- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Lotnisko w Gdańsku znowu przyjmuje samoloty. W trzy dni przebudowano 800 m pasa
Zakończyły się weekendowe prace na lotnisku w Gdańsku. Montowano tam elementy systemu ILS drugiej kategorii i wyrównano centralną część pasa startowego. Na ten czas port lotniczy był zamknięty. Nowy system ILS ma zacząć pracę pod koniec tego roku.
Czytaj także: Lotnisko zamknięte, maszyny pracują na pasie
- Pogoda była dla nas łaskawa. Wszystkie prace udało się wykonać w zaplanowanym czasie. Dodam, że termin został ustalony przed rokiem, by przewoźnicy i pasażerowie mogli się do niego dostosować. Samoloty lądują i startują od rana bezpiecznie - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy portu lotniczego w Gdańsku. - Przy okazji udowodniliśmy innym portom lotniczym w Polsce, że z powodzeniem można prowadzić prace na pasie bez wyłączania lotniska na dłuższy czas.
Reprezentacja Grecji w piłce nożnej wylądowała w Gdyni
Co ciekawe, wśród osób, które odczuły utrudnienia w ruchu na lotnisku w Rębiechowie byli piłkarze reprezentacji Grecji w piłce nożnej. Czarterowy Airbus A320 z kadrą wylądował w niedzielę o godz. 4:16 rano na gdyńskim lotnisku wojskowym. Po uzupełnieniu zapasu paliwa i przygotowaniu do lotu po godz. 5 maszyna odleciała bezpośrednio do Aten.
Pracownicy gdańskiego lotniska przywieźli na wojskowe lotnisko w Gdyni wszystko, co potrzebne było do obsługi pasażerskiego samolotu: schody, wózki, agregaty prądotwórcze, a nawet paliwo lotnicze. Podstawili też autobusy i oczywiście kadrę niezbędną do obsługi. Byli też pracownicy Straży Granicznej, na co dzień stacjonujący w Gdańsku.
ILS i korekta pasa startowego za niespełna 60 mln zł
Przypomnijmy, że na lotnisku w Rębiechowie trwa rozbudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To wspomniany już ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym, m.in. montażu w nim oświetlenia.
Rozbudowany system ILS na lotnisku w Gdańsku umożliwi pilotom precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji pomiędzy 60 m i 30 m oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m. Dziś te parametry wynoszą odpowiednio 60 i 550 metrów. System ma zacząć działać pod koniec tego roku.
Przy okazji prac przy systemie ILS prowadzone są roboty związane z poprawą geometrii pasa. Polegają one na zerwaniu dotychczasowej nawierzchni i ułożeniu na nowo asfaltu, już bez dodatkowych spadków czy przychyleń. W sumie do tej pory wymieniono praktycznie całą nawierzchnię pasa startowego.
Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa. Podobne prace będzie trzeba przeprowadzić także na innych lotniskach w Polsce. Szacuje się, że Łódź wyda na to 44 mln zł, a Szczecin - 38 mln zł. Największe koszty, szacowane na 190 mln zł, ma ponieść Kraków.
Miejsca
Opinie (162) 4 zablokowane
-
2015-06-15 19:42
Ależ to był piękny weekend. Takiej ciszy nie pamiętam od lat. Niestety już się skończyło :-(
- 4 1
-
2015-06-15 21:28
Dość dawno nie byłem .Czy skończono przebudowę starej części terminala i co z rękawami ?
- 0 1
-
2015-06-15 23:02
A kible na przylotach (1)
juz są - bo ostatnio w kolejce sie malo co a nie ... zdoilem...
- 1 0
-
2015-06-16 10:04
Dopiero jak skończa nową halę przylotów zacznie to pewnie jakoś wyglądać.
Na razie faktycznie na przylotach panuje Sajgon trochę.
- 1 0
-
2015-06-16 08:26
"ślepe rękawy" dla zabawy (3)
Polacy a i turyści zagraniczni śmieją się ,że gospodarz lotniska dla fasonu pouczepiał rękawy ,które mają usprawniać przechodzenie pasażerów do samolotów . Od prawie dwóch lat jest ta sytuacja i nie jest wam wstyd.Panowie ŻENADA!!!!!!
- 0 0
-
2015-06-16 10:08
Nie rozumiem o co chodzi? (2)
Cześć linii z rękawów korzysta, a że nie wiele to dlatego, że linie skąpią a nie dlatego, że lotnisko nie chce ich udostępniać. Zauważ , że linie budżetowe z rękawów nie korzystają nigdzie na świecie, a to one stanowią większość ruchu w Gdańsku. Zresztą nie ma w tym nic dziwnego. Latając po świecie faktycznie wygoda linii z górnej półki jest nieoceniona (jakaś przekąska, regulowany fotel itd.) ale latając po Europie, gdzie lot trwa często krócej niż podróż na/z lotniska oczekuję tylko szybkości obsługi, nie żadnych fajerwerków. Ma być szybko, sprawnie i tanio. W końcu Wiz-zair choćby to po prostu latający autobus. I oczekuję od niego tego samego co od komunikacji miejskiej - gęstej siatki sprawnych połączeń w rozsądnej cenie. Nawet kosztem miejsca na nogi :)
- 2 0
-
2015-06-16 10:36
akurat z tego co czytałem to wiele tanich linii korzysta (np.Wizz) bodaj w Hiszpanii (1)
pewnie to zalezy od lotniska lub CENY jaką sobie zażyczy za udostępnienie
kiedys tłumaczono, że bez rękawa jest szybciej (bo niby 2 wyjscia), ale jakos własnie w niektórych miejscach to tanim liniom nie przeszkadza- 0 0
-
2015-06-16 21:38
Rekawy zaleza tylko od przewoznikow
Jeżeli przewoźnik zapłaci to rękaw ma...nie zależy to od lotniska, Gdańsk jedynie wycenił przejście rękawami, a reszta albo płaci i ma, albo idą po płycie...
- 0 0
-
2015-06-16 08:37
rękawy dla pasazerów (2)
Rękawy dla pasażerów też są już czynne ?!!!!!!
- 0 0
-
2015-06-16 10:09
Od dawna.
Poleć Lufthansą a ni Ryanairem to z rękawa skorzystasz.
- 1 0
-
2015-06-16 10:34
sa bo wymusiło je jeszcze OLT
gdyby nie OLT, to jak twierdziło wtedy lotnisko, rękawy nie były potrzebne
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.