• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Majątek lotniska w Gdyni wystawiony na sprzedaż za 7 mln zł

ms, neo
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 10:45 (22 października 2020)
Nabywca majątku Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo będzie jedynie dysponował takimi obiektami, jak pas startowy czy terminal pasażerski. Cały czas z części tych obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni. Nabywca majątku Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo będzie jedynie dysponował takimi obiektami, jak pas startowy czy terminal pasażerski. Cały czas z części tych obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni.

Na 7,1 mln zł syndyk ustalił cenę wyjściową masy upadłościowej lotniska Gdynia-Kosakowo. Do kupienia jest niewielka działka i majątek ruchomy. Terenami o powierzchni 260 ha i takimi elementami, jak pas startowy czy terminal pasażerski, nabywca będzie mógł jednak wyłącznie "dysponować" przez 20 lat.



Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska w poniedziałek, 19 października. Syndyk wylicza w nim, co wystawia na sprzedaż.

To przede wszystkim prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41 o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego obowiązuje tu jednak zakaz zabudowy ze względu na to, że teren znajduje się w otoczeniu lotniska wojskowego i cywilnego. Można natomiast prowadzić tu działalność rolniczą.

Do kupienia są też zapasy magazynowe spółki oraz jej majątek ruchomy.

Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki syndyk opublikował 19 października. Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki syndyk opublikował 19 października.

Pas startowy i terminal tylko do "dysponowania"



Nabywca będzie mógł również kupić "prawo dysponowania", do września 2040 roku, nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe.

Prawo dysponowania oznacza jednak, że nabywca będzie mógł korzystać z tych obiektów, ale nie będzie mógł ich rozebrać czy sprzedać. Stąd też stosunkowo niska cena wystawionego na sprzedaż majątku.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Terminal pasażerski nie przejdzie na własność nabywcy majątku spółki. Kupiec będzie mógł z niego jedynie korzystać. Terminal pasażerski nie przejdzie na własność nabywcy majątku spółki. Kupiec będzie mógł z niego jedynie korzystać.
- Syndyk poszukuje kupca nie na lotnisko, a na tzw. zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Nie może sprzedać ani budynków, ani większości gruntu, gdyż te należą do Skarbu Państwa. Dlatego wycena może budzić zdziwienie u laików. Nie dotyczy ona jednak lotniska w całości, bo tego sprzedać zgodnie z polskim prawem nie można, tylko pewnej części jego majątku np. oprogramowania komputerowego typu Microsoft Office 2007 - skomentowała dla "Gazety Wyborczej Trójmiasto" wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo została postawiona w stan upadłości po tym, jak Komisja Europejska nakazała jej zwrócić publiczne wsparcie w wysokości 100 mln zł, jakie na potrzeby budowy terminala pasażerskiego otrzymała od Gdyni. Zdaniem urzędników wydawanie funduszy publicznych na dwa znajdujące się po sąsiedzku porty lotnicze (wcześniej takie wsparcie otrzymał Port Lotniczy w Gdańsku) było bezzasadne.

Po kilku latach sporów sądowych władze Gdyni ogłosiły, że na lotnisku w Kosakowie będą obsługiwane małe samoloty pasażerskie, turystyczne, sportowe i biznesowe, określane jako "general aviation".

Gdynia nie może lotniska "odkupić"



Po ukazaniu się ogłoszenia syndyka, pojawiły się głosy, że to furtka dla Gdyni, która może na nie odpowiedzieć i za 7 mln zł zakończyć problem z niedziałającym lotniskiem. Wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

- Komisja Europejska wymaga, by operator lotniska był podmiotem innym niż organ administracji publicznej (upraszczając: podmiot prywatny), wybrany w trybie konkurencyjnym. Zatem nabywanie tego przedsiębiorstwa byłoby bezcelowe i nieracjonalne. Warto pamiętać, że rzeczone prawo do dysponowania oparte jest na umowach zawartych z Gminą Miasta Gdyni i z Gminą Kosakowo, innymi słowy przedmiotem sprzedaży są prawa z umowy zawartej pomiędzy Portem Lotniczym a Gdynią i owo dysponowanie ma charakter pochodny w stosunku do praw obu gmin. W związku z tym ewentualna formalna dopuszczalność lub niedopuszczalność nie była nawet badana - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
ms, neo

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • lotmisko

    k nie upilem miga a lotniska nie bedzie co mam robić nie wyląduje na ul świętojanskiej jestem w dołku

    • 0 0

  • to lotnisko to wizytowka Gryzonia

    Sasin przy tym to sie chowa ;-)

    • 3 1

  • A kto W Gdyni poniesie konsekwencje ...

    ... za tę niegospodarność , za zmarnowane miliony złotych ???

    • 1 0

  • Ad rem (3)

    Ciekawe, dlaczego w artykule ,,zapomniano dodać, że Gdynia wygrała w unijnym sądzie w Luksemburgu sprawę o finansowanie Portu Lotniczego Gdynia Kosakowo. Port Lotniczy nie był finansowany z funduszy unijnych, lecz ze środków samorządowych. Jeżeli UE decyduje na co wydajemy własne pieniądze, niech rząd udzieli odpowiedzi na pytania: 1. Dlaczego UE zablokowała Port Lotniczy Gdynia Kosakowo, jeżeli rząd na podstawie ustawy przekazał część nieruchomości wojskowej na rzecz lotnictwa cywilnego? 2. Kiedy KE na podstawie wyroku sądu w Luksemburgu zrefunduje Miastu Gdynia, Gminie Kosakowo i spółce lotniskowej straty z powodu bezpodstawnej i bezprawnej blokady przedsięwzięcia lotniskowego przez wiele lat. 3. Dlaczego UE w ogóle nie zareagowała na to, że samorządy Białegostoku i Suwałk również ze środków samorządowych sfinansowały ,,w ciemno lotniska na swoim terenie, czyli nawet bez ogólnych analiz opłacalności ekonomicznej? 4. Czy III RP jest wasalem Brukseli, jak kiedyś PRL była wasalem Moskwy? 5. Czy niepodległość III RP, pozostała wyłącznie napisem ,,niepodległa napisanym z małej litery na samolotach rządowych?

    • 3 4

    • o czym kolega bredzi???

      jaki związek z niepodległością ma chory, megalomański i z gory skazany na niepowodzenie pomysł budowy lotniska w niewielkiej odległości od rozwijającego się wciąż sąsiedniego lotniska??? Proszę przeczytać ze zrozumieniem wyrok sądu

      • 2 0

    • Nie wygrała...

      Wygrała megalomania Szczurka

      • 1 0

    • Dlatego

      Nie ze środków unijnych bo nikt nie chciał im ich dać a poza tym to jest i był przekręt.

      • 0 0

  • 7 milionów? tyle co pomnik który ma powstać na śląsku

    przypadek?

    • 1 1

  • Gdynia nic nie wygrała w Luksemburgu. Proszę dokładnie przeczytać czego wyrok dotyczył.

    • 2 0

  • Drogi ten pomnik prezydenta Szczurka

    Nie chodzi tu o cenę za jaką się to cudo wydzierżawia ale cenę jaka zapłaciło miasto... Ile osób już przed realizacją tego chorego pomysłu - budowa lotniska - zwracało uwagę na jego bezsensowność... Z połowy dzielnic Gdyni szybciej dojdzie się na lotnisko Bolkowo niż na gdyńskie Szczurkowo I. Szczurek już odleciał... Kolejnym dowodem jego oderwania od rzeczywistości była ogłoszona deklaracja poparcia dla Trzaskowskiego przed wyborami prezydenckimi. Tyle lat nie wypowiadał się w takich kwestiach i tak miało być...

    • 0 0

  • Gdzie jest szczurek i jego doradcy ?!

    A mowilem dobry dworzec PKS , rozwija sie Flixbus ...
    Nie leppiej niech jeszcze kopalnie

    • 1 0

  • Szczurek za to marnotrawstwo oczywiście nie odpowie. (1)

    • 1 0

    • EPOK

      Nie przychrzaniaj się do prezydenta Szczurka. Przeczytaj uważnie, co jest napisane w komentarzu Ad rem.

      • 0 0

  • Ah, to o to chodziło!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane