- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Maciej Lisicki prezesem ZKM-u, od lutego zmiana nazwy
Po ponad 25 latach ze stanowiskiem prezesa ZKM Gdańsk rozstał się Jerzy Zgliczyński. Jego miejsce zajął Maciej Lisicki, dotychczasowy wiceprezes. Od 1 lutego zmianie ulegnie także nazwa spółki - na Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Od 1 stycznia prezesem ZKM-u jest Maciej Lisicki, dotychczas pracujący na stanowisku wiceprezesa ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. Pracę w spółce rozpoczął w kwietniu 2015 r. Wcześniej przez osiem lat pełnił funkcję zastępcy prezydenta Gdańska, a już w momencie ogłoszenia konkursu na stanowisko wiceprezesa mówiono, że docelowo ma on zastąpić właśnie Jerzego Zgliczyńskiego.
- Jerzy Zgliczyński wykonał wielką robotę. Dobrze i spokojnie kierował ZKM-em i pozostawił firmę w niezłym stanie. Należą mu się gorące podziękowania - zachwala pracę poprzednika Maciej Lisicki.
Dotychczasowy prezes jest obecnie na wypowiedzeniu umowy, a z końcem kwietnia formalnie przestanie pracować.
33 lata w gdańskiej komunikacji
Jerzy Zgliczyński urodził się w 1943 r. w Brodnicy. Pracę w gdańskiej komunikacji rozpoczął w 1983 r. na stanowisku zastępcy szefa ds. technicznych, kiedy to przeszedł do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Elbląskich Zakładów Naprawy Samochodów.
1 kwietnia 1991 r. objął stanowisko prezesa w ówczesnym Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, przekształconym 30 lipca 1991 r. w Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (najpierw jako jednostka budżetowa miasta, od 2004 r. jako spółka ze 100-proc. udziałem miasta).
W trakcie jego 25-letniej pracy dokonano znacznych zmian w taborze - Gdańsk jako pierwszy wprowadził do eksploatacji niskopodłogowe autobusy (w 1994 r.), a w 2009 jako pierwszy w kraju mógł się pochwalić całkowicie niskopodłogową flotą autobusową.
Inwestowano także w tramwaje niskopodłogowe, kupując już w 1996 r. dwa Konstale 114Na, a w kolejnych latach pojazdy Alstom Konstal NGd99, Bombardiery, Pesy Swing oraz Jazz Duo. Sprowadzono także z Niemiec tramwaje serii N8C, które po modernizacji stały się dostępne dla osób niepełnosprawnych. Udało się również stworzyć flotę historycznych tramwajów i autobusów.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje od wojny do nowoczesności
Podczas jego prezesury doszło do groźnego wypadku tramwajowego w 2010 r., po którym na jaw wyszło fatalne bieżące utrzymanie techniczne pojazdów, a jednym ze znaków rozpoznawczych ZKM-u stały się niesprawne hamulce, naprawy taśmą klejącą i blokowanie zepsutych drzwi tablicami kierunkowymi. W 2015 r. w podobny sposób zaczęto "serwisować" tramwaje Pesa Swing, a w ostatnich tygodniach ciągłym awariom ulegają monitory informacji pasażerskiej.
Jerzy Zgliczyński może pochwalić się najdłuższym stażem pracy na najważniejszym stanowisku gdańskich zakładów komunikacji miejskiej w powojennej historii. Drugi w tym rankingu jest Edward Czachorowski, który pracował jako dyrektor MZKGG i WPKGG w latach 1949-1969.
GAiT zamiast ZKM
Roszady na stanowisku prezesa to tylko początek większych przeobrażeń w ZKM-ie. Już 1 lutego spółka zmieni nazwę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jest to niejako nawiązanie do przedwojennej nazwy Danizger Elektrische Strassenbahn (Gdańskie Tramwaje Elektryczne), choć dobór nazwy podyktowany jest przede wszystkim nowymi wytycznymi w związku z wdrażaniem wspólnej identyfikacji wizualnej (pochłonie ok. 110 tys. zł, ale obejmie ok. 40 miejskich spółek i jednostek).
W ramach wspólnej identyfikacji wizualnej jednostki i spółki miejskie zyskują nie tylko nowe logotypy (ZKM Gdańsk straci przypuszczalnie logo nawiązujące do godła motorniczych elektrycznych tramwajów), ale także bardziej lokalne nazwy np. Powiatowy Urząd Pracy stał się Gdańskim Urzędem Pracy.
- Nowa nazwa pozwoli na lepsze rozróżnianie zakresu naszej działalności i Zarządu Transportu Miejskiego, z którym jesteśmy nieraz myleni [od 2004 r. ZKM odpowiada tylko za tabor, ZTM za organizację przewozów i rozkłady - dop. red.]. Ponadto skrót ZKM istnieje także w Gdyni, choć odnosi się do Zarządu Komunikacji Miejskiej, a nie Zakładu Komunikacji Miejskiej - dodaje Lisicki.
Nowa zajezdnia autobusowa
W planach na najbliższe miesiące jest podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie terenu pod nową zajezdnię autobusową. Będzie to z pewnością szeroko rozumiany obszar Południa. ZKM ma wprawdzie zagwarantowany pod taką działalność miejski grunt przy ul. Stężyckiej , ale trwają negocjacje z prywatnym podmiotem, który posiada lepiej zlokalizowaną działkę. Gdzie konkretnie? Tego na razie ZKM nie ujawnia.
Czytaj też: ZKM planuje zamienić siedzibę na teren pod zajezdnię autobusową oraz Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera
Zakup tramwajów i autobusów, a także lekcje dla uczniów
W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie natomiast przetarg na 15 nowych niskopodłogowych tramwajów, zaś pod koniec tego roku planuje się kolejny duży zakup ok. 40 autobusów.
- Chciałbym również bardziej otworzyć firmę na mieszkańców, organizując lekcje, wykłady dla uczniów oraz innych zainteresowanych grup np. turystów, podczas których mogliby się zapoznać z historią komunikacji miejskiej, codzienną pracą zakładu czy budową pojazdów - dodaje nowy prezes ZKM-u.
Czytaj też: 21 nowych autobusów dla Gdańska
Zarząd:
Maciej Lisicki, prezes Zarządu
Danuta Gierdziejewska, wiceprezes Zarządu ds. ekonomicznych - główny księgowy
Rada Nadzorcza:
Teresa Blacharska, przewodnicząca Rady Nadzorczej
Piotr Żmijewski, członek Rady Nadzorczej
Ryszard Trykosko, członek Rady Nadzorczej
Jarosław Czarniecki, członek Rady Nadzorczej
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-07 17:38
MIasto z Bursztynu
Adamowicz za karę za złą prace ,, Jeżeli jest niezadowolony z postawy Macieja Lisickiego, to w każdym momencie może zrezygnować ze wspólnej współpracy mówi Jerzy Borowczak" zrobił złego pracownika Prezesem ZKM .
czytajcie Maję Narbutt- 17 0
-
2017-01-07 18:40
W ankiecie brakuje jednej odpowiedzi:
Jest o lata świetlne przed złomem z Gdyni ;)
- 4 11
-
2017-01-07 19:03
Nie chodzi (1)
o komfort przejazdu, ale wogóle o przejazd! Co to za komfort jak w czekam na tramwaj 30 min a następnie jadę jak korniszon w słoju!!! Komfort zapewni większa częstotliwość kursów, a nie zakup nowych, które i tak muszą być kupowane, by wymieniać zużyty tabor
- 21 0
-
2017-01-07 21:27
Korniszony mogą tylko pozazdrościć !
- 0 0
-
2017-01-07 19:16
no pieknie (1)
wizerunkiem sie beda zajmowac...
dobór nazwy podyktowany jest przede wszystkim nowymi wytycznymi w związku z wdrażaniem wspólnej identyfikacji wizualnej (pochłonie ok. 110 tys. zł- 10 2
-
2017-01-07 20:36
Samo wdrażanie pochłonie 180 tys. Zmiana wizerunku to pewnie 1,8 mln.
- 5 0
-
2017-01-07 19:28
STOCZNIA WALCZACA
piekarze gdanscy razem z borowczakiem wycofuja sie z popierania budynia i parti po oraz ukladu gdanskiego nachapali sie dosycstocznia
- 10 2
-
2017-01-07 19:31
(1)
Jeszcze likwidujcie WARBUS
- 15 3
-
2017-01-07 20:09
Warbus
Chyba najgorsza firma przewozowa kierowcy buraki traktuja pasażerów jak bydlo. Parkuja autobusy 0.5 metra od zatoki autobusowej , tabor stare szroty itp.Dobrze że kończą współpracę z warbusem.
- 4 4
-
2017-01-07 19:34
A w Gdansku jak zwykle - urzędniczo firmowe układy....
- 13 2
-
2017-01-07 20:06
Zkm (2)
Przedweszystkim trzeba wprowadzić opłatę 100% dla seniorów bo to co oni wprawiają w komunikacji miejskiej to włos na glowie sie jerzy .Wpadają jak do obory ,taranuja ludzi w drzwiach wejsciowych , zajmuja miesjsca siedzace ciężarnym/ inwalidom o kulach itp.horror
- 13 13
-
2017-01-07 21:08
jerzy to imię , a jak nazwisko włosa?
- 0 1
-
2017-01-08 07:01
Pasażerko, może ci starsi ludzie i coś tam wprawiają (jak piszesz) lub kogoś w zadumę.
Ale większy bałagan czyni młodzież. Nie cała, ale pewna jej część. Natomiast zmorą są kobiety-komórkowce, które permanentnie gadają bardzo głośno (o d... Maryni) przez telefon. Totalny brak kultury.
- 3 0
-
2017-01-07 20:34
Czy bilety ztm stracą ważność?
Po co ta zmiana nazwy? Zamyka drogę do wspólnego biletu pkm, skm, tramwaj, autobus.
- 9 0
-
2017-01-07 20:35
i dobrze
- 1 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.