• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdyni: gotowe do startu czy uziemione?

Michał Stąporek
6 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:17 (6 marca 2008)
Lotnisko w Gdyni: już wkrótce może się okazać, czy na tym położonym tuż nad wodą pasie będą lądować cywile samoloty. Lotnisko w Gdyni: już wkrótce może się okazać, czy na tym położonym tuż nad wodą pasie będą lądować cywile samoloty.

W piątek może się rozstrzygnąć czy, i kiedy w Gdyni powstanie cywilne lotnisko. W czwartek nawiązał do tego wicepremier, w piątek ma wypowiedzieć się wiceminister infrastruktury.



Prezydent Gdyni i wójt Kosakowa wierzą, że w ciągu czterech lat na wojskowym lotnisku powstanie cywilny port lotniczy. Prezydent Gdyni i wójt Kosakowa wierzą, że w ciągu czterech lat na wojskowym lotnisku powstanie cywilny port lotniczy.
Do Gdyni przejeżdża w piątek wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Na lotnisku w Kosakowie spotka się z władzami miasta i przedstawi im rządową ocenę planów utworzenia tam cywilnego portu lotniczego, o co władze Gdyni zabiegają od ponad dwóch lat. Pół roku temu wysłały do ministra infrastruktury prośbę o wyznaczenie spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zarządcę nowego cywilnego lotniska, ale dotąd nie doczekały się odpowiedzi. Wizyta Jarmuziewicza może więc być przełomowa dla tego projektu.

Niestety, złą wróżbą dla lotniczych planów Gdyni mogą być czwartkowe słowa wicepremiera Grzegorza Schetyny. Podczas posiedzenia zarządu Związku Miast Polskich, który odbywa się właśnie w Jeleniej Górze, wicepremier mówił o rządowych planach przekazywania lotnisk wojskowych samorządom. Rząd skłania się do przekazania ich samorządom wojewódzkim, czyli Urzędom Marszałkowskim. To może być zła wiadomość dla władz Gdyni, ponieważ obecne władze województwa raczej nie sprzyjają powstaniu lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo.

- Ciągle mi się zarzuca, że sabotuję powstanie cywilnego lotniska w Gdyni. A ja jestem tylko prezesem portu lotniczego Gdańsk i muszę robić to, co każą mi właściciele spółki - tłumaczył w czwartek na antenie Radia Gdańsk Włodzimierz Machczyński, prezes portu lotniczego w Rębiechowie. A to właśnie Województwo Pomorskie jest jednym z udziałowców gdańskiego portu lotniczego (30,6 proc) obok PP Porty Lotnicze (36,5 proc.) i miasta Gdańsk (31,3 proc.).

Opinie (227) 2 zablokowane

  • w Słupsku nie będzie lotniska, bo USA postawi sobie rakiety

    całe Pomorze zyska tylko na lotnisku w Gdyni, bo jak zwykle nikt nie planuje ani autostrad ani dróg szybkiego ruchu, ani kolei na pólnocy - tylko południe Polski

    ILE RAZY ktoś leci z Londynu (dla przykładu) i musi tłuc się z Warszawy, bo samolot w Rębiechowie nie mógł wylądować?

    ILE pasów startowych ma Gdańsk?????

    przestańcie ciągle nienawidzieć części Trójmiasta - to nasz wspólny interes - a 2 lotnisko wyjdzie tylko na dobre każdemu - obojętne czy z Gdańska czy z Gdyni cze ze Słupska

    • 0 0

  • (2)

    taka prawda, dla części smutna, że jeżeli coś się robi w trójmiejskiej aglomeracji, to głównie w sopocie i gdyni
    zamiast pociesznych krotochwil z udziałem szczudlarzy, "gronostajów i pomarańczawoych szaliczków" und jachfestiwalu, konkretne inwestycje
    takie, o których gdy mówiono pare lat wcześniej, to ludzie pukali sie w czoło, vide tunel w sopocie
    gdynia jako automiczna jednostka ma prawo mieć własne lotnisko, nie dlatego że ma zadęcie, tylko dlatego, że widzi taką potrzebę
    a co do byłego majątku po wojsku, to przyznanie ich urzędom marszałkowskim, jak chce PO, wprowadzi tylko chaos i rozpierduche
    przykład?
    proszę bardzo
    sopocki szpital chorób płucnych na stawowiu
    od minimum 6 lat nieczynny, wiecznie na sprzedaż, a budynki w miedzyczasie popadają w ruine
    czyja to własność? ano marszałkuńcia
    co straciło trójmiasto? dobrze wyposażony i pieknie położony szpital, gdzie leczono m in gruźlice, która to gruźlica, za komuny już zlikwidowana, powróciła wraz z liberałami:-) by ludziom zyło sie lepiej (wszystkim)

    • 0 0

    • No nareszcie gallux do rzeczy prawisz

      i muszę sie z Tobą zgodzić.
      Z tą gruźlicą to fakt, do tego lekooporną - to już tragedia, woj. nie ma programu i w ogóle szkoda mi pisać.

      • 0 0

    • A z jakiej partii wywodzi sie p. Karnowski?

      Nie z PO przypadkiem? Jakos ci to nie przeszkadzalo w wychwalaniu go w artykule na tym portalu jakis miesiac temu.Stosujesz dwojmyslenie w kwestii pana prezydenta? worek na twarz i za Sopot? O Gdansk sie nie martw,jest terminal DCT i rozbudowa Rafinerii za 5.6mld pln - to inwestycje prywatne.O publicznych to sobie poczytaj np. na stronie Urzedu Miasta,dosc wymienic kompletna przebudowe sieci tramwajowej,budowe trasy na Chelm,zakup nowych tramwajow i autobusow (uzywane i nowe,przetarg na nowe autobusy w trakcie) i budowe dwoch nowych linii tramwajowych (Morena i Ujescisko) w ramach kolejnych edycji GPKM. Sopot w tym czasie buduje zbyt niski tunel w centrum miasta (w ramach oszczednosci oczywiscie), a Gdynia sni wielki sen o potedze - bo podobniez wlasne lotnisko swiadczy o prestizu i jest warunkiem koniecznym rozwoju gospodarczego.

      • 0 0

  • 'zabranianie' Gdyni budowy lotniska jest tak śmieszne, że tego nie da się normalnymi argumentami komentować bo nie ma jak (2)

    To jest wolny rynek, jak Sopot czy Malbork chce lotniska to też może sobie zbudować - ludzie: trochę dystansu!

    Ktoś policzył i twierdzi, że jest to ekonomicznie sensowne - niech robią!

    • 0 0

    • (1)

      sopot ma wiecej wspólnego z gdynią niż gdańskiem
      ma choćby wspólny zakład energetyczny i urząd pracy
      niech sobie jeden z drugim policzy ile sie jedzie z lotniska w gdańsku do sopotu, bo ja nie potrafie, a ile możnaby jechać z lotniska w gdyni
      pstryk i wszystko jasne
      no i ceny taksówek, najdroższe są w gdańsku:-)

      • 0 0

      • żeby to Rębiechowo miało gdzie rosnąć poza obecne swoje granicze - dostało pieniądze i niech robi swoje - zamawianie raportu w

        PWC to conajmniej dziwna reakcja komuś zależy na siłę zablokować BabieDoły Airport - za dużo racjonalnych powodów by robić lotnisko w Gdyni, zbyt oczywiste, że to projekt który zarobi na siebie i będzie mocną konkurencją dla Gdańska - Gdańsk ignorował rozbudowę R i drogi dojazdowe, teraz jest trochę za późno by błyszczeć bez przeszkód i zaczyna się stosowanie metod brzydkiego blokowania planów innych.

        Gdy jadę taksówką z Gdyni do Gdańska płacę za kurs w jedną stronę. W Gdańsku jadąc do Gdyni płącisz 'powrotne' i tak wychodzi Suchanino-Redłowo 70/80 PLN ... ok taksówkarze to prywatny biznes, nie muszę wsiadać, moja sprawa :)

        • 0 0

  • Ja całym sercem popieram te inwestycje

    Zobacze kolejną wpadke słońca bałtyku (po polance, centrum wzgórze, hali sporotowej itd)
    Jak zwykle wielki krzyk a w najlepszym wypadku powstanie bieda baraczek.
    Kolejna "atrakcja" komunikacyjna gdyni obok dworca PKP

    • 0 0

  • hmm Gdynia a wszyscy zapomnieli że to Gmina Kosakowo

    Gdynia połozyła łapę a własność jest gminy kosakowo, Mieszkańcy gminy bedą mieli przerąbane jak nad ich domami będą latać takie maszyny. albo nizsze podatki za szkodliwe lub inne rozwiazane.

    • 0 0

  • Lotnisko musi być!

    Więcej jest ZA niż przeciw, a wypowiadania PRZECIW - czystej wody manipulacja i tutaj można użyć ulubionego słowa naszego prezydencika - kompromitacja :)

    • 0 0

  • a po co w gdyni lotnisko? (1)

    w sopocie na molo zróbcie. Realizowanie marzeń ale za czyją kase??

    • 0 0

    • argumenty ekonomiczne, marzenia nie są powodem - wieszanie psów na BD to wyraz lęku i świadomości, ze to projekt na prawdę dobry

      • 0 0

  • Lotnisko mamy juz w Gdańsku.

    Po co utrzymywać dwa lotniska obok siebie. Trojmiasto nie jest światową metropolią. Mysle ze lepiej rozbudować gdańskie lotnisko i poprawić dojazd do niego z Gdyni i tyle ... A zaoszczedzone pieniądze wydać z głową , by mieszkańcom Gdyni żyło się lepiej ...

    • 0 0

  • jeszcze jedna sprawa (1)

    jakie linie mają zamiar satcjonowac w Gdyni. Czy te obecnie stacjonujące na Rębiechowie zmienią port, wątpie. Chociazby dlatego, że gdynią ma zarządzać rębiechowo, więc opłaty będa bardzo podobne.

    lotnisko w gdyni tak, ale za 15 lat!

    • 0 0

    • myślenie w dłuższych perspektywach

      czytam wszystkie za i przeciw i jednak jestem ZA lotniskiem. Najbardziej śmieszą mnie argumenty,że jedno lotnisko mamy w 3mieście, po co Gdyni lotnisko itp. Blisko 100 lat temu w największych amerykańskich miastach budowano trzypasmowe drogi (po co - przeciez tak mało ludzi miało automobile) bo myślano perspektywicznie!! I też iluś tam mieszkanców nie miało wtedy wodociągów i biegało po klepiskach. Myślę ,że trzeba umieć myśleć trochę "do przodu". Myslenie o tu i teraz jest tylko z wierzchu racjonalne, w praktyce zalatuje prymitywizmem.
      Jakby tak myślał Kwiatkowski to Gdyni do dzisiaj by nie było na mapie...no może nie licząc paru chatek rybackich.
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Jak obudzć Gdańsk z błogiego letargu i miana wolego miasta?? (2)

    Gdańsk nie tylko śpi w błogim śnie, ale i jest zły na dynamicznych sąsiadów, tylko dlatego, że nie chcą razem z nim współuczestniczyć i podzielać alkowy. Gdynia nie może sobie pozwalać na sen, bo i środowisko polityczne jest jej mniej przychylne a i ma inne korzenie.
    Osobiście jeśli chodzi o sprawe rozbudowy lotniska w Gdyni-Kosakowo mogę sie zgodzić z argumentami prof. Andrzeja Rucińskiego z Uniwersytetu Gdańskiego(byłego prezesa Rębiechowa), autora wielu opracowań i założeń do lotniczej części strategii rozwoju transportu woj. pomorskiego, jednocześnie modernizując je o moje przemyślenia. Fakt, że z decyzją o rozbudowie nie ma na co czekać z cywilnym lotniskiem w Gdyni i mam nadzieje, że V-ce Schetyna stanie na wysokości powierzonego mu zadania.
    - Rębiechowo już teraz staje się zbyt ciasne i problem będzie się nawarstwiał. Nawet gorący przeciwnicy rozbudowy BD jeśli są fachowcami to nie mają najmniejszych wątpliwości, że lotnisko cywilne (a może jeszcze bardziej cywilno-wojskowo-cargo)w Gdyni przyczyni się do rozwoju nie tylko całego regionu, ale i północnej części Polski.
    Decyzja na "nie" jest SABOTOWANIEM przedsięwzięć gospodarczych i sytuowaniem Polski Bliżej Bangladeszu niż Irlandii.

    Jedynie co można, to zmodernizować plan rozwoju Trójmiejskiego Portu z innymi dynamicznymi władzami spółki. JAk wiemy większość polskich portów lotniczych nie ma środków na wkład własny w inwestycje dlatego tak duże nadzieje w współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.
    To, że NOWY Regionalny port lotniczy GDYNIA_GDAŃSK na gwałt potrzebuje pieniędzy na inwestycje jest faktem. Jeśli połowe funduszy da UE drugie tyle muszą znaleźć we własnym zakresie. Gdynia-Kosakowo na dzisiaj jeszcze nie jest wiarygodna dla banku, by otrzymać kredyt. Pozostaje więc dokonać manewru sprzedaży udziałów lub sięgają po różne formy leasingu tak aby przygotową właściwą konstrukcje finansową.
    Gdynia posiada dużą kreatywnośc w szukaniu pieniędzy na swoje inwestycje i już dysponuje odpowiednimi umowami przedwstępnymi przyszłych inwestorów wiarygodnych dla banku, ale częściowo zatraci to misje lotniska publicznego, a takim muszą się wykazać zwłaszcza małe w swoim początkowym rozwoju lotniska, które obsługują na początku mniej niż 500 tys. pasażerów rocznie.
    Jak więc zdobyć pieniądze na inwestycje w Międzynarodowy Port Lotniczy??
    Jednym ze sposobów jest podnoszenie kapitału zakładowego spółki, i szukanie pieniędzy u inwestorów prywatnych.
    JA widzę inną możliwość.
    Wyleasingować Rębiechowo, natomiast wszystkie działania przenieść na Gdynia-Kosakowo, a nawet
    najlepiej sprzedać część nieruchomości takiej która by nie kolidowała z strtegicznym funkcjonowaniem, aby później ew.wziąć je w leasing - tzw.leasing zwrotny. Zarządcy portu mogą wciąż z terminalu korzystać z możliwością powrotu za np.dziesięć lat.
    Przedstawiłem jedyny sposób, by pozyskać niezbędne euro do wkładu własnego. NAtomiast lotnisko BD jeszcze nie zarabia nawet na swoje utrzymanie, udziałowców nie stać na wyłożenie pieniędzy z własnej kieszeni - port BD ma małe szans ma uzyskanie kredytu tym bardziej że samorząd ma inne wydatki.
    Z leasingu Rębiechowa można by także pozyskać część pieniędzy na zakup tak potrzebnego sprzętu zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju. - Głównie maszyn do utrzymania porządku na lotnisku.

    Wiadomo, że duzo firm się interesuje BD jak European Business Partners, Meinl, o chinskich nie wspominajać chce, ale czy mądrość pomorskich władców będzie i decydentów będzie rozważna?? czy tylko nie bo nie!!! Na razie transakcja czeka tylko jak długo, bo czas ucieka - chyba, że własnie o to chodzi -jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego też musi mieć jasną sytuacje.

    Należy jak naszybciej poprawić regionalny programu operacyjny woj. w tym względzie. Wiadomo, proste to nie będzie, bo lotnisko na początku przynosićbędzie jeszcze przez pare lat straty, ale już od 2012 winno generować duże zyski. Liczy również, że Gdynia-Kosakowo, chętnie wsprze Marszałek i prezyd. miast pomorskich jako swoją flagową inwestycję.
    - Gdynia będzie rozwnież szukać pozytywnych potencjalnych inwestorów korespondujących z specyfika regionu, którzy wybudują nam np. część terminalu- VIP za własne pieniądze.

    Skoro jesteśmy przy VIP, to gratulacje dla Gdyni za wspaniałego mieszkańca i sponsora(Ryszarda Krauze), który wg Forbes zajął III-miejsce, a więc pudło!!!!

    • 0 0

    • (1)

      Co za bełkot. Śledziowe fanaberie za unijne pieniądze? Jeżeli jest w Gdyni taki sprytny prywatny kapitał to co go powstrzymuje? Na kiego grzyba marszałek i inni?, niech się Kosakowo buduje do spółki z kim tam chce.
      BYLE NIE ZA MOJE PIENIĄDZE!

      • 0 0

      • chcałbys tylko dla sebie??

        a następnie trzeba zwracać szmal do unii jak miało to miejsce ze stocznia gdańską, czy np.gdy okłamano Komisję Europejską, że za unijne pieniądze wybudowano Centra Rybne, wcześniej jednak wycięto Gdynie.
        Lepiej oddać UE i nie skorzystać z okazji, niż przekazać Gdyni na rozwój??
        Zaścianek cała gębą, tylko w wiadomym mieście:))

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane