- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (159 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Choć liczba kilometrów dróg rowerowych na Pomorzu rośnie, to więcej gospodarstw domowych posiada auto (72,8) niż rower (62,8). Samochodów jest więcej i to mimo zachęt urzędników do korzystania z jednośladów czy komunikacji miejskiej oraz wprowadzania ograniczeń w parkowaniu pojazdów w ścisłych centrach miast.
Co ciekawe, kojarzona z kulturą jazdy na rowerze Holandia w tej kategorii wypada średnio: znajduje się w połowie europejskiej stawki.
W Polsce sukcesywnie rośnie także liczba kilometrów dróg rowerowych. Prym pod tym względem wiedzie Pomorze, a w regionie - Trójmiasto i okolice.
Z danych GUS wynika bowiem, że na koniec grudnia 2022 r. w regionie mieliśmy aż 1,6 tys. km DDR.
- Najwięcej - bo ponad 216 km - w Gdańsku.
- W Gdyni było to ok. 80 km,
- z kolei w Sopocie - 22,6 km.
Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery. O ile w 2015 r. liczba gospodarstw domowych wyposażona w rowery była podobna do tej, które posiadały auta, o tyle w 2022 r. rozbieżność powiększyła się na "korzyść" aut.
Najbliższa okazja do tego, by samochód zostawić jednak w garażu, będzie w piątek, 22 września. Tego dnia wypada bowiem Europejski Dzień Bez Samochodu. To tradycyjne zwieńczenie Europejskiego Tygodnia Mobilności.
![Dlaczego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3540/150x100/3540807__kr.webp)
Tego dnia właściciele samochodów osobowych mogą zostawić swoje auta w garażach i podróżować bezpłatnie trójmiejską komunikacją miejską, mając do okazania - w przypadku kontroli biletowej - dowód rejestracyjny samochodu.
Opinie (590) ponad 10 zablokowanych
-
2023-09-23 14:49
Jakoś w tych wszystkich dyskusjach o rowerach (1)
I wyciąganiu krajów takich jak Holandia czy Dania jako wzór do naśladowania jakoś pomija się dość ważny fakt, że w obu przypadkach są to niemal kompletnie płaskie kraje, gdzie pierwszy ma najwyższy szczyt ok. 322m, a drugi... tylko 173m. Taki kraj można objechać na rowerze bez przerzutek. A dla przykładu nasza Matarnia leży już na ok. 160m... sam Gdańsk wbrew pozorom jest jednym z miast gdzie różnice w wysokości nad poziomem morza są całkiem duże w porównaniu do innych miast. Dla większości ludzi pokonanie wzgórza 150m jest niemożliwe lub trudne, mam tu na myśli w szczególności dzieci, osoby starsze lub mające różne problemy zdrowotne. Sam jeżdżę na rowerze i mimo że taka trasa nie wydaje mi się bardzo trudna, to jednak ciągnięcie kogoś usilnie do jazdy na rowerze, gdzie nie mógłby się nawet po takiej jeździe umyć i przebrać po dotarciu do szkoły/pracy jest totalnym absurdem. Po za tym patrząc na mapę tras rowerowych Gdańsk to w większości niepołączone ze sobą odcinki rowerowe, czasami prowadzące donikąd, bo jakiś urzędnik miał taki kaprys z wytyczaniem ścieżek. Ich stan też mówi wiele, dlaczego ludzie nie wsiadają tak chętnie na rower. Do tego totalne wykluczenie rowerzystów w kontekście przewozu rowerów w komunikacji miejskiej. Może zabierzcie się za realną poprawę warunków, a nie żonglowaniem statystykami i płakaniem, że rowerów jest mniej niż samochodów. Mnie totalnie nie dziwi taka sytuacja.
- 2 1
-
2023-09-27 17:42
ewidentnie przesadzasz
rowery można przewozić w wagonach SKM za darmo od 20 lat. Można je także parkować przy wielu stacjach SKM przymocowując je u-lockiem do stojaków. W miastach Szwajcarii i Austrii czy Norwegii (znanych jako kraje o bardzo płaskiej nawierzchni) liczba przejazdów rowerami jest dużo wyższa niż u nas. Rower wspomagany elektrycznie eliminuje większość problemów z urozmaiconą rzeźbą terenu. Nikt nikogo usilnie nie ciągnie do jazdy rowerem: promotorzy korzystania z rowerów domagają się jednak poważnego traktowania ich oczekiwań jeśli chodzi o rozwiązywanie np. konfliktów na skrzyżowaniach z ruchem kołowym lub warunkami dostępu do przystanków i stacji SKM.
- 0 0
-
2023-09-23 14:55
A to takie proste
wystarczy łączyć za pomocą ulic osiedla budowane przez wszechmocnych. U nas nie można tak budować bo by nie było problemu. Drogi i ulice buduje się z podatku drogowego, a taki jest w paliwie. To może opodatkujmy rowerzystów na rzecz budowy dróżek rowerowych. Niech sobie jeżdżą po 40 km do roboty.
- 0 1
-
2023-09-23 15:59
Infradtruktura rowerowa ciągle nie jest na wystarczającym poziomie, żeby poruszać się zprawnie bez samochodu
- 0 0
-
2023-09-23 17:31
"Cov. Id. 19 ... 84"
No i ... ? CO z tego ?
- 0 1
-
2023-09-23 19:56
W Bangladeszu (1)
Jest pewnie więcej rowerów niż aut. Może to jest kierunek wyznaczany przez światłych urzędników i pseudo ekologów?
- 0 1
-
2023-09-27 17:44
Kierunek wyznacza Amsterdam i Kopenhaga: miasta najszczęśliwszych dzieci na świecie.
porównanie z Bangladeszem świadczy jedynie o tobie, a nie o sensie prowadzenia dobrej polityki zrównoważonego rozwoju systemu transportowego 3miasta.
- 0 0
-
2023-09-23 20:18
"Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery"
WTF???
- 0 1
-
2023-09-24 11:27
Komunikacja
Wcale się nie dziwię. Stan komunikacji miejskiej w tym mieście jest tragiczny. Odcięli całe dzielnice i dla najbliższego przystanku jest 20 minut. W tym stare strupy z lat 70 tych jako tabor. Smród, brud i ubóstwo plus chamscy kierowcy. Jeszcze ludzie pchający się z czym?? - rowerami do tramwajów i SKM. Nie wspomnę o hulajnogach.
- 1 1
-
2023-09-24 11:28
Gdańsk
Gdańsk, miasto wstydu komunikacyjnego i patodeweloperki.
- 0 1
-
2023-09-25 16:26
Przypadek czy trolling
Na zdjęciu dwie panie jadące na rowerach przez przejście dla pieszych i podpis " Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody. "
- 0 1
-
2023-09-27 17:21
ważnym producentem rowerów w Europie jest Portugalia, ale w tekście na ten temat nie ma ani słowa
Inną słabością tekstu jest brak wykazania się znajomością prostego faktu: rowerzyści nie jeżdżą wyłącznie lub głównie po drogach dla rowerów, podobnie jak kierowcy nie jeżdżą głównie lub wyłącznie po autostradach lub drogach "szybkiego ruchu" (na których i tak często stoją w korkach). Miasto przyjazne dla rowerzystów to miasto przede wszystkim realizujące program stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum od jeżdżących i parkujących samochodów oraz obciążające kierowców kosztami parkowania w centrum.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.