• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: nowe, ale stare

rb
7 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Makieta rozbudowanego lotniska prezentuje się okazale, gorzej z rzeczywistością. Makieta rozbudowanego lotniska prezentuje się okazale, gorzej z rzeczywistością.

Mimo przebudowy portu lotniczego w Rębiechowie przylatujący pasażerowie nadal będą dreptać do starego terminalu. Według okrojonego projektu przebudowy w nowym nie będzie bowiem części przylotowej.



Hala przylotów w starym terminalu to:

Rozbudowa lotniska będzie mniejsza niż planowano, bo brakuje pieniędzy na wszystkie planowane inwestycje. W 2012 roku nie będzie się więc czym w chwalić przed kibicami, bo w nowym terminalu nie będzie części przylotowej - pisze "Gazeta Wyborcza".

- Nie mieliśmy wyboru. Mogliśmy oczywiście w pomniejszonym terminalu wcisnąć część przylotową, ale to z kolei zmniejszyłoby przepustowość odlotów. We Wrocławiu tak zrobiono i na odlotach zmieściło się tylko 20 stanowisk odprawy. Tyle mamy w obecnym terminalu. A tak sytuacja jest jasna - odloty z 40 stanowiskami będą w nowym terminalu, przyloty w starym, którego parter całkowicie przebudujemy - mówi "Gazecie" Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego portu lotniczego.

Rozwiązaniem ma być nowy system parkowania samolotów. Będą one stawać tak, by pasażerowie mieli jak najbliżej do "nowej" hali przylotów w starym budynku. Przetarg na budowę terminalu rozstrzygnięty zostanie na przełomie listopada i grudnia br. Budowa ma być zakończona jeszcze przez piłkarskimi mistrzostwami Europy - w marcu 2012 roku.

Rozwiązanie bez nowej hali przylotów ma być tylko tymczasowe. Władze lotniska planują dalszą rozbudowę, ale by plany zrealizować potrzebują więcej terenów, których jeszcze nie mają. Rozmowy z właścicielami pobliskich gruntów trwają.
rb

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • NIe zgadzam się! (1)

    Najlepszym rozwiązaniem jest lotnisko w Sopocie w połowie drogi do Gda.i Gdy. Świetna baza hotelowa a Jacek zamiast mariny moglby wybudować lotnisko jak Nagoi.

    • 9 0

    • Pod warunkiem, że dostanie 2 mieszkania, jedną drogę kołowania i wyłączność na lotniskowy szalet.

      • 1 0

  • 20 stanowisk odprawy?! (3)

    Gdzie w Gdańsku jest 20 stanowisk odprawy????Bo na pewno nie w Rębiechowie.

    • 21 2

    • a własnie ze jest. Proponuje sie przejechac i przeliczyc. (1)

      • 4 5

      • rocznie latam z Gdańska koło 20 razy i wierz mi że nie ma tam tylu stanowisk

        są może 4 do odprawy paszportowej.Gdyby było więcej to nie było by takiego zamieszania na tym lotnisku

        • 1 1

    • mi sie tylu tez nie udalo naliczyc

      • 1 2

  • biurek można nastawiać jeszcze ze 40ści tylko czy to jest stanowisko odprawy???
    Według włazdz PL chyba tak.

    • 8 0

  • a badz jeszcze niepełnosprawnym na tym lotnisku, jak za króla świeczka

    • 3 0

  • Nic nowego. Jak zwykle brakuje pieniędzy!

    • 6 0

  • Budyń (1)

    Budyniowe obiecanki, cacanki z Bananowej Republiki. Gdańsk widzę ogromny!!!

    • 14 2

    • tyle szumu o cos, czego juz nie zrobia do 2012

      • 3 1

  • Niech Gdańsk te niezagospodarowane pienądze unijne przekaże jak naszybciej dla Gdyni-Kosakowa (11)

    Jak i część projektową bryły budynku na nowy terminal w Babich Dołach. Każda zwłoka działa na niekorzyść naszego regionu.

    Np. ostatnio jak i dzisiaj panuje straszna mgła w Rębiechowie i od rana wystartował tylko jeden samolot, do Warszawy, dlatego inne samoloty są kierowane na lotniska w Bydgoszczy, itd. , na których warunki pozwalają na bezpieczne wylądowanie.

    Gdy"rozmowy z właścicielami pobliskich gruntów trwają" tzn. całość lotniska wybudowana będzie dopiero po 2020 roku:))

    • 14 16

    • srutututu (8)

      Gadasz takie same bzdury jak bombardier i w kółko to samo. Każdy Wasze zdanie już zna, więc po co wypisywać to samo po n razy? Jak wiem, mgły są w całym regionie, więc i w Kosakowie. Lokalizacja Rębiechowa jest bardzo dobra. Czemu?

      -bo jest bliżej serca Trójmiasta zrzeszającego największe skupiska ludności (czytaj Gdańska),
      -tuż przy obwodnicy,
      -planuje się rozbudowę kolei pod samo lotnisko, już (a może dopiero) są w trakcie przygotowywania studium wykonalności,
      -rozbudowa lotniska jest w fazie przetargów i po zagwarantowaniu finansowania w UE,
      -lotnisko w Gdańsku poza aglomeracją trójmiejską może obsługiwać również miasta na południe od Gdańska lub położone w pobliżu (Elbląg, Tczew, Pruszcz Gdański, Grudziądz, a nawet Toruń czy Bydgoszcz).

      Lokalizacja EPOK nie jest zła, ale o budowie tam lotniska trzeba było myśleć zanim przeniesiono lotnisko z Zaspy do Rębiechowa. Teraz już jest po ptakach, rozbudowy Rębiechowa nie zatrzyma garstka osób, których argumenty nie są krótko mówiąc mocne. Jeśli chcecie budować lotnisko cywilne w Kosakowie to proszę bardzo, nikt Wam nie broni. Mogą istnieć 2 lotniska obok siebie. Które zda egzamin? Śmiem twierdzić, że będzie to Rębiechowo. A gadanie o mgłach i ptakach jest śmieszne. Ptaki są wszędzie, poza tym jakoś nie utrudnia to pracy na lotnisku. Nawet jeśli raz na ruski rok ptak spowoduje usterkę w silniku. Mgły też są wszędzie. Dzisiaj mgła jest również w Poznaniu, kilka dni temu była w Wawie. Czy z tego powodu lotniska te mają zostać przeniesione do Gdyni?

      • 7 7

      • "bliżej serca Trójmiasta" (5)

        Jak zapewne wiesz argumentów jest więcej nie tylko mgły, ptaki,...
        Najpoważniejszy to możliwości dogodnego rozwoju i fantastycznego skomunikowania i zintegrowania z innymi środkami transportami:))

        Pomorska gospodarka i infrastruktura teraz i po 2012 roku jest najważniejsza. Ważne są inwestycje, które służyć będą przede wszystkim społeczeństwu i gospodarce. Gdynia ostatnio przechodzi niezawiniony kryzys ze stoczniami i należałoby zneutralizować ten problem. No ale rząd jak wiesz z wszelkimi decyzjami się ślimaczy. A taka organizacja mistrzostw jest dla nas dodatkową motywacją do stworzenia nowoczesnej infrastruktury. Jeśli chodzi o samo Euro 2012, to wyzwaniem będzie organizacja transportu przez dwa tygodnie mistrzostw. Dla Gdyni jest to dworzec (i kolej), komplementarne lotnisko i odpowiednie nabrzeża z terminalami dla promów i wycieczkowców.
        Dlaczego więc piszesz, że "bliżej serca Trójmiasta" jest Gdańsk?
        Moim zdaniem to serce przemieszcza się w zależności od wielkości i jakości imprez, bo czy Euro 2012 przebije gdyńskie The Tall Ships' Race i Heineken Open'er?
        Tak samo bardzo cieszył się będę gdy w Gdańsku i Sopocie powstaną tak wielkie światowe imprezy. Do tego dochodzi sam rodowód:))

        Wracając do lotnisk. Gdańskie jak wiesz nie ma za bardzo potencjału rozwojowego i całe szczęście, że zaczyna się rozbudowywać to na Babich Dołach. Widzisz Airports International (AI) ma pakiet prawie 50-proc. w Bydgoszczy, która w jakimś stopniu może oddziaływać też na Gdańskie. Gdynia za dziesięć lat, jeśli upora się z niezawinionym kryzysem będzie wielkością podobna Bydgoszczy. Do tego w ogromnym tempie rozwijają się satelity Gdyni. Rumia już jest większa od Sopotu a za dwa lata większa od Wejherowa, w takim samym tempie rozwijają się inne.
        – Na razie Port Lotniczy w Gdyni-Kosakowie to wciąż projekt i jako taki jest inwestycją o podwyższonym ryzyku, ale czy tak nie mówiono w Gdańsku jak budowano Port Morski? Nawet ekspert PricewaterhouseCoopers jest umiarkowanym optymistą. Wiadomo, że na razie Port w BD będzie stosunkowo małym lotniskiem, w którym duży udział ma strona publiczna. To też może wpływać na pełne rezerwy podejście potencjalnych inwestorów, ale nie powiedziane, że nie zainteresują się tym lotniskiem potentaci:))

        Bo dziś mamy kryzys i inwestorzy najchętniej angażują środki w porty lotnicze, które są w stanie na siebie zarobić. Nie tylko z obsługi pasażerów, ale też np. z wynajmu powierzchni komercyjnych. Dlatego to niezrealizowane 1/3 "rozbudowy rębiechowskiego lotniska" powinna trafić do Gdyni-Kosakowa.

        • 4 3

        • No i jeszcze

          cały czas trwają uzgodnienia, potwierdzenia i porozumienia z Lotniskiem Marynarki Wojennej odnośnie wspólnego wykorzystywania wszystkiego co podwyższa bezpieczeństwo. Także wspólny dojazd, wyjazd z lotniska. Skomunikowanie portu z obwodnicą, autostradą A1, połączeniami kolejowymi oraz zagospodarowanie sąsiednich nieruchomości. A także co do ILS na Oksywiu (EPGD) już spełnia kategorie "2", choć zgodnie z amerykańską nomenklaturą i potrzebami ma być ulepszane.

          • 4 1

        • Co do rozwoju Gdyni i miast na pólnocy mam złą wiadomość. (2)

          Przy zapychającej się obwodnicy i powstawaniu obwodnicy południowej i trasy sucharskiego tereny na południu aglomeracji będą przeżywać boom w odróżnieniu od części północnej.

          • 3 4

          • części północną i tak zaleje WODA (1)

            pozostaną tylko wielkie i wieloletnie spłaty pożyczek

            • 6 0

            • G-K może mieć przewagę

              właściciel – i samorząd, a nie PPL i politykierzy jak na Rębiechowie. Gdynia chce sukcesu przedsięwzięcia jak również coraz bardziej rozwijająca się gmina Kosakowo. Widzę tylko jedną płaszczyznę, na jakiej mogliby się blokować to nieudacznicy z Rębiechowa i z nimi związana grupa. Faktem jest jeżeli dwa porty działają blisko siebie, istnieje potencjalna możliwość kanibalizmu, ale wokół Warszawy powstają dodatkowe cztery:))Musi tu być raczej otwiera pole do współpracy, z korzyścią dla nowego gdyńsko-kosakowskiego, niż do rywalizacji zresztą o tym mówił prezydent Szczurek.

              • 4 1

        • Za dużo obietnic na Euro 2012

          by przyspieszyć przygotowania infrastrukturalne do Euro 2012, politycy powinni wykazać się determinacją w ograniczaniu barier inwestycyjnych. A mimo, że mamy wielu znaczących polityków z pomorza, oprócz faworyzowania samego Gdańska, dla Gdyni nawet Stocznie zniszczono.
          Taka niestety prawda.

          • 4 1

      • czy w razie jakiejs nieprzewidzianej sytuacjii gdyby samolot nie mogl wyladowac w Gdansku wolal bys dojechac z Gdyni czy (1)

        bedalowac z Bydgoszczy? NIECH GDYNIA NAPISZE DOBRY PROGRAM O DOFINANSOWANIE DO UNI I POZYSKA SOBIE SRODKI TO JESTEM ZA...(ale nie kosztem inwestycjii w Gdansku)

        • 5 3

        • Wolałbym w Gdyni

          co nie znaczy, że mam topić kasę w to lotnisko dla tak ograniczonego celu.

          • 3 0

    • Słudznie (1)

      zabrac i naliczyć kary

      • 2 0

      • za kare zasłaniali już nazwe lotniska

        jak przyleciał kaczor

        To lotnisko najlepiej gdyby zostało w stanie jakim jest poprawić tylko miejsca postojowe tak aby rosyjskie samoloty nie zawadzały o lampy, sposoby kołowania. Usprawnić organizacje.
        Pozostałe tzn. cały projekt nowego terminalu wykonać w Gdyni-Kosakowie.
        Oszczędności nadzwyczajne:
        - kolej wystarczy wyremontować, drogę tylko poprowadzić mały odcinek i poszerzyć, naprowadzanie amerykańskie wystarczy dogada się z marynarką.
        o naturalnych zaletach nie wspomnę

        • 1 1

  • Hm

    Jak nie ma się kasy to się nie buduje. Po co stawiać coś co nie spełnia zamierzeń! No chyba aby wyprać kasę, bo inaczej Unia zabierze. Z całych obiecanek cacanek jak wyjdzie 20% to będzie max!

    • 8 0

  • (1)

    a ile kasy na projekt poszlo z naszych podatków, bez szans realizacji

    • 8 1

    • no ktoś powinien za to zapłacić

      i w normalnym cywilizowanym kraju powinny polecieć głowy.

      • 2 1

  • O co tu chodzi!!!??? (2)

    Jak zwykle indolencja i partactwo! Będą dwa terminale: stary i nowy. Zamiast jeden zrobić przylotowy, a drugi odlotowy (albo odwrotnie) to jak zwykle powstanie misz-masz i chaos! BRAWO!

    • 8 6

    • ?? (1)

      Przecież właśnie o to chodzi, że na starym będą przyloty, a na nowym odloty...

      • 5 1

      • ...

        Kolega nie doczytał do końca tekstu. Często można tu zaobserwować takie przypadki. W połowie czytania ciśnienie by posadzić posta na forum jest już zbyt wielkie by można się było skupić na rozumieniu tekstu. I wtedy pojawiają się takie bzdurne posty.

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane