• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek: na lotnisko cztery składy PKM na godzinę, do Gdyni - dwa

Maciej Naskręt
30 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa przystanku PKM Matarnia. Budowa przystanku PKM Matarnia.

Ujawnienie informacji o małej liczbie połączeń kolejowych na przyszłej linii PKM wywołało burzę: nie tylko wśród czytelników Trojmiasto.pl, ale także we władzach województwa. W czwartek rano marszałek Struk zwołał naradę w tej sprawie, a następnie ogłosił: - Składy będą kursować na lotnisko co 15 minut, a do Gdyni - dwa razy na godzinę.



Po trzech godzinach od pojawienia się naszego artykułu na temat małej liczby kursów po linii PKM, władze samorządu województwa zmieniły stanowisko: marszałek Mieczysław Struk zapowiedział, że pociągów będzie więcej, niż jeszcze dzień wcześniej zapowiadał jego zastępca.

Przypomnijmy: w środę Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego zapowiadał, że na głównym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli między Wrzeszczem a lotniskiem w Rębiechowie, pojadą trzy pociągi na godzinę w obu kierunkach. Natomiast tylko raz na godzinę z Wrzeszcza pojedzie pociąg do Kartuz, Kościerzyny i Gdyni.

Swojego zastępcę postanowił poprawić sam marszałek.

- W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska.

Przypomnijmy, że Unia Europejska dołożyła do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 668 mln zł, czyli 85 proc. wartości inwestycji.

O przygotowanej przed rozpoczęciem inwestycji analizie unijnych analityków z inicjatywy JASPERS przypomnieliśmy w naszym porannym artykule.

- Założenia, które przyjęliśmy we wspomnianym studium, to cztery pociągi na godzinę, czyli jeden na 15 minut. Chcielibyśmy także uruchomić dwa pociągi w ciągu godziny z Gdańska do Gdyni i z powrotem, a także dwa pociągi na godzinę w relacji Gdynia-Kartuzy. Dzięki temu pasażerowie z Osowy będą mogli korzystać z połączeń co 15 minut - zaznaczył Mieczysław Struk.

Marszałek Struk nie zdementował natomiast informacji, że pociągi PKM będą kończyły bieg we Wrzeszczu, a nie w Gdańsku Głównym.

Jak oceniasz zamieszanie wokół liczby przejazdów pociągów na linii PKM?

Skąd różnica w wypowiedziach marszałków? Okazuje się, że wpływ na to miały negocjacje, jakie prowadzono z PKP PLK odnośnie "wpuszczenia" pociągów PKM na tory dalekobieżne we Wrzeszczu i na linii 201 relacji Gdynia-Kościerzyna.

- Kolejarze z PKP PLK nie wiedzą jeszcze, jaka częstotliwość przejazdów może odbywać się na ich linii po zakończeniu trwającej modernizacji we Wrzeszczu - mówi Struk.

Czy samorząd województwa ujawnił swoje okrojone plany wobec PKM, by wymusić na władzach Gdańska i Gdyni częściową partycypację w kosztach utrzymania połączeń kolejowych, dzięki czemu mogłyby one być częstsze?

- Jeśli chodzi o połączenia, to na pewno nie. Natomiast zachęciliśmy Gdynię, by partycypowała w kosztach budowy infrastruktury przy linii. Mowa tu o dołożeniu z budżetu 4 mln zł do budowy przystanków - podkreślił Mieczysław Struk.

PKM zyskała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku

Radni Gdańska uchwalili w czwartek miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla terenów, po których wiedzie trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd województwa wnioskował o ich uchwalenie po tym, gdy jeden z mieszkańców oprotestował decyzję legalizacyjną i pozwolenie na budowę trasy. Sprawę opisaliśmy na początku tego roku.

W ten sposób PKM zabezpieczyła się przed problemami związanymi z ewentualnym zatrzymaniem prac budowlanych. Uchwalenie planów ułatwi także prace w czasie montażu infrastruktury kolejowej poza terenami, dla których zostało wydane pozwolenie na budowę.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • A ja czekam na festyn z okazji zamknięcia PKM-ki.

    • 18 5

  • ach jacy oni super! Zwykła kiełbasa wyborcza! Jacy oni zadecydowani i dobrzy dla społeczeństwa...dno totalne

    • 22 1

  • Ale Jaja. Chłopaki siedzą w urzędzie na Necie (5)

    A ja sądziłem, że ciężko pracują przerzucając tony makulatury.

    Swoją drogą liczba bardzo ciekawych i niestety prawdziwych komentarzy mocno zmroziła nasza Przewodnią Siłę.

    Teraz już wiem, że mamy typowo polski cykl inwestycji:
    wizualizacja - wybudowanie inwestycji - złapanie się za głowę z powodu kosztów - obcięcie wydatków (puste i nie pracujące kosztuje mniej) - artykuł w mediach - narada - powrót do ograniczonej racjonalności i ratowanie twarzy

    Zamiast:
    analiza - planowanie - wykonanie - kontrola - monitorowanie odchyleń

    • 42 3

    • Pozdrawiamy maruderów koniobijców pidzących takie komentarze smutne.... (4)

      • 3 16

      • Idz do apteki (1)

        Kup wiecej wazeliny

        • 8 1

        • Kolejna maruda internetowa

          • 2 3

      • nieroby

        Tak się pracuje właśnie w Urzędzie pana marszałka

        • 4 0

      • Pewnie jesteś Kolego z Urzędu na urlopie

        i przeglądasz neta będąc na wakacjach

        • 0 0

  • Czy będzie wspólny bilet z ZKMGdańsk? (1)

    może ktoś się orientuje?

    • 16 0

    • pewnie

      info na stronie : http://www.pkm.skm.zkmgda.zkmgdy.miastosopot.com.pl.eu

      • 1 0

  • Darmozjady

    Pan marszałek dobrze wiedział co zapowiedział dzień wcześniej jego kolega Świlski ,ale że się ludzie zbulwersowali tą wiadomością to trzeba było obiecać coś innego przecież zbliżają się wybory nie można sobie pozwolić na taki szum ...coś ludziom muszą obiecać teraz przed wyborami Ci ludzie są im potrzebni by na nich zagłosować ,a po wyborach mają ich głęboko gdzieś ,myślą tylko o sobie ,otwierają przedszkola dla dzieci urzędasów ,za nasze pieniądze ,jak i katering który sobie zamawiają z pięknym wystrojem ,dodatkami bo urzędasy mają szkolenie to skandal my podatnicy za to płacimy

    • 30 0

  • ktos powinien spaść ze stołka (1)

    bo albo kłamie

    albo nie wie za co dostaje pieniadze

    • 31 0

    • wszyscy powinny spaść

      za nic nie robienie ! nie mają wizji nie mają polotu / banda darmozjadów

      • 3 0

  • Czy trwa budowa drugiego peronu na Wzgórzu Św. Maksymiliana?

    Czy zbudowano spalinowozownię? Bez tego amortyzacja byłaby galopująca.

    • 11 1

  • swoją drogą to dopytajcie o przystanki z Gdyni do Lotniska (2)

    bo nie wiem czy po drodze nie ma wcale osiedli???

    albo czy się nie powinno tam budować?

    tymczasem na jakiejś mapce widziałem 2 przystanki - Karwiny i Osowa czy cos w tym stylu

    na pewno przy obwodnicy tylko las?

    • 16 0

    • (1)

      to jak tylko w Gdańsku myslą? bo tam jest tych przystanków multum

      • 2 0

      • Gdańsk może sobie POzwolić na fanaberie przystankowe i to wypasione,

        chocby nigdy tam nie jeździł pociag czy kolejka?

        Województwo i tak za decyzje PO zapłaci :))

        • 4 1

  • z dzielnic południowych na lotnisko .... (6)

    No to będzie mniej więcej tak:
    autobusem do pętli przy Havla
    tramwajem do gdańska głównego
    skmka do wrzeszcza
    z wrzeszcza koleją metropolitalną na lotnisko
    BOOOOSKO

    • 40 6

    • (4)

      Wystarczy z pętli na Havla autobusem do PKM Brętowo i na lotnisko. Po co dookoła?

      • 12 1

      • żeby pop...ć od rzeczy

        skoro już nic na temat meritum napisać się nie potrafi...

        • 4 0

      • skoro teraz wystarczy (2)

        tramwajem do Bramy Wyżynnej/Dworca Głównego i tu przesiadka na bezpośrednią linię bus 210 na lotnisko to po co ta cała PKeMka? chyba tylko po to aby kolesie za zarobione pieniądze pobudowali sobie trzecie i czwarte wille

        • 5 3

        • hłe, hłe, wczoraj to 210 jeździło

          na godzinnym opóźnieniu...

          • 3 1

        • Czyli do okoła

          Jedziesz do pętli, potem do centrum i znów w autobus" panoramiczny". Sorry policz sobie czas, a zrozumiesz, że to błędne rozumowania.

          • 0 0

    • A kto powiedział, że to kolej dla dzielnic południowych

      Człowieku PKM dla dzielnic południowych w obecnym kształcie nie ma sensu, ale to tak jak próbować jeść ciasto przed upieczeniem.

      Dzielnice południowe są przed rozbudowawą lini tramwajowych i pod względem komunikacyjnym są zacofane, więc jakiekolwiek rozpatrywanie teraz nie ma sensu. Do tego proponowałbym przeczytać artykuł odnośnie zmian w liniach bo byś wiedział jak pojechać dużo prościej nawet zaraz po wybudowaniu PKM.

      Bo z Pętli Łostowice, będzie autobus do pętli brętowo, więc nawet w tym momencie będziesz miał raptem 2 przesiadki, a nie 3 jak piszesz. Ale o czym my dyskutujemy jak jasno widać mało wiesz nawet o obecnym kształcie komunikacji, bo pewnie tylko z auta korzystasz.

      • 0 0

  • dlaczego PKM nie została wpięta do linii SKM tylko do linii dalekobieżnej? (4)

    ktoś wie jakie były argumenty?

    • 21 0

    • Teoretycznie linia nr 250 jest bardziej oblegana. (2)

      ewentualne podpięcie do niej to żaden problem. Trochę skrzyżowań i zwrotnic tuż za Wrzeszczem i po kłopocie. Po uruchomieniu SKM Śródmieście, żółto-niebieskie pojazdy zwolnią trochę miejsca na Głównym.

      • 7 0

      • Tylko,że to bezsensowne, skoro między Wrzeszczem, a "zwrotnicami" i tak PKM zajmie linię dalekobieżną. Powinno było być (1)

        jak planowano na początku

        • 2 0

        • Miałoby to sens. Bo na dalekobieżnej

          linii PKM byłby tylko chwilę. Nieodczuwalną dla innych pojazdów. Co też byłoby prowizorką. Trzeba w tym miejscu więcej torów.

          • 2 0

    • nie nie nie

      100mln taniej im wyszło,.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane