- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika
Wszystko wskazuje na to, że to siła tzw. strugi zaśrubowej holownika wywróciła łódkę Galaru Gdańskiego. Do tragedii doszło w sobotę, 8.10.2022 r., na Kanale Kaszubskim, na wysokości ul. Na Ostrowiu. W wypadku zginęły trzy osoby. Okoliczności wypadku wyjaśniać będzie m.in. prokuratura w śledztwie dotyczącym katastrofy w ruchu wodnym.
Aktualizacja, 21:30 Rośnie bilans ofiar
Niestety, w niedzielę wieczorem poinformowano, że w szpitalu zmarła kolejna osoba poszkodowana w sobotnim wypadku galara na Kanale Kaszubskim w porcie w Gdańsku.
Bilans ofiar wypadku to: ok. 60-letni mężczyzna, kobieta w nieujawnionym wieku, kobieta w wieku 27 lat oraz jej nienarodzone dziecko, które lekarze próbowali uratować.
Na razie więcej światła na tragiczny incydent, w którym zginęły trzy osoby, w tym kobieta w ciąży, rzucają świadkowie zdarzenia, którzy brali udział w akcji ratunkowej oraz doświadczeni żeglarze.
Jedną z prywatnych jednostek, która podejmowała z wody rozbitków z galaru była łódź Holiday Boat Gdańsk, która akurat wracała z kursu na Westerplatte.
Prywatna łódź pomagała w akcji ratunkowej
- Nasz statek wracał akurat z gośćmi z Westerplatte i był najbliżej zdarzenia. Według informacji które mam, holownik wprowadzał albo obracał jednostkę. W tym momencie nie można w pobliżu się poruszać, bo holowniki mają bardzo silny napęd. Wówczas kapitanat zazwyczaj całkowicie blokuje ruch, na moment wykonania manewrów. Galar znalazł się zbyt blisko i wywrócił się przez "falę", która była wywołana napędem holownika - opowiadała nam Anna Popowicz z Holiday Boat Gdańsk.
Na pokład Holiday Boat udało się podjąć pięć osób.
Katastrofa promu na Motławie sprzed lat
Wersję naszej rozmówczyni potwierdzili też ratownicy, którzy informowali o tym, że jednostka weszła w tzw. strugi zaśrubowe holowników, co doprowadziło do wywrócenia galara.
Galary nie do kanałów portowych?
Na miejscu była także motorówka klubu żeglarskiego 77 Racing. Członkom jej załogi udało się wydobyć z wody jedną z poszkodowanych osób.
- Takie jednostki jak galary nie powinny wypływać za Polski Hak, to kanał portowy, który przede wszystkim służy do pracy. Rekreacyjne jednostki, które pływają na piętnastokonnych silnikach, z bardzo niską burtą, nie powinny się tam znaleźć, a tym bardziej w obrębie pracujących holowników - mówi Piotr Tarnacki, założyciel 77 Racing.
Tak wyglądała akcja ratunkowa po wywróceniu galaru.
Nieoficjalnie w sprawie wypowiadają się także policyjni "wodniacy", do których obowiązków należy patrolowanie Motławy i okolicy.
- Dawno powinni zabronić pływania po kanałach portowych tym galarom. Szkoda ludzi - mówi nam anonimowo funkcjonariusz policji wodnej z wieloletnim stażem.
Podwodny "ciąg" o sile wodospadu
Inny z doświadczonych żeglarzy, z którym rozmawialiśmy, podkreśla, że galar mógł znajdować się od holownika w odległości nawet 50 metrów. Siła śruby takiej jednostki jest tak duża, że wytwarza ona podwodny "ciąg" o sile małego wodospadu.
- Osoba kierująca galarem mogła nawet go nie zauważyć i nagle jednostka się wywróciła - słyszymy.
PILNE! Wywróciła się łódź pływająca po porcie z wycieczką (60 opinii)
Na kolejne aspekty uwagę zwraca Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej.
- Szczególnie istotne jest miejsce, w którym doszło do tego wypadku. Nie była to już bowiem Motława, a Kanał Kaszubski, gdzie wpływają duże statki - tłumaczy Jerzy Latała.
Jak podkreśla nasz rozmówca, takie małe jednostki nie powinny się tam znaleźć w momencie, gdy manewry wykonują holowniki.
- Moc silnika holowników jest bardzo duża - stąd są one wykorzystywane do obracania i wprowadzania statków do portów czy stoczni - tłumaczy Jerzy Latała. - Wejście galara w strugi zaśrubowe holowników z łatwością może taką jednostkę wywrócić.
Przepisy inne niż dla statków pasażerskich
Nasz rozmówca zaznacza, że jednostki pływające, które zabierają do 12 pasażerów, nie są - z punktu widzenia prawa - statkami pasażerskimi (na pokładzie galara znajdowało się 14 osób łącznie z załogą).
- Oznacza to, że obowiązują je mniej restrykcyjne przepisy, również jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Nie chcę rozstrzygać co konkretnie wydarzyło się na galarze, bo to wyjaśni izba morska, komisja badania wypadków morskich, policja i prokuratura, ale taka jednostka musi być wyposażona w kamizelki ratunkowe - mówi Jerzy Latała
Jak dodaje - nie ma jednak obowiązku pływania w kamizelkach.
- Otwarte pozostaje pytanie czy pasażerowie mieli je na sobie lub czy zdążyli je założyć - podsumowuje nasz rozmówca.
Czym są galary?
Galary to drewniane, płaskodenne łodzie flisackie, które 300 lat temu pływały po wodach Motławy transportując towary. W 2018 roku wróciły na Motławę, ale już jako jednostki turystyczne. Organizatorem rejsów jest od czterech lat Piotr Kozłowski założyciel fundacji Galar Gdański. To należąca do niego łódź uległa wypadkowi w sobotę, 8 października.
Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-09 08:58
W 1975 roku na Motławie w katastrofie zginęło 18 osób (22)
Niestety jakiś czas temu ktoś ukradł tablicę upamiętniającą ten wypadek. Rzeka to żywioł.
- 288 12
-
2022-10-09 20:26
(1)
taki żywioł że jak rzucisz liścia to za 3 dni będzie w tym samym miejscu...
- 0 3
-
2022-10-09 21:27
A następnego wystąpi z brzegów
- 1 0
-
2022-10-09 16:03
Ta tablice ukradziono wiele lat temu
- 5 0
-
2022-10-09 15:20
rzeka jest żywiołem, kiedy jest wartka lub się wylewa
a tak to zwykle się nic nie dzieje, jak w "Rejsie" - o polskim kinie...
- 6 0
-
2022-10-09 14:42
"zginęły trzy osoby, w tym kobieta w ciąży, " (3)
To jakie trzy? Nie mniej niż cztery.
- 22 6
-
2022-10-09 17:29
(2)
osoba, osobowość
kk nadawał by obywatelstwo zygotom, ale od czarów nie ma więcej osób- 3 13
-
2022-10-09 21:46
Wyobraś sobie, ze nasciturus może dziedziczyć. (1)
- 2 2
-
2022-10-09 22:57
Naucz się Polskiego
i dopiero zacznij używać łaciny poprawnie.
- 4 2
-
2022-10-09 13:05
Jaki znowu żywioł??? Żywiołem w obu przypadkach były statki zbudowane ludzką ręką.
- 7 0
-
2022-10-09 10:07
Ciekawe jak peowska miernota za kasę (3)
Wydała zgodę na pływanie takiej tratwy po porcie
- 23 77
-
2022-10-09 12:40
No tak. Jakby rządził PiS to na bank by do tego nie doszło, bo już dawno wody by zabrakło i nikt już by sobie nie popływał.
- 28 9
-
2022-10-09 12:05
pretensje do Dyrektora pisowskiego Urzędu Morskiego w Gdyni
- 32 17
-
2022-10-09 10:45
To było pewne,
że wreszcie odezwie się jakiś pisowski psychofan i obarczy winą Platformę. Cud, że nie padło nazwisko Tusk. Jak wiadomo, w wywracaniu łódek na Motławie jest mistrzem.
- 86 24
-
2022-10-09 09:03
(8)
Motława to nie jest rzeka.
- 12 109
-
2022-10-10 10:03
A Giewont to nie góra.
- 2 0
-
2022-10-09 09:37
???
A co to jest???
- 26 0
-
2022-10-09 09:29
Motława to rzeka płynąca z Żuław. jest naturalnym ciekiem wosnym w odróżnieniu od wykopanego przez Krzyżaków Kanału Raduni (1)
- 46 1
-
2022-10-09 14:27
Kanał Raduni
Właściwie to powinniśmy go zakopać aby zetrzeć ślady krzyżackiej zawieruchy.
- 7 15
-
2022-10-09 09:11
Hmmmm.... "Motława to rzeka płynąca przez Żuławy Gdańskie i uchodząca do Martwej Wisły przy Polskim Haku. Odcinek Polski Hak Most Zielony to wewnętrzne wody morskie, zaś od Mostu Zielonego do przystani Żabi Kruk rzeka jest uznana za szlak żeglowny, zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów z 26 czerwca 2019 roku w sprawie śródlądowych dróg wodnych. Pozostała cześć Motławy jest nieżeglownym szlakiem wodnym, przeznaczonym dla turystyki kajakowej." A zrodlo to juz znajdz sobie Sam.
- 69 1
-
2022-10-09 09:10
(2)
A czym jest?
- 63 3
-
2022-10-09 09:55
Ściek (1)
Tam jest więcej pierwiastków niz na tablicy Mendelejewa
- 10 59
-
2022-10-09 14:44
Ściek masz u siebie na wsi
To co z latryny wam wypływa
- 21 4
-
2022-10-09 10:24
galary - super wycieczka (26)
Wielka tragedia dla ludzi. i szkoda tej firmy - galary to super pomysł. bylam z nimi na wycieczce - bardzo przestrzegano prędkości łodzi, uważni sternicy... trzymam kciuki zeby forma dalej działała
- 135 277
-
2022-10-09 19:00
Pudło a nie galar
Ten pseudo stateczek nawet się nie nadawał do wożenia ziemniaków.
Przypomina mi się poziom lotniska w Smoleńsku.
Ale Polacy lubią na takie poziomy wzlatywać.- 13 0
-
2022-10-09 16:19
Super pomysł ???
Tak jeśli jest bezpieczny dla pasażerów, widać ta konstrukcja jest do bani, jednostka która zarobkowo przewozi pasażerów, musi być odporna na warunki panujące na akwenie na którym pływa, jeśli są tam holowniki wyposażone w stery strumieniowe, to jednostki pływające w pobliżu muszą być odporne na ich oddziaływanie, taka płaskodenka była by zagrożeniem nawet na jeziorze przy silnym szkwale.
- 21 1
-
2022-10-09 15:31
Zgadzam się.
Wycieczka na której byłam z Gdańskim Galarem była świetna. Wyrazy głębokiego współczucia dla rodzin ofiar nieszczęśliwego wypadku.
- 9 15
-
2022-10-09 15:12
Niech forma działa, ale firma upada
- 2 2
-
2022-10-09 12:25
Kto to napisał? Szef Galara?
Nie rusza go śmierć trojga +nienarodzone dziecko, ludzi ufnych w bezpieczną podróż?
- 33 5
-
2022-10-09 12:20
Firma raczej już się skończyła.
Kilka razy widziałam ich na wodzie i zastanawiałam się czy popłynęłabym taką krypą bez kapoka. Raczej nie, nawet jak bym była jedyna w kapoku na pokładzie.
- 39 3
-
2022-10-09 10:36
Dobrze ze wyróżniona ta opinia trola, Nie nie szkoda tej firmy gdyby zlikwidowano ją wczesnie ludzie by żyli (6)
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Spor-o-nocne-rejsy-po-stoczni-n169323.html i wszystko w temacie promowana firma która nad bezpieczeństwo przekładała własny zysk!!! I wiadomo było ze kiedys to sie
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Spor-o-nocne-rejsy-po-stoczni-n169323.html i wszystko w temacie promowana firma która nad bezpieczeństwo przekładała własny zysk!!! I wiadomo było ze kiedys to sie zakonczy tragedia!!
Jak juz inni pisali to nie firma ale fundacja która powstała poto by niemieli odpowiedzialności i omijać przepisy bezpieczenstwa.
To ze kapoki nie są obowiazkowe niema znaczenia bo kazda firma moze miec własny regulamin który nie organizuje rejsu gdy kamizelki ratunkowe nie są załozone tak własnie robi wiele firm przewozowych.- 87 6
-
2022-10-09 12:54
Czyli co, pływają po żywiole a kamizelki jak kto chce?
Ciężarna jak wypadnie do wody to jak pływa? Czy jej partner przeżył? Wprowadził ją na łódż i nie myślał? A jak dostanie się pod łódz to jakie ma szanse przeżycia? Zobaczcie jak wysoko jest środek ciężkości,ludzie siedzą sobie nieświadomi ryzyka. Chore!
- 32 1
-
2022-10-09 12:27
Gdyby pogoniono braci Wright - ich i innych zajmujacych się lotami, (4)
to nie byłoby tysięcy ofiat katastrof lotniczych i ofiar bombardowań, w tym Hiroszimy i Nagasaki... No i Tu pod Smoleńskiem...
- 6 51
-
2022-10-10 05:21
Należysz do rodziny czy znajomych właścicieli tego biznesu?
- 4 0
-
2022-10-10 00:45
to żadna logika
Tragedie i wojny były także za czasów Mieszka I
- 2 1
-
2022-10-09 14:46
w tym Hiroszimy i Nagasaki.
I Berlina i Drezna...O polskich miastach cisza?
- 8 4
-
2022-10-09 13:50
Co ma piernik do wiatraka gdybys miał mózg to bys takich nielogicznych wypocin nie wypisywał
- 30 2
-
2022-10-09 10:27
Galar do przewizu ludzu to kompletny brak wyobrazni (4)
Ta lodz z zasady nie jest bezpieczna na akwenie, po ktorym plywa obecnie. 300 lat temu nie bylo holownikow.... Ludzie zacznijcie myslec!
- 114 9
-
2022-10-09 16:10
Trzeba dodać że prawdziwe galary
były ponadto zbudowane z innych materiałów i miały inne wymiary, co gwarantowało odpowiednią stabilność.
- 28 1
-
2022-10-09 14:44
Ludzie zacznijcie myslec! (2)
Z czegoś żyć trzeba...
- 3 25
-
2022-10-10 05:19
Można żyć uczciwie z pracy w markecie. A i ryzyko beztroskiego wysłania na rejs w zaświaty kilku osób jest wtedy znacznie mniejsze.
- 1 0
-
2022-10-09 19:02
Chyba
Chyba umierać!
- 2 0
-
2022-10-09 10:27
Bardzo uważni i doświadczeni (7)
Wczoraj się kilkanaście osób przekonało o tym
- 126 13
-
2022-10-09 11:34
(6)
To rostrzygnie izba motrska i prokuratura , ale jeśli byli blisko pracujących holowników to ewidentna wina obsługi galery , a jak to efekt fali powstałej w efekcie nadmiernej prędkości holownika to kapitana .
- 14 46
-
2022-10-09 13:19
Holownik stał i dopychał statek. Nie było żadnej fali, tylko silny prąd wody, który był doskonale widoczny. Galar nie miał prawa przepłynąć za rufą holownika, tylko powinien czekać na zakończenie manewrów holowników.
- 62 1
-
2022-10-09 12:31
Nadmiernej prędkości holownika? Idź słoiku się doszkol. XD. Holownik ma dużą moc nawet jak nie płynie szybko. Stoją praktycznie w miejscu a pchają potężne statki. Śmieszne porównywać jednostkę podczas pracy z tratwą z płaskim dnem która wozi pasażerów bez żadnego zabezpieczenia.
- 78 1
-
2022-10-09 11:42
A moze pilota, ktory byl na statku ?
TEGO statku do, którego holownik był przywiązany?
Galara nie powinno być w tym miejscu- 48 1
-
2022-10-09 11:38
galery? (2)
Kto tam robił za wiosłujących niewolników?
- 31 3
-
2022-10-09 16:51
galar czy galera, główne czy stare miasto - co za różnica, byle kabzę napchać (1)
- 15 4
-
2022-10-10 11:37
galart
czyli kurczak w galarecie
- 1 0
-
2022-10-09 09:13
(12)
4 lata pływali i nikt nie robił problemów. Teraz jak doszło do tragedii każdy nagle mądry...
- 242 147
-
2022-10-10 14:02
Nikt nie robił problemów.Bo przepisy do 12 pasażerów są do d**y.Jak płynie statek pasażerski na Hel.To szyper stawia swoją jednostkę przy nabrzeżu i czeka.Kiedy holowniki odpłyną.Pomijajac przepisy powiedz mi co miał w głowie ten cieć który plynął tam z ludźmi tą poflisacką tratwą
- 1 0
-
2022-10-10 11:18
z nimi zawsze były problemy i mówiono o tym nie raz właścicielowi
- 1 0
-
2022-10-09 17:34
nikt problemów nie robił.....
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Spor-o-nocne-rejsy-po-stoczni-n169323.html
owa załoga jest wykwalifikowana, ale że pod pracujący holownik się nie podpływa nie wie....- 18 0
-
2022-10-09 15:06
i wlasnie na tym to polega
gdy nie przestrzegasz przepisow. zwykle ma sie szczescie ale go czasu
- 15 0
-
2022-10-09 14:44
Kł)miesz, bo 31 lipca br. pod artykułem były i komentarze przestrzegające. I co? A plusy do minusów to 10: 6 było.
- 17 0
-
2022-10-09 13:31
Jak nikt nie robił problemu? Raptem miesiąc temu było na Trójmieście artykuł, że stocznia nie chce aby te łodzie kręciły się po stoczni, bo skarżą się piloci i kapitanowie holowników, że podpływają blisko np jak statek jest sprowadzany z doku. Jakie było tutaj larum, że to profesjonaliści i wycieczki po zachodzie słońca są magiczne.
- 75 1
-
2022-10-09 11:03
Były problemy
Wygoogluj sobie, rok temu, dwa lata temu, co roku coś się działo...
- 42 1
-
2022-10-09 10:59
Po to właśnie jest bhp. Właśnie żeby uniknąć takich wypadków.
- 26 0
-
2022-10-09 09:56
Echh (1)
Ja robiłem, od dwóch przewidywałem tragedię ... ale co tam ...
- 32 6
-
2022-10-09 12:46
Wow a ja od 19 lat kryzys światowy!1
- 7 6
-
2022-10-09 09:56
przestań smucić, (1)
wcześniej Danuta, potem Czarna Perła teraz Galar. Kto następny?
- 70 4
-
2022-10-09 10:09
pseudo Rowery wodne
z silnikami wpływają tam, kwestia czasu...
- 85 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.