• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: mieszkańcy wstrzymają rozbudowę?

Michał Brancewicz
13 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Fragment ul. Słowackiego na wysokości lotniska musi zostać zamknięty, ponieważ koliduje z powstającymi w ramach rozbudowy lotniska nowym terminalem, drogą kołowania i płytą postojową dla samolotów. Fragment ul. Słowackiego na wysokości lotniska musi zostać zamknięty, ponieważ koliduje z powstającymi w ramach rozbudowy lotniska nowym terminalem, drogą kołowania i płytą postojową dla samolotów.

Czy zamknięcie ul. Słowackiego na wysokości lotniska odetnie Banino i Rębiechowo od Gdańska? Boją się tego mieszkańcy i w ramach protestu zablokują w piątek ruch przy porcie lotniczym.



Mieszkańcy Banina i Rębiechowa zapowiadają, że w piątek zablokują ul. Słowackiego. Mieszkańcy Banina i Rębiechowa zapowiadają, że w piątek zablokują ul. Słowackiego.
Fragment ul. Słowackiego na wysokości lotniska musi zostać zamknięty, ponieważ koliduje z powstającymi w ramach rozbudowy lotniska nowym terminalem, drogą kołowania i płytą postojową.

- Od lat 70. ul. Słowackiego planowana była jako tymczasowa ulica dojazdowa do portu - wyjaśnia Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. - A ulica Nowatorów miała być główną arterią lotniska.

Urbaniści zaplanowali, że ruch samochodowy w tej okolicy zostanie przeniesiony właśnie na ul. Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska. Problem w tym, że obie ulice są jednopasmowe w każdym kierunku, co przy natężeniu ruchu w tym rejonie Gdańska, może spowodować gigantyczne korki.

Co prawda trwają przymiarki do poszerzenia ul. Budowlanych w drogę dwupasmową, jednak wciąż jest to melodia przyszłości.

Natomiast w Zarządzie Dróg i Zieleni właśnie rozstrzyga się przetarg na modernizację nawierzchni ul. Nowatorów. Wpłynęło 5 ofert, wynoszących od 23 do 28 mln zł. Być może zwycięzca będzie także modernizował skrzyżowanie z ul. Budowlanych. Miasto przekonuje, że odpowiednie duże rondo lub skrzyżowania z wyspą centralną z inteligentną sygnalizacją zapewni w tym miejscu płynny ruch.

- Wybierzemy wariant, który będzie najmniej uciążliwy dla mieszkańców - przekonuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. - W ciągu kilku tygodni rozstrzygnie się, którą koncepcję wybierzemy.

Zdaniem dyrektora ZDiZ sytuację mieszkańców poprawi także tzw. Trasa Kaszubska, do budowy której przymierza się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Trzy warianty wskazują, że będzie ona przebiegać przez Matarnię do węzła Chwaszczyno i Żukowo, co ma rozładować ruch w tym rejonie. Problem w tym, że jej budowa ruszy dopiero w 2013 r.

Mieszkańcy są bardziej radykalni i żądają nowej drogi omijającej lotnisko od północy lub poszerzenia ul. Nowatorów do czterech pasów. Dlatego postanowili zorganizować demonstrację. W piątek, 14 listopada, między godz. 15 a 17, będą spacerować po chodnikach i przejściach dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z ul. Szybowcową zobacz na mapie Gdańska.

- Rozpoczniemy od pierwszego przejścia za przejazdem kolejowym i będziemy się poruszać na odcinku ok. 90 m w stronę budynków portu lotniczego, zawracać na znajdującym się tam przejściu i wielokrotnie powtarzać tę trasę - ostrzegają w komunikacie protestujący.

Mieszkańcy nie powinni się obawiać
Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska

Marcin Szpak Marcin Szpak
Zapewniam mieszkańców, że odcinek Słowackiego przy lotnisku nie będzie zamknięty, dopóki nie zmodernizujemy ul. Nowatorów wraz z rondem, które łączy je z ul. Budowlanych. W ramach prac zostanie poprawiona jego przepustowość, żeby w tym miejscu ruch przebiegał płynnie. Nie ma groźby, że dojazd do Gdańska dla mieszkańców Banina i Rębiechowa będzie odcięty.

Do przetargu na wykonanie tej modernizacji zgłosiło się pięciu wykonawców, a zaproponowane przez nich ceny mieszczą się w naszych kosztorysach. Jeżeli prace rozpoczną się jeszcze zimą zakończą się nawet wcześniej, niż tego żądaliśmy w dokumentach przetargowych, czyli przed końcem sierpnia 2009 r.

Planiści przewidzieli zmianę układu drogowego w tym rejonie już kilka lat temu. Wtedy właśnie, zgodnie z wszystkimi procedurami mieszkańcy mogli i powinni przekonywać urzędników do swoich racji. Dziś jest na to za późno. Ale mieszkańcy nie stoją na straconej pozycji: GDDKiA planuje budowę Trasy Kaszubskiej, a trzy spośród jej wariantów biegną właśnie tędy.
not. ms

Opinie (206) 4 zablokowane

  • Hhehehe cały gdańsk ZERO konsultacji z mieszkańcami .

    Dzis mają MEGA problemy z dojazdem do pracy z powodu braku dróg , a te istniejące niespełniaja norm nawet 3 świata ale co tam .Zrbmy im wieksze BAGNO

    • 0 0

  • Świat powstał w tej chwili

    Mam mieszane uczucia co do tego protestu. Z jednej strony go nie popieram, bo taki plan przebudowy tej okolicy był już wałkowany od dawna. Z drugiej strony popieram tych ludzi, bomiasto wiedziało jak system komunikacyjny się zmieni. A teraz jak ktoś wyżej napisał funduje rozrywkę w postaci zamknięcia jednej drogi dojazdowej i jednocześnie przebudowę/remont drugiej alternatywnej. Myślę, że gdyby miasto przebudowało wcześniej ciąg Nowatorów/Budowlanych to obecnie było by znacznie mniej protestów. Jednak słowo planowanie jest gdzieś poza zasięgiem słownika władz.

    • 0 0

  • Niech budujom, po 2 pasy

    Jak budowac to szerokie hajljeje. Zebym se mogl hamerem jechac. Tak amerykansko. I zmienic nazwe ulicy na jakas GWIEZDNA. Oj gdanszczaniaki cos ja myslem ze predzej zbudujom most do Ameryki niz Gdansk wyremontuje drogi na euro.

    • 0 0

  • ODCIĘCI OD ŚWIATA

    mieszkam w baninie i wiem jak jest z tymi przede wszystkim rannymi wyjazdami, kiedy trzeba na 8 do szkoly zdarzyc. jak zamkna droge kolo lotniska to wszyscy beda musieli jechac ta nowatorow i bedzie taki korek ze bede musiala o 4 wstawac zeby zdarzyc!

    chcialabym jeszcze dodac ze jest pelno zaplanowanych inwestycji a w Gdansku nic sie nie dzieje, wiec nie wiadomo czy przez pare nastepnych lat cos sie zmieni.

    • 0 0

  • O CO TYLE HALASU!!!

    • 0 0

  • Co da jutrzejsza akcja?

    Ciekawe, czy ktoś z władz przejmie się planowaną akcją. Śmiem wątpić. A jutrzejsza akcja na pewno spowoduje duże kłopoty dla osób pracujących na lotnisku i w okolicznych firmach. Mam demonstrantów omijać slalomem, czy taranować, jadąc z pracy po dzieci do szkoły i przedszkola? Gratuluję oryginalnego pomysłu na wyrażenie zdania na temat zamknięcia fragmentu ulicy... Jakie to polskie – pokrzyczeć i pochojraczyć.

    • 0 0

  • Bo jak by było ZOMO to...

    ... nikt nawet by nie pomyślał o protestowaniu! - Rozpędzić tą ludność na cztery strony świata i po sprawie.

    • 0 0

  • Koncepcja OK

    Koncepcja OK tylko realizacja jak zwykle - do dupy. Założenia wspaniałe, plany świetliste tylko ci co mają to zrobić są jacyś tacy porąbanie nieudani. Władze Gdańska powinni wysłać na Kołyme to może jak im przemrozi zwiększy im się wola do realizacji planów. A i tak na koniec miesiąca dostaną nienależne im wynagrodzenie za nic nierobienie.

    • 0 0

  • - Zrywamy z mitem XIX-wiecznego miasta - mówi Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska. Za kilka lat Gdańsk zostanie "pocięty" siecią prawie autostrad. O ile zrealizowane zostaną zadania zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta.

    W WPI na lata 2009-2013 jest zapisane, iż Gdańsk przez pięć lat przeznaczy na inwestycje ponad 5,5 mld zł. Projekt został podzielony na kilkanaście programów, a zdecydowanie najwięcej, bo prawie 3,3 mld zł, będzie wydatkowane na program "Gdańsk Szerokiej Drogi", czyli największe inwestycje komunikacyjne.

    ... Na odcinku od ul. Potokowej do Galerii Bałtyckiej, czyli na najbardziej newralgicznym kawałku (w godzinach szczytu przejazd tego niespełna 3-kilometrowego odcinka zajmuje nawet godzinę!) Nowa Słowackiego, w obie strony dwupasmowa, przetnie Wrzeszcz na pół ekranami dźwiękoszczelnymi. Poprowadzona zostanie w dużej mierze po śladzie obecnej ul. Partyzantów. "Stara" Słowackiego będzie ulicą osiedlową.
    ...
    Które ulice zmienią się nie do poznania? Antoni Szczyt, wiceszef Wydziału Gospodarki Komunalnej UM Gdańsk, wymienia m.in. ul. Nową Kościuszki, czyli dalszy ciąg Nowej Słowackiego.
    Przy Galerii Bałtyckiej Nowa Słowackiego przejdzie estakadą nad Grunwaldzką i dalej dwoma wiaduktami (obecnie istniejącym i nowym, obok wybudowanym) na drugą stronę torów kolejowych. Za torami Nowa Kościuszki zostanie poprowadzona śladem ul. Hynka i tak dotrze do ul. Rzeczpospolitej.
    Dalej dotrze do Hallera i połączy się z nią. Przebudowaną ul. Hallera będzie można dojechać mniej więcej do obecnej ul. Uczniowskiej. Tu rozpoczynać się będzie fragment Drogi Zielonej, którym dojedziemy do Baltic Areny, czyli skrzyżowania z Marynarki Polskiej.

    Odcinek od Baltic Areny przez Wrzeszcz do lotniska w Rębiechowie w całości nazywany jest Trasą Słowackiego (przed Euro 2012 będzie też przebudowany fragment od obwodnicy Trójmiasta do lotniska). Przy Baltic Arenie Trasa Słowackiego przechodzić będzie w Trasę Sucharskiego - projekt znacznie większy i bardziej skomplikowany.
    O ile bowiem na budowę Trasy Słowackiego zapisano w WPI nieco ponad 600 mln zł, o tyle Trasa Sucharskiego pochłonie aż 1,3 mld zł.
    Trasa Sucharskiego będzie miała 8,4 km - tyle wynosi dystans między Baltic Areną a węzłem Olszynka, zlokalizowanym na projektowanej południowej obwodnicy Gdańska (połączy istniejącą obwodnicę z krajową "siódemką"; obwodnica południowa nie jest inwestycją miejską - nadzoruje ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad).
    Z Trasy Sucharskiego będzie można zjechać też m.in. na "siódemkę" i ul. Lenartowicza. Most wantowy, czyli odcinek między siódemką (węzłem Elbląska) i Lenartowicza to jedyny istniejący odcinek Trasy Sucharskiego. 880 m trasy poprowadzone zostanie tunelem pod Martwą Wisłą. Cały ciąg Sucharskiego - Słowackiego ma być gotowy przed Euro 2012.

    Do 2013 roku powstanie jeszcze jeden odcinek Drogi Zielonej - od Grunwaldzkiej do gdańsko-sopockiej hali widowiskowo-sportowej. Pod torami kolejowymi, na wysokości i częściowo pod hipodromem zostanie poprowadzona tunelem.

    ...
    Kolejną inwestycją zaczętą i nieskończoną przed Euro 2012 będzie Nowa Wałowa. Do końca 2011 r. powstanie fragment Nowej Wałowej - jedna z dwóch dwupasmowych nitek od Bramy Oliwskiej do tzw. Młodego Miasta (dokładnie - do ul. Nowe Rybaki), czyli na tereny postoczniowe, gdzie duński deweloper Baltic Property Troust będzie budować wielki kompleks usługowo-mieszkalno-rozrywkowy. BPT wyłoży ponad połowę ze 120 mln zł potrzebnych na tę inwestycję.
    W przyszłości Nowa Wałowa zostanie poprowadzona mostem przez Motławę i dotrze do ul. Elbląskiej, czyli do wylotu na Warszawę.

    W WPI zapisane jest dokończenie - do 2011 roku - Trasy W-Z i budowa wielkiego węzła w Karczemkach.
    Także do 2011 roku "prawie autostradą" stanie się ul. Łostowicka, a rok później ul. Łódzka. Do 2010 roku ma się zakończyć rozbudowa ulicy Jabłoniowej pomiędzy ul. Kartuską i Trasą W-Z oraz przedłużenie ul. Sikorskiego od ul. Cienistej do Małomiejskiej. W ciągu dwóch lat zostaną udrożnione ul. Budowlanych i Nowatorów.

    Aż 135 mln zł zapisano w WPI na wdrażanie systemu Tristar, który w założeniach najpóźniej w 2013 roku ma zacząć sterować sygnalizacją świetlną w całym Trójmieście. Zdaniem projektantów, dzięki temu czas jazdy w metropolii skróci się średnio o 20 proc.

    • 0 0

  • warcholstwo znów sie rozpoczyna

    prywata i anarchia !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane