• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko przenosi się do centrum Gdańska

js
15 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
Sposobem na rozładowanie kolejek na lotnisku w Rębiechowie ma być miejski terminal w centrum Gdańska. Sposobem na rozładowanie kolejek na lotnisku w Rębiechowie ma być miejski terminal w centrum Gdańska.
Już w kwietniu ma się skończyć koszmar kolejek na gdańskim lotnisku. Zamiast w Rębiechowie, pasażerowie odprawę przed podróżą przejdą także... w centrum miasta.

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy jest przepełniony. W mijającym roku przewinęło się przez niego 1,8 mln podróżnych, a w latach kolejnych będzie ich jeszcze więcej. Obecny terminal nie daje już sobie rady ze stale rosnącą liczbą pasażerów. Skutek? Ciągły tłok, długie i uciążliwe kolejki oraz zszargane nerwy ludzi.

Problem ma rozwiązać nowy terminal. Ten powstanie jednak nie wcześniej niż za dwa lata. Aby nie dopuścić do kompletnego paraliżu hali odlotów władze lotniska wpadły więc na nowatorski w skali kraju pomysł. Chcą, aby odprawę przed podróżą można było przejść poza portem.

W kwietniu w centrum Gdańska powstanie więc pierwszy w Polsce tzw. terminal-miasto. Jego siedziba to lokal po "Modzie Polskiej" przy ulicy Heweliusza. W placówce będzie można oddać bagaż, a także odebrać kartę pozwalającą na wejście na pokład samolotu.

- Dzięki temu przy check in"ach (punkt odprawy bagażowo-biletowej - red.) w Rębiechowie powinno być znacznie mniej osób - z nadzieją mówi prezes gdańskiego portu lotniczego Włodzimierz Machczyński.

Nowy punkt odprawy pasażerów to element modernizacji gdańskiego portu lotniczego. Zmiany mają potrwać do 2013 roku i pochłonąć ponad 420 milionów złotych.

Jak dotychczas za kwotę około 40 milionów złotych rozbudowano terminal pasażerski, dostosowując go do wymogów Traktatu z Schengen, przebudowano terminal cargo oraz powiększono płyty postojowe.

W drugim etapie prac, planowanym na lata 2008-2011 przewiduje się największe inwestycje warte ponad 265 mln złotych. Za połowę tej kwoty zbudowany zostanie nowy terminal pasażerski. Oprócz tego władze portu lotniczego zapowiedziały powstanie m.in. kolejnego hangaru dla samolotów i stanowiska dla ich odladzania.

W latach 2012-2013 ma z kolei nastąpić m.in. remont i przedłużenie drogi startowej oraz budowa nowego terminala cargo. Ostatnia faza prac ma pochłonąć ponad 114 milionów złotych.

- W 2012 powinniśmy być gotowi na obsługę około 7 milionów pasażerów - dodaje prezes Włodzimierz Machczyński.

Budowę swojej bazy na lotnisku w Rębiechowie rozpoczyna z kolei Lotos. Inwestycja ma być ukończona dokładnie za rok. Dzięki niej Gdańsk jako pierwszy w Polsce będzie miał port lotniczy na którym istnieje konkurencja paliw. Dzisiaj linie lotnicze korzystają tylko z usług Petrolotu - spółki należącej do Orlenu i LOT-u.
js

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Miły Włodku/dzimierzu

    wyciągasz pomysły z lamusa, które sie wczesniej nie sprawdziły. Blokujecie metropolitalne połączenie szynowe z Gdańska Rębiechowo-air port do Gdynia BD-air port i myślicie, że Gdynia sobie nieporadzi. W Gdyni włodarze to nie idioci nawet jeśli będą musieli całościowo pokryć koszty-oczywiście wespół z kasą z EU, to i tak ono ruszy. Gdynia jest nie taka pazerna jak Gdańsk np. niechciała Wam blokować GAzoportu, a Wy co zrobiliście?? :-((
    Mimo, że nie powstanie gazoport(wiadomo z czyjej winy), wiosną w podgdyńskim Kosakowie ruszy budowa podziemnych magazynów gazu, które mają zabezpieczyć potrzeby północnej części kraju. Gdybym był Szczurkiem, to z kolegą z Kossakowa prezprowadzilibyśmy symulacje na okoliczność tej inwestycji z ew.gazo-portem - w miejscu po byłych u-botach(wiem, że należałoby wybagrować tor wodny, bo został zamulony!! Ale gigantyczne zbiorniki, które tam powstaną po wypłukaniu złóż soli są tego warte. Inwestycja szacowana jest na 70 mln euro. A nie wiadomo czy za pare lat nie będziemy latać na gaz;-))???
    Dobrze by było, aby prezes Włodzimierz pomyslał nad stacja tankowania PGNiG SA, bo Lotosu zdaje sie już ma. Gaz to przyszłość i BD/Kossakowo będzie taką miało.
    Co do terminalu przy Heweliusza, mam nadzieje, że nie w tej dziórze, która straszy przed NOT-em od 10 lat. Wczesniej było biuro LOT-u, o którym tyle już opisywaliście. Zwiększy to tylko kwestie jeszcze większych kosztów i korków - pomysł poroniony i chyba jest nie do przeskoczenia. Już takie próby były czynione za poprzednika Machczyńskiego i co?? kwestia bezpieczeństwa podróżnych, bagażu, organizacja też jest wątpliwa. A ci z półwyspu helskiego dodatkowo nadrobią kilometrażem i zwiększa ryzyko swojego bezpieczeństwa, o czasie nie będę wspominał samego lotu - skoro dojdzie dojazd ok.15 km z punktu odpraw do samego lotniska - jak za króla Ćwieczka szybciej kareta.
    Kto wyskoczył znowu z tym pomysłem?? Miasto, a w tym Rada miasta Gdańska jako udziałowiec, powinna się przejechać po dyrekcji portu lotniczego za narażenie wniesionego kapitału.W każdym razie jest po pomysł głupi i przegrany.
    A może niech dalej tak głupo działają, to tylko zwiększa wielokrotnie szanse i dobrze czyni dla Gdyni. I jak naszybciej należy pogodzić się z faktem, iż Gdynia przejmie sporą część pasażerów i odpowiednią ilość środków finansowych od Gdańska. Tylko ta nowoutworzona spółka, dobrze by było aby funkcjonowała bez samorządu województwa(ponieważ najwiekszym hamulcowy regionu bedzie opozniał) nawet przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL)nie nadrobi oraz innymi. Samorząd woj.pomorskiego nie chce, aby spółka powstała, bo można by było korzystać z pieniędzy(23 mln euro), które są dla lotniska zapisane w Regionalnym Programie Operacyjnym, a tak to wszysto połknie Rębiechowo i dalej będzie jeszcze wiekszy rozgardiasz i niegospodarność.

    • 0 0

  • jaki prezydent takie lotnisko!!!!

    chodzi oczywiście o Adamowicza którego wybraliście a który lekką reką własnie przeznaczył 2,5tys.naggrody dla kazdego straznika miejskiego na swieta!!Co robi straz miejska wie kazdy nic.

    • 0 0

  • lotnisko europejskie?

    Aby nim się stało potrzeba przede wszystkim sprawnego i niezawodnego połączenia centrum miasta - lotnisko (kolej, anie tramwaj).

    • 0 0

  • drugie lotnisko w Gdyni

    wprowadzić funkcvje cywilna do Babich Dołów, gdzie pas ma długość 2,5 km i low-costy mogłyby tam lądować. Jeden zarząd - 2 lotniska i takiej przewagi nie ma zadne duże miasto w PL!

    • 0 0

  • na Londyn TYLKO

    Latam stamtad i widze tylko kupe Polakow do odprawy w kolejkach na lot na wyspy. Cale szczescie ja latam na Danie wiec spokoj.

    • 0 0

  • Po co tyle nerwów!!

    NIkt naprawdę nie wie o tym, że na lotnisko ma dojeżdzać kolejka? Są takie plany, aby do czasu Euro 2012 poprowadzić tory kolejowe. Jak wiadomo korki raczej nie wpływają na przyjazdy pociągów.

    • 0 0

  • Nareszcie!

    w koncu jestesmy w Europie, takie rozwiazania sa powszechnie stosowane w innych krajach.

    pogratulowac pomyslu i oby tam nie bylo dzikich kolejek

    • 0 0

  • KOLEJKI SA WSZEDZIE PRZESTANCIE NA NASZE LOTNISKO NARZEKAC....WE WSZYSTKICH NISKOKOSZTOWYCH ODPRAWACH ZAWSZE SA KOLEJKI ZAWSZE ZAWSZE CHYBA ZE SAMOLOT PRAWIE PUSTY ALBO LUDZIE NIE PRZYCHODZA WSZYSCY NA RAZ

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane