• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Likwidacja linii 118. Bez szans, żeby została na obecnej trasie. Co w zamian?

Ewelina Oleksy
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (423)
Mieszkańcy Zaroślaka i Starego Chełmu stracą połączenie z centrum miasta linią 118. W zamian częściej jeździć ma linia 108. Mieszkańcy Zaroślaka i Starego Chełmu stracą połączenie z centrum miasta linią 118. W zamian częściej jeździć ma linia 108.

- Nie ma szans na pozostawienie linii autobusowej 118 na tej trasie, którą jeździ dziś - mówi Sebastian Zomkowski, szef ZTM Gdańsk, odnosząc się do dyskusji wywołanej ostatnią zapowiedzią likwidacji autobusu 118. Urzędnicy tłumaczą, że w zamian m.in. częściej jeździć ma linia 108. Są też plany, by linia 118 wróciła jesienią, ale już na innej trasie niż obecna - ma połączyć Ujeścisko z Zakoniczynem.



Likwidacja linii 118 , łączącej Ujeścisko z centrum Gdańska, to dobry ruch?

W ostatnią środę władze Gdańska ogłosiły, że 4 marca nastąpi uruchomienie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. To odcinek łączący al. HavlaMapkapętlą UjeściskoMapka.

To otwarcie pociągnie za sobą zmiany nie tylko w kursowaniu linii tramwajowych, ale też autobusowych.

Urzędnicy poinformowali m.in., że zlikwidowana zostanie linia autobusowa 118, jeżdżąca teraz od pętli Ujeścisko, przez Stary Chełm, bezpośrednio do centrum Gdańska.

Ta zapowiedź wywołała największe emocje i prawdziwą burzę w komentarzach niezadowolonych z tego faktu mieszkańców. Interpelację w tej sprawie do władz Gdańska złożył też miejski radny Przemysław Majewski.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Wszyscy krytykujący pomysł likwidacji linii 118 wskazują, że odetnie się tym ruchem od komunikacji miejskiej mieszkańców Starego Chełmu i Zaroślaka, którym po zmianach pozostanie do centrum Gdańska tylko linia autobusowa 108 kursująca rzadko (mniej więcej co godzinę). Autobus 118 jeździ z częstotliwością co 20-30 min.

  • Tak obecnie jeździ linia 118. Od 4 marca zostanie zlikwidowana.
W komentarzach pod naszym tekstem o otwarciu Nowej Warszawskiej, mailach od naszych czytelników oraz dyskusjach w mediach społecznościowych pojawiło się mnóstwo apeli ws. pozostawienia linii 118.

Nie ma szans na pozostawienie linii 118 w obecnej formie



Jak informuje nas Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, nie ma na to szans. Uspokaja jednak, że mieszkańcy Starego Chełmu i Zaroślaka nie zostaną z niczym. Ciężar linii 118 ma przejąć linia 108, na której częstotliwość kursów zostanie zwiększona.

- Na tej trasie, którą jeździ obecnie, nie ma szans na pozostawienie linii 118 - mówi w rozmowie z nami Zomkowski. - Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej "Nowa Warszawska" zadania przewozowe linii 118 przejmą tramwaje. Według wstępnych planów, dla pasażerów dojeżdżających z  Ujeściska i Lawendowego Wzgórza zostaną uruchomione tramwaje linii 2 w pełnym zakresie oraz w dni powszednie dodatkowo 4 i 11. Dla tych pasażerów połączenie z Centrum w godzinach szczytu wyniesie co ok. 5 minut, kontra jedynie co 20 minut na dzisiejszej linii 118. Natomiast podstawową obsługę Zaroślaka i Chełm Witosa (w tym Worcella i Cienistą w obu kierunkach) przejmie linia 108, której rozkład jazdy zostanie wzbogacony o dodatkowe kursy we wszystkie dnia tygodnia. Linia 108 będzie jeździć częściej - tłumaczy Zomkowski.
Mieszkańcy Zaroślaka i Starego Chełmu stracą połączenie z centrum miasta linią 118. W zamian częściej jeździć ma linia 108. Mieszkańcy Zaroślaka i Starego Chełmu stracą połączenie z centrum miasta linią 118. W zamian częściej jeździć ma linia 108.
Zomkowski dodaje, że oferta przewozowa będzie jeszcze dostosowywana do potrzeb po uruchomieniu Nowej Warszawskiej.

- Przewidujemy, że siatkę połączeń będzie trzeba jeszcze modyfikować. Siatkę autobusów na południu Gdańska będziemy jeszcze rozbudowywać i z pewnością linia 118 wróci, ale już w innej relacji - zapowiada dyrektor ZTM.

Linia 118 ma wrócić jesienią, ale na trasę Ujeścisko-Zakoniczyn



Jak ustaliliśmy w planach jest przywrócenie linii 118 jesienią, ale na trasie Ujeścisko-Zakoniczyn, czyli w kierunku przeciwnym niż centrum Gdańska.

Nowa Piotrkowska już otwarta. Zmiany w kursowaniu autobusów Nowa Piotrkowska już otwarta. Zmiany w kursowaniu autobusów

Wtedy - od września - autobus ma jechać przez ul. CzłuchowskąMapka, która obecnie jest pustynią komunikacyjną i przy której mieści się duża szkoła. Najpierw jednak musi tam powstać nowa infrastruktura drogowa, bo obecna droga jest z betonowych, starych płyt, po których jeździ się koszmarnie.

Miejsca

Opinie (423) ponad 20 zablokowanych

  • System Fala kosztował

    to teraz trzeba oszczędzać i więcej płacić za komunikację. Czego nie rozumiecie ?

    • 16 1

  • Zomkowski

    • 5 1

  • Fala

    Nadciąga Fala, która zmiecie połowę linii, bo ludzie przesiądą się na samochody i rowery.

    • 16 2

  • Prośba (1)

    Zomkowski, czy mógłbys zmienić zajęcie?, zająć się czymś innym?

    • 16 0

    • On nie pracuje. On jest milosnikiem

      • 4 0

  • Kampinoska (1)

    Nowy przystanek Kampinoska 2 to jakas kpina!!! Kierowcy 289 mueli jakis problem zeby wjechac na przystanek na petle Kampinoska 01 wiec jakis ktos za biurkiem zrobil przystanek pezed wjazdem na petle. Zero iswietlenia, stoi tylko rozklad jazdy 175 i 289 w kierunku Maćkowy. Zero przejscia. Caly trawnik poryty przez dziki. Dodam jeszcze ze kierowcy 175 na Maćki i tak zatrzymuja sie gdzie im sie podoba

    • 4 2

    • Na ten syf na Kampinoskiej nie powinny wjezdzac autobusy

      • 3 1

  • Ogólnie lipa (1)

    Nie tylko 118. Ktoś pytał czy można zabrać ot tak jeden tramwaj z pętli ŁŚ? Ktoś myślał nad 175?

    • 13 0

    • 175 bedzie linia turystyczna

      • 1 0

  • Tramwaje sie popsuja i poludnie gdanska bedzie sparalizowane.

    Ztm jak widac w formie, a to nie koniec. Za nie caly miesiąc otwieraja nowa nitke, a rozkladow jak nie bylo tak nie ma. Dadza dzie przed i zadowoleni. Cyrk na kolkach i tyle...

    • 13 0

  • 118 (3)

    A co z mieszkańcami Jeleniogórskiej, Piotrkowskiej i Warszawskiej. Nie będziemy mieli dojazdu dla dzieci do szkoły nr 47 i seniorzy nie dojadą do przychodni na Reformackiej, poza tym w momencie awarii linii tramwajowej nie będziemy mieli bezpośredniego dojazdu do centrum Gdańska. Mimo wszytko 118 0powinno zostać jeszcze na obecnej trasie i dopiero niech zobaczą jak wyglądają statystki obciążenia tej linii pomimo funkcjonowania tramwaju. Do jest niedopuszczalne jak osoby które nie wiedzą co się dzieje na konkretnych osiedlach decydują za mieszkańców i utrudniają im korzystanie z komunikacji miejskiej. Cena biletów wzrosnie a dojazd utrudniony.

    • 31 2

    • Rejon macie, sp 12 człuchowska. Czemu 47? (2)

      • 2 0

      • Sp12

        Ja przez likwidację 118 właśnie nie mam jak dojechać do szkoły na Czluchowskiej!!

        • 1 1

      • obecna rejonizacja coś ci mówi ?

        • 0 0

  • To było do przewidzenia (4)

    Za każdym razem, dosłownie za każdym, kiedy to zostanie oddana do użytku nowa nitka tramwajowa, cierpią na tym połączenia autobusowe. Tramwaj na Chełm? Zmieniamy trasę wszystkich busów, w tym 118 - koniec z jazdą Armii Krajowej, czas na wycieczkę krajoznawczą przez Zaroślak i Stary Chełm (czas podróży oczywiście ulega wydłużeniu). Tramwaj do Pętli Łostowice? 118-tka robi wycieczkę przez Wilanowską, zamiast od razu uderzać w Warszawską. Czas przejazdu z niecałych 20 minut w 2004 roku ulega zwiększeniu do prawie 40 po 15 latach :))) Tak właśnie wygląda zarządzanie pod rządami Dulkiewicz a wcześniej "świętego" Pawła Deweloperskiego. Południe Gdańska robi się jednym wielkim slumsem - zobaczycie - całe Południe będzie jechać jednym tramwajem, ściśniętym jak sardynki. Jak dojdzie do awarii, to nie macie alternatywy. Kiedyś jak nie 118, to był 155, 255, 256, 295, 174, 175 itd. Dzisiaj większość tych linii robi wycieczki krajoznawcze do którejkolwiek pętli tramwajowej poza centrum - czyli musicie się przesiadać. To oczywiście wydłuża czas podróży. No cóż, ideologia zwycięża nad rozumem. Każdy, kto ma pojęcie o ekonomice transportu wie, że tramwaj to przeżytek - kosztowna infrastruktura na etapie budowy i utrzymania, która obniżą ogólną przepustowość ciągów komunikacyjnych (między jednym a drugim szynozłomem nie ustawią się inni uczestnicy ruchu, za autobusem - owszem). A potem zdziwienie, że korki coraz większe, mieszkania na Południu są o połowę tańsze niż w normalnych dzielnicach. Zarząd ZTM i władze Gdańska, które rzekomo szukają oszczędności - do dymisji!

    • 31 0

    • To wszystko powyżej to sama prawda. Więc dlaczego oni tak lansują tramwaje? (1)

      • 3 0

      • Kasa z UE na czystsze ekologicznie środki transportu

        • 2 0

    • (1)

      To logiczne. Autobusy nie maja dublowac linii tramwajowych

      • 0 2

      • To tramwaje dublują.

        • 1 0

  • Serdeczności

    Misiowy sebuś już ma butlę winiacza zamiast mózgu. Ile dni w tygodniu jest trzeźwy? Zatrudnia jakiś gimbusów ledwo po szkole, który zrobili mu dobrze za zamkniętymi drzwiami.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane