11 2
-
2018-02-14 20:21
I właśnie w ramach restrukturyzacji Vistal odbija się od dna. (1)
- 6 2
-
2018-02-14 20:46
taaa może zacznie wstawać z kolan
bo na razie leży i kwiczy
- 8 0
-
2018-02-14 16:39
(1)
I co za cebulaki minusujo?
To nie jest jakaś tajemnica poliszynela, bo otwarcie mówi się o tym w mediach.- 9 3
-
2018-02-15 07:34
kierujemy się emocjami, a nie rzetelną wiedza.
- 6 1
-
2018-02-14 13:18
(4)
moze cos nowego w srodku
np. antyodsmradziacz
moze sie przydac- 75 11
-
2018-02-14 13:36
antyodsmradziacz ? Czyli przeciwko odsmradzaniu? Czyli za zasmradzaniem?
- 22 0
-
2018-02-14 22:48
PCV
Może fotele powinny być takie jak w N105, czyli łatwiejsze do czyszczenia.
- 3 0
-
2018-02-14 23:14
Antyprykator.
- 2 0
-
2018-02-17 23:47
Siedzenia
Siedzenia bez tapicerki!!!!!! Koniecznie
- 2 0
-
2018-02-14 13:19
Co się dzieje z linią tramwajową Nowa Bolońska? (3)
Przetarg roztrzygnięto miesiąc temu. Nie ma informacji o odwołaniach, o przekazaniu do sprawdzenia w Urzędzie Zamówień Publicznych ani o podpisaniu umowy.Powinniście to sprawdzić.
- 41 10
-
2018-02-14 13:20
już wybudowana! wczoraj jechałem! jest super!!
- 41 6
-
2018-02-14 13:49
Musi poczekać. Najpierw budowa Nowej Mediolańskiej i Nowej Weneckiej.
- 44 5
-
2018-02-14 16:22
Nikogo nie obchodzi nowe biedne południe. Dlatego.
- 9 12
-
2018-02-14 13:20
(4)
Złodzieje z pi bojąc się końca czym szybciej zamówili najpierw autobusie, teraz tramwaje, szybko nowa zajezdnia, żeby ukraść co się jeszcze da
- 19 71
-
2018-02-14 13:28
Nawet jeśli, to lepiej kraść tramwajach, zajezdniach, nowych drogach i mostach,
niz na pomnikach smoleńskich, przywilejach dla górników i posadach w spólkach skarbu panstwa z nienormalnymi pensjami dla niewykwalifikowanych tłumoków.
- 31 5
-
2018-02-14 13:29
A co doktor na to?
- 18 1
-
2018-02-14 15:09
udzielam porad dla depresantów-bezpłatnie
- 6 0
-
2018-02-14 18:12
Mieli może lepiej tak, jak wzór uczciwości, zamawiać okręty podwodne czy może śmigłowce?
- 1 1
-
2018-02-14 13:20
Tylko niemieckie tramwaje bo polskie się psują a 30 letnie niemieckie `dortmundy` są bezawaryjne! (12)
PESY są do du..y!
- 19 114
-
2018-02-14 13:26
sam jestes do du..y!
- 25 4
-
2018-02-14 13:28
Maliniak Maciarenko Matole! (5)
To dlaczego niemcy kupują Polskie PESY ?
- 27 4
-
2018-02-14 13:41
Taa keczup Włocławek też jest Polski i wódka Sobieski (4)
- 9 6
-
2018-02-14 13:56
Tez kupują
niemcy są najbardziej rozpitym narodem w europie.
- 10 2
-
2018-02-14 14:16
włocławek ma swój urok (1)
(warzywny posmak), ale znajdzie się kilka lepszych:P sobieski jest przeciętną wódką...
- 10 1
-
2018-02-14 16:08
Miał...
Teraz tylko za oryginałem sprzed 10 lat smakują naśladowcy: Dworski i Dagoma.
- 3 1
-
2018-02-14 14:31
Ja tam wole starogardzka
- 5 3
-
2018-02-14 13:48
Znowu ty folksdojczu komentujesz?
- 11 4
-
2018-02-14 13:53
^^^ (1)
Pesy to najbardziej niezawodne i bezawaryjne tramwaje w mieście, GAiT nie raz o tym mówił.
- 9 7
-
2018-02-14 16:04
Sprostowanie...
... najbardziej niezawodne są jednak Bombardiery (NGT6).
- 9 3
-
2018-02-14 14:00
"dortmundy"
przeszły kapitalny remont po sprowadzeniu do PL - w Niemczech miąły trafić na złom......
- 9 1
-
2018-02-14 21:07
nie dalej jak wczoraj rano na Odrzańskiej zepsuł się dortmund na linii 7
nie mógł zamknąć głupich drzwi. Bezawaryjne? Dobry żart.
- 4 1
-
2018-02-14 13:24
:) (1)
super :)
- 22 9
-
2018-02-14 20:13
Super to by było przed wyborami, a tak Budyń urwie jaja temu gamoniowi co nie przypilnował terminu
Przed wyborami było planowane, a tak ... PO ptakach
- 0 0
-
2018-02-14 13:25
Szkoda że nowak uciekł na Ukrainę (2)
zamówiłby Pendolino typu Phillip Patek. A tak to nie wiadomo co budyń zrobi !!
- 31 32
-
2018-02-14 13:35
PESA produkuje POciągi i tramwaje, a nie buduje mieszkania !
Może chce zostać PO wyborach motorniczym ???
- 7 2
-
2018-03-23 17:22
tramwaje.......
a budyń będzie jadł kisiel
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.