- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (173 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (72 opinie)
Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce
Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.
Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.
Co daje ILS IIIB?
- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-28 17:20
Lotnisko to jedno, a samoloty i załogi?
Żeby lądować bez widoczności na IIIB nie tylko lotnisko musi mieć certyfikację, ale również samolot i jego załoga.
Jaka część ruchu lotniczego będzie korzystać z nowego systemu?- 9 7
-
2021-01-28 17:24
Czyli ostatni pseudoargument dla januszy by wydać 100 mln.
W UM Gdynia żałoba ha ha- 9 6
-
2021-01-28 17:27
jaki wpływ ma promieniowanie fm na mieszkańców okolic lotniska ? (4)
- 7 14
-
2021-01-29 10:25
Tobie już wypaliło mózg
inni jakoś dają radę.
- 5 0
-
2021-01-29 10:30
Co to jest promieniowanie fm?
- 2 1
-
2021-01-29 11:18
Skąd wiesz, że fm a nie am ?
- 2 0
-
2021-01-29 11:31
Taki sam jak...
chemtrailsy, hehe! Za to smog ze spalanych w piecach śmieci to samo dobro.
- 3 0
-
2021-01-28 17:33
Oddajcie lub udroznijcie Słowackiego
I będzie komplet
- 8 6
-
2021-01-28 17:34
im. Lecha Wałęsy
- lotnisko w gdansku , nalezaloby napisac pelna nazwą , jednak to zbyt trudne dla redaktorow i ich cenzorow ! maly szczgol a jakze wymowny . brak slow na stan mediow w naszym kraju !
- 13 13
-
2021-01-28 17:41
W koncu jaks pozytywna wiadomosc
w tym covidowo-pandemiczno-szczepionkowym zamęcie. Brawo dla zarzadu lotniska!
- 10 3
-
2021-01-28 17:44
Tylko latać z Gdańska, w każdych warunkach.
- 6 2
-
2021-01-28 17:58
Nareszcie! (1)
W końcu ominą nas niespodzianki w stylu lądowanie na lotnisku w Poznaniu ze względu na mgłę w Gdańsku i 8 godzinny powrót do trójmiasta podstawionym autobusem. A nad Babimi Dołami było czysto....
- 10 7
-
2021-01-29 09:24
Nie do końca. Wszystko zależy od pilota i jego umiejętności
- 0 1
-
2021-01-28 18:08
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).
Czyli ptactwo już nie będzie na niej siadać.
- 7 0
-
2021-01-28 18:21
Nadzienie dla roboli
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.