• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Więcej kursów..

    i mniej spóźnień. Jeśli ktoś jedzie z przesiadką, a autobus na danej linii jeździ rzadko i spóźnia się na dodatek prawie zawsze to nie ma co się dziwić, że ludzie jeżdżą samochodami.

    • 18 3

  • Nie jeżdżę komunikacją miejską. Jeżdżę samochodem.

    W trakcie jazdy słucham muzyki, audiobooka, ewentualnie jest okazja "podszlifować" język obcy.
    Nie denerwuję się, że gdziekolwiek nie będę na czas. Większośc firm stosuje elastyczny czas pracy.
    Korki w Trójmieście w większości są przewidywalne. Wiadomo w jakich miejscach i o jakim czasie się pokażą. Można wyjechać chwilę wcześnie. Nie zawsze się udaje ale można to skalkulować.
    I najważniejsze. Do pracy przyjężdzam czysty i do tej pracy gotowy. Oszołomy rowerowe przyjeżdzają brudni, spoceni, z czerwonymi gębami. Albo potrzebują dodatkowych minut na prysznic, przebranie się itp, albo, jak robi zdecydowana większość, uważa, że jak ochlapie się pod pachami w umywalce i użyje taniego dezodorantu to bedzie miło. I siedzi w pracy taki obcisłogaci i śmierdzi, ponieważ nie zdaje sobie sprawy, że poci się całe ciało.
    A ja po południu ubieram stary, tani dres i idę pobiegać. I nie gardłuję za budową dróg rowerowych na których koniecznie muszę się lansować. I nie marznę na przystankach.

    • 21 10

  • gdyńska komunikacja to dno. Lata 90. w taborze i zarządzaniu (1)

    Żadnej elastyczności, żadnego podejścia do oczekiwań klientów.

    • 28 9

    • co za brednie, najbardziej elastyczna komunikacja w Trójmieście

      dopasowana do SKMek od zawsze, od 20 lat,
      rozkładami dopasowana do korków w godzinach szczytu,
      ty chyba w Gdyni nigdy nie mieszkałeś, że takie bzdury wygadujesz

      • 2 0

  • Nie korzystam z komunikacji miejskiej (1)

    Śmierdzi,duszno i drogo, a jak już się przydarzy że skorzystam to muszę się sprawdzać godzinami czy nie mam wszy lub innych robaczków.

    • 16 5

    • teraz już nie śmierdzi bo ciebie w niej nie ma

      i wszyscy są szczęśliwi,
      zarówno ty jak i mądrzy, czyści i uśmiechnięci mieszkańcy Gdyni

      • 0 1

  • Myslałem, że chodzi o liczbę ... (3)

    ... pasażerów, którzy skorzystali z gdyńskiego lotniska. No, ale ta w sumie tez się nie zmieniła, jak dobrze liczę ;)

    • 19 7

    • Na wiosnę mają uruchomić loty do San Escobar to wzrośnie.

      • 3 3

    • jeszcze imbecylu lotnisko ruszy

      zajmij się lepiej tym wieśniackim bolkowskim imienia kapusia wielkiego

      • 1 1

    • pij szybciej bo ci statek kosmiczny staje

      • 1 0

  • (2)

    A na R od ponad miesiąca podróż do przeszłości - stare, wyjące merole. Kilkuletnie Citaro były zbyt komfortowe więc lepiej wozić pełnoletnim szrotem. Z resztą nie tylko na R...

    • 17 3

    • prywatny przewoznik

      • 2 5

    • Będą nowe wozy niedługo

      • 4 1

  • czytając nagłówek, sądziłem że chodzi

    o liczbę paseżerów gdyńskiego lotniska, bo ta się faktycznie nie zmienia

    • 12 11

  • Dopóki władze bedą takie zabetonowane to pasażerów nie przybędzie. Głównie chodzi tu o ceny i dostępność biletów które powinny być głównym czynnikiem przyciągających pasażerów a są głównym odstraszającym w Gdyni. Również brak integracji z reszta trojmiasta jest problemem

    • 11 7

  • Do tego pana co napisał że na R jeżdżą gruchoty (4)

    Jak by czytał uważnie Trójmiasto.pl.zamiast hejtowac to by wiedział że był przetarg na 10 letnia obsługę R.wygral go pks Wejherowo i narazie do 31.03 jest okres przejściowy i obsługują ja autobusy kilkuletnie a od 1 kwietnia do obsługi zostały zakupione nowe Mercedesy Citaro C2.a takie niestoja na placu tylko trzeba wyprodukować .więc narazie zacisnąć żeby i czekać na nowe autobusy

    • 10 12

    • nie ja napisałem

      ale dziękuję za info, bo jestem zainteresowany

      • 3 0

    • Nie ma czegoś takiego jak PKS Wejherowo już, jest PKS Gdynia. (1)

      A do obsługi linii R ów PKS przeznaczy 10 nówek Mercedesów Citaro. Tak do obsługi kursów szczytowych (nowość!) jak i całodziennych i weekendowych.

      • 2 5

      • Tylko ciekawe dlaczego wycofali starsze Citara np dwa z 2013 roku już teraz zastępując je tymi krzakowymi 20 letnimi klamotami?

        • 2 1

    • Panowie, dzięki za odpowiedzi :) Ciężko jest odzwyczaić się od Citaro i zacząć jeździć codziennie tymi merolami stąd ten hejt ;) no to czekamy na nowe autobusy :) :) :)

      • 2 2

  • 500+

    To wszystko przez 500+ pokupowali sobie samochody i mają komunikację
    publiczną gdzieś.

    • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane